Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hva fodre i med
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 07:54
hejsa vi er en lille stald med både ung heste og stille gående heste og hård dressur/spring gående heste.. heste i alle størresler og ponyér c,")

undskyld jeg uddyber mig...

jeg vil gerne vide hva jeg skal bruge for et grund foder eller hva i bruger..

vi bruger pt grundfodret fra foderstof(hestefoder valset) det er bar lidt dyrt.

jeg ved det er svært af samligne godt foder med en billig pris men kunne det lade sig gøre var det klart nemmere for indkomsten..

jeg søger derfor et grundfoder hvor det går ind og dækker de fleste behov bar sådan til letridning hvis de opstaldet føler deres heste skal bruge mere køber de bar selv et tilskud..

håber nogle kan hjælpe mig for min pung råber efter hjælp c,")
0
0
Svar på denne tråd

Grundpillen
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 08:54
er roepiller i kilo vis , havre og majsflager .
Diverse vitaminer og mineraler i nøje afstemt forhold . Jeg gider ikke de der færdige blandinger .

Og wrap ad- libitum minimum 10 kg til Smukke Ganger som rides hver dag i min. 1 time og har en fantastik kondition .Og ser flot ud i pels og hul .

Der er laver korrekt fordeplan .Og de fodres 4 gange om dagen også på fold , de går på græs fold fra ca. 10 til tusmørke .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Grundfodring
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 09:09
Jeg er ked af at sige det, men ordentlig fodring af heste koster altså lidt penge.

Men basis i al fodring af heste, uanset om det er en konkurence hest eller en hyggehest, er godt grovfoder. Det kan du ikke komme uden om. Så godt hø eller wrap er grundpillen i enhver fodring af heste. Det har ydermere den fordel at de udnytter fuldfoderet(kraftfoderet) bedre, ja der er mange fordele.

Heste og ponyer skal have minimum 1 1/2 % af deres vægt i grovfoder dagligt for at holde deres mave og almene helbred i orden.

Udover det er et godt mineral tilskud på sin plads. Det kan være Travo E, men der findes mange andre mærker.

Hyggeheste og hyggeponyer kan ud over grovfoder få fx. roepiller

Konkurrenceheste og ponyer og andre i træning bør ud over det have en aller anden form for kraftfoder. Det kan være havre som du godt kan give uvalset (byg er jeg ikke personligt tilhænger af medmindre det er microniseret, og byg SKAL valses)

Endelig kan du ved højtydende heste yderligere supplere med op til 3 dl. olie om dagen.
0
0
Svar på denne tråd

En god "Blanding"
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 09:31
Her i huset fodrer vi med:

Hel havre
Travo E (vitamin)
Roepiller
Lucerne (er vi begyndt på i år)
Og Wrap eller hø som stråfoder
(derudover står hestene på halm).

Denne blanding af foder har jeg brugt i de år jeg har haft hest, og den stammer fra der hvor jeg i sin tid havde min DV opstaldet.

I den stald var der både hyggeheste og konkurrenceheste, og alle fik det samme, bare i forskellige forhold :-)

Det har altid virket optimalt for os herhjemme, og vi har miniature og DV - som alle er i pæn foderstand og bliver brugt meget forskelligt.

Christel

Medlem af F.F.G.B.H
Foreningen for gakkede baghave heste...

"Man har vel et standpunkt til man bliver klogere?"

Tilmelding og info om HN-træf august 2005

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige at nævne
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 09:37
Jeg glemte at nævne hvad jeg selv bruger.

Jeg anvender 7 kg wrap om dagen til mine og mine opstaldere. Det er alle store heste, dog med varieret arbejde.

Udover det får de dagligt:
1-2 kg halm (mere gider de ikke spise)
500 gram lucerne
B-vitaminer
Yea-sacc

Desuden får de i varierende mængde
enten:
Fase Balancer eller Leisure mix Fra D&H.

Et par stykker får Surelimb som er et mineral-produkt, da de ellers ville blive for fede hvis jeg skulle få mineral regenskabet til at gå op ved tildeling af fuldfoderet alene.

En enkelt får lidt havre suppleret med sin Fase balancer.

De får fodresalt fra 20-40 gram om dagen og olie fra 25-75 gram om dagen

Men det er luksusfodring, og ikke billig fodring.
Jeg bilder dog mig selv ind at det er det værd, da jeg får sundere heste, færrere dyrlæge regninger og bedre ydende heste. Og så synes jeg ikke jeg vil spare et par hundrede kroner om måneden på fodring, når jeg i forvejen bruger en blodig formue på mine heste.
Jeg bruger til gengæld ikke ret mange penge på fancy og dyrt udstyr.
0
0
Svar på denne tråd

Equilibre
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 10:14
Min egen får Equilibre fra Equidan blandet med hel havre og valset byg. Og så får han selvfølgelig også wrap og halm.

Den har lidt problemer med maven, og jeg har fundet ud af at den fungerer bedst på denne blanding. Og så er der gærkulturer i Equilibre, så du kan spare Yea Sac'en væk.

Derudover har kunnet sætte kornmængden ned i forhold til tidligere hvor jeg fodrede med Fiberlux. Så det er jo også økonomisk:-)

Mvh. Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

De bruger!
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 11:22
Min tante og onkel har en masse forskellige heste/ponyer de fodre med hel havre og TM müsli kraft fra tjørnehøjmølle.. Det er rigig godt foder!! Jeg selv bruger Valset havre, valsestart plus, vitaminer og gulerødder når jeg kan få det..

Hilsen Mette og hendes elskede Balou<3
0
0
Svar på denne tråd

I den stald...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 12:37
hvor min hest står er der heste fra 90 cm til 180 cm får de:

Havre
St. Hippolyt Müsli
Wrap
Halm
og græs

Og de er allesammen pæne og glade...

Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...

Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
0
0
Svar på denne tråd

Verona får
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 17:33
en hel masse forskelligt:

- Sixteen plus.
- Valset havre.
- Racing minerals.
- Popcorn.
- Melasse.
- Olie.
- Lucerne.
- Wrap.

Vi kan ikke dække hende ind med vitaminer og mineraler alene ved sixteen plus, for hun vil ikke spise den foreskrevne mængde. Derfor får hun ekstra mineraler. Popcorn og melasse er for at få hende til at æde, hun er blevet lidt træt af sit foder...

Linda.
Krone og bølge - en selvfølge!

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

:-) Medlem af Pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere :-)
Medlem af FHK
0
0
Svar på denne tråd

Her hos mig
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 17:38
fodrer jeg med roepiller, Grønthø, olie, Regulator Complete og byghalm. Nemt og billigt.
Anne
0
0
Svar på denne tråd

regulator
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 17:43
regulator.

Dette vtamin foder kan fodres sammen med havre eller roepiller og er til alle typer hest - unge som gamle og hopper i fol.

Det skal fodres med MASSER af hø/wrap

Bitches
have more fun

Boa boots str. 2 sælges
0
0
Svar på denne tråd

Hej med jer
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 18:28
Her hos os har hver hest sin egen fodermængde (individuelt ).Og de kan få :

Wraphø

Valset havre

Valset byg

Hestekraft ( videbæk med sojaskrå,poppet majs,lucerne,hvedeklid)

Horsespeed ( knækket majs,melasse,hvedeklid)

Roepiller

Travo E

Foderkalk
:-D Mvh Graven :-D
0
0
Svar på denne tråd

Jeg fodrer...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 19:07
...Med Spillers Cool Mix, Green Power Lucerne og hø.

Opstaldningstedet har kun valset havre, vitaminer og mineraler at tilbyde, det synes jeg absolut ikke at min 4 års hoppe fungerer optimalt på, så jeg køber mit foder selv.

:-D M.v.h / Heidi :-D

>0< Ærlighed når man længst med...Tro mig >0<

0
0
Svar på denne tråd

Her hos mig
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 19:42

fodres der med forskelligt foder.

de gamle får byg og havre, blandet med tilskuds foder fra tjørnehøj mølle (musli).

Min datters konkurence pony, får spillers produkter til top konkurence heste. det er det eneste foder som kan give ham nok energi til at arbejde otimalt.
Vi har prøvet alle mulige andre foderprodukter, men spilelr er det eneste som virker på ham.

mine to rideheste får havre og tilskudsfoder fra tjørnehøjmølle.

derud over fodres med wrap.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

lucky for....
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 20:44
jeg giver min hest:

- Regulator Complete (400g)
- havre (hel)(4kg)
- pep-biotin (25g)
- hø (10kg)
- halm ( det er stå han på)

han bliver redet hver dag, i både dressur og spring 1-2 gange om ugen, og srarte stævner...
0
0
Svar på denne tråd

det er svært
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 21:38
åhh en masse gode foder ideer men jeg kan simpelthend ikk finde ud af hva mine skal have de går selvfølgelig på mark og får foder 3gange dagligt og hø til aften..
er der et godt sted man kan ringe og få forklaret ???

0
0
Svar på denne tråd

Mine to haflingere
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 22:01
Mine to haflingerhopper på 1 og 12 år får begge Regulator Complete.

Det er et rigtig godt foder, som varmt kan anbefales. Det kan netop bruges til alle typer heste, unge som gamle, små som store (y)

Begge mine hopper får 300 gram Regulator Complete om dagen, derudover får de lucerne, Fiber P, grønpiller og havre. Og så ellers alt det hø og wrap de kan spise :-)

Du kan læse mere om Regulator Complete her: www.regulator.dk/

Forårsknus fra Tine
og haffipiger
:-D Flicka & Frigg :-D

Efterlysning:
Kender du Kasper?
Læs mere her

0
0
Svar på denne tråd

Forvirret?
Forfatter: 
Dato:  06-05-2005 09:32
Jeg kan godt forstå du er forvirret.

Da jeg fik mine heste hjem for første gang (havde før opstaldt dem ude) Kontaktede jeg Dorthe Rebbe fra Horseconsult og forklarede hende at jeg ønskede fodreplaner til mine 3 vidt forskellige heste. Det gjorde hun med simple råvarer, og ud fra de behov jeg havde. Hun havde nogle grundlæggende ting som kunne bruges til alle tre heste, og en "speciel" ting til en plag jeg havde.
Dengang var det Wrap, havre, soyaskrå, soyaolie, Travo E, fodrekalk, B-vitaminer og fodresalt. Og så et flydene mineral/vitamin tilskud til plagen.

Kender en som her et opstaldingssted, som har fået rigtig gode råd om fodring som grundlæggende kan bruges til alle heste, og med tips om de individuelle forskelle der selvfølgelig er i en stald.

Endelig kan jeg kun anbefale dig at sætte dig ind i generel fodring af heste. Landskontoret for hesteavl har udgivet en ret glimrende bog om emnet, ligeledes har Brogården udgivet en bog, som er udarbejdet af en meget dygtig dyrlæge som er extrem dygtig ang. fodring. Begge bøger kan fint anvendes til at få en god og bred basis viden om fodring. De kan også anvendes som opslagsbøger.
Jeg har i årene efter de gode "start-råd" fra Dorthe Rebbe, udviklet min egen ide om hvad jeg vil fodre med. Men det jeg gør nu er nok lidt luksus. Men jeg har læst de nævnte bøger, og jeg har investeret i et fodreprogram der hedder "sund hest". Med det værktøj i hånden kan jeg hele tiden justere fodreplan alt efter sæson, hest, fodremidler, og derved hele tiden bavare fornemmelsen for at hestene er dækket ind.
Samtidig udvikler jeg mig en sund skepsis som kan medstå fodrefabrikanternes strålende reklamer, lovord om deres produkt m.m og undersøge det for mig selv om det er foder jeg kan anvende i mit hestehold. For billigt er ikke nødvendigvis billigt i det lange løb, og dyrt er ikke nødvendigvis dyrt i det lange løb. Og ord i en reklame er kun ord - for det meste....

Men med de grundlæggende principper, som man kan lære meget mere om i de nævnte bøger, som en slags grundlæggende lærdom, der kan danne basis for enhver fodring. Fx. godt grovfoder er basisfoder, og det er et fodremiddel du aldrig må udelade i enhver fodreplan.

Held og lykke.

Pas på du ikke også ender som en fodre-nørd :-D
Og ender i FNK = Fodre nørdernes klub
0
0
Svar på denne tråd

Valset
Forfatter: 
Dato:  06-05-2005 10:00
Valset havre/korn er ikke optimal fodring.
Hos os tilbydes:
- Hippo natur musli
-Videbæk struktur
-Div valset korn
-Olie
-Melasse
-vitamin mineral blanding racing eller travo e
-biotin
-Islænder/pony guf
-Hø ad libitum
-Pre alpin

En enkelt for Hippo muccolyt
Ellers er det individuelt hvad folk ønsker,og
hestens behov tilgodeses.
0
0
Svar på denne tråd

Forskellige ting hér...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2005 14:27

De ting der forfindes i foderrummet hos os er:

St. Hippolyt Natur Müsli
St. Hippolyt Pre Alpin
ST. Hippolyt Irish Mash
Travo E
Valset havre
Roepiller
Dangrønt Lucerne
Raps olie
Gulerødder

Wrap/ hø

Vi har forskellige heste/ponyer - unge og gamle - forskellige behov.
0
0
Svar på denne tråd

Forskellige ting hér...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2005 14:36

De ting der forfindes i foderrummet hos os er:

St. Hippolyt Natur Müsli
St. Hippolyt Pre Alpin
ST. Hippolyt Irish Mash
Travo E
Valset havre
Roepiller
Dangrønt Lucerne
Raps olie
Gulerødder

Wrap/ hø

Vi har forskellige heste/ponyer - unge og gamle - forskellige behov.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider