|
|
| Opbevaring af hø - hvad gør jeg? |
|
|
Jeg står i den situation, at jeg sandsynligvis bliver nødt til at opbevare mit (eller rettere hestens) grovfoder hjemme hos mig selv grundet begrænset opmagasineringsplads på opstaldningsstedet. Og nej, jeg har desværre ikke landsted, men helt almindeligt rækkehus. Min tanke er derfor, at jeg vil købe hø og lægge det på europalle, for så at dække det grundigt over med presenning. Er dette en ok løsning? Jeg har desværre IKKE mulighed for at opbevare det indendøre, da jeg ikke råder over garage/carport eller andet. Vil høet blive dårligt og fugtigt på denne måde? Og HVIS det fungerer, hvor i alverden skaffer man så som menigmand en europalle?! Jeg kender ingen, der arbejder på lager eller i Bilka eller hvor man nu har sådan nogle. Venligst ingen svar der kun handler om at fortælle mig, hvor tåbelig jeg er at tro at hø kan opbevares på den måde....man lærer jo kun noget ved at spørge 
"Når vi tager vore drømmes tågede slør af hesten, fremstår den endnu mere bemærkelsesværdig end før." - Andrew McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænker.. |
|
|
Mener at man kan købe paller i harald nyborg, men ellers er det vel bare at være lidt kreativ, med nogle planker mv. Jeg tror det er en fin løsning du har i tankerne, hvis høet skal stå lænere, eller i fugtigt vejr, så vil jeg også lægge plast mellem pallen og høet. Og lidt ventilation specielt når det er varmt i vejret, vil være godt. Men skal det ikke ligge så længe af gangen, mener jeg ikke det gør så meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan godt lade sig gøre |
| Forfatter:  |
HotLine |
| Dato:  |
19-07-2008 23:13 |
|
Vi har en mark hvorpå vores ungheste går året rundt. Vi har bygget et høskur, men den hø / halm som vi ikke har haft plads til i høhuset har vi igennem flere år været opbevaret på europa paller godt dækket til under presseninger. Europa paller kan købes flg. steder: http://www.ruwi.dk/ http://www.silk-pallefabrik.dk/ http://pallehandel.dk/ Det du skal tænke mest på er at få det dækket godt til og pressenningen godt pakket omkring, selvfølgelig forsvarligt fortøjret med reb og gerne noget tungt på toppen (evt. bildæk) der kan sørge for at pressenningen bliver på plads i blæsevejr. Endeligt vil jeg råde dig til at placere en rottekasse (medmindre du har kat) da du øger din risiko for at få besøg af dette charmerende væsen en smule ved at opbevare hø/halm på denne facon. Men det kan sagtens lade sig gøre, vi har kun været ude for at en balle blev lettere fugtig hvilket skyldes at vi ikke havde fået det godt nok dækket af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
Stutteri-Redtz |
19-07-2008 23:24 |
|
Med hensyn til paller, findes der jo ikke kun europa paller. Mange varehuse, lagre osv får leveret deres vare på engangspaller, og dem smider de bare ud... Så hvorfor ikke smutte ned på din nærmeste trælast eller noget og høre om de ikke har et par stykker du må få... eller give lidt til kagekassen...
Mvh. Pia Stutteri Redtz Blue Hors Zack hingsteføl sælges, velrejst, højtstillet og m. særdeles gode gangarter - kontakt for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak for jeres |
|
|
hjælp. Det glæder mig at høre, at jeg ikke er helt fra den mht opbevaring af høet Ang det med rotter, så fik jeg faktisk selv den tanke, at både mus og rotter måske ville blive tiltrukket af høet...jeg har ingen kat, men jeg har en terrier...  Redtz, du har da egentlig helt ret - hvorfor betale for en palle, hvis jeg kan finde en gratis, som er fint funktionel  Så mangler jeg bare at finde gratis hø også, så er konceptet fuldendt 
"Når vi tager vore drømmes tågede slør af hesten, fremstår den endnu mere bemærkelsesværdig end før." - Andrew McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Talte med en |
|
|
der sælger grovfoder, og han advarede mig på det kraftigste mod at opbevare hø på denne måde. Det vil dels tiltrække mus og rotter - også til naboerne! Og dels vil det være svært at opbevare det ordentligt trods presenningen, og meget vil gå til spilde.... Så nu ved jeg da snart ikke.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rotter |
|
|
Mht. rotter, så er en terrier fantastisk. Og med mindre du skal have rigtig mange baller, tror jeg ikke det bliver et stort problem. Hvor mange skal du opbevare?
Smuk AA-hingst efter Secret Destination XX - Abhat OX sælges Hingsteløsdrift tilbydes Har du brandalarm i DIN stald?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Britt.... |
|
|
En hel del...til så lang tid som muligt, for at undgå at det slipper op, og jeg ikke kan få fat i nyt, som det jo ellers kan ske...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HVorfor køber du |
|
|
ikke noget ordentligt tørt heste wrap i små baller`? de er nemme og kan stå ude ellers så hør en land mand ad om du kan hente lidt af gangen`?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lygna... |
|
|
det var faktisk en god idé, og jeg ville også have foretrukket det sådan. Mit problem er, at jeg ikke har bil og dermed ikke kan hente selv, og kender heller ikke lige umiddelbart nogen der kan gøre det. Så jeg er tvunget til at få det fragtet - og det er DYRT. Så det vil blive urimeligt omkostningsfuldt at få det ud i mindre portioner. Men ideen var god nok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Vi har heller ikke opbevarings plads til hø herhjemme, så her køber vi wraphø i små baller, der er lette at håndtere. Jeg ville ALDRIG turde pakke hø til en hel sæson ind på den måde. Hvorfor er det sværrere at transportere wrap i små baller, frem for hø?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja på.... |
|
|
cykel - når ellers jeg får hesten hjem. Den står nemlig og venter på at jeg selv flytter vestpå. Men herefter får jeg kun 1400 m til stalden, så det kan jo ikke være bedre. Men jeg har altså lidt grå hår i hovedet over det med opbevaring af grovfoder. Der er NOGEN plads i stalden, men ikke så meget som jeg kunne have håbet på... :)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville.. |
|
|
ikke opbevare hø på den måde, jeg vil nærmest kalde det mishandling af høet  Jeg ville købe små wrapballer, der er jo ingen forskel på om du skal cykle med 5 kg wrap eller 5 kg hø.. Wrap er derudover nemt at opbevare..
Krone og Bølge - En selvfølge R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej |
Bente 3 |
21-07-2008 19:23 |
|
nu har jeg ikke lige læst alle svarene, men prøv da din lokale indkøbssted. Du kan sikkert købe nogle paller af dem. De koster ikke alverden
Mvh. Bente. Søde kælne kattekillinger bortgives til kærlige hjem. 12 uger gamle til september. De kan allerede bruge bakken. Vant til hund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til kort tid... |
|
|
Kan du ikke lave en aftale med din "hø-mand" om at du bestiller (og evt. betaler?) for hele sæsonen og han så kommer med X baller hø hver 14. dag (eller hvordan det nu passer jer)? Så skal det ikke stå så længe et "dårligt" sted -og hvis du har lidt plads i stalden, så er det måske nok til nogle ugers forbrug af hø. Sådan en aftale har jeg mulighed for at lave med ham der leverer wrap til mig -og jeg har hørt om flere andre der også tilbyder det. Det vil selvfølgelig koste lidt mere end hvis du får til et helt år på en gang, men det er klart billigere end at skulle smide en stor del af det ud pga. forkert opbevaring! Jeg har heller ikke særlig meget opbevaringsplads der hvor min hest står og da jeg bor i lejlighed er der bare ikke mulighed for at have der hjemme -kæresten synes ikke om idéen med at fylde den ene stue/soveværelset med hø! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror.... |
|
|
at ideen med at hente wrap i mindre baller kunne være en god ide. For jeg vil netop godt kunne have plads i stalden til et par ugers forbrug, men netop ikke et helt "lager" til mange måneder. Annemette, jeg er enig med dig....det er mildest talt noget af et specielt projekt at skulle have hø opbevaret på den måde. Noget andet er, at det jo ikke just pynter i haven. Jeg tror jeg vil se mig om efter en lokal grovfodermand, der kan sælge mig wraphø i så små "portioner" at jeg selv kan få dem hentet - og så opbevaret i stalden. Jeg takker mange gange for jeres input - det er så godt at høre andres gode ideer, når ens egne ikke ligefrem står i kø for at komme til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
|
|
jeg købte sidste år wrap i 60kg baller for 80kr stykket, og så blev de leveret en gang om ugen, da manden jeg købte af alligevel skulle forbi der hvor hesten var opstaldet.. men kan du ikke høre dit opstaldningssted om du må have wrappen til at stå udenfor? for så kan du jo nemt bestille hjem til hele året?
-Stephanie Med Bassebabyen Bandit og en ½ Mussepige Caliopi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|