Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Plastsko
Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 10:16
Er der nogen der har prøvet disse - eller andre slags plast/gummisko?

http://www.smedjeriet.dk/pr02.htm

Jeg har tidligere hørt om de såkaldte Sleipnersko, men har aldrig haft lejlighed til at høre om nogen havde erfaring med dem i praksis. - I teorien lyder det jo som en glimrende ide med en sko der følger hoven og er fleksibel!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Plastsko
Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 10:39
Det lyder bare rigtigt godt med disse sko, især vægten og den flexibilitet de har, det kunne være spændende og høre om deres holbarhed og pris!--
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 10:44
Holdbarheden skriver de jo er den samme som eller bedre end jernsko. Det jeg er meget interesseret i er om de vitterligt giver en bedre flexibilitet - når man rider meget på asfalt, vil det jo være en kæmpefordel.

Jeg læste ne hel lille bog som var udgivet af dem der producerede Sleipnersko - og det lød jo meget fornuftigt hvad de skrev, men jeg ville meget gerne høre om folks praktiske erfaringer.

Og priserne er jo også lidt spændende - for sleipnerskoene var godt nok noget dyre!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 12:27
Jeg prøvede for et par år siden palstsko. De blev slidt op på 1 uge. (det var ikke sleipneren)

Så jeg kan ikke anbefale dem.

Karina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 22:17

Min gamle hoppe gik på Sleipnersko i en peride både pga. at hun var tyndsålet og fordi jeg gerne ville prøve dem.

De var rigtig gode til hende.
Man kunne tydeligt mærke forskel på "stød" i bevægelsen med alm. sko og så disse.
Man havde sådan lidt en "gummisko"-fornemmelse når hesten gik på asfalt.

Ulemperne var at de var frygteligt dyre, og at sålerne ikke altid sad så godt fast.
Man kunne dog forholdsvis nemt sætte dem på igen, selv.
Hvis de vel at mærke ikke var alt for ødelagte.
Jeg brugte dem om sommeren, og var meget tilfreds, men må indrømme at jeg ikke tror at de havde holdt til vintervejr.

En anden tanke der slog mig var, hvorvidt man kan forsvare at hesten har 2 cm. høje sko på...??

Jeg har dog lige siden ledt med lys og lygte efter et alternativ, der var både billigere og lidt mere driftsikkert.....

Men er desværre endnu ikke stødt på det.

Problemet er i mine øjne at hvis plast/gummi-skoen skal være stærk nok til at kunne bære slid fra 600 kg. hest, så skal den være hærdet.
Og hærdet plast er i mine øjne ikke hverken meget mere fleksibelt eller stødabsorberende end en jernsko.

Det kan være at jeg lærer mere om det på IKT, i løbet af de næste år.... ;0)
Jeg skal i hvert tilfælde gladeligt dele ud af min lærdom, når jeg kommer så langt.

(Der var måske materiale til et afgangsprojekt til ingeniøruddannelsen.... )

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-01-2001 07:06
Amadeus går nu på nogle aluminiumssko og er støbt ind i plastik, de fungere helt optimalt på ham han har haft dem på 6-8 uger og de er ikke slidt mere end de måske kan lægges om, det er ca. det samme som når han har almindellige sko på dem kan han også have på måske 2 gange. men det vil jo være forskelligt fra hest til hest hvor hårde de er ved deres sko.

de sko han har på er ikke de samme som på billedet. de er en lille smule dyere end alm. sko, men Amadeus bliver ved med at få¨disse på. Dem vi bruger har hul
til Mordax

hilsen jytte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-01-2001 08:49
>En anden tanke der slog mig var, hvorvidt man kan forsvare at hesten har 2 cm. høje sko på...?? ><

Øhh - så vidt jeg kan se er de "højeste" af skoene 10 mm - det er 1 cm. Lidt højere end de jernsko de fleste bruger, men ikke hvad jeg ser som ekstremt højt. Er det sleipnerskoen der er 2 cm. - for det lyder godt nok af lidt meget, det må da påvirke hestens gang?

Jeg havde håbet at der var erfaringer med disse sko - og at de var lige så fleksible som jeg har læst at sleipnerskoene skulle være. Det er netop "gummiskofornemmelsen" jeg håbede at man kunne finde - men de laver slet ikke sleipnersko mere - gør de?

Det lyder umiddelbart som om disse sko er mere "driftssikre" end sleipner - de består jo kun af en del, så man kan ikke tabe noget af skoen!

>Det kan være at jeg lærer mere om det på IKT, i løbet af de næste år.... ;0)
Jeg skal i hvert tilfælde gladeligt dele ud af min lærdom, når jeg kommer så langt.
><

Det vil da være spændende - håber at høre mere!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-01-2001 09:49
Ifølge min smed var der store problemer med Slaipnerskoene. Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske præcis hvad det var, men det var noget med at hestene fik skader fordi de stod for godt fast! Tror jeg nok. Hestene fik i hvert fald en ny type skader som kunne relateres til skoene.

Men hvis der er kommet en sæags, så er de nok forbedrede forhold til de gamle.

KH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-01-2001 10:10
Det er nok det fænomen der også kan opleves på håndboldbaner o.lign. - hvis gulvet ikke er bare lidt glat, så bliver skoen bliver hængende i gulvet, og sker det midt i et hop/vrid o.lign. så kan korsbånd eller andet blive revet over fordi det ikke kan holde til trækket på den ene side fra skoen, der er som limet til gulvet, og på den anden side kroppen, der er i hurtig bevægelse.

En stor og tung hestekrop i bevægelse, hvor et af benene pludselig standses midt i bevægelsen skal jo næsten give skader, jeg ville umiddelbart tro, det er den slags skader der kan opstå, og de er nok ikke sjove.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2001 21:22
Hejsa

Min vallak har i knap et år gået med öllöv sko, som er gummi yderst og metal i midten. Jeg har egentlig været ganske tilfredse med disse sko idet de holdt ganske fint, også selvom han blev redet en del i terrænet. Endvidere har han været haltfri siden han fik dem på. Dette kan selvfølgelig også hænge sammen med anden behandling (kunstig ledvæske), idet han fik dem på da han fik konstateret slidforandringer i det ene kodeled.
Det eneste problem der har været, og grunden til at han nu har fået dem af til fordel for aluminiumssko, er at de er temmmelig tykke. For min hest medførte dette at han af og til ramte jorden med tåen, inden han fik forbenet rettet helt ud, således at han snublede.
Mht. til prisen gav jeg det samme for at få ham skoet med disse sko som jeg gav for alm. sko.
Mvh. MajkenM
0
0
Svar på denne tråd

Majken M!!
Forfatter: 
Dato:  27-01-2001 22:32
De sko vil jeg MEGET gerne høre mere om - min Bamse har slidforandringer i den ene has, ringfod på det andet bagben og har haft hovledsbetændelse på det ene forben - Han rammer jorden forkert med bagbenene, idet han går ind (er lidt hjulbenet) og dermed belaster ydersiden af haseledet.

Min dyrlæge har sagt at Bamsen skal have sko på der er bredere på ydersiden, så han rammer jorden før - ved du om der fremstilles specialsko af den art du nævner??

Har du et link til en hjemmeside, eller et telefonnummer hvor man kan ringe efter yderligere oplysninger om de sko?
0
0
Svar på denne tråd

Re: £isbeth (monty)
Forfatter: 
Dato:  29-01-2001 13:07
Jeg ved faktisk ikke hvilke typer sko, de fremstiller- har kun set dem min egen gik med og som var formet som alm. sko.
De har en hjemmeside: www.ollov.com, hvor der er forskellige oplysninger om skoene.
Håber at du finder nogle sko der passer til monty´s "fødder", kender kun alt for godt det med at have en hest der ikke lige passer "standardmodellen".
Den primære grund til at Soro fik netop denne type gummisko på, var at de var temmelig holdbare (pga. kernen af jern) samt at de kunne fåes store nok. Efter min smeds udsagn er der vist nogle gummi/ plastsko der ikke laves til hove større end fuldblod, hvilket specielt Soro´s forhove ikke helt passer med. Med hensyn til holdbarheden anså han det vist for en fordel at sømhullerne var lavet, idet sømmene vist lettere bliver presset igennem hvis materialet er så blødt at man kan slå sømmene igennem.- Selvfølgelig kunne de så heller ikke udvide sig som en sko helt af plast/ gummi men for Soro var det vigtigste også at de virkede stødabsorberende.
Endelig var der vist også noget med at disse gummisko har en glat underside således at grebet heller ikke blev for fast, hvilket for hans led heller ikke ville have godt af. Ihvertfald kom han til at gå meget mere "naturligt"= som han går uskoet, i forhold til med alm. sko. Men egentlig ved jeg ikke så meget om dem, lod primært min smed vurdere hvilken type gummisko der var bedst til netop Soro´s problem med slidforandringer i kodeleddet på det ene forben.

Mvh. MajkenM
0
0
Svar på denne tråd

Re: Majken M
Forfatter: 
Dato:  29-01-2001 13:25
Tak for oplysningerne. Jeg vil udskrive fra hjemmesiden og snakke med min dyrlæge og smed omd et - det kunne jo være et alternativ, der kunne skåne Bamsens ben mere end de andre specialsko.

Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider