|
|
| Sommergræs, med el. uden andet foder? |
|
|
Ja som overskriften udtrykker så ønsker jeg bare at vide hvad i gør mht foder når jeres heste er på fold?
Min hest er en araber på 2 år og 9 mdr, fylder 3 d. 20 Juli og når han komer fra sommergræs (sandsynligvis sidst i August, eller når vejret siger stop) så skal han gøres ryttervant.
De kommer på døgnfold og så vidt jeg ved får de andre ikke andet end det græs de går på.
Mens han er på sommergræs skal han stadig lave noget, dvs lege, "køres" fra jorden, løsspringes, gåes lange ture med osv.
Er det nok med græs eller ville i suplere med andet og evt hvad?
PÅ forhånd tak for hjælpen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommergræs |
|
|
Det er svært at vide helt hvad foderværdien er i græsset, og den er svingende alt efter hvor på sommeren vi er. Der er mest krudt her i maj-juni, men det falder allerede fra midten af juni.
Når mine heste går på sommergræs, plejer jeg at købe "Mineral Bricks" fra Eggersmann. De ligner hesteguf, men er en ren dosis vitaminer og mineraler. En pony skal have 3 om dagen og en hest 6 for at være dækket ind. Det syntes jeg er dejligt nemt.
Du kan evt. finde forhandler på www.hk-hornsyld.dk,
men jeg ved ikke om der også er andre producenter der laver noget tilsvarende.
Hilsen Mette
Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Giv tilskud ! |
|
|
Mange tror "græsset er nok"...men selvom der er "spunk" i det lige nu og til midt i Juni, som Mette rigtigt skriver, så er det bare som regel slet ikke nok, mange folde er "kemisk renset" for ukrudt og andre gode planter, som faktisk er ret vitale for hesten, samt at hesten ikke har muligheder for at søge de salte og vitaminer de kan mangle...bark fra træer, alsidigt græs/stråtyper etc. etc. Så først og fremmest bør man sætte en salt- og evt. også en mineralsten ud på marken, men da det ikke er alle heste der er lige "gode" til at bruge dem, (nogen kan ikke lide de forskellige smage stenene har...og så er det lige pludselig svært at vide hvor godt hesten er dækket ind jo...), så ville jeg give tilskud ved siden af for at være sikker på hestene er dækket ind.
Udover "Eggersmann" som Mette nævner, er der mange andre vitamin/mineral-tilskud du kan vælge imellem, bl.a.; "Salvana" og "Spillers" - nogle typer kan gives som bolcher, og er ret nemt - andre er pulver-typer, som er meget velegnede hvis du også fodrer lidt ved siden af græsset - som er en god idé hvis hesten bruges, og hvis hesten er svedig en dag kan du tilføre alm. fodersalt til dette foder, eller elektrolytter hvis du bruger hesten meget....så er den dækket ind.
Men husk : Vælger du at fodre med tilskud, er det ikke smart at springe det over en dag for tit - herved forrykkes balancen for hesten - så har din hest fri jævnligt, hvor du ikke selv kommer, bør du få en god veninde på stedet til at give det for dig den pågældende dag. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lkwntboijhy |
|
|
Tusind tak for svar.
Jeg har ikke mulighed for at lægge en slik/mineral sten ud, han skal fodres seperat.
Min er nederst i herakiet så hvis jeg lægger sådan en ud fodrer jeg bare på de andres heste

Som skrevet skal han ikke lave frygteligt meget men skal jo igang med tilridningen når han kommer ind.
Hvis han skal have foder af mig en gang om dagen, hvad ville i så forslå?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| suregrow.... |
|
|
Brogaarden forhandler suregrow, som man kan give til heste på græs.
Det er nemt og bekvemt uden at tilføre hestene mere energi.
Husk min hjemmeside! Læs om krybbebidning, mavesår, vævning, korrekt fodring, dækkentilpasning osv. Samt mere om os, stævner og Bob historier!www.prettyfancy.ridesiden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lknefvjntbui |
|
|
Suregrow :
Forebyggelse af vækstproblemer og osteochondrose hos føl og plage baseret på en moderat væksthastighed og en jævn vækstkurve.
Min er jo 3 år? Der står jo ingenting om at det kan bruges til tilskudsfoder til evt heste på græs eller andet? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| b- m,dhøk |
|
|
Undskyld, jeg var for hurtig på tasterne, læste ikke det hele mht Suregrow, men hvad så senere på sommeren....der skriver Brogaarden at man bør skifte til noget andet foder til de relevante aldrsgrupper....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regulator Complete |
|
|
En hest i den alder ville jeg helt sikkert give et tilskud sommeren igennem. Den vokser jo stadig og derfor er det meget vigtigt, at den får dækket sine behov
Jeg kan anbefale Regulator Complete, det er et super godt tilskudfoder og det kan bruges til heste i alle aldersgrupper, så du skal dermed ikke ud og skifte foder senere, men kan køre videre på det samme
Jeg bruger det med stor tilfredshed til mine to haflingere på 12 og 1 år. Min plag fik også Suregrow fra Brogården før, men jeg valgte at skifte, da jeg gerne ville slippe for at skulle skifte foder til hende 117 gange inden hun er udvokset...
Og med Regulator Complete er det nemt at dosere til heste i vækst. De skal fodres udfra deres forventede slutvægt, så du skal dermed heller ikke ændre mængden løbende... Mere enkelt kan det jo ikke blive
Du kan læse mere om Regulator Complete her: www.regulator.dk
Forårsknus fra Tine og haffipiger Flicka & Frigg  Efterlysning: Kender du Kasper? Læs mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også Regulator Complete her |
|
|
Jeg har fået lavet en sommergræsningsfoderplan til mine 2 hos www.foderplan.dk, som indeholder tilskud af Regulator Complete. Min lille pony skal have 100 g om dagen, mens ridehesten skal have 300 g om dagen. Nemt og ikke mindst billigt.
Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kmzdgnigfn |
|
|
Hvor bestiller jeg det henne?
Jeg kan ikke komme ind på bestillingssiden.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forhandlere |
|
|
Er det Regulator Complete du spørger til, Stine?
Hvis ja, så vil jeg anbefale dig at kigge i forhandlerlisten. Måske er der en forhandler i nærheden af dig...
Deres bestillingsside på hjemmesiden virker ikke, jeg har heller aldrig kunnet komme ind på den...
Forårsknus fra Tine og haffipiger Flicka & Frigg  Efterlysning: Kender du Kasper? Læs mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lknadfviohgb |
|
|
Hmm "hurtige" mig 
Ja det var regulator complete og jeg har ringet til nærmeste forhandler.
Tusind tak for svarene, det var til stor hjælp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg giver når jeg rider |
|
|
hejsa
når min står på sommergræs får han foder/vitaminer de dage jeg er der.
det består af havre, lidt musli og travoE. nu er min hest også færdigudvokset og er ikke sådan lige til "at tage livet af" og han fungerede fint sådan. (muslien var unødvendig...men lidt godt skal kræet jo ha det)
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regulator Complete |
|
|
Jeg giver også mine heste Regulator Complete hele sommmeren igennem.
De spiser det gerne, ude at RC skal blandes i noget.
Kedsomhed er, når dagens højdepunkt er at sidde og knipse til en nullermand. Garfield
| | Forhandler af tilskudsfodret "Regulator Complete"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitaminer/minaraler |
| Forfatter:  |
Linda |
| Dato:  |
02-05-2005 22:28 |
|
Det kan ikke udværes, det skylder alle sin elskede hest også er du ikke i tvivl om den er dækket.
Der findes idag nemme fodrings former, så hesten tror det er godbider, det er godt og du vil få en gevinst der ikke kan måles.
Mvh Linda
Nørreskov
Stedet for de midtjyske heste elskere.
Vi tilbyder: Hingstestation, Fodersalg.
Maskinstation(mini wrapning)
Kloakmester, foredrag mm.
udstyr til hesten og meget mere.
Ring for mere info.
Torben: 4040 0888, Linda 2076 6980.
Eller kom forbi:
Sønderdalvej 17, Klovborg træffes bedst hjemme efter aftale.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|