Og der skal man altså kunne mærke ribbenene med et ganske let tryk - og for lette og ædle racer må man såmænd også nemt kunne mærke de sidste 1-2 ribben uden at man gør andet end at stryge hesten henover siden.
Men som med så meget andet, så er der virkelig mange holdninger til hvor tyk/tynd en hest bør/må/skal være.
Generelt er det dog sådan i Danmark, at de fleste ønsker deres heste skal være lidt runde i det - små overvægtig efter min mening.
Prøv feks. at se disse tre billeder af min hest.
Nr 1
Nr 2
Nr 3
På billede nr 1 er der mange som siger, at der ser han dejlig ud.
Men iflg. min dyrlæge vejede han på daværende tidspunkt 125 kg for meget

Kunne knap klare at blive skridtet på, pga. sin store overvægt, som belastede han ben og hjerte meget.
På billede nr 2 var der så mange der sagde, at der var han ALT for tynd.
Reelt set er han til den slanke side, og må ikke tabe sig mere. Men grunden til at de fleste ser ham som meget tynd, er fordi han mangler muskler.
På billede nr. 3 er han faktisk lige så tynd, som på billede nr. 2. Men på daværende tidspunkt har han sat muskler - og det gør at han ikke ser så mager ud.
Jeg forholder mig dagligt til, hvordan han ser ud huldmæssigt.
Har han fri fra arbejde en dag, sættes han ned i foder den dag.
Arbejder han ekstra hårdt en dag, ja så sættes han op.
Går vi ind i en periode med hård frost, får han et tykkere dækken på, samt sættes op i foder, da han har svært ved at holde huld når han fryser.
Personligt kan du nok høre, foretrækker jeg en slank hest, som er oplagt til at lave noget.
Og går man som hest rundt med en masse overflødige kilo's - ja så har man ikke lyst til at lave noget. Og så kan man som rytter heller ikke forlange, at den skal lave meget andet end skridt, hvis den er så overvægtig at den belaster sine ben og sit hjerte ved en hver anstrengelse.
MVH Charlotte