|
|
| galle i has |
| Forfatter:  |
Charlotte-Lazer |
| Dato:  |
09-02-2002 00:03 |
|
hej
Nu er det Lazer han står halt på det ene bagben. Og har en skade i forbenet. Der er muligvis en skade i bagbenet, som er skyld i forbenesskaden - overbelastningsskade!
På mandag skal er tages røntgen af bagbenet. Men er lidt nervøs for hvad det kan være.
Han var for 3 uger siden hævet hele vejen ned af bagbenet på indvendige side. helt oppe fra hasen. Efter dyrlægens ordrer står det nu på skirdt, og hævelsen er stort set væk.
der er kun en smule galle tilbage nede langs bagpiben, men det er meget lidt i forhold til det andet bagben. Men desværre er der synligt mere galle i den højre has i forhold til den anden has.
Så meget at smeden lagde mærke til det straks!
Nu er det jeg allerede er bekymret fordi det er hasen, og at der er galle gør det jo ikek bedre.
Selv efter fold (30min - må ikke mere endnu) og skridt 30min er der mere "væske" ved den højre has end i den venstre.
Hvad kan det være der er galt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: galle i has |
|
|
Hej Charlotte!
Vi har lige haft næsten samme problem med een af vores heste. Der var det bare begge bagben, der var hævede af galle og hesten kunne dårligt gå. Det viste sig at det var noget af foderet den ikke kunne tåle! I vores tilfælde var det lucernen og vores müsliblanding, så det blev taget fra, og allerede dagen efter kunne man se en lille forbedring. Prøv engang at få tjekket hans foder.
Hilsen Mia
Extreeme riding? Barefoot all the way!!
http://www.thehorseshoof.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line fister |
09-02-2002 09:36 |
|
hej charlotte
uha uha...tænkte jeg da jeg læste dit indlæg..
Det første der slog mig var spat. Det bliver spændende at se resultatet af røntgen billederne. En af vores pensionsheste havde også en væskefyldt has og hævelsen forsvandt heller ikke ved motion. Denne hest havde spat - 8 år gammel og uhelbredelig halt.
Jeg håber og ber til at din hest ikke fejler noget alvorligt og at det bare er fx noget foder han ikke kan tåle...lad os høre hvordan det går..... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte-Lazer |
09-02-2002 11:36 |
|
Hej line
ja det er også det jeg frygter. Spat. Men der er røntgenbilelder på ham der blev taget i år 2000 (faktisk for omkring 2 år siden), og der er der intet i haserne på ham. Kan spat komme langsomt eller har de det altid?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line fister |
09-02-2002 11:42 |
|
hej igen
ja spat kan sagtens opstå senere i en hests liv. Èn gang ren i røntgen er ikke en garanti - der kan sagtens komme noget senere....
Men lad nu være at male fanden på væggen - lad os se hvad billederne viser - måske er det noget ganske ufarligt...
Hvordan reagere han på en bøjeprøve af haseleddet ? er han urentgående ? er det varmt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Majse |
09-02-2002 14:44 |
|
Heste der har fået spat får da ikke galler af det, gør de?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte-Lazer |
09-02-2002 17:28 |
|
Hej line
da der blev lavet bøjeprøve på ham i november reagerede han ikke synderligt på den på bagbenet, men viste voldsom reaktion på forbenet. Derfor blev skaden i forbenet vurderet til at være skylden til haltheden i bagbenet (han diagonalhalter stort set altid når han er halt).
Men efter at have stået stille i 5 uger, og så begyndt at blive skridtet igen, så kom der efter 2 ugers skridt en hævelse på det enen bagben. Fra hasen og ned. Den var ikke gået væk efter 4 dage, og dyrlægen kom ud. Nu her 3 uger efter dyrlægen var der, ja der er han stadig en anelse hævet ved hasen og ned bagpå piben! Også selvom han har stået med staldbandager!
Det svinger meget hvor urengående han er. Nogen dage er det meget, mens det andre dage er minimalt (derfor jeg tænker det kan være spat!).
De røntgenbilleder jeg allerede har på ham, blev taget da han var 6 år, og stort set indtet hvade bestilt. Dyrlægen havde intet at anmærke, hverken på billeder eller benstilling, andet end han bemærkede at Lazer gerne på bagbenene står med hovene en anelse udaf! Men da billederne var fine mentes det at være uden betydning!!!!
Ja, må vente tålmodigt på at dyrlægen kommer mandag og tager billeder. Kan jo være det er noget ganske hamrløst, han er jo trods alt kun 8 år det kære kræ!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Juul |
09-02-2002 18:29 |
|
Hej Charlotte...
Jeg har ikke forstand på galle osv. Har aldrig haft benproblemer, men mine heste, men hold da op hvor har jeg ondt af dig - Stakkels dig og din hest, jeg kan godt forstå at du engang imellem ikke tror helt på dig selv..
Mange medfølende hilsner ..
Juul - Som rider Fjordhest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ditte H |
09-02-2002 19:23 |
|
De kan også få galle i hasen, hvis de har en mus. Den kan han have fået, hvis han har vredet om på folden eller lign. Men jeg kender mange heste, der har galle i en eller begge haser og aldrig viser tegn på at det generer dem.
God bedring hilsen Ditte, der også snart er træt af at have en hest, der altid fejler et eller andet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte-Lazer |
10-02-2002 11:17 |
|
hej Ditte
ok, mus..det lyder heller ikkf for godt, eller rettere ldet lyder dyrt..men nu må jeg vente og se...
hvordan går det med din?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ditte H |
10-02-2002 18:44 |
|
Det går ikke fantastisk godt med min. Det blev jo bedre efter den fik sat ryg og nakke på plads, men den blev ved med at være træls på venstre volte, der jo ellers før alt det bøvl var den side den var bedst til. Hun havde svært ved at komme rundt i hjørnerne, hvor man virkelig skulle gå til hende for at få hende pænt rundt og det samme med sidebevægelser til venstre. Hun begyndt at gå og åbne munden og lægge hovedet på skrå, kloge hoveder mente så jeg bare skulle stramme næseremmen, men det kunne jeg ikke rigtig se skulle være nogen løsning. Og når hun før har gået med meget løs næserem, hvorfor skulle det så pludselig være nødvendigt at stramme den. Ok så var problemet måske ikke så synligt for andre, men så bed hun sig jo bare fast i stedet for og lagde stadig hovedet på skrå. Nå dyredoktoren blev tilkaldt og hun fik raspet tænder, hvilket hun trængte meget til. Så det var jo dejligt, at det bare var tænderne, men nej, det hjalp ikke en dyt. Igen fat i dyrlægen for at tjekke ryg/nakke+at hun gik sært på højre forben, som hun var blevet mere "fransk" på og tit satte i jorden med ydersiden af hoven først. Der var ikke noget i ryggen eller nakken, og så blev hun jo mønstret og longeret og dyrlægen fandt frem til at hun var lidt stikkende i gangen på højre forben og der var en smule i bøjeprøven i tåleddet men ikke noget i knæet. Jeg havde jo ellers mest set efter de to venstreben, fordi det var på venstre volte der var problemer, men det sidder så indvendig på højre forben og giver derfor størst problemer venstre rundt. Hun har så fået ringsko på og skulle så rides let i tre uger i første omgang. Men nu har jeg ladet hende stå en uge, for jeg synes ikke det gik fremad. Nu prøver jeg så at sætte mig på hende her en af dagene og så tilkalder jeg dyrlægen igen, hvis der ikke er sket en forbedring, selv om der ikke er gået tre uger endnu. Jeg kan ikke lide, at det ikke bliver bedre selv om hun får ro, så jeg er noget spændt på, hvad enden bliver på det. Jeg kan se i spejlene, at hun svinger benet indad og så sætter det fransk til jorden, dvs hun er ikke meget for at lægge vægt på indvendig side af hoven/benet. Hvad det så er kommet af er jo et godt spørgsmål. Måske har hun overbelastet noget efter hun faldt og fik ondt i ryggen, det gik hun jo med i et godt stykke tid. Faktisk var det helt tilbage i september. Men det er ikke nemt, når hesten ikke har været halt og bare var "træls", for hvad er rytterfejl, hvad er sadelproblemer og hvad med tænder ben og hvirvler og hestens vilje til at arbejde. Havde hun da bare haltet, så var det blevet opdaget noget før. Men jeg må jo se, hvad det ender med, men det er ikke meget held jeg har haft med den hest. Havde jeg kunnet skrue tiden tilbage ja så havde jeg ikke købt hende. Den var vist lidt et panikkøb, fordi jeg efterhånden havde set på så mange og havde fået kasseret to i dyrlægetjekket, en blev solgt for næsen af mig og den hest jeg helst ville have var ikke til salg. Ja det blev den så et halvt år efter jeg havde købt, så det er lidt surt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla L |
10-02-2002 19:35 |
|
Hej Charlotte.
Jeg vil bare berolige dig lidt.
Min hoppe er heller ikke helt tør i haserne, og da hun skulle handelsundersøges for snart 3 år siden var det da også det første min dyrlæge bemærkede. Han havde nærmest afskrevet hende på forhånd, men hun reagerede ikke på bøjeprøve (af den hidsige slags) og der var heller intet at se på røntgen, så han sagde god for hende alligevel.
Nu er der så gået næsten 3 år, og det har ikke forandret sig, selvom hun nu er i rimelig hårdt arbejde, og hun har heller aldrig været halt af det, så det er ikke altid at galle er ligmed frygtelige ting!
Held og lykke
KH Camilla L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line fister |
11-02-2002 17:20 |
|
hej charlotte
jeg er spændt på at høre hvad røntgen billederne viste idag......
jeg håber for jer begge, at det er noget ubetydeligt der hurtigt går væk...krydser fingre, tæer og tænderr fo jer....
lad os snart høre....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte-Lazer |
11-02-2002 19:40 |
|
hej line
jeg får svar på bilelderne i morgen. Der blev på begge bagben taget røntgen af tåled, haseled og knæled. Dog blev haseledet fotograferet yderligere meget, da dyrlægen mistænker spat. Grundet den halthed han har!
Så humøret er ikek for højt lige nu, kan dog stadig håbe det ikek er spat!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|