Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Atec starline (dårlig sikkerhed)
Forfatter: 
Dato:  26-08-2008 00:47

ADVARSEL

Hej Alle jer der går i købs/køre tanker med Atec starline. Der reklameres meget om sikkerheden i denne trailer, men den er i virkligheden livsfarlig for både heste og mennesker.

Jeg fik idag et af mine livs værste oplevelser med denne type trailer.

Da jeg ikke selv har en trailer, og havde behov for at flytte min hest, stillede min super gode veninde op med hendes næsten nye Atec Starline.

Dette føltes jo som det absolut bedste der kunne ske for mig, da jeg var klar over at hun, da hun købte denne trailer havde stillet meget høje krav omkring det sikkerhedsmæssige, og derfor valgte denne meget gennemtænkte trailer og alle dens smarte løsninger.

Vi blev i dag begge meget klogere:

For at læsse hesten, havde jeg, som jeg altid plejede at gøre med den gamle trailer jeg selv havde tidligere, nemlig at føre skillevægen over til den ene side, så det gav mest muligt plads til hesten når den skulle ind.

Jeg hentede hesten og gik ind i traileren med den. jeg var ikke andet end lige kommet ind med hesten, der ved et let tryk på forbummen med bringen, fik lyftet midtterstolpen op fra det hul i gulvet, som den skulle være fæstet i.

Alt gik meget hurtigt, for da midtterstolpen lyftede sig, væltede skillevægen og de to forbumme blev ledløse og gav absolut ingen støtte. Min stakkels hest, som fik det hele over sig, gik selvfølgelig i panik, og derfor var den eneste mulighed for mig, at komme ud at fordøren, for ikke selv at komme i klemme.

Fordøren kunne imidlertid slet ikke åbnes indefra, så jeg var totalt overlade til skæbnene. Det var nok mit held, at hesten fik revet sig løs fra diverse bumme og skillevæg og kom ud af traileren, for hvis ikke det havde lykkedes for hesten, tør jeg ikke tænke på hvad der kunne ha hændt.

Det viste sig ved vor efterfølgende undersøgelse af al dette sikkerhedsudstyr, at der på midtterstolpen nederst sidder en ganske lille split, som kun låser stolpen, hvis skillevægen står i midtten at traileren. Man kan derfor ikke flytte skillevægen, uden at udløse hele skillevægen. Jeg er ikke så sikker på at dette system er så sikkert som fabrikanten lover. Jeg vil ALDRIG fremover køre min hest i denne type trailer.

Fordøren lukkes med to låsegræb udefra, og man har ikke nogen form for mulighed for at komme ud, medmindre at døren ikke er lukket. Her er der absolut ingen sikkerhed af finde. Men det er snarre en dødsens farlig fælde at være fanget i.

Jeg har lært af denne grimme oplevelse, at det er meget vigtigt at tæste udstyr i enhver trailer, inden den skal bruges af mig og min hest.

Pøj,pøj til alle jer der skal ud og køre med jeres heste, eller købe ny trailer. I kan ikke sikre jer nok. Lad jer ikke forblænde af gejl og smart udstyr, men sikre jer at alt hvad der kan gå galt, ikke kan forekomme, pga. dårlig fabrikat og utilstrækkelig sikkerhed, eller som i dette tilfælde, direkte livsfarlige fælder.

Jeg vil fraråde alle der skal købe trailer at købe dette mærke, så længe at fabrikanten producere traileren på denne måde.

Optimisme er en god følgesvænd, den tager jeg med mig hvorend jeg går hend!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider