Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til PSSM-hest
Forfatter: 
Dato:  31-03-2005 09:47
Hej

Jeg har en såkaldt PSSM-hest, hvilket er en hest, der har problemer med ophobning af glucogen i musklerne (nyreslagshest). På foranledning af min dyrlæge skulle fodret have et meget lavt indhold af stivelse, og det skulle være helt frit for korn.

Foderplanen ser på nuværende tidspunkt således ud (fordelt på to fodringer): ½ kg. Betfor, 50 g travo-E, 2,5 dl sojaolie samt 5 kg. hø (½ wrap og ½ alm. hø).

Jeg har læst mig til, at heste der fodres med roe, godt kan blive dvaske og trætte, hvilket jeg synes er tilfældet ved min hest.

Mit spørgsmål til jer er så, om I kan hjælpe mig med at anbefale nogle forskellige fodertyper uden korn, evt. i fuldfoder blanding.

På forhånd tak

Kathrine
0
0
Svar på denne tråd

hjkhuiyui
Forfatter: 
Dato:  31-03-2005 12:04
Hvis jeg var dig ville jeg snakke med en foder ekspert/dyrlæge og få lagt en 100% iorden foderplan til din hest! Jeg har selv været meget glad for den foderplan som nanna fra Brogården har lavet til mig! Hvis du går ind på deres hjemmeside, kan man taste forskellige ting ind om sin hest, og dagen efter mailer hun så tilbage til dig med en foderplan der passer 100% på din hest! Eller man kan vist ringe ind og snakke med dem. Bare et råd.
Mvh Dalhoff.
0
0
Svar på denne tråd

regulator.dk
Forfatter: 
Dato:  31-03-2005 14:03
tjek ud og læs om dette rigtig gode produkt - fri for korn, melasse og andet juks

jeg har brugt foderet siden 1.11 og er meget tilfreds

www.regulator.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvor stor er hesten
Forfatter: 
Dato:  01-04-2005 13:43
og hvad bruger du den til ? for det er altså ikke specielt meget foder, medmindre det er en lille pony.
Vi fodrer HELT uden korn og har superenergiske heste der snildt tager en tre - firetimers terræntur i weekenden uden at blive slatne, så det kan sagtens gøres:
* etter pony 350 kg, spinkel, rides dagligt og mindst 1 time, men ikke hårdt:
6 kg tør wrap/ hø, 1 kg roe/ grønpiller tørvægt - halvt af hvert, 1 dl olie og 300 gram regulator complete
* lippizaner,154 cm/ 475 kg, rides ca 4 gange om ugen pt, samme mængde roe/ grøn/ olie og RC, men 8 kg wrap/ hø
* 3´er pony, ca 320 kg, rides ca 1 time dagligt
4-5 kg wrap /hø, 1/2 kg roe-grønpiller, 1/2 dl olie og 250 g RC
Alle får ca 4 kg godt frøgræs pr mule på vinterfolden herudover og ingen af dem spiser deres halm

Så din får cirka det samme som vores 3´er pony. Bortset fra at der er lidt mere olie i - og 50 g Travo dækker altså heller ikke en hest - hvis det er en stor hest ?
Eva
0
0
Svar på denne tråd

rettelse...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2005 13:09
Jeg har vist fået mig formuleret lidt forkert...

Det er en vamblodshoppe på 7 år, og hun måler 166 cm i stg og vejer lidt mere end 600 kg.

Min hest får 1 kg Betfor, 100 g travo-E, 5 dl sojaolie samt 10 kg hø (wrap og almindeligt hø).
(2 X ½ kg. Betfor, 2 x 50 g travo-E, 2 x 2,5 dl sojaolie samt 2 x 5 kg. hø.
Derudover får hun en lille "mellemmåltid" bestående af ca ½ kg ERS piller (fuldfoder) samt 1 dl sojaolie.

Med ovenstående foderplan burde hesten være dækket ind...

Det jeg eftersøgte var, om der var nogen, der evt. havde samme problem som mig, eller om der var nogen som evt. havde nogle bud på et foder med lavt stivelsesindhold - altså foder uden korn, melasse, majs osv.

... og tak for besvarelserne
0
0
Svar på denne tråd

jeg fodrer
Forfatter: 
Dato:  02-04-2005 16:37
med regulator complete.

Et pillefoder uden sukker og stivelse men ellers med alt hvad hesten har brug for.

Det er meget konsentreret og skalgives i forholdsvis små mængder.

Min dv blanding på 154 får 300 g. om dagen.

For at fodre med dette foder, kræves det store mængder godt hø.

Min får ca 11 kilo om dagen ( hun vil ikke spise mere )

Det eneste hun får derud over er gulerødder ca. 2 kilo dagligt.

Hun er i meget fin ( måske lidt for god ) foderstand

Bitches
have more fun

Bomløs Nevada sælges

Boa boots str. 2 sælges
0
0
Svar på denne tråd

Min hest...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 03:24
...tror jeg desværre også lider af samme problem. Er igang med at få ham over på ERS-piller fra Brogården. Han har været ude af træning i 3 måneder, hvor jeg har fået taget blodprøver på ham med svingende CK-værdier.

Det kunne være rart at have en "med-sammensvorn" i denne situation, hvor vi kan udveksle erfaringer? Det er ret frustrerende - min hest har ikke været i hård træning og bliver heller ikke fodret med havre, og dyrlægen kan ikke sætte en finger på hvad der er årsag til problemet.

Venlig hilsen
Helle
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider