Jeg kan godt forstå du er forvirret.
Da jeg fik mine heste hjem for første gang (havde før opstaldt dem ude) Kontaktede jeg Dorthe Rebbe fra Horseconsult og forklarede hende at jeg ønskede fodreplaner til mine 3 vidt forskellige heste. Det gjorde hun med simple råvarer, og ud fra de behov jeg havde. Hun havde nogle grundlæggende ting som kunne bruges til alle tre heste, og en "speciel" ting til en plag jeg havde.
Dengang var det Wrap, havre, soyaskrå, soyaolie, Travo E, fodrekalk, B-vitaminer og fodresalt. Og så et flydene mineral/vitamin tilskud til plagen.
Kender en som her et opstaldingssted, som har fået rigtig gode råd om fodring som grundlæggende kan bruges til alle heste, og med tips om de individuelle forskelle der selvfølgelig er i en stald.
Endelig kan jeg kun anbefale dig at sætte dig ind i generel fodring af heste. Landskontoret for hesteavl har udgivet en ret glimrende bog om emnet, ligeledes har Brogården udgivet en bog, som er udarbejdet af en meget dygtig dyrlæge som er extrem dygtig ang. fodring. Begge bøger kan fint anvendes til at få en god og bred basis viden om fodring. De kan også anvendes som opslagsbøger.
Jeg har i årene efter de gode "start-råd" fra Dorthe Rebbe, udviklet min egen ide om hvad jeg vil fodre med. Men det jeg gør nu er nok lidt luksus. Men jeg har læst de nævnte bøger, og jeg har investeret i et fodreprogram der hedder "sund hest". Med det værktøj i hånden kan jeg hele tiden justere fodreplan alt efter sæson, hest, fodremidler, og derved hele tiden bavare fornemmelsen for at hestene er dækket ind.
Samtidig udvikler jeg mig en sund skepsis som kan medstå fodrefabrikanternes strålende reklamer, lovord om deres produkt m.m og undersøge det for mig selv om det er foder jeg kan anvende i mit hestehold. For billigt er ikke nødvendigvis billigt i det lange løb, og dyrt er ikke nødvendigvis dyrt i det lange løb. Og ord i en reklame er kun ord - for det meste....
Men med de grundlæggende principper, som man kan lære meget mere om i de nævnte bøger, som en slags grundlæggende lærdom, der kan danne basis for enhver fodring. Fx. godt grovfoder er basisfoder, og det er et fodremiddel du aldrig må udelade i enhver fodreplan.
Held og lykke.
Pas på du ikke også ender som en fodre-nørd

Og ender i FNK = Fodre nørdernes klub