Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mystisk. Tilpasning af sadel.
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 14:08
Nu i dag prøvede jeg min dressursadel på en anden hest. Tilsyneladende lå den rigtig godt. Den lå fint til over hele ryggen, gabte ingen steder ell. lign.
Så jeg red en tur på hesten i sadlen.
Nu her, senere kiggede jeg i bunden af sadlen, eller på sadelunderlaget som på undersiden er lyst. Her så jeg, at der forrest på underlager, altså på hver side af der hvor hestens manke ligger, når hesten har sadlen på, var to hel lyse pletter på størrelse med en knyttet hånd. Det var som om at jeg her, ikke kunne se, at underlaget var beskidt. Hesten havde svedt under ridtet, så resten af underlaget var vådt.

Jeg mener at de lyse plettet skyldes at sadlen simpelthen ikke passer hesten. Og at de lyse pletter skyldes at der har været et temmelig kraftigt tryk på hesten der hvor pletterne er.

Vil i ikke nok af- eller bekræfte dette?!

Det sidste jeg har lyst til, er at ride hesten med en utilpasset sadel.

Venlig hilsen Lena
Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår det ikke
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 21:26
Jeg forstår ikke helt hvad du mener?
Var de 2 lyse pletter ikke våde?
eller var de våde lige nøjagtig der?

Birds are free and so are we. Free from hate to deside our fate. Love is kind but pay no mind

{>Rikke og Farinelli {>

hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Hej Berit
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 21:28
De var ikke våde.

Venlig hilsen Lena

0
0
Svar på denne tråd

Det er lidt
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 21:42
Svært at svare, når man ikke lige står ved siden af hesten. Mit bedste råd må være at du får en berider eller sadelmager til at tjekke det for dig
LEV MENS DU GØR DET
ELSK MENS DU TØR DET

Er IKKE medlem af rygklapperklubben (RKK)
0
0
Svar på denne tråd

Når der er pletter
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 21:59
som dem du beskriver er det fordi sadlen her trykker hesten! Så din dressursadel passer altså ikke til den hest du red i dag.

Linda.
Krone og bølge - en selvfølge!

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

:-) Medlem af Pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere :-)
Medlem af FHK
0
0
Svar på denne tråd

men hvorfor...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 22:14
bliver pletterne så ikke våde, når det nu er dem, der er tættest på hesten?
Jeg ville da tro, at sadlen netop IKKE trykker, der hvor underlaget ikke er vådt.
Ellers, så prøv at sidde i sadlen, mens du (eller en anden) fører en hånd ind under der, hvor de lyse pletter forekommer. Hvis sadlen klemmer hånden det sted, så klemmer den også hesten.
Normalt siger man, at sveden skal være jævnt fordelt på aftrykket, men der KAN forekomme afvigelser. Alle heste er jo ikke bygget ens.

Mvh. Tine.
0
0
Svar på denne tråd

Der kommer ikke sved
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 23:23
der hvor trykket ligger, fordi trykket er så stort! Det er også derfor underlaget ikke bliver beskidt der. Det er i hvert fald hvad jeg har lært.

Linda.
Krone og bølge - en selvfølge!

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

:-) Medlem af Pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere :-)
Medlem af FHK
0
0
Svar på denne tråd

Enig med Lilar
Forfatter: 
Dato:  24-04-2005 08:02
Jeg har selv redet en hest hvor det samme fænomen opstod. Sadlen var blevet for smal i kopfjernet. Den fik faktisk en del hvide hår i området året efter (der var desværre ingen som opdagede det lige med det samme)

:Pia

Fotografering af dyr tilbydes på Sjælland.

Spændende modeller søges til portfolio!

0
0
Svar på denne tråd

Det kan jo....
Forfatter: 
Dato:  24-04-2005 10:37
... også være at sadlen ikke slutter tæt der hvor pletterne sidder.

Prøv at klappe noget babypudder jævnt ind i hestens ryg med en stor, tør svamp, så hele sadellejet bliver rigtig støvet af pudderet. Hesten skal selvfølgelig være knastør.

Tør så sadelpuderne af med en fugtig svamp så de er ganske let våde og læg forsigtigt sadlen lige ned på hesten (uden underlag, naturligvis) mens du passer på ikke at 'gnide' den frem og tilbage. Spænd gjorden, spænd den op igen og tag forsigtigt sadlen af - igen uden at den gnider på hesten.

Vend sadlen om, og babypudderet vil vise dig præcis hvordan kontaktfladen mellem hest og sadel ser ud.

Du kan også bruge ugiftigt snedkerkridt fra Silvan i stedet for babypudder og så ride en tur med et hvidt underlag. Trykpunkter vil da blive mørkeblå og områder uden kontakt vil forblive hvide. Kridtet er lige til at vaske ud.

Mvh

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen.
Forfatter: 
Dato:  24-04-2005 13:37
I er nogle skattebasser :-) :-) Tak for hjælpen.

Julie, en god idé, men problemet for mig er ikke at jeg er bekymret for hvorvidt sadlen slutter til over det hele, men derimod om den slutter for meget til.

Nå men, så huskede jeg jo ikke hel galt, da jeg så de lyse pletter.

Venlig hilsen Lena

0
0
Svar på denne tråd

tillægsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  24-04-2005 19:01
Er det korrekt, at man kan se på hestens svedaftryk på hesten, om sadlen trykker på skulderen?
Hvis svedaftrykket stopper FØR skulderen begynder, skulle skulderen være fri af tryk?!?

Er det noget, man kan regne med?

Mvh. Tine.
0
0
Svar på denne tråd

Lena....
Forfatter: 
Dato:  24-04-2005 20:32
Jeg forstår godt hvad du mener. Men kan du være sikker på at de hvide pletter ikke skyldes at sadlen ikke har kontakt fortil. Manglende kontakt er jo også et problem fordi der så vil være øget tryk andre steder.

Spirillen: Alvorligt tryk kan resultere i at hesten slet ikke sveder der hvor trykket sidder - p.g.a. manglende blodtilførsel. Derfor er tricket med snedkerkridt så smart.

Mvh

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Julie..
Forfatter: 
Dato:  25-04-2005 09:33
Jeg er ikke i tvivl om at sadlen berører hesten, det kan jeg både se og føle.

Tine, når du ligger sadlen på hesten, skal der være to fingers afstand fra sadlen og til skulderbladet. Derved sikrer du dig at skulderen går fri af sadlen.

Venlig hilsen Lena

0
0
Svar på denne tråd

Hej Lena
Forfatter: 
Dato:  25-04-2005 17:18
Jamen, det ved jeg skam godt :-)
Det er mere for at sikre sig bagefter ridningen, at sadlen ikke glider frem undervejs.

Mvh. Tine.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider