Måtterne skal være tunge ellers kommer de i krambolage med den strøelse man bruger, dvs strøseln, ryger ind under så måtterne ike ligger glatte.
jeg har måtter i 2 af mine bokse da her står heste der har det med at skrabe i spånerne, så de ligger der for at dyret ikke får "liggesår" når den skal rejse sig fra gulvet hvis spånerne er skrabet til side.
Jeg vil foreslå dig at købe løse måtter i stedet for ergofloor etc.. som vil koste ca 3000 pr boks at benytte
.
Aalborg gummivare fabrik sælger måtter, jepsen+ Viffelt.. og sikert mange andre
Sørg for de er minimum 12mm tykke, gerne 14-18 mm.
De behøver jo ikke at dække hele boks gulvet. Jeg har 2 i hver boks og det giver et slip på ca 20 cm rundt i hele boksen kanten....... hvilket er ok for mig.
Strøelsen opsamler urin etc, så måtterne bliver ikke mere ulækre end gulvet ville blive.... og stalosan/stalren etc er geniale produkter uanset om amn bruger måtter eller ej 
Og jeg har ikke afløb i mine bokse, et afløb bruger mna jo kun når man skal vaske boksene ike i det daglige, for man bruger godt nok for lidt strøelse hvis der er vædske der kan løbe ud af et afløb 
Karina