En forsigtig udstrækning EFTER motion skader efter min bedste overbevisning ikke.

Det er blot et spørgsmål om at lade HESTEN vise hvor meget den vil strække sig...man skal IKKE bare trække løs, men løfte benet i den givne stilling, og så lade hesten selv bestemme hvor meget der skal strækkes, derefter bør man holde strækket 30 sek. for at få den optimale effekt.
Forben strækkes fremefter, som Winniej beskriver, støt benet under knæ og under kode - bøj derefter benet og skub benet let bagud, (hold under kode og foran på overbenet som støtte/let tryk bagud) - position : som når hesten tigger.
Bagben løftes som vil man rense hove, stå bagved hesten, hold med ene hånd foran piben i et let træk bagud, og den anden hånd til støtte foran koden - herefter trækkes benet forud under hestens mave - position : samme position som når hesten lægger an til et spark, (bare højere), eller som når smeden rasper bagskoenes søm.
Ved ældre heste kan deres baglår bagefter sitre lidt, og så stiller jeg mig bagved hesten og masserer inderlåret med hånden - op og ned...hesten kan blive helt salig af det.
Er man forsigtig, skal hesten nok sige fra,

, jeg bruger selv denne form for udstrækning ved min ene hest, som er en ældre herre på snart 30 år, og der er dage han er mere stiv end andre, og så strækker han sig ikke så meget som på de gode dage - men han kan li´det, kan jeg se/mærke, og det tror jeg på er fordi det aflaster ham, og minimerer stivhed dagen derpå, (som praktisk talt aldrig er der...og jeg trækker ham selv ud på fold om morgenen, så jeg kan følge ham nøje)...han har 7-9-13 aldrig-aldrig haft benproblemer på trods af sin alder, og han har det halve af sit liv sprunget meget intenst og redet konkurrencer hver weekend...men allerede dengang brugte jeg OGSÅ disse udstrækninger...så jeg tror jo på at det gavner.