Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Koldblods hest
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 17:47
Jeg ønsker mig en rolig hest, har tænkt mig en tinker, men har ikke megen erfaring med denne race. Men de ser bare så dejlig og rolige ud. Hvad er jeres erfaringer med Irish Cob/tinker elle andre kolblodsheste???
0
0
Svar på denne tråd

Koldblod
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 17:53
Min erfaring med koldblod er at det er skønne heste at arbejde med. De farer knap så hurtigt til flugt instiktet som varblodshestene. (der var lige en grov generalisering, hvortil der findes en million undtagelser)

Rolige kærlige men ikke nødvendigvis dovne.

Men lige Tinkeren kender jeg ikke meget til.

Linda

Døm ikke din "Nabo" udelukkende med bagrund i "Dine egne" erfaringer

Spørg ind til problemet hvis du ikke forstår det, måske misforstår vi hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

Pas på med Tinkere og Friesere
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 18:32
....du skal ihvertfald sikre dig at de er dansk-avlede, eller har været i gode danske træningshænder i god tid før du køber....for rigtig-rigtig mange af disse 2 typer racer bliver direkte importeret og solgt videre, og enten ved sælgeren intet om hestens baggrund, eller også er hestene totalt rå, grunden til at dette sker er at de 2 racer er blevet "modeheste", og markedet kan simpelthen næsten ikke følge med forespørgslen....men det er jo ikke sjovt, hvis du forventer en sød, rar og rolig hest, og ender op med en rå, forvirret og måske ligefrem umulig hest.... :-(

Men ja, koldblodsheste er med et godt sind....har du overvejet Islænderen evt. ?:-) Generelt er den nok en smule mere alsidig end den ellers så gode Nordbagge til eksempel, men nu ved jeg jo heller ikke hvad du præcist vil bruge hesten til.

Men held og lykke med det - og god jagt på din fremtidige bedste ven {>
0
0
Svar på denne tråd

tinkeren
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 18:55
jeg har engang redet på en tinker i en ridelejr og den vare dejlig den havde et rolig temperament men så var der også en anden hest som min veninde den var ygre og nogen gange gad den ikke løfte ben men hver hest har sin personlighed og det var faktisk den hest jeg faldt for, fo den gjorde ikke noget når vi var ude og ride ;-D
0
0
Svar på denne tråd

For lige...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 20:43
Bare for lige at slå det fast så er Irish Cob og Tinker een og samme race.

Det der kan forvirre er at der er to avlsforbund.

Tina & Badullen

0
0
Svar på denne tråd

IC/Tinker
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 23:06
Jeg har en Irish Cob/Tinker og kender en to tre stykker mere af slagsen og jeg faldt for racen første gang jeg så én. (Jeg købte også det første eksemplar af racen jeg mødte {>)
Min erfaring med dem er at de er nemme at "tænde og slukke for" uden varmblodsnervøsitet eller -sensitivitet. Fornuftige og hårdføre og de eneste virkelige problemer der altid følger med eller kommer hos sådan en hest er hovskæget.
Mange af dem har en høj knæaktion og behagelige gangarter foruden jernnerver. Det er derfor rideskoler med handicaphold samler på dem.
Hvis du vil have en IC/Tinker vil jeg råde dig til at kigge især på hovene, rygmuskulaturen og om den er overbygget. Jeg er ingen ekspert, men det er her jeg har set størst og flest svaghedder hos racen.
Som Marsil sagde skal man passe på med de heste der har gået som halvvilde. Det kan godt blive lidt for spændende, mens andre gange kan man smække sadel på dem og ride dem så snart de er fanget ind... Det synes jeg siger lidt om karakteren.
Der er ofte kun en gradsforskel mellem ”hobby” og ”lettere sindssyge”.
0
0
Svar på denne tråd

Belgieren..
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 23:37
Ja nu er jeg jo til koldblods heste - jeg har selv en belgier hoppe. Nok er den stor og bred men langt fra doven!

Min erfraing med koldblods heste er at de har et godt hoved og utrolig arbejdsvillige, de vil så gerne bruges.

Jeg bruger både min til dressur, spring og skovturer.

Hygge - Lise :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en en frieser
Forfatter: 
Dato:  21-04-2005 06:41
Hej
Jeg har købt en frieser hoppe fra Holland, som er helt rå. Hun er nu knapt 3 år. Hun har nerver af stål. Jeg er så glad for hende. Dejligt sind, lærevillig og meget nem. Måske har jeg været heldig !
0
0
Svar på denne tråd

Temperament
Forfatter: 
Dato:  21-04-2005 13:08
Jeg har islændere og friesere.
Jeg er meget glad for begge racer - men de har meget forskelligt sind.
Islænderne er meget forskellige. De kan være varme og nervøse og meget cool og nervefaste. Der er nok flest af de sidste. Islænderne er nogle rigtigt urheste. De stortrives i flok, men er benhårde med hieraki og rangorden og den slags. De er meget instinktsikre og naturlige heste. De har som regel nok i sig selv og flokken, men er venlige og interesserede over for mennesker.

Frieserne (dem jeg har og kender i hvert fald) har et ekstremt blidt og blødt sind. De er meget interesserede i menneksker - meget mere end islænderne. Og de er meget blide over for andre heste - sætter sig ikke rigtig igennem og finder sig i meget fra de andre.
De er meget cool og nervefaste og det vildeste mine gør når de er ude er at kigge på nye ting. De hidser sig ikke op eller springer til side.

Begge racer er utrolig dejlige, men meget forskellige efter min erfaring.
0
0
Svar på denne tråd

kolde heste?
Forfatter: 
Dato:  21-04-2005 14:10
tak til alle for Jeres svar (erfaringer) og forklaringer. :-)
0
0
Svar på denne tråd

tinker / nordbakke
Forfatter: 
Dato:  21-04-2005 15:25
jeg kender en tinker som jeg har et ret nært forhold til, hun er ikke den "umulig at hyle ud af den" type, langt fra, men hun er heller ikke hverken flyvsk eller letantændelig.
Det mest udprægede ved hende er faktisk hendes årstidspåvirkning. Om vinteren kan hun være omend MEGET livlig, - om sommeren er hun næsten smeltet og MEGET tung, hun er RIGTIG god forår og efterår ;-)

Så har jeg selv en nordbakke-blanding. Hun er på ingen måde "sløv" eller lignende, faktisk er hun ret livlig og villig, hun har også et stort temperement og man skal ikke lægge sig ud med hende, - til gengæld er hun næsten ikke til at skræmme, hvilket er en stor fordel når man rider ture, og hun har en meget stor forståelse for rytteren kunnen, forstået på den måde, at hvis rytteren er uerfaren, passer hun selv på og opfører sig beundringsværdigt, er rytteren derimod mere erfaren kan hun godt rulle sig ud, alt i alt et ret perfekt temperament :-)
0
0
Svar på denne tråd

tinker
Forfatter: 
Dato:  21-04-2005 19:34
hey jeg har redet mange tinkere til kåringer og løbet med dem og tilredet nogle både hingst og hopper og det er nogle skønne hårdføre heste som bare er rigtig dejlige og ride gode til både skov, dressur og spring
jeg har også redet frisere men de er lidt mere varme og så er dde selvfølig også i en helt anden prisklasse og så er det jo en varmblodshest

hehe

kh tine
AYLA FORE EVER
ZENTA FORE EVER
ANIMALS FORE EVER
0
0
Svar på denne tråd

koldblod
Forfatter: 
Dato:  22-04-2005 20:24
Jeg tror at det mange gange er nervefastheden og især bevægelserne der er forskellen til varmblodsheste.
Jeg selv glæder mig utroligt meget til at min nye Tinker/Frieser blanding bliver gammel nok til rytter. 8-)
Der er ofte kun en gradsforskel mellem ”hobby” og ”lettere sindssyge”.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider