|
|
| Sene skade . |
| Forfatter:  |
Jan R .L Andersen |
| Dato:  |
30-04-2005 11:01 |
|
Nu er Maxi`s sener ved at være faldet til næsten normal tilstand, og så ville jeg gerne vide hvordan jeg går frem med genoptræningen, han går jo på fold, og har gjordt det tre dage efter tre dage i boksen,og græsset sætter jo en god bremse på, han går rundt i spise fart. men hvordan gør jeg, skal han longeres i skridt et par dage og så i trav og så i galop, før der kommer rytter på, og hvor lang tid skal vi ride normale ture før jeg lader ham springe ? Ja det er lidt af de spørgsmål jeg går og stiller mig for tiden. Hvad siger i ?`
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Longering... |
|
|
belaster benene især det indvendige benpar, jeg ville ride istedet, jeg går udfra han er i god form...
Så jeg ville skridte en uges tid på ridebanen eller i skoven også lægge trav ind og efter 2-3 uger galop og ellers ride ham normal...
Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...
Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis det er en |
|
|
rigtig sene skade så skal han have meget længere ro, måneder.... Har du haft dyrlægen ude og hvad sagde han??? Er der scanninger der viser skade?? Har han været halt??
Når du så skal igang igen skal det foregå på hård bund med skridt genoptræning, som du kan få af din dyrlæge...eller evt. bruge det som er på net dyredoktor.
Hvis det er en mindre overbelastning ville jeg nok tage en uge med skridt på hård bund og så begynde at lægge trav ind over og så se hvordan den reagerer..
Hilsen
-Matilde og Shalu -- Nu i SAK -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skaden er |
Jan R .L Andersen |
30-04-2005 15:19 |
|
At vi kom hjem fra jagt, og det ene forben var hævet, fra knæ ledet og en fjere del ned inde ved den dybere ligende sene, det kølede jeg så med koldt vand, og lod ham stå på stald i tre dage med varme bandage, og så på fold i tre dage, med varme bandage, og nu er hævelsen ved at være væk, men ikke fuldkomment, skaden er nok mindre, men jeg er temmelig hys med Maxi. Så det må gerne være rigtigt det jeg gør, når jeg begynder at belaste ham igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Han skal ikke |
|
|
belastes =rides, longeres mm. før hævelsen er helt væk.
Når hævelsen har fortaget sig helt - det tager tid, skal han skridtes i to til tre uger og derefter interval traves.
Hvis det er en seneskade han på pådraget sig, skal han stå i meget lang tid, da dette tager tid.
Måske du skulle få dyrlægen ud og stille en diagnose nu hvor hævelsen ikke er faldet efter 6 dage.
Bitches have more fun
Boa boots str. 2 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OK :-) |
|
|
Først og fremmest er han/har han været halt??
Hvis du tror der er sket en direkte skade ville jeg nok få dyrlægen ud og tjekke, evt, scanne scenen.
Som minimum ville jeg foreslå at du ringer til dyrlægen og hører hans mening
Med hensyn til belastningen, så ville jeg som skrevet oven for begynde belastning ved let skridt arbejde på hårdt/plant underlag (skovstier/asfalt), da det belaster senen mindst. starte med 30 min og så øge det over et par uger til en times tid... Men det kommer igen an på om den har været halt. eller kun hævet.... For du kan jo være heldig at det "bare" er en overbelastning
Seneskader er ikke noget man skal tage let på, og hvis du evt. ved at give Maxi lidt extra ro nu her kan du måske forhindre at det bliver rigtigt slemt...
Jeg synes det er svært at rådgive, og vil sige at det vigtigste er at du kontakter dyrlægen, og så må han vurdere enten bare pr. telefon eller også via konsultation hvor slemt det er....
Held og lykke med det
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan..... |
|
|
Jeg er i samme bad som dig....
Men jeg vil altså foreslå at du får din hest scannet. Det vil hjælpe dig meget mere.
Min er ved at være haltfri, men skal stadig stå 3 måneder mere for at det kan hele ordenligt.
Bare fordi at hans hævelse er ved at være væk, betyder det ikk at senen er helet ordenligt.
Og hvis du starter for tidligt, så kan det være at det bryder op igen og så er prognosen for en ordenlig heling noget dårligere.
Så mit bedste råd er at få den scannet, en seneskade er ikk noget som bare lige går over desværre.
Håber at din hest snart er klar igen, der går ihvertfaldt 3 måneder med min.
Hilsen Carina
Everybody is looking for that something. One thing that makes it all complete. You will find it in the strangest places. Places you never knew it could be.
Det eneste vi aldrig får nok af er kærlighed. Og det eneste vi aldrig giver nok af er kærlighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seneskade |
|
|
En scanning er som de andre siger absolut nødvendig for at fastslå hvor skadet senen er. Kun derudfra kan dyrlægen tage stilling til, hvor længe hesten skal have ro.
Min hoppe havde en seneskade og hun stod i 4 mdr. selvom hun var haltfri og hævelsen var forsvundet langt tidligere. Men dyrlægen scannede heldigvis og kunne se, at senen langt fra var helet, hvilket jo var meget heldigt, så hun ikke blev sat i arbejde, da hævelsen forsvandt.
Mette - der nu har gården, men mangler hesten 
Lille velreden hest med et godt sind søges. Se præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er det i morgen kl 11. |
Jan R .L Andersen |
02-05-2005 09:58 |
|
Maxi skal scannes, og han skal barberes til lejligheden, er der nogen der har erfaring med det? Er det med en skraber og barbersæbe eller hvordan kringler man lige den ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barbering |
|
|
Min dyrlæge havde sådan en elektrisk trimmer med, som han lige fjernede hårene i området med.
Mon ikke din dyrlæge har det også?
Pøj pøj med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan altså |
|
|
 .... Hvis du gerne vil gøre det selv, bruger du bare en almindelig hårtrimmer, men ellers klarer dr dyr det nok  Og held og lykke med den lille hyp
Hvordan gik det forresten med Thequilla, er den ovenpå igen...
Lev mens du gør det Elsk mens du tør det
Er IKKE medlem af rygklapperklubben (RKK)
dækkener byttes, se annonce på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej Thequilla |
Jan R .L Andersen |
02-05-2005 12:32 |
|
Kommer til at stå lige ved siden af Maxi når der scannes. Vi er næsten synkrone med de skader. Så det glade liv er lidt i frigear for tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hverken Thequilla eller Maxi |
Jan R .L Andersen |
02-05-2005 12:42 |
|
Har været det mindste halte, og det var rent rutinemæsigt at jeg opdagede at der var en hævelse, da vi kom hjem fra jagt, og han har ikke ømmet sig når jeg rørte ved hævelsen. Men hellere ikke gøre noget trænings agtigt end at ødelægge ham, før vi har lægens udtalelse, så må vi arbejde ud fra det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Håber scanningen |
|
|
går godt  Så i snart kan være igang igen...
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det gør jeg også |
Jan R .L Andersen |
02-05-2005 15:05 |
|
Men skulle det være fatalt, så må vi bare gå tur. Resten af tiden, og rå hygge os med grøftekanterne. Til vi er så gamle og kloge at ingen gider snakke med os mere. Og så kan vi følges over broen, til dem vi holder af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej jan |
|
|
Håber du fortæller hvordan det gik med scanningen. min skønne oldenborg basse har overlevet 3 sceneskader, men det har også kostet os 3 år med skrit skrit og atter skrit. Håber at Maxis skade ikke er slem! Vh Christine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hmm..... |
Michelle Hollmann |
03-05-2005 12:26 |
|
Min hest har lige haft en alvorlig skade i sit højre knæ.... Jeg fik besked på af dyrlægen at han sku trækkes hver dag i 10 min i en uge... Og han måtte ik komme på fold... Derefter sku han trækkes to gange om dagen i et kvarter i en uge..... I går kom han så på mark første gang i tre uger.... Og i dag må jeg begynde at skridte på ham stille og roligt....
Men ved jo ik præcis hvordan det ser ud med din hest.... Men hvis jeg var dig ville jeg ik presse den for hårdt, for så risikere man at man ska starte forfra.... Så begynd stille og roligt.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Resultatet af scanningen |
Jan R .L Andersen |
03-05-2005 18:18 |
|
De næste 6 til 12 måneder med korte skridt ture og bandage, det er alvorlige skader vi har fundet i bøjesenerne, dyrlægen kunne ikke forstå at de ikke var totalt trebenede begge to, så Stina og Thequilla Maxi og jeg, vil holde grøftekanterne pænt klippede her omkring det næste års tid . Så jeg nåede da at bruge min ny jakke en gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv bøv... |
|
|
Det var da absolut ikke bedste nyt Jan  ..
Er det samme slags skade de har, det er da ihvertfald noget af et tilfælde så 
Hmm du kan jo komme forbi og prøve den røde ved lejlighed 
Ej det er jo lidt træls, men positivt set, kan I forhåbentlig også få noget godt ud af det, og trods alt få en god sommer 
Mem du må da lige holde os orienteret om de kære hypper, og giv dem lige et god bedring kram fra mig og mine dejlige dyr 
Lev mens du gør det Elsk mens du tør det
Er IKKE medlem af rygklapperklubben (RKK)
dækkener byttes, se annonce på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor træls |
|
|
Føler virkelig med jer.
Har selv haft en hest med seneskade, og det er så frustrerende, at man ikke kan få en eksakt tidshorisont samt prognose for fremtiden. Min egen stod i fire måneder uden nogen form for ridning - ikke en gang skridtture.
Men det er bare at tage sig god tid og ikke starte genoptræningen før senen er HELT i orden. Ellers starter man bare forfra efter kort tid. Så tag jer god til, så bliver hestene sikkert så gode som nye.
Er det den dybe eller den overfladiske bøjesene, der er beskadiget?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er en af hver. |
Jan R .L Andersen |
03-05-2005 20:42 |
|
Thequilla har en grov skade i den overfladiske og Maxi en slem en i den dybe lige under knæet. Så vi køre på med kolde og varme bandager vekslende i de næste måneder. Jeg købte lige to 4 styks pakninger med u-elastiske bandager og to uld underlag. Og der kommer et par kulde gamasjer så kvikt rideudstyrs pusheren kan skaffe dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Av hvor træls.... |
|
|
Men godt du fik dem scannet så og ikke bare gik igang...
God fornøjelse med skridtturene, og husk nu at det helst skal foregå på hårdt og plant underlag
Hvis du tager den med ro burde der være gode chancer for at de kommer sig igen...
Mit råd er også at få dem scannet inden i om en rum tid går "rigtigt" igang igen... bare for at være sikker på at skaden er helet ordentligt op, det ville være så surt at gå for tidligt igang og om man skal vente 8 eller 12 måneder gør jo ikke det store hvis chancen for full recovery så er bedre...
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hårdt plant underlag |
|
|
Jeg ved godt at mange dyrlæger altid tilråder genoptræning på hårdt plant underlag, men min dyrlæge var af en helt anden mening.
Han mente derimod at med den skade min hoppe havde ville det gøre mere skade end gavn - så tag lige og vend det med din dyrelæge inden du går igang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er også planen |
Jan R .L Andersen |
03-05-2005 21:42 |
|
At vi venter en måned efter der ikke er noget at se, og så scanner igen, så kan dyrlægen sige god for opstart af genoptræning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| >> Mylady |
|
|
Hvad var hans begrundelse for det?? og hvordan skulle du så genoptræne???
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Matilde |
|
|
Hans begrundelse var noget i retning af, at senen var bristet tværs over, og når den så blev redet på hårdt underlag ville senen blive udsat for stor belastning pga stød.
Genoptræningen bestod af mange ugers skridt i ridehuset eller på skovstier - bare det var nogenlunde jævnt. Derefter trav i intervaller osv. ligesom et almindeligt genoptræningsprogram.
Ved der også er nogle engelske undersøgelser, der indikerer at genoptræning på hårdt underlag ikke er det bedste. Kan bare ikke lige huske, hvor jeg har læst det, men der er et gammelt indlæg om det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det vores dyrlæge sagde var : |
Jan R .L Andersen |
04-05-2005 07:04 |
|
Skridt ture i fladt tarain ikke noget med at gå ned af en stejl bakke eller op, underlaget må gerne være jord grus osv, heste er ikke bygget til asfalt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vel |
|
|
en balance gang det med hårdt underlag.
Asfalt synes jeg heller ikke er optimalt men gode grus/skovstier må være at foretrække...
Det var bare da du skrev ikke hårdt underlag tænker jeg jo straks blødt underlag, og der bliver gennemtrædningen og dermed trækket i senen jo det størree hvilket heller ikke er ønskværdigt
Held og lykke med Maxi, jan
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er jo det med sproget |
Jan R .L Andersen |
04-05-2005 10:17 |
|
hvis vi tqalte i billeder vidste alle med det samme hvad vi mente, men et andet spørsmål, Sterile kompresser, hvor får man dem, når man ikke er falck abonement ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blødt underlag |
|
|
Jamen jeg vil da kalde en ridehusbund for blødt underlag, men dyrlægen kiggede derind og sagde at det ville være fint til genoptræning.
Så han mente åbenbart, at stød fra hårdt underlag var værre end at heste træder lidt dybt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sterile |
|
|
kompresser kan man købe på apotheket.
Håber, det går fremad hurtigt og at det bliver nærmere de seks end de 12 måneder, I skal vente..
Rigtig god bedring til hypperne.
. Mange hilsner Katarina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blødt og hårdt underlag.... |
JulieTaylor |
04-05-2005 11:52 |
|
Da vi havde (genop) træningsfysiologi på skolen, fik vi at vide at jævnt, halvblødt underlag var ideelt - en god græsbane skulle være det allerbedste.
Det med at ridehusbund er uegnet til genoptræning efter seneskader, kommer vist af at en blød, tung bund ofte forårsager skaderne til at starte med. Jo tungere bunden er, desto hårdere skal hestens muskler arbejde, den syrer hurtigere til, bliver hurtigere træt og træder derfor nemmere forkert. Men gennemtrædningen er mig bekendt ikke dybere på blød bund end på hård. Tværtimod. Det stød underlaget ikke absorberer skal jo så tages af senerne. Så på asfalt tager senerne alt støddet, mens græs eller en god ridehusbund kan hjælpe til at tage toppen af.
Noget andet er at hvis hestens tå ikke kan gennemtrænge underlaget (som f.eks på asfalt) skal bøjesenerne p.g.a. vægtstangsprincippet strække sig mere ud end hvis underlaget lige giver efter for overrulningen. Prøv selv at gå med helt stive fødder og mærk strækket bag på læggen. Så hvis man vil beskytte bøjesener og gaffelbånd (og hovseneben) skal underlaget minimum være så blødt som en grusvej.
Det er naturligvis altafgørende at underlaget er jævnt og ikke _for_ dybt. For ellers kan hesten gå og snuble hvad der selvfølgelig ikke er smart. Så som Shalu siger, er det et balancespørgsmål.
Det var hvad jeg vidste om det.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan |
|
|
da lige tilføje min egen erfaring.. Pt genoptræner jeg Rebella efter en mindre seneskade og der er heldigvis masser af gode grusstier i den tilstødende skov.
Men min dyrlæge anbefalede, at Rebella fik såler på i denne beslagsperiode for at absorbere en del af stødet ved at gå på hård bund.
Det synes at virke tilfredsstillende og er i hvert tilfælde rart at have i baghovedet, hvis man kun har mulighed for at træne på asfalt.
. Mange hilsner Katarina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rebella.... |
JulieTaylor |
04-05-2005 13:04 |
|
Hvad er sålerne lavet af?
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seneskade |
Lotte/shaheen/harley |
04-05-2005 13:47 |
|
Hej Jan....
min hest har også lige pådraget sig en seneskade,hun fik sprøjtet et nyt produkt(medicin) ind i benet,det skulle fremskynde helings processen 3 gange så hurtigt som med det gamle medicin det hedder a-cell,min hest er nu rengående efter 4 uger om 2 måneder skulle alt gerne være ved det gamle,prøv at hør din dyrlæge om det ikk var værd at prøve det medicin..
mvh Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie Taylor |
|
|
Sålerne er lavet af gummi og så har hun normale sko på.
Det er ikke nogle special-såler, men blot, hvad smeden bedst kunne anbefale til formålet efter jeg havde fortalt ham, hvad dyrlægen havde sagt.
. Mange hilsner Katarina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gummi? |
JulieTaylor |
04-05-2005 14:08 |
|
Det er da mærkeligt... massivt gummi er jo ikke særligt stødabsorberende... man bruger det f.eks. til at lave hoppebolde af netop fordi det ikke optager noget af boldens energi i landingen men frigiver den igen så bolden kan hoppe.Gad vide hvordan sålerne så fungerer... man laver selvfølgelig løbesko af gummi, men der er der jo luft indeni, der presses ud i landingen.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det snakkede vi om |
Jan R .L Andersen |
04-05-2005 14:44 |
|
Til Thequilla, men vore er jo rent gående. der er "bare" hævelser på benene, men vi skal vist både have sprøjter og akupunktur. Og muligvis laserbehandling.
Men jeg tror den største medicin er tålmodighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie Taylor |
|
|
Ja, du har da ret i dit argument med hoppebolden..  Men ikke desto mindre så synes jeg det virker - og dyrlægen anbefalede det.
Der er selvfølgelig også liiige den mulighed, at det er tiden, der giver en hjælpende hånd
. Mange hilsner Katarina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved faktisk |
|
|
ikke om det med større gennemtrædning er noget jeg har hørt eller bare selv tænkt på...
Men hvis underlaget er meget blødt/dybt så vil jeg da umiddelbart mene at hesten skal træde mere igennem for at komme videre = senen bliver strakt mere og derved er risikoen større for en genopståen af skaden...
Men rigtigt det ideelle er vel et stabilt og plant stødabsorberende underlag hvor hesten ikke "går igennem"...
men hellere lidt for hårdt end alt for blødt ihf i mit hovede.
Synes også jeg læste et sted forleden at stødet op igennem benet ikke er så meget større når blot det foregår i skridtgang... men det kan godt være at det var i en barfods vs. sko diskussion
Forresten Katarina/Rebella, hvornår skal du ud og betvinge ponyen igen??? Shalu og jeg vil gerne holde jer med selskab...
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rebella... |
JulieTaylor |
04-05-2005 20:07 |
|
Jeg siger ikke, det ikke virker. Jeg undrer mig bare over at det virker, hvis det virker
Shalu... fysik er ikke min stærke side. Jeg ved bare hvad Dr. Clayton sagde på skolen. Og fysik _er_ hendes stærke side
 Men det giver meget god mening for mig: Hestens ben rammer jorden med en given kraft. Denne kraft skal absorberes af underlaget og af hestens krop i samarbejde. Jo mere stød underlaget kan tage, desto mindre stød vil hesten selv skulle absorbere. Hesten absorberer i høj grad stød ved at træde ned i koderne (se f.eks. når den lander fra spring) - altså skal den træde mere ned i koderne når den arbejder på hårdt underlag end når den arbejder på blødt. Til gengæld har du ret i at den skal skubbe hårdere af i tungt underlag, men det er jo netop fordi det er så stødabsorberende. En del af den kraft hesten sætter af med, forsvinder ned i det bløde underlag, så der skal mere kraft til for at hesten kan komme afsted. Men den største belastning af bøjesenen sker ikke i afsættet men i landingen - derfor får så mange springheste skader her.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror nu nok at det |
Eva Lydeking-Olsen |
04-05-2005 20:48 |
|
vigtigste er et jævnt underlag for at undgå "fysiologiske overraskelser" når det syge ben sættes i og løftes igen, altså et forudsigeligt samspil med underlaget. Det optimale må være at det er noget stødabsorberende (græs, grussti, fast ridehusbund eller blød asfalt), men ikke så meget at det væsentligt påvirker den kraft der skal til for at få " benet afsted igen". Tung blød bund og op/ned af bakke giver et vældigt træk i senerne og uforudsigelige samspil, med risiko for at rive de nydannede fibre i senen op igen.
Vores ridehusbund er så fast og fjedrende og slet ikke dyb, så den ville jeg godt turde anvende (men ikke så fikst at gå rundt, hellere lige ud). Grunden til at det er bedre at trække eller skridte på fast, jævnt underlag når haltheden er væk og hævelsen faldet, er at den korrekte, gentagne, monotone og forudsigelige bevægelse giver en bedre organisering af de nydannede senefibre, så de kommer til at ligge på langs i senen som de skal (stærkere sene på langt sigt)og ikke på kryds og tværs som det sker ved for langvarig boksro. Derfor er det vigtigt at scanne løbende for at holde øje med hvilket stadie af heling skaden befinder sig på og handle derefter.
Min ene har lige lavet et stunt på folden og har et hævet gaffelbånd, samt er halt, så hun er på is - bandager her det første døgnstid, gurkemeje og omega-3 olier i store doser, samt rolig fold (hun er mere urolig hvis hun skal stå inde, end på folden med mad i munden). Så bliver kunsten at få hende scannet - men ikke nemt, hun har en dyrlægefobi af den kraftige slags og er ikke glad for trailer, så jeg tør slet ikke transportere hende de næste dage/uger. Al stress må undgås i den akutte inflammationsfase, da det kan forværre skaden...........så jeg må jagte en transportabel scanner og nok selv holde scanner- hovedet, mens dyrlægen kigger på skærmen og iø holder sig fra at pille ved hesten.
Så, pøj, pøj med Maxi og Tequilla..........jeg føler med jer og er ved at indstille mig på måneders ro og genoptræning med min egen fjollede tøs.Nu er hun ellers lige blevet så god i sit skadede hoved at hun kan arbejdes med i dressur, efter 2 års terapi for posttraumatisk stress og decideret psykose.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men julie |
|
|
hvis bunden er meget blød vil jeg nu også mene at gennemtrædningen bliver størrer her da den så ikke bare virker stødabsorberende men hoven trækker dybere ned = strækket bliver større
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shalu.... |
JulieTaylor |
05-05-2005 10:53 |
|
Jeg er ikke med  Hesten rammer underlaget, underlaget giver sig så meget som det kan, og herefter begynder hesten at træde ned i koden for at optage resten af støddet. Jo mere hoven er decellereret når hesten begynder at træde ned i koden, desto mindre skal den træde igennem. Hoven stopper jo der hvor den stopper, og spørgsmålet er så bare hvor meget 'fart' der er tilbage at absorbere op i benet.
Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal formulere mig *L* Forestil dig at hestens ben endnu ikke er landet. Det befinder sig i luften. Luft er ligmed nul modstand, og derfor er hestens kode endnu ikke begyndt at dorsiflexe (hvad det så end hedder på nudansk - det betyder 'bøje bagover' altså som det er tilfældet når hesten træder ned i koden). Hestebenet hænger i luften, og pibe, kodeled, kronled og hovled 'hænger'.
Her er det lige Kyra:
Det modsatte af nul modstand er max modstand.. altså f.eks. asfalt. Her skal hesten altså træde helt ned i koden. Ind imellem ligger så de blødere, stødabsorberende underlag (græs, ridebane) som altså fordrer en middel-gennemtrædning.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men er det gennemtrædningen der er problemet |
|
|
vi ser jo ofte seneskader på de heste der enten i afsæte eller alnding træder skoene af. der er det jo det træk der sker når hesten trækker benet op igen. her er musklerne der støtter led og sener ikke spændt. og så er det jo 'klistret'/'tungt' underlag der er værst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min har |
|
|
også en seneskade. Det skulle vist være gaffelbåndet. Jeg skulle skridte i 3 uger og derefter genoptræne hvis hun var haltfri, hvilket hun var. Det gik fint, men lige pludselig blev hun halt igen.
1 uge har hun nu været på lille fold og jeg skridtede 10 min i dag for første gang. Hun er igen haltfri og jeg ringer til dyrlægen i morgen, for at få at vide, hvad jeg så skal gøre.
Jeg er blevet anbefalet at tage hende i "boblebad". Det skulle gøre senerne stærke og helingsprocessen kortere. Desværre skal man til Charlottenlund, og det er jo ikke bare at køre derind flere gange om ugen.
Der skulle åbne et spabad i Jyderup, men det er først til sommer.
Har nogle af jer prøvet disse spabade? Jeg er sikker på, at jeg vil prøve det med hende til sommer, når der ikke er så langt at køre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette... |
|
|
Sikke noget øv med Line
Men det lyder spændende med det spabad i Jyderup. Ved du hvem/hvor det er?
Ellers er der jo et eller andet sted ved kr. sonnerup/hyllinge hvor de også har noget svømning/spabad. Ved ikke helt hvad det er, men det er der måske nogle andre der ved?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bettina |
|
|
Det er nogle som hedder Claus og Berith - andet ved jeg ikke.
Kr. Sonnerup?? Det vil jeg da lige undersøge - mon ikke jeg kan finde det på google...
Ja, det er noget øv med Line. Jeg tror (og håber) at det er fordi jeg skridtede i ridehuset. Så vidt jeg har læst mig frem til her, har seneskader bedst af et hårdt, men eftergivende underlag, så nu foregår det udenfor.
(Drømte ellers i nat, at dyrlægen sagde, at jeg bare kunne skyde hende nu - det kunne ikke betale sig at prøve mere...)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja Julie |
|
|
din argumentation er god
Men jeg kan ikke forstå hvis træthed skulle være det værste ved den bløde bund.
F.eks kender jeg en pige med en hest der har haft en seneskade, hun vil gerne springe igen, dyrlægen har så sagt at ridebanespringning kan gå an, men at hjun skal holde sig fra tærrenspring, hvor underlaget jo typisk er dyber/blødere/tungere og mere ustabilt. Hvilket jo må betyde at trækket i senerne er kraftigere her...
Selvom nedslaget hver gang hesten sætter hoven i dyb bund selvfølgelig ikke kan sammenlignes 100% med nedslaget efter en forhindring så vil jeg nu stadig mene at der sker et stort træk når hesten går i dyb bund... også selvom det største træk sker på vej op igen... men der er Line måske inde på noget af det rigtige
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shalu.... |
JulieTaylor |
07-05-2005 14:54 |
|
Jeg ved godt det er fejt, men jeg er ved at løbe tør for argumenter, så jeg må ty til at citere Clayton:
Maximal strains in the SDFT and DDFT are higher when the horse carries weight, moves on a hard surface or travels at higher speeds.
SDFT = Superficial Digital Flexor Tendon (overfladiske bøjesene)
DDFT = Deep Digital Flexor Tendon (dybe bøjesene)
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg gentager lige mig selv |
Eva Lydeking-Olsen |
07-05-2005 17:28 |
|
under genoptræning skal senen have en vis, fysiologisk aktiverende og forudsigelig belastning for at "få de nye fibre lagt til rette" på langs istf tilfældigt på kryds og tværs. Og det får den på en fast bund - ikke nødvendigvis beton, men fast og forudsigelig.
Så når et væv skal genoptrænes, eller i dette tilfælde faktisk gendannes, skal der en belastning til, men den skal helst være kontrolleret.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eva.... |
JulieTaylor |
07-05-2005 18:52 |
|
Det tror jeg ikke, der er nogen, der er uenige i
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heling |
|
|
Det var en dyrlæge der har holdt foredrag om fibrenes organisering. Det kræver bevægelse for at de bliver stærke.
Det er nu muligt at få spabadet hjem til sig, der findes støvler som er tilsluttet kompressor og tilsættes salte og is. De virker på samme måde og man slipper for at køre. De kan lejes eller købes via www.equinetherapy.dk
MVH
Christina
PS Vedrørende valg af underlag at træne på så afhænger det af hovens (evt beslagets) evne til at stødabsorbere og den hastighed man vil ride. Jeg ville aldrig trave/galopere på asfalt og hårde grusveje med jernsko. Jævnfør resultaterne på Smedegaards forskning på KVL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|