Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Lavendel olie
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 15:20
Jeg har en ret nervøs 2ér pony..
Hun er dejlig og alt det der. Intet ondt er der skabt i hende. Men vi kommer altså ikke uden om at der er del araber i hende, og så den lille ting at hun i sin tid blev tilredet på en ridelejr (hun er 7-8 år nu). Så der skal jo være fart over feltet konstant. Og hidsig er man jo også. Især når ikke man får sin vilje.
Nu interessere jeg mig ret meget for alternative bahandlings former, og ved at lavendel olie virker beroligende. Så jeg futtede ned og købte noget lavendel olie (Urtegaardens) og noget ren olie til at blande op med. I butikken fortalte hun så at jeg kunne også sagtens putte et par dråber i drikkevandet uden hun tog skade.. Fedt tænke jeg.. Da jeg kommer hjem kigger jeg i min uundværlige urtebog (hestens læge-plante-leksikon) hvor jeg så læser at lavendel ikke må bruges indvortes.. Forvirret? Det blev jeg.
Må jeg komme et par dråber i en spand vand eller ikke??

DSP - Det bedste af de danske småtterier
:-D
-- Stævnetøj søges--

Camilla - Hvil i fred
Blackie - Pas på hende
>o<
0
0
Svar på denne tråd

meget stærkt
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 16:01
Den æteriske olie er meget stærk, og man risikerer allergi :-(

Jeg har lavet hudcremer i snart 20 år(for sundhedens skyld!), men min søster blev allergisk :-( overfor de tilsatte æteriske olier, så nu laver jeg dem uden duft. Det kan hun godt tåle.

Så - man skal altså passe på med den slags 8-)

Jeg læste i avisen forleden, at - jeg tror det var 25 % af alle, der led af parfumeallergi (n)

Vi har jo en allergisk hest, så jeg anbefaler, at man ikke bruger kraftige duftstoffer :-(

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

Til Nin@
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 16:05
Dvs at jeg helst heller ikke skal bruge den til at massere hende med??

-- Stævnetøj søges--

Camilla - Hvil i fred
Blackie - Pas på hende
>o<
0
0
Svar på denne tråd

Ikke ufortyndet
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 01:10
i hvert fald (n) :-(

Jeg ville passe på med det, men vi har jo også så meget allergi inde på livet :-( Det er temmelig besværligt at være allergisk og have en allergisk hest :-(
Så meget er det ikke værd at være 'naturlig' :-D

Jeg går selv meget ind for økologi og den slags, men man skal altså passe på med en del natur(-læge-)midler!

Mange af de planter, der hedder noget med læge- til fornavn (fx lægekulsukker) og flittigt brugt i gamle dage, har siden vist sig at være kræftfremkaldende, eller på anden måde usunde - eller giftige på længere sigt, end man kunne vide i gamle dage :-(

Fx kan der stå om (læge-)kulsukker:
Medicinsk: Knoglebrud, vævshelende, mavesår, rheumatisme, gigt, hudlidelser.
Forbudt indvortes af Levnedsmiddelstyrelsen. (!)

om lægeplanter

Dvs. at man tidligere har ment at det virker mod dét og dét, men at man nu ved, at planten er giftig :-(

Det kan altså godt være at det virker, men man bliver bare desværre også syg af behandlingen (n)

Nu var det jo allergi, jeg var inde på omkring lavendel - men bare for at understrege at man skal være forsigtig med hvad man giver sig selv og sin hest (y)

0
0
Svar på denne tråd

Det mest effektive og mindst risíkable
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 09:41
er at lade hende snuse til olien. Jeg har arbejdet noget med aromaterapi med heste og hvis du gnider et par dråber lavendelolie i dine hænder og holder dem op for mulen som en skål i 10- 20 sekunder, så får hun påvirkningen ind i nervesystemet uden at få det i vandet eller direkte på huden.Lavendel er ikke spec allergiprovokerende, som tee tree oil fx er. Det er duften som virker direkte ind i centralnervesystemet og hvis du putter det i vandet fordamper det bare ret hurtigt, uden at hun får gavn af det.
Du kan også klipse et kvart karklud fast i boksen og så dryppe nogle dråber på den - så kan hun selv tage- ved at gå hen og snuse når hun har brug for det. Jeg bruger det også selv på mulen af min ene før hun skal forskellige ting ( hun har været mishandlet og er ikke helt nem) - men har valgt en olie fra et system ( farveogduft.dk) som de fleste mennesker med duftoverfølsomhed godt kan klare.Og har ikke oplevet nogen allergiproblemer.Der er nu ikke noget der tyder på at "allergi" for eventuel parfume/ æterisk olie spreder sig til andre områder, fx foder og støv - da det er forskellige mekanismer. Så jeg er ikke så bekymret for allergi hos mine egne heste, men jeg kender jo ikke din hest........
Eva
0
0
Svar på denne tråd

hidsig hest
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 10:48
Dette er måske nok ikke alternativt, men er du obs på om ponyens foderplan er tilpasset dens temperament? En god foderplan til en nervøs/hidsig hest består mestendels af godt stråfoder og ingen havre. Cool Mix fra Spillers skulle være godt til tændte heste. En del nervøse heste har også gavn af et magnesiumtilskud ligesom et urtetilskud fra f.eks Askhims kan være godt. Dertil selvfølgelig daglig motion og så mange foldtimer som muligt....

0
0
Svar på denne tråd

Næ, Eva, men
Forfatter: 
Dato:  25-03-2005 00:33
allergi for planter og for æterisk olie er vel samme mekanisme?

Jeg mener, at hesten spiser planter(foder/græsmarksbevoksning), som den kan blive allergisk overfor efter at have været overeksponeret for en æterisk olie...?

Jeg brugte KUN æteriske olier fra Urtegården i mine cremer, og først da jeg droppede duftene, kunne min søster igen tåle cremerne 8-)

Og hele spekteret omkring allergi/kontaktallergi/fødevareintolerans osv. er jo ikke særlig godt belyst mht. heste (heller :-D ) - så 'klog af skade', maner jeg til forsigtighed ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Blandet..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 22:05
Til Nin@ : Ville heller ikke massere hende med den ufortyndet. Ville blande den op med noget mandelolie.
Men ved da ikke længere om jeg tør.

Ane : Det vil jeg da prøve så. Hvor længe skal jeg gøre det før hun f.eks. skal rides?

Stine Decor : Hun får 600gram Fiber lux fra Dangrønt (fordelt på 2 måltider) og ca. ½kg betfor som 3. måltid. Da det kun er wrappet hø vi har der hvor hun står, får hun ikke så meget. ca 3.kg om dagen. Og så er hun ude fra ca. kl. 7 til kl. 18-20 alt efter vejret.

-- Stævnetøj søges--

Camilla - Hvil i fred
Blackie - Pas på hende
>o<
0
0
Svar på denne tråd

miljø og sundhed
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 23:36
Du kan læse inde på

Miljø og sundhed

De har netop tema om allergi for tiden (y)

Og så har jeg siden læst mig til, at jeg endvidere nok lider af parfumeallergi :-(

Der stod nemlig en artikel i Politiken i går om allergi, og der stod at dette ofte startede med eksem i armhulerne efter deodorant. Det har jeg lidt af i mange år (n) og kan nu kun tåle den der deodorant-sten fra Matas.

Min fætter og jeg gik over folden i dag, og jeg sagde: "Se der er kommet følfod!" :-)

Han sagde så, at han havde læst i en bog, at følfod var godt mod gigt, men at en bivirkning (n) var, at det giver leverkræft :-(

Det er sådan noget, jeg mener.

Min læge siger, at der er ikke meget, der virker, uden at det også har en bivirkning...... 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Det er nemlig rigtigt
Forfatter: 
Dato:  28-03-2005 00:34
Men sundhedsstyrelsen er nu også meget skrap med hvad de siger ikke må bruges indvortes.

Der er jo mange ting der er virksomme i små doser.
Og netop fordi det er virksomt forbyder sundhedstyrelsen det, med mindre der er taleom et gennemtestet medicinskt produkt

Jeg tror ikke på at lavendel er specielt allergi fremkaldende. Når man tænker på hvad der er i den parfume man selv bruger hver dag, så må olien da være et temmelig rent produkt.

Du kunne måske også selv lave olien til sommer?

Lidt rapsolie og en god håndfuld ny udsprungne lavendel blomster og lad det stå mørkt et stykke tid.

Til Daisy
Farvel min skat, sov godt
En engel i hesteklæder har forladt denne jord, kaldt hjem til et sted hvor der var større brug for hende

Må du hvile i fred til vi mødes

04/06 1997- 03/01-2005
I'll be missing you
0
0
Svar på denne tråd

Skønt..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2005 12:48
Johanne: Eey, det lyder jo lækkert.. Altså at lave det selv.. Også noget billigere (y) Hehe

-- Stævnetøj søges--

Camilla - Hvil i fred
Blackie - Pas på hende
>o<
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider