|
|
| Skals Sadelmageri |
|
|
Hvad mener i om Skals Sadelmageri, er han dygtig nok eller er der en anden, som i vil anbefale. Jeg bor 20 km nord for Aalborg.
Opstaldning tilbydes i gode lyse bokse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er glad for ham |
|
|
Jeg har brugt ham i noget der ligner 25 år, og har aldrig haft grund til at være utilfreds. Jeg ved, at nogle herinde har været uheldige hos ham - men det kan man vist være hos alle sadelmagere. Min erfaringer siger: dygtig, ærlig, reel, billig, beskeden, uvildig - og han vil hellere "fikse" end han vil hive ekstra penge ud af kunden  I øvrigt går han ikke på kompromis med hverken faglighed eller sikkerhed. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt Husk DM for fjordheste den første weekend i september.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan også kun give ham |
|
|
og mange af dem, har aldrig haft problemer med ham Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg melder mig også |
| Forfatter:  |
Bettina Møller ♣Stald Højbjerg& |
| Dato:  |
23-07-2008 23:00 |
|
under de positives faner...... Tag du trygt fat i Niels 
Bettina..... medlem af de altid støttende mødre på langsiden NU både med Damask, Idol og lille Sandra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skals Sadelmageri |
|
|
Niels var her igår aftes, for at tjekke min sadel, efter at Mc Timony Kiropraktor Rikke Andersen igår havde sagt at min sadel aldrig kunne komme til at ligge på min hest fordi der manglede omkring 4 cm bagtil. Niels fik sadlen med, han mente at han nemt kunne få den til at passe hende. Sadlen var skævt stoppet og der var for meget uld i midt under sadlen, så der ikke var plads til at hesten kunne arbejde med ryggen. han ville også lægge lidt i bagtil. Jeg er spændt på at se om sadlen kommer til at ligge på hende, jeg får sadlen i næste uge. Det er en OS Prof. dressursadel. Jeg håber at Niels har ret, fordi jeg elsker den sadel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skals Sadelmageri |
|
|
Jeg fik min sadel tilbage i mandags, er glad for hurtig ekspedition, han fik sadlen med hjem onsdag aften. Sadlen ligger fint på min hest nu, men skal bare ned og stoppes igen om en måned, når ulden har sat sig. Jeg er meget glad for at jeg ikke blindt troede på MC Timony Heste kiropraktor Rikke Andersen. Hun er god nok til det med kiropraktik, men det med sadler skal hun nok holde sig fra, da hun ikke ved hvad en sadelmager kan udrette, før hun siger at sadlen aldrig kan komme til at ligge på hesten. Det er ikke sidste gang jeg ringer efter Niels, da jeg er meget tilfreds med hans arbejde og stoler på ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zabine |
|
|
Jeg syntes sørme det er en voldsom hård udmelding du kommer med her! Jeg vælger, ikke blindt, at stole på man i forbindelse med en sådan uddannelse som den Rikke har, ved mere end bare en smule omkring hvordan hestens anatomi er opbygget, og dermed også hvordan en sadel ligger for at den ligger GODT uden at belemre hesten. Du nævner ikke noget om hvilken skavank din hes thar, siden du drager fordel af en kiro, men jeg gætter på evt. ryggen/lænden, hvis dette er korrekt er der da endnu mere grund til at få sikret at udstyret er korrekt tilpasset, og her snakker jeg ikke kun størrelses mæssigt med sørme og hårdheden af stopning og afstand mellem puderne. 4 cm er i min verden voldsomt meget at fylde ekstra i en sadel, specielt når jeg tænker på man vist som hovedregel siger at maks er 2 - 3 cm, så vidt jeg husker. Pudsigt nok havde jeg selv Niels fra Skals ude dagen efter Rikke havde besøgt mig, min hest har folet som 3,5 års, idag som 7 års har hun men efter dette, og har en skæv hofte/muskulatur og en dårlig ryg, dette er forstærket af en sadel der, som i dit tilfælde lå med tyngdepunktet trykkende på den bagerst del af ryggen ved lænden. Jeg fik sammen melding fra Rikke mht. sadeln aldrig måtte ligge på min heste. Niels var uening, han kunne sagtens hæve den de 4 cm, iøvrigt var han ikke ening i at tyngdepunktet nødvendigvis skulle ligge midt i sadlen ( ) og en hest med de nævnte skavanker ville måske måske ikke tage skade af den meget hårde stopning, men det kunne tiden jo vise! Derudover sagde han selv, at når man stopper sadlen så hårdt skal der ikke meget til førend ujævnheder i puderne vil komme til at genere da der ikke er 'luft' til at disse kan udjævnes ved ridning som i en sadel med bløde puder..... Jeg valgte, efter grundig gennemtænkning og snak med flere sadel folk, og tro på hvad Rikke hvade anbefalet mig, dette bla. pga. jeg føte Niels i allerhøjeste grad gerne ville sælge, og var det ikke en omstopning af min gamle sadle så var det en brugt kieffer sadle, gerne af ældre dato, hvilket jeg ikke var interesseret i da flere af Kieffers modeller af ældre årgange er temmelig smalle i kammeret, ifølge Niels ikke noget problem, ifølge min sunde fornuft med en hest der i sig selv har en forholdsvis bred ryg et problem...... Han loved at vende tilbage senest 14 dage efter besøgt, da der var gået 3 uger ringede jeg til ham for at fortælle jeg havde fundet en anden sadel, han kunne ikke huske hvem jeg var! Jeg nåede ikke at stifte nok bekendtskab til manden til at jeg kan udtal emig om hans ekspertise indefor sadel tilpasning, jeg så ham sammenlagt 7 minutter! Jeg fulgte Rikkes råd, min hest's rygproblemer skal ikke blive værrere pga. jeg valgte at spare penge, og jeg er af den, måske naive, holdning at som kiro. har man en erfaringsmæssig balast med der gør man ved hvad man snakker om. Rikke er fair i sine udtalelser, hun fortalte mig at en anden sadle ikke nødvendigvis skulle koste 20.000 kr, og hedder Passier Optimum, men sagtens kunne være en godt brugt sadle der var tilpasset med de specielle hensyn der er til hestens opbygning, at jeg så vælger at smide ekstra i bøtten og få lavet min sadle på mål, er helt klart noget jeg har valgt udenom Rikke, men hun har været med på råd mht. hvilken sadle der lå godt i forhold til hestens nuværende og fremtidige bygning, så jeg kan ikke klage over hendes viden, hun er jo ligeledes selv en aktiv rytter så mon ikke hun ved en ting eller to?!!!!
Mendacem memorem esse oportere. * Globus Clic Dressursadel, 17", bom 36, 2,5 år gammel MEGET velholdt med stor knæstøtte sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vanvittigt! |
|
|
Jeg blir bare nødt til at stille dette spørgsmål!!! Hvorfor bruger vi der tager en sadelmager uddannelse mellem 3-4 år på det, og omkring 300.000,- kr, når der så kommer en alternativ behandler og udtaler sig om sadler på baggrund af et evt. weekend kursus? Hvis det er vejen for hesteejere, så er der vel ikke brug for en sadelmager??? Jeg kunne aldrig finde på at stå og udtale mig om hvad en hest fejlede af evt. rygskader/rygfejl! Jeg har ikke en kompatent viden derom! I de tilfælde jeg opdager, at der er en skævhed, så sender jeg ejeren videre til dyrlæge eller massør. Der kan være andre årsager til at hesten har ondt i ryggen. Så som en overvægtig rytter eller en rytter der ikke kan ride sin hest ordentligt. Men det er jo ikke det letteste for de fleste behandlere, at få over deres læber. Så er det istedet gratis, at gi sadlen skylden, og dermed sælger af sadlen eller sadelmageren skylden. Og hvis man, som behandler opdager noget at stille spørgsmål ved ved en sadel syntes jeg, at det er et minimum at man tager kontakt til sadels sælger eller sadelmager, og finder en løsning i fællesskab. Specielt for at undgå forvirrede kunder. Alt andet mener jeg er dybt uprofessionelt og meget ukollegialt!!! Og ja, jeg har også oplevet udtalelser, som ikke har hold på sig. Hvad der kan gøres ved en sadel for, at justere på den kan kun en fagkyndig tage stilling til!!!! Venlig hilsen, Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chelab... |
|
|
... hvor læser du, at der er fyldt 4 cm ekstra i sadlen? Jeg læser, at stopningen er forkert i forhold til hestens rygfacon = for meget under midten af sadlen, og at der tages højde for dette i en ny stopning. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt Husk DM for fjordheste den første weekend i september.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skals Sadelmageri |
|
|
Hejsa Det er ikke sådan ment at rikke ikke kan se om sadlen ligger rigtigt, det kan hun godt . Jeg mener bare ikke at hun skal kassere ens sadel, når hun ikke har set hvordan stopningen er og har kendskab til hvordan den evt. kan reguleres. Det er ikke for at genere Rikke på nogen måde hun er dygtig til det hun er uddannet i og ved hun har hjulpet mange heste. Min hest har ikke rygproblemer, hun var bare flink og gav sig tid til at se om sadlen lå rigtigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skals sadelmager |
|
|
jeg er så også een af dem der ikke just er begejstret for Niels fra Skals. Havde en Kieffer til omstopning hos ham og så skulle den selvfølgelig tjekkes igen et par måneder efter. Dette blev gjort og en måned efter kunne jeg IGEN ringe til Niels og siger "dette er en ommer" den lå og trykkede helt nede på manken. Jeg kører sadlen derop afleverer den og får den igen en uges tid efter, alt var godt en måneds tid og så var den gal igen, denne gang vælger jeg så efter telefonisk kontakt med ham at sende den der op (der er sgu langt fra Århus - Skals - Brædstrup) da der er gået godt en uge og jeg ikke har hørt noget, ringer jeg til ham og får svaret at han da godt nok havde undret sig over hvad han skulle med den sadel jeg havde sendt??? Jamen kunne manden så ikke MÅSKE havde ringet til mig jeg havde lagt en seddel med navn og tlf. nummer i kassen med sadlen. Idag har jeg valgt at sætte min sadel til salg da den ikke kommer til at ligge ordentligt på MIN hest. Min massør sagde endvidere den var skævt stoppet i puderne hvilket Niels mente at hun ikke havde en hujende forstand på, DEN sadel fejlede ihvertfald IKKE noget. Fik en anden sadelmager til at tjekke og sjovt nok var hans eneste kommentar "den er skæv i puderne"!! så tror da pokker at min hest tilsidst var pløk umulig da den trykkede ham enormt, men man stoler jo på ekspertisen. Har altid kun hørt godt om Skals og derfor ofrede jeg de flere penge på at få sadlen derop, men helt sikkert MINE sadler kommer ikke derop igen!!!!!!!! mvh Vipse
Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skals Sadelmageri |
|
|
Jeg bliver lidt nervøs, med hensyn til min sadel efter alle de skrækhistorier. Den sadel jeg har nu en OS Profi.Deluxe dressur sadel og det er den som er blevet stoppet om. Det er simpelthen den bedste sadel jeg nogensinde har redet i, efter at have have haft Caprilli, Windsor Elite, Stübben Scandica.Bates Innova og Kiefer München inden for de sidste 2 år. Det er første gang jeg skal have en sadel rigtigt tilpasset min hest. Det er ikke nemt at finde en man kan stole på og slet ikke her i Nordjylland. Michael Brodie har vi også haft her i stalden. Han stoppede en ny sadel om 3 gange, en sadel han selv havde sagt ville kunne komme til at ligge på hesten. Det kom den aldrig til.Kit Hansen er der nogle dårlige erfaringer med, hvad gør man så? Jeg er kun interesseret i at få en sadel, der ligger som den skal på hesten og en sadel jeg befinder mig godt i. Nu har jeg jo fundet en sadel som jeg kan lide og vil så bare have den stoppet om så den også passer min hest, men det er også et stort problem kan jeg forstå på det hele, der er jo ikke nogen som ikke laver fejl. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at være sikker på at gøre det rigtige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhhh Sif |
|
|
Mendacem memorem esse oportere. * Globus Clic Dressursadel, 17", bom 36, 2,5 år gammel MEGET velholdt med stor knæstøtte sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chelab |
|
|
Der står: aftes, for at tjekke min sadel, efter at Mc Timony Kiropraktor Rikke Andersen igår havde sagt at min sadel aldrig kunne komme til at ligge på min hest fordi der manglede omkring 4 cm bagtil. Niels fik sadlen med, han mente at han nemt kunne få den til at passe hende. Sadlen var skævt stoppet og der var for meget uld i midt under sadlen, så der ikke var plads til at hesten kunne arbejde med ryggen. han ville også lægge lidt i bagtil. Jeg er spændt på at se om sadlen kommer til at ligge på hende, jeg får sadlen i næste uge. Det er en OS Prof. dressursadel. Når det for meget midt i sadlen bliver fjernet, kommer sadlen også længere ned og så mangler der sikkert ikke 4 cm mere 
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
|
|
Jeg undres over hvor du får fra en kiro er en alternativ behandler! Hvis vi skal køre i lige præcis Rikke, som indlæggets forfatter vælger at skrive, bør holde sig fra at give råd vedr. udstyret, så er hun can. scient. fra KVL og KU, McTimoney Dyrekiropraktor og massør, intet af dette er vel alternativt i den forstand at hun healer eller andet?! Derudover, du stiller ? ved at en kiro kan udtale sig om udstyret, så kan jeg vel også stille ? ved at du mener du kan udtale dig om hesten anatomi, herunder meddele en rytter og dyret er skævt eller rytteren sidder forkert, ej heller er du uddannet indefor ernæringsverdenen så du kan jo i realiteten heller ikke udtale dig om rytteren er overvægtig! Jeg står så i den situation at hesten synligt ikke fejler en skid, hesten er købt med sadlen, tilpasset af Niels og ligeledes anbefalet af ham. Den eneste måde jeg har fundet ud af der er noget i vejen med hesten er fordi jeg er meget hurtigt ude mht. alarmklokker, og jeg er heller ikke så dum så jeg ikke ved hvornår noget ikke passer i længden. Jeg rettede også henvendelse til manden der havde solgt sadlen til tidligere ejer, der selv mente det ville være 50/50 om sadlen/hestens ryg kunne holde til den omstopning, men han ville da anbefale en anden sadel!!! Ergo jeg HAR haft 'ekspertise' hjælp og fik intet ud af det... Jo, jeg fik forklaret at 2-3 cm var maks opstopning ekstra i sadelpuderne og de ville blive meget kompakte og hårde. Generelt er det super synd at der skal fremstilles som en kamp som sadelmagerne gerne vil vinde, hvorfor ikke prøve og lytte til de erfaringer i begge har, jeg syntes ikke det pynter på en tilsyneladende så fin uddannelse som sadelmager, at du stiller dig frem og fortæller at kiro. uddannelsen er et weekend kursus, og de ikke har kompetencer til at udtale sig om det der sker efter skulderen på hesten. Det er vel da for pokker ryggen der skal bære sadlen og hvis ikke de ved noget om ryggens opbygning, jamen så er vi da lige vidt! Jeg er aldrig blevet anbefalet et specifik mærke eller sadelmager, men jeg har fået af vide hvad jeg skal være obs. på mht. min hestes form og bygning henover ryggen, og det kan jeg da bruge til mindst ligeså meget som at vide hvor stor en " størrelse og bomvidde sadlen skal have.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Silotte |
|
|
Som jeg læser og forstår indlægget er tyngdepunktet på sadlen for langt tilbage, ergo i min lille verden skal der vel mere fyld bagtil og mindre fortil, og det er vel begrænset hvor meget man kan fjerne fortil, selvølelig kan han fjerne det i midten, hvilket jeg da håber han gør men igen, jeg kan ikke læse nogen steder om hesten har dårlig ryg og hvis den har, hvor problemet så er, for så skal det vel være langs rygsøjlen og ikke i lænden hvis den har trykket midtpå..... ?? Måske det er måden man tolker indlægget på. Jeg er da ikke det fjerneste i tvivl om at sadlen kan komme til at passe, men jeg er mere nervøs for om det er helt til hestens fordel.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zabine... |
|
|
... lad nu være med at male en vis mand på væggen, fordi der kommer 2 kritiske indlæg her. Manden har eksisteret i henved 30 år og betjent det meste af Danmark (og såmænd også nogle stykker i udlandet) - så naturligvis er der nogen, der ikke er tilfredse. Alt andet ville da være uhyggeligt  Han har rigtig mange kunder, der har brugt ham i rigtig mange år - og de er ikke allesammen kun hyggeryttere som jeg. Det er nok den bedste anbefaling for ham. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Igen Chelab |
|
|
Hvis der ligger for meget uld midtpå så løfter det altså også sadlen både fortil og bagtil, så når det bliver fjernet vil sadlen ligge tættere på hestens ryg  Du skriver: Jeg er da ikke det fjerneste i tvivl om at sadlen kan komme til at passe, men jeg er mere nervøs for om det er helt til hestens fordel..... ØHH hvis det ikke er til hestens fordel, så passer sadlen altså ikke 
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kdhsædlkghæ |
|
|
Til CheLab: Massøre, kiropraktorer og fysioterapeuter er et suppliment/alternativ til et behandlings forløb i forbindelse med en dyrlæge. Hvis man ikke får stillet et diagnose risikere man, at der blir behandlet på sekundere lidelse og ikke på primære. F.eks. en hest kan stive sig fortil (primære), hvor problemet faktisk stammer fra krudset (sekundære). Jeg mener bestemt ikke, at Rikke Andersen er inkompetent indenfor hendes felt. Jeg har ikke stiftet direkte bekendtskab med hendes kunnen, men jeg tvivler ikke det mindste på at hun er rigtig dygtig til kiropraktik. Og jeg har på intet tidspunkt skrevet at hun har sin viden om kriopraktik fra et weekend kursus! Jeg skrev henvendt bredt, at nogle desværre:- udtaler sig om sadler på baggrund af et evt. weekend kursus? CheLab skriver:- hvorfor ikke prøve og lytte til de erfaringer i begge har, Jeg skriver:- Og hvis man, som behandler opdager noget at stille spørgsmål ved ved en sadel syntes jeg, at det er et minimum at man tager kontakt til sadels sælger eller sadelmager, og finder en løsning i fællesskab. Dette er til for kunden. En kontakt jeg faktisk har haft med flere kiro, fys, mas. m.m. når det har været nødvendigt. CheLab skriver:- Generelt er det super synd at der skal fremstilles som en kamp som sadelmagerne gerne vil vinde Det er på ingen måde en kamp. Det er et opråb:- Specielt for at undgå forvirrede kunder. og finder en løsning i fællesskab. CheLab skriver:- ved at du mener du kan udtale dig om hesten anatomi, herunder meddele en rytter og dyret er skævt eller rytteren sidder forkert, På sadlemager uddannelsen i England for man faktisk basis viden om anatomi af dyrlæger. Men nej, slet ikke så meget som en kiropraktor. Nok til at se om en hest er skæv, men ikke nok til at fortæller hvad den fejler. Og derfor blir kunden netop hjulpet videre. CheLab skriver:- ej heller er du uddannet indefor ernæringsverdenen så du kan jo i realiteten heller ikke udtale dig om rytteren er overvægtig! Her bruger man sund fornuft...  Hilsen Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rettelse... |
|
|
Der skulle ha stået.... F.eks. en hest kan stive sig fortil (Sekundære), hvor problemet faktisk stammer fra krudset (primære). Hurra hurra... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| endnu en fejl.. |
|
|
Endnu en fejl... Jeg mener bestemt ikke, at Rikke Andersen ikke er kompetent
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Silotte |
|
|
Jeg kan garantere dig for man kan tilpasse en sadel så den tilsyneladende passer dyret, men man kan så efterfølgende ikke ride i den uden at skade dyret!! Igen hård stopning, blød stopning osv. det er så her jeg mener man burde samle inof om hesten via dyrlæge og eller kiro! Charlotte tusind tak for at opsummere mit indlæg, så fik jeg det ind med en skovl den her gang Jeg mener stadig at de forskellige brancher har for travlt med at lynche hinanden..... Og jeg er temmelig sikker på at kiroprakter uddannelsen går mere ind i hestens anatomi og udstyrets påvirkning herpå end den grundlæggende viden om hvor en sadel skal ligge på hesten for ikke at låse den fortil.... Zabine vent da med at male fanden på væggen og få sadlen, vurder selv, den eneste der kan mærke på hesten om den går optimalt med sadlen er dig, du kender den forhåbentlig bedst. Der er jo forskellige måder at gøre tingene på i denne verde, heldigvis, og jeg valgte at stole på det jeg hørte fra bla. kiro. vedr. min sadel..... Til Rikkes forsvar skal jeg da gerne skrive, at hun bad mig få en sadel kyndig person ud og give mig vejledning i hvilken sadel der skulle indkøbes, så hun fløj ikke bare ud og kasserede min sadel, men gav mig et vink med en vognstang om hvad hun mente om sadlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilsynladende tilpasset |
|
|
er stadig ikke ordentlig tilpasset  I stedet for, at tilkalde både dyrlæge og kiropraktor, kan man også "Bare" Lære at læse sin hest og deltage på kurser i sadeltilpasning og f.eks. massage  Jeg gør selfølgelig selv brug af dyrlæge og kiropraktor samt andre eksperter, men jeg har også deltaget i sadeltilpasningskurser og så er jeg god til at "Læse" Mine heste, således at ingen af dem går og har ondt uden at jeg ved det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skals Sadelmageri |
|
|
Min hest fejler ikke noget, det var ikke min hest Rikke kom til, det var en af de andre heste i stalden. Da jeg før har fået Rikke til at tjekke en af de mange sadler jeg har haft, benyttede jeg mig af chancen, da jeg lige havde fået ny sadel og var i tvivl om den lå korrekt. Jeg fik at vide at den manglede ca 4 cm bagtil og at den aldrig vil kunne komme til at ligge på min hest. Da det virkelig er den bedste sadel jeg nogensinde har redet i ville jeg ikke give op og ringede derfor til Niels og fortalte hvordan sadlen lå på hesten og hvordan min hest er bygget med høj lansemærke ellers et godt sadelleje. Sadlen var lidt for smal for til og ca 3cm højere bagtil end fortil. Niels mente ikke det ville være et problem at få den til at ligge, så tyngdepunktet blev i midten af sadlen , da der skulle tages uld ud ved skulderen og og meget uld ud under sadlen, da den var for smal og hårdt stoppet der. Der skulle yderligere mere i bagtil, men ikke så meget at den blev hård i stopningen. Det er også det Niels har gjort nu og tyngdepunktet er for mig at se midt i sadlen, men den kunne godt bruge mere luft for til hvis man sætter en finger ind under sadlen. Det gjorde Niels også opmærksom på, da jeg fik den igen at jeg skulle holde øje med at den ikke kom for langt ned fortil, men jeg skulle helst ride med den som den er så længe den ikke generer hesten fordi den nye uld skulle have tid til at sætte sig. Sadlen skal ned og stoppes igen efter ca 4 uger og så skulle den gerne ligge perfekt. Håber jeg, men er er blevet meget usikker på om det bliver godt nok. Det skal bare være i orden, så hesten ikke lider, pga forkert stopning eller valg af sadel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At læse sin hest |
|
|
Det må jo så være det jeg kan, eftersom den ikke synlig er skæv og heller ikke har synligt ondt, men en hest der får føl inden den er færdigudviklet vil unægteligt sætte sine spor, og der var bare noget jeg ikke kunne pointer og den har hos tidliger ejer været på vej på slagterhus da man ikke vidste bedre, men det er lykkeds nu, den er flot og se på i gang, og søger fint ned så jeg er overbevist om at sadlen bliver prikken over i et for mit vedkommende....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skals Sadelmageri |
|
|
Zabine : Har faktisk selv lige haft Rikke ude her d. 23/7. og jeg fik nøjagtige samme besked som dig. Og jeg står med en ny indkøbt Kieffer springsadel, som jeg er rigtig glad for.. Må indrømme at jeg har været ude og kigge på ny sadel, for vil jo gerne ha en som ligger korrekt på min hest, men har dog ikke fundet noget som lever op til mine krav eller har de penge som sadlen koster. For er jo nød til at sælge den anden inden jeg har råd til en ny.. Men idag har jeg virkelig siddet og læst på nettet for at finde en løsning, og må indrømme at jeg prøver at kontakte skals på mandag for at se om han kan hjælpe mig. Men hva her du givet for at det du har fået lavet??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ALDRIG MERE SKALS |
|
|
Vi er 2 piger som lige så godt kunne have smidt pengene lige ud af vinduet, efter vi brugte Skals sadelmageri. Jeg skulle have tilpasset min sadel. Den gled bla. frem på hesten. Det skulle der overhovedet ikke være problemer i, iflg. Skals sadelmageri. Han så hesten og prøvede sadlen. Da jeg fik sadlen tilbage lå den også umiddelbart ok, men i løbet af kort tid, lå den elendigt. Den gled helt vildt frem. Jeg ringede til ham, sendte sadlen afsted. Da jeg fik den hjem igen, lå den helt af H....... til. Han havde gjort lige det modsatte af, hvad vi havde snakket om. Det kunne han sørme ikke forstå. Efter meget skriveri, fik jeg dog de fleste af mine penge igen, så det var da altid noget. Den nye sadelmager jeg fik ud, sagde at den sadel aldrig ville kunne komme til at lægge på hesten, og at stopningen var helt tosset. Der var "huller" i stopningen (det kunne man godt mærke da hun viste det), som ingen anden hest ville kunne bruge før det blev ændret. Min veninde som købte en sadel af ham, betalte rigeligt for en "ÆLDRE" sadel, med tilpasning osv. hvad der skulle til, for at den lå. Som hun sagde, at det var lige meget, at det var en gammel sadel, bare den kunne ligge på hesten. Efter få gange fik hesten en bule på ryggen. Hun havde svært ved at ride på hesten på den ene volte osv. Den nye sadelmager kasserede sadlen fuldstændigt. Hun ville ikke røre den med en ildtang om hun så fik den forærende. Min veninde fik Skals til at den tage den tilbage mod at hun fik kr. -1000 mindre end det hun havde givet. Jeg vil så lige fortælle at vores nye sadelmager har lavet sadler til os, som bare ligger på hestene uden problemer. Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke snakker med dem |
|
|
Nu ved jeg at Rikke tit tager kontakt til dem hun kasere sadler fra, ligesom hun kontakter smede hun synes har lavet dårligt arbejde. Og hvis ikke Rikke kan udtale sig om, om sadle og ryg hamonere(hun ser normalt kun sadler på dem hvor de har åbenlyse problemer i rygen relateret til sadlen)så ved jeg da ikke hvad man så skal have af uddannelse. Rikke siger aldrig hvad man så skal købe, siger altid at man skal få fat i en sadlmager, kan ikke på nogen måde se hvilket problem det skal give. Det hjælper jo ikke hun retter hesten, også ikke retter de problemer der laver fejlen i hesten. Nu siger du lige netop det med de primære og sekundære problemer. Mit problem har altid været at dyrlæger, og dyrlæge kiropraktore altid behandler hvad de ser, hvilket tit er et sekundært problem, mens Rikke tager den tid der skal til, og rette hesten fra hovede til halle, selvom det måske kun er et af problemerene der giver et "synligt"udtryk. Havde min dyrlæge med sidste gang Rikke var ved mig, og hun var dybt imponeret over hendes helheds syn, fremfor de par kiroprakore de selv har ansat, som kun "symptom"behandler. Så synes du skyder forbi målet ved at sige at Rikke kun behandler det sekundære. Men til det tråden handler om_: Ved ikke hvad der er rigtig, da jeg var ponypige var den eneste rigtige skals, nu kan jeg ikke mindes hvornår jeg sidst har hørt en succes historie med ham i, men som du også selv siger, så kunne mette og jeanett jo absolut ikke bruge brodis arbejde til noget, heller ikke efter mange forsøg, og ved jo vedselvsyn hvor ringe Frejas ligger, og hvad gør man så...
Med de to hystaderne Losse og Maze Husk vores Nørresundby Bank Dressur Cup i Tylstrup Rideklub med 2. kvaliffikationsrunde den 2-3 August
samt FINALE den 11-12 Oktober
Fede præmier
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skals... og vipse |
|
|
undrer mig at man kan sælge en sadel videre som er skæv i stopningen ret mig endelig hvis jeg har misforstået det?  Jeg har haft skals ude, men kan desværre ikke bedømme ham da jeg også har haft en anden sadelmager ude og disse var meget vidt fra hinanden i bedømmelsen af hvilken bomvidde min hest skulle ha  den ene sagde medium mod bred den næste smal og den kunne næsten ikke blive smal nok  såe..... aner ikke hvad jeg skulle bruge erfarne folk til på det område- er SÅ skuffet.
Med venlig Hilsen Mette og Chanel Landejendom /hus på landet søges i kolding omegn (maks 20 min fra kolding) med min. 15000 m2 jord, må gerne trænge til kærlig hånd. maks. 1,9 mill.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|