Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

stive ben...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2005 14:17
min hest på 19 år har lidt tendens til stive led bagbene... hun halter ikke, men hun er ikke lige så "flexibel" som hun har været...

jeg sørger for at hun kommer på fold hver dag i min. 5 timer...
jeg rider på hende og sørger for at varme godt op før ridning, desuden bruger jeg fleece-bandager for at musklerne på bagbenene holdes varme under hele rideturen, også selvom at vi kun skridter en tur i naturen...

jeg sørger for at "skåne" hende ved ikke at ride hende for hårdt og kun på blødt underlag når vi traver og galoppere... nogle vil nok synes at jeg pyller for hun halter ikke, og når hun kommer på fold så styrter hun rundt halvdelen af tiden fordi hun er en glad hest med krudt i...

er der noget jeg kan gøre ekstra for at forebygge de stive led????

* La'Chalina *
0
0
Svar på denne tråd

stræk......
Forfatter: 
Dato:  17-04-2005 18:57
Hej kender alt til dette problem, men jeg "pyldre" nok ikke så meget. næ... istedet laver vi nogle enkle stræk øvelser hver dag også selv om han har fri.
Tag forbenene op og træk frem i dem lige som om hun "pejer på noget" selv følgelig et´ ad gangen *gg*
og det samme med bagbenene bare bagud. Det er vigtigt at hun ligesom selv slipper nå du lægger hånden på hendes knæ og trykker let, det viser dig nemlig at hun slapper af og strækker istedet for at spænde imod.
Så laver vi også nogle for nakke og hals, tag og vis hende en godbid og læg den så ned langs siden på hende hvor hun skal tagen fra hånden. (begge sider) og til sidst ned og ind mellem forbenene så hun ligger sig tilbage for at få fat i den (hun skal stå helt stille under alle øvelserne ikke gå rundt efter den)
Håber du kan tyde min forklaring, jeg er ikke så god til at skrive hvad jeg tænker.
Ellers bare spørg
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Pas på med øvelserne
Forfatter: 
Dato:  17-04-2005 19:23
Jeg ville ikke bare strække hestens ben - du kan risikere du forstrækker noget.

Min hest har lige haft kiropraktor ude og hun sagde, at min hest ikke skulle laves nogle øvelser med. Hverken øvelsen med gulerod, som får hesten til at strække hovedet rundt til siden mod bagparten eller lign.

Så jeg ville absolut ikke "bare" begynde at lave strækøvelser med min hest, uden at få en "vurdering" fra en kyndig person.

Du kan dog give hesten Glucosamin og MSM i foderet. Det er særdeles godt til led og sener. Min hoppe på 16 år har fået det nogle år og det er super godt.

Jannie
Webdesign og grafisk arbejde!

Min hest {> Mine hunde

KAT. II SPRINGPONY SÆLGES - SE MIN PRÆSENTATION

0
0
Svar på denne tråd

det samme som jannie
Forfatter: 
Dato:  17-04-2005 21:30
Hej...
Vi har haft besøg af hestemasøren Margit (hvad er det nu lige hendes efternavn er?) Nå.. men hun sagde ihvertfald, at det er en stor fejl det med at strække benene på en "kold" hest. Altså når hesten ikke er varm kan det at strække benene gøre mere skade end gavn! Vi mennesker strækker jo heller ikke ud inden vi løber en tur vel..?

Mvh. Marie
*~Team NoSa~*

Vores hjemmeside

"No one has the right to say ´you do what I tell you, or I’ll hurt you`" – Monty Roberts
0
0
Svar på denne tråd

Forsigtig udstrækning skader ikke...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2005 21:40
En forsigtig udstrækning EFTER motion skader efter min bedste overbevisning ikke. 8-)
Det er blot et spørgsmål om at lade HESTEN vise hvor meget den vil strække sig...man skal IKKE bare trække løs, men løfte benet i den givne stilling, og så lade hesten selv bestemme hvor meget der skal strækkes, derefter bør man holde strækket 30 sek. for at få den optimale effekt.

Forben strækkes fremefter, som Winniej beskriver, støt benet under knæ og under kode - bøj derefter benet og skub benet let bagud, (hold under kode og foran på overbenet som støtte/let tryk bagud) - position : som når hesten tigger.
Bagben løftes som vil man rense hove, stå bagved hesten, hold med ene hånd foran piben i et let træk bagud, og den anden hånd til støtte foran koden - herefter trækkes benet forud under hestens mave - position : samme position som når hesten lægger an til et spark, (bare højere), eller som når smeden rasper bagskoenes søm.
Ved ældre heste kan deres baglår bagefter sitre lidt, og så stiller jeg mig bagved hesten og masserer inderlåret med hånden - op og ned...hesten kan blive helt salig af det. :-D

Er man forsigtig, skal hesten nok sige fra, (y) , jeg bruger selv denne form for udstrækning ved min ene hest, som er en ældre herre på snart 30 år, og der er dage han er mere stiv end andre, og så strækker han sig ikke så meget som på de gode dage - men han kan li´det, kan jeg se/mærke, og det tror jeg på er fordi det aflaster ham, og minimerer stivhed dagen derpå, (som praktisk talt aldrig er der...og jeg trækker ham selv ud på fold om morgenen, så jeg kan følge ham nøje)...han har 7-9-13 aldrig-aldrig haft benproblemer på trods af sin alder, og han har det halve af sit liv sprunget meget intenst og redet konkurrencer hver weekend...men allerede dengang brugte jeg OGSÅ disse udstrækninger...så jeg tror jo på at det gavner. :-)
0
0
Svar på denne tråd

masil har ret
Forfatter: 
Dato:  18-04-2005 11:10
jeg er bare ikke så god til at udtrykke mig skriftligt......!
Men jeg skrev også at det skulle være let udstækning og at han ligesom selv skal give efter, jeg har altså heller aldrig haft skader på ben ellr lign. faktisk har jeg aldrig 7-9-13 haft en syg hest og har kun haft brug for dr. dyr til tand eftersyn og vacc.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider