Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

min hest har astma
Forfatter: 
Dato:  15-04-2005 17:15
hejsa alle sammen. Jeg søger nogle råd.

Jeg havde dyrelæge i dag, og fik afvide at min pony havde fået astma. Jeg har nogle spørgsmål omkring dette.
jeg ved godt at selvom en hest har astma, kan den godt rides, men ville den i realiteten ikke have allerbedst af at stå på en dejlig grøn mark (løsdrift), og blive brugt til små skridture en gang om ugen el to??
Jeg har lidt en ide om, at jo mere den måske bliver redet desto værre bliver det. Kommer den nogensinde til at blive 100 % optimal ridehest igen??

Vi står i en meget tør og allergi venlig stald, er det ok, eller er løsdrift bedre??

håber i vil hjælpe mig lidt på vej.

mange hilsner kamilla.
0
0
Svar på denne tråd

hej her er lidt hjælp
Forfatter: 
Dato:  15-04-2005 22:53
vi har lige pt en lille dansk sports pony stående i vores dejlige løsdrift.
Han har "haft" astma , han stod nemlig også i en "god allergi venlig" stald inde ved dyrehaven , og hverdagen bød på hoste og kriller i næsen .
Nu har han stået hos os i næsten et år og han hostede kun den førtse uge, så var det slut han bliver redet rigtig meget og har aldrig vejr træknings problemer.

Så mit svar er helt sikkert at du skal prøve at finde en god løsdrift til din hest.

HELD OG LYKKE
0
0
Svar på denne tråd

løsdrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2005 23:19
Et alternativ til løsdrift kunne være ingen stalddør,ingen lukkede vinduer,og støvfri strøelse ov vrap....et godt tilskud er hippolyts muccolyt,samt en horselyx respirator lick.
Det har været godt for en af mine,har prøvet sensistop uden større held.
så stalden er indrettet til hosteheste nu....og fold hver dag...hele dagen!
0
0
Svar på denne tråd

Hvis der er
Forfatter: 
Dato:  15-04-2005 23:47
tale om "rigtig" astma, er der mig bekendt kun et produkt, hvis virkning er bevist ved en større videnskabelig undersøgelse. Det drejer sig om Winergy Ventil-Ate, som desværre kun findes beskrevet på engelsk. Du kan læse mere om produktet her. Der findes en detaljeret beskrivelse af de videnskabelige forsøg, der blev gennemført af Waltham Equine Studies Group i samarbejde med Animal Health Trust, på Spillers engelske hjemmeside under menu-punktet NEWS. Artiklen hedder WALTHAM® Equine Research - Latest.

Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland-Falster

Nu med sponsorrytter, se vores hjemmeside.
0
0
Svar på denne tråd

øhh, Thomasminde
Forfatter: 
Dato:  16-04-2005 01:49
hvad med de humane cortison-midler? Ganske almindelig astmamedicin, som inhaleres af hesten (y) Det er noget, der virker ;-)

Vi har også prøvet Sensistop uden virkning :-(

Men udendørslivet er klart det bedste for den slags heste. Det er ofte slet ikke nok med åben stalddør og den slags foranstaltninger, desværre :-( - selv det absolut er langt bedre end ingenting (y)

Noget andet er, at hvis hesten kan tåle det, anbefales det, at den galoperes igennem hver dag. Den skal naturligvis ikke blive forpustet og hoste af det, men hvis den kan klare det, er det sundt ifølge Niels Tellerup.

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

hej alle sammen.
Forfatter: 
Dato:  16-04-2005 09:30
Mange tak for jeres svar. Jeg stod virkelig i vilrede, da jeg hørte det.
Han har stået ude det meste af hans liv, det først de sidste 3 år han har stået i stald, og jeg er lidt bange for at det er grunden til det.
Løsdrift, skal det foregå på græs,el jordfold??
Hvor er det dejligt i gider hjælpe mig... mange tusind tak for det.
0
0
Svar på denne tråd

løsdrift
Forfatter: 
Dato:  16-04-2005 10:46
er det hele , hos os går de på jord fold med deres skur om natten "til svarende når andre heste står i boks" og om dagen kommer de på græs fold.
prøv at kigge på mie doktor´s præsentation
der er billeder af vores løsdrift
0
0
Svar på denne tråd

OK Nin@:
Forfatter: 
Dato:  17-04-2005 22:58
Jeg har vist ikke forklaret mig godt nok, da du selvfølgelig har ret i, at cortisonpræparater kan være effektive over for astma hos heste. Hvad jeg mente var, at Winergy Ventil-Ate er det eneste tilskudsprodukt, hvis virkning er bevist i en større videnskabelig undersøgelse.

Personligt ville jeg dog for enhver pris forsøge at undgå human medicin til heste. Især ville jeg forsøge at undgå cortisonpræparater, der, udover deres gavnlige virkning på astma, er kendt for at kunne udløse forfangenhed.

Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland-Falster

Nu med sponsorrytter, se vores hjemmeside.
0
0
Svar på denne tråd

hey hey
Forfatter: 
Dato:  17-04-2005 23:08
løsdrift vil altid være det bedste for hesten, men jeg havde en pony engang med astma, hun stod bare i boksen længst ude mod døren og så pillede vi hendes vindue ud,og så var hun ude så meget som muligt, så var der intet, og hun blev brugt som en helt alm. pony, redet 4-6 gange om ugen og havde det fint med det...
0
0
Svar på denne tråd

træls...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 14:40
kan kun anbefale luft luft og mere luft... Har selv en, men hun skal desværre aflives på torsdag... hun blev smittet med noget influenza lign. af nabohesten, hun blev behandlet flere gange, men det gjorde naboen ikke. Så det satte sig mere og mere, til hun i en alder af 3 1/2 blev konstateret hoste hest...
idag er hun 10, har kronisk broncitis, pollen allergi og astma. Hun har fået alverdens medicin, pulver, sprøjer og astma maske m.m.m.
vær opmærksom, ikke sjovt at skulle sige farvel til sin bedste ven :{-(
0
0
Svar på denne tråd

Pas på din hests luftveje!!!!
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 23:11
Dette kan ikke pointeres mange gange nok!
Har en skøn og utrolig smuk DV-Vallak som pga. en simpel luftvejsinfektion som unghest endte op med kun lige at blive tilredet. Fejlbehandlinger fra dyrlæger kostede ham sit store potentiale som ridehest....bittert!!Idag står han stadigvæk som selskabshest og er forsøgt reddet med diverse. Trods bukkespring og glæde på folden, kan han knap gå mere end 5 minutter i longen før end at han hoster og bliver optrukken i bugen. Han fylder snart 7 år og dette bliver nok hans sidste år.......suuuuk!!
Jeg har lært:Tag dine hests luftveje MEGET alvorligt. Find en kompetent og erfaren hestedyrlæge og lad ham vurdere hesten. Hellere ofre på forebyggelse end at skulle helbrede.
Løsdrift og wrap er det optimale.
held og lykke med hesten:-)
0
0
Svar på denne tråd

ååh gud hvor
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 07:11
er det skræmmende, det gør mig virkelig ondt.Jeg kunne ikke forestille mig at skulle sige farvel til ham, ihvertfald ikke nu,han er kun 14 år.
Jeg har snakket med min mormor og morfar, de bor på møn. Deres overbo har tit sagt han gerne ville have min hest op til ham, hvis jeg en dag ikke ville have ham mere el noget. Jeg skal op på fredag og snakke med ham, så bygger vi et læskur,der kan han gå og hygge sig resten af hans dage. Jeg kan komme derop i weekender ferier osv. Det tager kun 1 time. Og så køber jeg en lille selvskabspony. Han har en datter på ca 12 år,der vil nyde at nusse,strigle,skridte lidt på ham. Det nok den bedste løsning både for mig og hesten.
Jeg fremlagde det for min dyrelæge,hun sagde det lød rigtig godt.
Hvordan lyder dette for jer???

Knuser kamilla.
0
0
Svar på denne tråd

Lys ide!!!
Forfatter: 
Dato:  20-04-2005 22:25
Hej Kamilla!
jeg synes din ide lyder rigtigt godt for din hest, men kommer du ikke til at savne den?? Men ingen tvivl om at det er hestevelfærd og det optimale.
Mette.
0
0
Svar på denne tråd

Lyder godt
Forfatter: 
Dato:  21-04-2005 02:43
Det lyder godt, som en god løsning. Udendørs-livet er klart det bedste (y) , men det er ikke altid nok :-(

Thomasminde, hvorfor vil du ikke give human medicin til heste ?:-) Det meste humane medicin er jo testet på forsøgsddyr.....

Det med forfangenhed og cortison gælder vist ikke inhalationsmedicinen, den virker kun lokalt og anses for at være ret uskadelig - ganske modsat den 'cortison', man giver oralt, som er meget skadelig, fordi den virker på hele kroppen 8-)

Jeg tager det selv, og min læge - som ellers er meget påpasselig mht. piller og den slags - siger at det næsten ingen bivirkninger har.

Hesten har fået det i 4-5 år, og dens astma er nærmest blevet bedre i de år (y)

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

det lyder super
Forfatter: 
Dato:  21-04-2005 08:20
jo jeg vil selvføgelig savne ham,ingen tvivl om det. Men han er mit et og alt,og det går kun ud på at holde ham i live eller hvad man kan sige. Jeg rider alligevel ikke rigtig på ham, jeg er ikke så meget til at ride mere, jeg har ham kun fordi jeg har redet-kendt ham i 8-9 år,så det er jo et helt tæt forhold man får til ham. Og det tager "kun" en time at køre der op, så jeg kan se ham i weekender,ferier osv. Jeg ønsker jo kun det bedste for ham, han blir jo ikke taget fra mig ;-)

og endnu engang, mange mange tak for jeres hjælp.

knuser kamilla.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider