Jeg har nu oplevet, at måtte slagt en hest på kun 9 år pga. begyndende slidgigt og forbenet dragtbrusk. Nu stå jeg med endnu en hest med forbenet dragtbrust. Denne er dog ikke mærket af det, og jeg vil gøre alt for, at det ikke sker igen. Jeg har investeret i nogle kunststofsko men står i den situation, at min smed ikke vil lægge dem på igen. De var ellers kommet på, men brugsvejledningen var ikke helt fulgt, og resultatet blev 1 1/2 uge med kunststofsko. Som sagt, så vil smeden ikke lægge dem på igen med nogle begrundelser, der for mig er helt uforståelige. Jeg kan lime dem på, tja, men i denne tid er markerne meget bløde og tunge, og hestene er ude det meste af dagen, så ved jeg godt at det er en stakket frist med lim.
Jeg kan ikke forstå,hvorfordet skal være så svært at finde en smed her i landet, der vil lægge de sko på, der er meget brugt i resten af europa. Jeg kan lige nævne, at jeg har fået mails fra smede i Tyskland, Østrig, England og Sverige, der ikke kanforstå hvorfor det ikke er mere brugt her i Danmark.
Jeg har dyrket megt sport, der har været hård og havde jeg ikke haft nikeair eller andet godt stødabsoberende fodtøj, så havde jeg ikke kunne holde til det i næsten fyrre år. Jeg har passet godt på mig selv, og jeg vil bare så gerne passe lige så godt på mine heste. Jeg undre mig over, at det i Tyskland er en del af smedens grunduddannelse, at lægge kunststofsko på, men i Danmark er man så ræd for at prøve noget nyt.
Det ville være dejligt hvis fagfolk, smede og dyrlæger, kom i gang med en åben debat, så vi lægfolg og hesteejere havde en mulighed for at følge med og blive klogere på, hvad vej udviklingen går, hvis den da kommer i gang. Det kan ikke være rigtigt, at vi bliver ved med at lægge ringsko med sål og pakning, når der er noget der er bedre, for det tror jeg på, at det er.
Jeg vil meget gerne i kontakt med en smed, dansk eller tysk, der kører i sønderjylland og vil læge de sko på, som jeg nu har liggende. Der kan ringes til mig på 23604820
Har du en mening om dette emne, vil jeg meget gerne læse den.
Hilsen Else Pahus