Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvad kan jeg gøre, mere.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2005 15:13
jeg har en hingste plag som får 1,2 kg tm muesli super plus og 2,5 kg valset havre. Delt over tre gange om dagen og alt det hø han kan spise til hver fodring får han ca 2 dl olie. han har ikke orm, man afligevel er han meget tynd. Hvor meget mere må jeg give ham ? Han kan jo ikke omsætte mere end ca 2kg pr. fodring. Han går på græs hele dagen og der er meget græs..
hilsen gitte.
0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 09:03
Hvad får den af stråfoder? Giver du ekstra E-vitamin? Har den fået tjekket tænder? Hvordan ser hans gødning ud? Er han færdig med at fælde?
0
0
Svar på denne tråd

Alt for meget foder!!
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 09:51
Din plag får omkring 3,5 - 4 foderenheder for meget dagligt, derfor er den for tynd.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Hvordan
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 12:48
hænger det sammen, at fede heste, der får for mange FE bliver federe og tynde heste, der får for mange FE bliver tyndere ?? Jeg kan ganske enkelt ikke få det ind i mit hoved ?:-)

Hilsen Malene
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 12:58
få lavet en foderplan, som Yankee siger, han får alt for meget foder, det er der problmet er...

Derudover ville jeg købe et foder beregnet til ungheste/plage som f.eks. Brogården som udregner gratis foderplaner hvis man bruger deres produkter...

Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...

Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
0
0
Svar på denne tråd

stofskifte ...?
Forfatter: 
Dato:  23-04-2005 14:25
Malene: Det undrer også mig, men jeg mener det må være noget ernærings og stofskifte mæssigt.

Hvis en tynd hest får for meget korn, passerer det for hurtigt gennem tarmen og kommer ud uden at være blevet udnyttet ordentligt, og tager hermed også andre ting med som hesten har fået at spise, dvs. alt det den spiser bliver udnyttet dårligt.

Så så vidt jeg har forstået er det kraftfoderet der kan gøre det, jeg har aldrig hørt om en hest der blev tynd af at få for meget hø, da dette ikke stresser tarmene på samme måde, fordi det tager lang tid at spise, og er mere strukturmæssigt sammensat.

En hests stofskifte er vel også forskelligt, altså sådan at nogen heste reagerer sådan på kraftig fodring, mens andre bare tager på af det stille og roligt.
Det er ihvertfald sådan jeg tolker det :-)
0
0
Svar på denne tråd

hej med dig.......
Forfatter: 
Dato:  24-04-2005 20:26
du kan også give melasse det er godt
men deter nok bedst af få lavet en foder plan
og få tjækket tænder
du kan prøve at valse det korn du giver (hvis ikke der allerede er det)

knuzzer jeanne
teddy fylder hele mit hjerte altid!!
glemmer ham aldrig
0
0
Svar på denne tråd

sæt hesten NED i foder
Forfatter: 
Dato:  25-04-2005 12:19
Du må ikke fodre din stakkels plag med så meget korn/fuldfoder. Spytdannelsen i munden er for lille når man fodre med meget korn og så kan hesten ikke udnytte foderet ordentligt. Det kan faktisk give hesten mavesår ved at fodre med for meget korn (har selv prøvet det ved min plag). Du skal derfor skære meget ned på korn og istedet give hesten stråfoder som hestens mave jo er indrettet til at udnytte. Dvs. meget halm, hø, wrap-hø eller græs!
mht. melasse så er det heller ikke ret godt til maven og da slet ikke til tænderne!

Prøv at slå " mavesår " op på nettet så finder du materiale om korrekt fodring/fodermidler.

Håber ikke dette har skræmt dig som det skræmte mig da jeg fandt ud af at min kæreste lille hest havde fået det værre af alt det foder jeg forsøgte at proppe i ham. Nu tager han endelig på efter jeg har rettet mig efter ovenstående.

Held og lykke!

Husk- hesten har ingen fejl...
0
0
Svar på denne tråd

Min plag
Forfatter: 
Dato:  25-04-2005 12:27
var også lidt tynd her i vinters, dyrlægen anbefalet mig at sprede han foder over 4 gange på en dag.

Er den tjekket for orm?

Louise

Hingsteplag sælges billeder på min præsentation, kom med et bud!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider