Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

erfaring m/beskadigelse af bøjesene
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 10:18
Hejsa..

jeg er i den uheldige situation at min hest er blevet halt og den kedelige meddelelse er så fra dyrlægen at det enten er seneskedehindebetændelse eller en beskadigelse af den udvendige bøjesene,jeg ved først 100% besked når den er blevet scannet,men prognosen lyder ikk specielt opløftende,da jeg bruger hende som springhest er det nok ikk så meget sandsynlighed for at jeg vil kunne det igen..

men er der nogen af jer derude der har erfaring med de to typer af sygdom..

mvh Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Den dybe bøjesene
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 17:27
Min tidligere hoppe fik en skade på den dybe bøjesene for et par år siden.

Hun stod stille i fire måneder, derefter blev hun genoptrænet og vi genoptog vores ridning som normalt. Dog frarådede dyrlægen al springning og andre ting der belastede forbenene meget. Desuden kunne han ikke give nogen som helst garanti for hendes holdbarhed som ridehest.

Jeg har lige solgt hende, og der var jeg jo nødt til at oplyse om skaden og hendes begrænsninger, hvilket påvirkede prisen en hel del.

/mette

- nu uden hest
:{-(
0
0
Svar på denne tråd

Mere dyb bøjesene
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 19:40
Min gamle araber fik en revne i den dybe bøjesene. Han stod så ca. i 1-1½ år, men så var han også helt på højkant igen, og der var ingen begrænsninger for hans brug.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj
0
0
Svar på denne tråd

Inden du fortvivler helt
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 23:06
så forhør dig andre steder.

Det har jeg netop erfaret er en rigtig god ting.
Det er nemlig desværre ikke alle dyrlæger der er lige gode til at holde sig opdaterde om nye metoder/udviklinger/forskning.

Jeg ved ikke nok om seneskader til at sige noget, men prøv at læse artiklen i forrige nummer af ridehesten (nr 2-2005).

Med hensyn til fremtiden så kan jeg forstå at der er ret delte meninger med hensyn til hvorvid senen efterfølgende vil være svækket. Hvis senen ser rask ud ved scanning burde den jo ikke umiddelbart være mere udsat for en ny seneskade, men det er her der er delte meninger.

Pøj pøj...

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd

hvilket ben
Forfatter: 
Dato:  12-04-2005 10:14
hej Lotte

hvilket ben er hun halt på? ja undskyld jeg spør men er lige kommet i tanker om noget som blev sagt da der var healer på Shahen... Healeren var inde på at Shahen havde eller havde haft et problem med det hvide bagben,,, vi snakkede om dengang at det var det ben hun altid sparkede ud med og som hun havde haft en hævelse i pågrund af græs.. men hvis det er det ben den er gal med kan det jo godt ha været det healeren har talt om... bare en ide ,,,

god bedring med hende...

hilsen stine
Du har din stil, jeg har min,
ikke to er vi ens.
Det er det der gør hver enkelt rytter så unik
0
0
Svar på denne tråd

seneskedehinden
Forfatter: 
Dato:  12-04-2005 22:53
Hejsa...

idag fik jeg så svar på scanningen,hun havde heldigvis kun en skade på seneskedehinden,så om 3 måneder skulle hun være helt klar igen :-).

Hun blev sprøjtet direkte ind i senen med noget nyt medicin der skulle være super effektivt,men de næste par dage vil være meget smertefulde for hende,så er blevet udstyret med masser af smertestillende....men allerede i næste uge begynder vi genoptræning..

desværre havde jeg en venindes hest med som også skulle scannes det viste sig at være beskadigelse af den dybebøjesene så den kommer sig nok aldrig,så det var lidt med en abivilant følelse at vi kørte derfra jeg med gode udsigter og min veninde med dårlige :-(

Stine: det er ikk i bagbenet og hun sparker overhovedet ikke mere...

mvh Lotte
0
0
Svar på denne tråd

så den kommer sig nok
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 08:54
aldrig.

Hvorfor skulle den dog ikke gøre det.

Der er da mange heste med seneskader, som kommer sig fint. Min hoppes dybe bøjesene var tæt på at være helt sprængt over, men hun blev da en fin ridehest igen - dog ikke til spring.

Det er da for tidlig at afskrive en hest allerede ved første scanning ?:-)

/mette

- nu uden hest
0
0
Svar på denne tråd

Som sagt kan du sige til....
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 09:16
veninden at hun ikke umiddelbart skal afskrive hesten, medmindre det er en meget meget alvorlig skade.

Abdullah (ham jeg snakker om i mit sidste indlæg), blev også scannet, og dyrlægen var ikke videre optimistisk, men vi forsøgte, og heldigvis havde jeg jo fri adgang til tid, da han ikke var forsikret.

Den sidste scanning viste ingen eller kun ganske lidt arvæv efter revnen i den bybe bøjesene. Og han var på ingen måde forhindret i sit videre liv som distancehest, og vi red også dressur, spring og jagter efter dyrlægens godkendelse.

Team Sedoj
0
0
Svar på denne tråd

seneskader..
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 10:43
Hejsa..

Sedoj: jeg vil fortælle hende om det,desværre havde hun en anden dyrlæge ude som sagde at det var bare en kodeledsforvridning så hun skulle bare smide den på fold ,det har jo så ikke gjort sagen nemmere da den bare er blevet mere og mere halt og hævet,men heldigvis bruger hun den kun som hyggehest så måske der er håb forude alligevel..

mvh Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Det med fold
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 12:14
Min hoppe kunne absolut ikke stå inde, da hun var skadet, så hun var på fold under hele forløbet - og tog også nogle vilde ture, men jeg kunne jo ikke rigtig gøre noget.

Dyrlægen sagde at det selvfølgelig ikke var smart, men at det sandsynligvis bare ville resultere i lidt længere rekreationsperiode.

Så giv det tid og lad være med at starte før senen er scannet fuldstændig hel, så tror jeg da nok hun vil kunne ride den igen.

/mette

- nu uden hest
0
0
Svar på denne tråd

fold........
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 14:08

Hejsa..

ang. fold ja så er får min altså kun adgang til sygefold,jeg skal under ingen omstændiger ha forlænget hendes sygdomsforløb,min dyrlæge har sagt til mig at min ikke må komme ud blandt alle de andre heste,så hun går kun på fold med min vallak og med hensyn til min venindes hest ja så ved jeg ikk hva hun gør men min har fået ¨en kold tyrker¨fra de andre heste og den store mark de næste 2 måneder... ps: hun har lige fået sprøjtet medicin ind i benet for 3000 kr så det vil jeg nødig splitte ad ved bare at lukke hende ud blandt alle de andre heste,de går 10 heste sammen!!!!!!!

mvh Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Fold igen....
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 11:35
Nu skal jeg se om jeg kan huske forløbet...

Abdullah stod inde i ca. 14 dage, hvor jeg dagligt skulle gå nogle små kontrollerede ture med ham. Derefter mener jeg at han kom på fold, men han kunne også tage den med ro.

Det kommer meget an på hesten, hvad jeg ville gøre i denne situation. Sedoj ville jeg f.eks ikke have problemer med at sætte på alenefold, og det havde jeg heller ikke med Abdullah. Men hvis min hest var en spradebasse, der altid skulle tonse rundt, så ville jeg nok holde den inde i boksen, og gå nogle ture med den flere gange om dagen.

Jeg synes dog, at din veninde skal holde sig til dyrlægens diagnose og behandling. Det er jo nemt for os, at sidde her på den anden side af skræemn og "spille kloge", men det er jo dyrlægen, der har haft hesten i hænderne, og set skaden.

Team Sedoj
0
0
Svar på denne tråd

susanne..
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 23:28
Hejsa..

ja, du fuldstændig ret i,der er mange kloge hoveder herinde nogle gode og nogle knap så kloge, i næste uge begynder jeg at gå små ture på hård bund,det skulle ifølge dyrlæge være godt til seneskader og om 14 dage skulle vi så skridte/ride den..

men hold da op en bekostelig affære 6000 kr med det hele..(der røg min ferie)..

mvh Lotte
0
0
Svar på denne tråd

bøjesene
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 23:42
Vores Nicoline fik en skade på bøjesenen for 6 år siden.
Hun var opstaldet et sted hvor folk var så "fornuftige" at lukke en brunstig hoppe ud på en knoldet fold sammen med en flok vallakker.

Nicoline fik en skade i bøjesenen, og dyrlægen var i starten heller ikke sikker på hvor galt det var.
Hun stod med staldbandage og blev smurt med pebermyntecreme indtil hun tabte hårene på koden.

Hun fik et par ugers boksro, efterfulgt at gåture, derefter fold, hvor bunden skulle være helt jævn. Jeg tror der gik et par måneder før jeg red hende igen, og det næste års tid kun meget forsigtigt.
Det havde måske ikke været nødvendigt at være så forsigtig, men sådan blev det, og det endte da også med en helbredt hest.

Jeg vil dog altid være ekstra påpasselig at Nicoline ikke går på noget der er meget ujævnt, og hvis jeg rider tur, så skridter jeg de steder hvor der kan være ujævnt.

Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider