|
|
| Bortløbet føl. |
|
|
Jeg har lige et spørgsmål, til jer erfarne føl-ejere.
Jeg kom til at snakke, med en gammel mand som, har været avler.
Han sagde til mig, at jeg ikke må lade min højgravide hoppe gå udenfor, når jeg kun har et almindeligt hegn.
Dvs. alm træpæle og en hvid hegnstråd.
Fordi at han syntes, at det er alt for farligt. For som han siger, så kan føllet ikke se særligt godt, de første par dage. Og skulle det komme under tråden, så kan den ikke komme ind igen og vil løbe forvildet rund indtil, den ikke kan mere.
Det kan jeg også godt se det rigtige i, men jeg syntes bare at det er synd for min hoppe, at hun skal stå inde indtil hun har folet. Plus at han syntes at de skal stå inde et par dage efter også.
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre nu.
Håber at få nogle gode råd og høre fra andre der, har haft føl til at gå i en "alm." indhegning.
Hilsen Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et område med mange meninger |
|
|
Men min er klart: Sæt hende ud!!
Det er ganske rigtigt at der er risoko for at føllet kan komme under hegnet med panik til følge (hvor du kan risikere at hoppen går igennem hegnet også)
Men de fleste hopper holder føllet væk fra hegnet of de første dage strejfer føllet ikke meget rundt alene.
Du kan jo evt sætte plastic strimler på den nederste tråd - og tjekke at den nederste tråd er langst nok nede (kender ikk str af dit kommende føl) - evt. sætte en tråd mere op næsten helt nede ved jorden..
Og hvad angår at lade hoppe og føl stå inde de første dage efter foling, ved jeg at mange gør, men jeg er direkte uening og kunne aldrig drømme om at lade min egen stå inde.. De skal ud og røre sig og få fornemmelsen af at skulle have føllet med sig, de skal røre sig i trav - dette for at føllet også skal lære at følge sin mor og bevæge sig med mere fart end skridt.
Og denne motion (min erfaring) får også livmoder til at trække sig sammmen hurtigere og hoppen til at rense sig (børen).
Håber virkelig du vil lade hende kome ud, dog måske med et par enkelte justeringer af fold hvis det er nødvendigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Sabina. |
|
|
Jeg havde håbet på et svar som dit.
For jeg syntes jo også, at hun skal gå ude indtil at hun foler. Og jeg mener ligesom dig, at både hoppe og føl har godt af, at komme ud så hurtigt som muligt.
Så jeg vil straks gå ud og sætte plastik på tråden og muligvis sætte en ekstra snor på.
Så mange tak for svaret Sabaia.
Vil dog stadig gerne høre, hvad andre folk mener og hvorfor!
Hilsen Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt enig... |
|
|
hejsa
jeg er helt enig med sabia.
især den med at de skal stå inde i et par dage er da en gammel skrøne.
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har aldrig |
|
|
haft problemer med de to føl jeg har fået.
Det med at føl skulle have et dårligt syn de første par dage er noget pjat, jeg spurgte min dyrlæge, da jeg havde en kollega der prøvede at bilde mig det ind, og han sagde der er rovdyr der kan fødes blinde, ikke hest.
Louise
Hingsteplag sælges billeder på min præsentation, kom med et bud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt at høre... |
|
|
Tak for svarene
Så kan jeg slappe lidt af igen.
Jeg er glad for i alle er enige, for så må i jo have ret!
Hilsen Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pernille |
|
|
Hej
Det er lidt et svært spørgsmål, min hoppe har fået begge hendes føl på marken uden problemer, men jeg ved at min nabo måtte hente deres få dage gamle føl inde ved hingsten, og føllet var gået under flere hegn for at komme over til farmand, vi undrede os faktisk over hvordan den var kommet så langt..
Men det er rigtigt at føllene ikke ser særlig godt de første dage, men hvis folden er stor og der ikke er en befærdet vej op til folden, så ville jeg nu også have hoppe og føl på marken, i hvertfald i dagtimerne..
mvh
Krestina
Hoppeplag sælges, se min præsentation 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uanset hvad, så ser føllene... |
|
|
... altså ikke ret godt i de første dage. De fleste hopper styrter rundt for at holde føllet fri af hegnstråden, og det kan være vældig trættende for begge parter.
Vi har dobbelt tråd på nogle steder (ud mod vejen og regnvandsgrøften), og der hvor der kun er én tråd, plejer vi at binde nylonstrikker (de meget synlige lyseblå der er omkring wrap og halm) fast halvvejs mellem jorden og hegnstråden. De er lette for føllet at se, og kan let fjernes til efteråret, når problemet ikke længere eksisterer.
Hilsen Sif
Skal du med på Landsskue ? Husk tilmeldingsfristen den 2. maj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Igen tak. |
|
|
For jeres svar.
Sif, det var en rigtig god ide med de nylonstrikker.
Det må jeg også lige have gjort.
Jeg skal jo passe så godt på mor og føl, som jeg nu
kan.
Hilsen Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min veninde |
|
|
har et føl på 9 dage i dag, og han gik altså i hegnet utallige gange, så hun til sidst ikke turde længere. Nu går han på ridebanen med mor, og der kan han tydeligt se hegnet, som er et bræddehegn. Han fik faktisk også stød og panikkede helt, løb igennem hegnet og stod så på den anden side, men mor løb rundt på marken og var helt ulykkelig.
Så helt ufarligt er det ikke.
Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
Min Colibri løb direkte ind i træhegnet sidste år med panden først - så det sjovt ud eller hvad ? Men da de kom ud på den rigtige mark sørgede Mirage for at være på den rigtige side af føllet og hegnet hele tiden.
Så jeg ville da lukke dem ud, men de ser ikke specielt godt det første stykke tid.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores føl |
|
|
....bliver alle født inde, og kommer de første dage kun ud når vi er hjemme. Og så kun på vores ridebane, som er indhegnet med det brede hvide bånd.
Efter et par dage kommer hoppen og føllet så ud på en af de almindelige græsfolde alene eller sammen med en anden hoppe med føl.
Nyfødte føl ser meget dårligt, bla. har de svært ved at følge deres mor. De første par dage er det faktisk mor der følger dem og ikke omvendt.
Medmindre vejret er rigtigt godt kommer de unge føl ikke ud i mere end et par timer af gangen. Prøv selv at lægge jer på jorden, den er stadig meget kold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe og mit føl |
|
|
Har været ude hver dag siden følle blev 1 dag. I starten var de kun ude 1 time, men jeg holdt øje og han har ikke haft problemer med mit hvide rebhegn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sidste år |
|
|
Min hoppe fik sit første føl sidste år.... Da føllet var 1 dag gammel kom de ud første gang - men hoppen rendte BAG ved føllet og holdt det altså ikke væk fra hegnet!! Så hun røg under flere gange, og kunne ikke selv finde ud af at komme ind igen - og hoppen var ulykkelig.
Jeg var der hele tiden mens de var ude, så kunne hurtigt få hende "på plads" igen.
Hvis ikke hoppen er en erfaren følhoppe, der er god til at værne om sit føl, ville jeg nok vælge at lade den fole indendøre, og så tage dem ud hver dag, når man kan holde øje med dem hele tiden.
Hilsen Tina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den første tid! |
|
|
Hos mine forældre lukkes hoppen altid ud de første 4 - 5 dage dage alene - uden føllet i 10 min. tid. Hoppen får naturlig vis motioneret, og derved renset sig ud for evt. vædske som stadig står i børen.
Det er ret forskelligt hvornår de forskellige føl ser godt, men når de er en uge gamle bør der ikke være problemer. Hoppe og føl lukkes derefter ud for sig selv de første 3-4 dage til føllet har lært at følge/adlyde sin mor. Når hoppen endelig lukkes ud til flokken holder føllet sig tæt på hoppen til der atter er ro over flokken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak... |
|
|
for alle jeres svar.
Det er dejligt at høre forskellige meninger.
Hoppen står stadig inde om natten og jeg håber og tror, at hun vil fole om natten.
Ellers går jeg hjemme om dagen og kan fint holde øje med hoppen og føllet når det kommer (forhåbentligt snart  .
Jeg har også som Sif beskrev, sat blå nylon snor nedenunder den hvide hegnstråd. Så mon ikke det går.
Nu må jeg bare vente, til følse kommer.
Skal nok komme med, nogle billeder til den tid.
Mvh Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alt kan jo |
|
|
ske hvis der ikke holdes øje med hoppen når den foler både ind og ude.
Og jeg har oplevet en hvis hoppe folede ude, nær hegnet og føllet rullede ud under hegnet lige ned i åen og druknede. Det er selvfølgelig sjælden lige nettop det sker, men det skete og siden har ingen hopper folet på den fold.
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret, og kåret avl, i mindst 4 led. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min gamle hoppe |
|
|
Folede indendørs og da føllet var ca. 5 timer gammelt kom de begge på fold i et par timer hvor jeg holdt øje med dem. Tritla havde ikke været mor før, men holdt føllet fra hegnstråden.
Efter nogle dage fik føllet stød fordi hun gik for tæt på hegnet og så holdt hun sig væk fra det fremover.
KatrineH Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da vi fik |
|
|
føl, kom de ikke ud den første dag. Dagen efter kom de ud under opsyn. Der kan hurtigt ske noget, og vores var da også igennem hegnet. Panik panik.
Jeg ville sætte den ud et par timer med opsyn, de første par dage efter foling.
Held og lykke
Mette
Billetter til U2 koncert 31/7-05 købes. 2-6 stk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ude eller inde |
|
|
Tjaeee... en af gårdejerne længere nede af vejen lukkede hoppe med få timer gammelt ved siden ud. Da jeg kom kørende forbi ved aftentide stod føllet på den gale siden af hegnet. Jeg kørte ind på gården, fik fat i bonden og hjalp ham med at få hoppe og føl på stald.
Dagen efter døde føllet tidligt om morgenen, formodentlig fordi det ikke har fået råmælk nok.
Jeg ville holde mine inde de første dage.
Gedekød - spegepølser sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt klart |
|
|
Hold den inde om natten, hold rigtig godt øje med den om dagen, når det nærmer sig. Og hvis det er rigtig møgvejr med regn og kulde, skal den heller ikke fole udenfor. Jeg ville ikke turde tage chancen. Sidste år kom vort føl ud 6 timer efter fødslen, men det var den 20. maj og super godt vejr. Vi har dobbelt hegn og det har ikke været noget problem. I år fik vi allerede føl først i marts, og da var der frost og kulde, så da blev det kun til en tur løs i ridehallen hver dag den første uges tid. Og nej føllene ser ikke super godt de første dage, føllet fra i år præsterede at løbe op i en 2-3 meter høj grusstak, da den blev forvirret over at de andre heste stod og vrinskede inde på stalden. Man skal ikke tage nogle chancer! Hvert år dør føl pga ulykke som ikke "burde" kunne være sket!
Held og lykke med folingen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blå nylon |
|
|
hmm...jeg turde ALDRIG spærre min hest ind bag en nylon tråd. Er I klar over hvad der sker med deres ben, hvis de sidder fast i det?
Tråden knækker jo ikke, hvis hesten sidder fast og ja...det turde jeg í hvert tilfælde ikke.
Lykken er at eje en Highland pony!Har du lyst til at se evt. ride en highland pony, så send mig en mail.tiset@jensen.mail.dkSøges: Siameser hankat med/uden papirer til bedækning af siameser hunmis uden papirer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvornår skal den fole? |
|
|
Sys helt klart at den skal have lov til at stå ude! Er der andre heste på folden som evt kan jarge den væk skal du måske dele folden op i to til den kan go ordentligt og sådan.. Men sys Det ville være synd hvis den skal stå inde..
Held og lykke med føllet 
Mvh Matilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|