|
|
| smide skoene? |
|
|
Hej igen!
Min hoppe som er de ca. 20 har længe gået med sko og hun får smed ud hver 6 uge ca.
Inden jeg fik hende havde hun det kun på forhovene. Men da hun var lidt øm på ballerne på baghovene når hun trådte på grus og lign. fordi hendes hove var lidt slidte. bestemte jeg mig og smeden os for at hun skulle bære sko på alle 4.
Men så har jeg læst at det på mange måder er meget sundere for hesten ikke at bære sko. Og jeg har tænkt på det samme for min hoppe.
Meen, så er der jo lige det at jeg er bange for at hun vil være lidt øm igen, ikke at jeg tror det, men hvis nu...
I tilfældet om i så havde nogen råd til pleje af baller el. lign?
For det kan da ikke være rigtig at min hest ikke kan gå uden sko?
Mvh *Joy*....! Straf aldrig din hest, hvis den opfører sig som pest. Hjælp den med at forstå, hvorfor den ikke må
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tal med smeden om det |
| Forfatter:  |
Cruella76 |
| Dato:  |
29-03-2005 09:39 |
|
Det bedste du kan gøre i første omgang er at tale med din smed om det.
Man må kunne stole på at han/hun ved bedst, og i sammen kan have en dialog om hvad der vil være bedst for præcis din hest.
Det er trods alt ikke alle heste der kan gå uden sko, især ikke hvis de har haft sko på i mange år.
Jeg selv er heldig at have en hest som sagtens kan gå uden sko, men det er ikke ensbetydende med at naboens kan
Så, jeg tvivler på at nogen herinde vil kunne råde dig til om din hest kan undvære dem eller ej, især ikke uden først at have set hesten.
Held og lykke med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej joy - læs og lær |
Stina |
29-03-2005 12:49 |
|
din hest kan nok gå uden sko - men det kræver en del arbejde med at stimulere hovene og give din hest tid til at vokse nye sunde hove. Måske må du investere i og bruge hovstøvler det første år.
Jeg anbefaler dig først sette dig ind i hvad naturlighovpleje er og hvad det kræver
Du bor på sjælland - super - der er flere hovplejere på sjælland.
men først læs og lær om hoven
www.naturhov.dk
www.naturlighovpleje.dk
www.natur-heste.dk
www.naturheste.dk
der er også nogle artikler og billeder mm på min
hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Cruella 76 |
|
|
Tal med smeden om det. Eller find dig en god trimmer, så skal du nok finde ud af det...
Mvh Christine.
Hvis du vil se hvordan jeg trimmer så kig på min hjemmeside Her...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !! Dyrlaege og smed !! |
David |
29-03-2005 13:41 |
|
Du boer nok tale med din dyrlaege og din smed om det inden du kaster dig ud i at eksperimenterer med din hest..... ellers vil jeg KRAFTIGT fraraade det ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barfod |
Maria_R |
29-03-2005 14:23 |
|
Jeg vil ikke tro, det er det smarteste du kan gøre.
Hvis hovene er ømme og ikke for gode, skal du starte indefra, før du kan starte udefra.
Sørg for hun er godt dækket ind via fodere, og supler evt. med noget som kan fremme og hjælpe hovvæksten.
Sørg for at hovene overhovdet ikke er ømme osv. før du starter på at lade hende gå barfodet, samt hav din smed med på hele vejen.
Jeg ville nok ikke selv gøre eksperimentet med din hest, du skal tænke på hvad du udsætter hende for, for at nå målet, nogle gange er det bare ikke det værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aj hvad er jeg |
Stina |
29-03-2005 15:12 |
|
dog glad for jeg eksperimenterede med min hest, men det var på bagrund af en del egne undersøgelser om hoven. Dyrlæge og forsker i hove - Lennart Østblom anbefalede naturlig hovpleje.
men igen - man skal være klar over at dette tager tid, tolmodighed og man skal sette sig ind i en masse nye ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stina.. |
Maria_R |
29-03-2005 15:45 |
|
Jeg synes jeg fornemmer lidt spydighed i dit indlæg, anngående hvad jeg skrev til at eksperimenterer?
Jeg er ikke imod naturhov, (min egen er naturtrimmet) men jeg mener ikke at det skal til for en hver pris.
Når hesten er 20+, har/haft ømme hove, og hendes egen smed anbefalede sko på alle fire.
Så synes jeg det vil være fjollet, at skulle lade hesten stå stille i det stykke tid det vil tage.
Det kan jo tage alt lige fra dagen skoen bliver taget af, til resten af hestens liv. + taget i mente at hesten har ømme hove uden sko, og dette var grunden til at skoene kom på.
Dine resultater er jo flotte, og i følge din side har du selv sat dig utroligt godt ind i det.
Men derfra og til at anbefale en ung pige, som tydeligvis ikke har sat sig ind i det og vil gå imod sin smed, til at smide skoene på en ældre hest.
Det er der at fornuften er fløjet efter min mening, og gavner bestemt ikke ryet omkring barfodsheste. Hvilket jo er hvad alle "barfodstilhængere" prøvet at opretholde.
Giv hende dog et link til din side og andre, samt fortæl fordele og ulemper ved det. Du har viden omkring emnet og burde dele den, i stedet for ovenstående indlæg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej maria |
Stina |
29-03-2005 21:52 |
|
naa vi er visst ikke helt enige her.
Jeg er meget glad for at jeg har eksperimentert meget, min hoppe har fået et hesteliv.
Du skriver man skal starte indenfra - det tror jeg er forkert - kan du forklare lidt mere omkring det. Du anbefaler joy starte at styrke hestens hove inden fra.
Ung og ung - Joy er visst 17 kan jeg se på hendes præsentation og yes jeg har givet hende ca 4-5 links
så må hun jo selv læse også tage stilling.
Jeg går ind for naturlig hovpleje, men man skal gøre sig klart hvor meget arbejde det er. Det er "næmmere" for mange hesteejere at beholde skoerne på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har prøvet |
|
|
Lady er jo "gammel" væddeløber og har gået med sko altid. Hun tabte den ene sko her den anden dag og igår pillede jeg den anden af og håber på hun kan gå uden. Kan hun ville det være fedt men kan hun ikke, ja så må skoene på igen.
Michelle
Indehaver af FODERGÅRDEN Forhandler bla. HAVENS, Biofarmab, SPORTSMAN'S PRIDE og HusdyrHelse. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Stina |
Maria_R |
30-03-2005 11:14 |
|
Undskyld fik ikke set det var dig der skrev indlægget med de mange gode links.
Langt hen af vejen er vi rørende enige. Men det jeg mener med at skulle starte indefra er at det jo ikke kun hjælper at behandle symtomerne, selve problemet skal også behandles.
Hvis hesten i forvejen har meget ringe hovkvalitet, tror jeg at det vil hjælpe en del med tilskud i form af produkter som netop hjælper på "hud, hår og hove".
Derved gives hesten en bedre start på selve behandlingen med bedre hove.
Ex. Hvis mit hår er utroligt tørt kan jeg afhjælpe problemet med en hårdkur, håret vil derved se sundere ud.
Men er det sundere af den grund? Nej det er en synsbedrag, eftersom jeg kun har behandlet symtomet. Selve problemet kan afhjælpes ved at jeg tager mine vitaminer og mineraler, samt ølgær, e-vitamin, eller andre produkter som hjælper indefra til at give mig en bedre hårstruktur og sundere hår.
Derfor mener jeg at man skal starte indefra, før man fluks smider skoene på hesten. Fordi hvis hesten netop har mangel på de ting, og måske har haft det i flere år, så kan det afhjælpe og give et ekstra skub i den rigtige retning. I stedet for at hesten skal rende rundt og være øm, og kun kan rides minimalt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tark.. |
|
|
jeg har da fået en del viden omkring emnet må jeg da sige... Men jah, det bedste ville nok være at snakke med smeden og dyrlægen. Så vil jeg se hva de har at sige..... 
Mvh *Joy*....! Straf aldrig din hest, hvis den opfører sig som pest. Hjælp den med at forstå, hvorfor den ikke må
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|