|
|
| Godt foder/tilskud til muskelopbygning. |
|
|
Hejsa.
Jeg håber der er nogen som kan give nogle gode råd eller erfaringer.
Jeg har en hest som det sidste års tid faktisk har været skadet det meste af tiden (2 forskellige skader).
Han har desduden tabt sig og bliver derfor nu stille og roligt sat lidt op i foder.
Hesten er stor og lang, med få muskler. Derfor mener jeg, at det ville være godt for ham, hvis han kunne få lidt tilskud som lettere overgangen til arbejde igen og får hans muskler i gang.
Jeg kan fortælle at hesten nu er sat op til 4,5 kg. fuldfoder(bestående af havre, byg og OK vit/mineral bl. samt melasse). Wrap morgen og aften, 2-3 kg pr. gang og 3 kg. hø når han kommer ind fra fold midt på eftermiddagen. Derudover har vi frøgræs til rådighed som han indimellem får lidt af bare til tidsfordriv (står på spåner).
Jeg havde selv tænkte på produkter som Build up fra Brogården, men ved ikke om det kan kombineres med staldens foder??
Desuden er jeg blevet anbefalet Body builder fra Solanum.
jeg vil meget gerne høre andres erfaringer og bud på hvad der ville være godt for min hest.
Hesten har desuden lidt løs afføring. Ikke diarre men alligevel lidt tynd mave. Det svinger meget hvor lidt eller hvor løs hans afføringen er. Jeg søger også gerne gode produkter som kan afhjælpe lidt på hans mave. Jeg har selv tænkt på at prøve Dia Non fra stormøllen, men kan se at Build Up fra Brogården har gærkultur tilsat til mave/tarm.
Håber på en masse gode råd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| build up... |
|
|
Jeg har selv kørt på build up i perioder og det har fungeret perfekt for mig. Ingen problemer der. Så det kan jeg varmt anbefale. hvis du er i tvivl om det er ok, så kan du jo ringe til Borgaarden og så dem til at regne på dine informationer om foderet.
4,5 kg mad synes jeg lyder af meget, når det kun er stivelse og sukker du propper i ham. Hvad med om du gav lidt tilskudsfoder istedet for byg og melasse? Det bliver nok det samme pengemæssigt, men det er bedre for hesten. Så bliver han måske også pænere at kigge på.
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg snakkede med Brogården |
|
|
sagde hun at der var det samme i Face Balancer som der var i Build up, men Face er et tilskuds foder som du kan kombinere med havre og hesten er så dækket ind med vitaminer og mineraler.... men tag en snak med dem...
Mange Hilsner Line K. Jeppesen
Nordsjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equitop Myoplast |
|
|
Jeg giver min hest ovenstående for at opbygge muskler, hjælpe den med at omsætte sit foder til huld og forbedre ledfunktionerne.
Jeg synes det har hjulpet meget, jeg har nu givet den det tre gange op til stævner med pauser i mellem mens jeg har haft pause fra stævner. Hver gang efter ca 3-4 dag kan jeg mærke forskel! Hun traver bedre og lægger sig selv ned og frem når jeg traver til, som om den er mindre stiv i kroppen! Desuden sætter hun bedre huld, i pauserne taber hun sig lidt over lænden.
Det er dyrt (ca 600,- for 1½ kg til ca 1 mdr's forbrug) -men jeg synes det virker!
Det kan købes hos Marstall og i de fleste rideudstyrsforretninger.
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Miki og Tine |
|
|
Miki:
hvad mener du med at jeg skal give et tilskudsfoder?
Der er jo tilskudsfoder inkl. i foderblandingen!
Et andet spørgsmål.
Hvor meget build up supplerede du din normale fodring med?
Tine:
Samme produkt anbefaler min underviser også. Det har hun haft en rigtig god erfaring med. Jeg forstod bare på hende at det mest var til heste i hård arbejde og ikke i sådan en opstartsfase??? Har du nogen erfaring med det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bettina... |
|
|
er vitamin blandingen et tilskudsfoder?
Det jeg mente var at du måske skulle skære ned på havre og tage byggen og melassen helt væk og så tilføje et produkt som eksempelvis Brogaardens Fase Balancer. Så kan du næsten halvere din foderrationer. Den mængde som din hest får nu er samme mængde, som BEGGE mine heste får dagligt. Det behøver ikke lige var Fase B, det kan være fra et andet firma eller et andet produkt bare, men det vil nok holde din hest bedre ved huld. Det er i hvert fald hvad jeg oplevede... men du kan jo tage en snak med Brogaarden om det. Så kan det være at Build up bliver helt overflødigt.
Normalt har jeg brugt ca ½ kg til min gamle hest og den lille har fået 1 helt kg dagligt i 10-15 dage alt efter hvor "slemt" det stod til. Men, som du sikkert ved, er du jo nødt til at snakke med
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Din hest... |
|
|
har højest sandsyndligt, lidt lind mave pågrund af melassen...
Melasse ødelægger mavens tarmflora og derved får den tynd mave, så stop hellere med det...
Jeg syntes osse den skal have mere hø/wrap og mindre kraftfoder f.eks. kan du køde D&H plus E-Vitaminer som fåes i mange varianter...
HUSK en ordenlig foderplan!!!
Skønne Friesere sælges, skriv og hør nærmere...
Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Build up... |
|
|
Jeg kører med build up på min 4 års. Både fordi han var tynd og fordi at han gerne skulle have det rigtige foder at starte op på, da han forhåbenligt skal gå 4 års championat til sommer.
Hans gamle foderplan lød sådan: 4 1/2 kg havre, soyaskrå, travo e sport, kalk, lucerne, 2 forskellige typer flydende vitaminer, elektrolytter, olie og 6-8 kg wrap.
Så med Miki´s anbefaling gik jeg til brogaarden og snakkede med Nanna, som er hesterådgiveren og dyrlægen deroppe.
Jeg fortalte alt hvad han fik om dagen og det endte ud med at han skal have: 2 kg havre, 1,5 kg build up, 1 kg lucerne, 100 g travo e sport, 2 dl olie, 75 g elektrolytter også 6-8 kg wrap.
Det har jeg kørt med i 14 dage og han har fået mere energi og har taget godt på.
Jeg skal køre på det i 3 måneder også skal han ha lavet en ny foderplan på noget af deres andet foder.
Det er godt nok lidt halv dyrt, 180 kr for 15 kg, men mit har holdt over 14 dage nu.
Og hvad gør man ikk for sin baby.
Det er rigtig godt og det virker.
Hilsen Carina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pirello |
|
|
Hvor er I dog kloge allesammen!!!!
Jeg kan fortælle at Pirello også hos sin opdrætter havde lind mave, der var der ikke melasse i hans foder. Så det er ikke det!!! Det er nærmere wrappen han ikke kan klare.
Pretty Fancy: Du kan ikke sammenligne en DV-vallak på over 170, muskelfattig og med høj forbrænding med dine "ponyer".
Mht. hø/wrap så skriver Bettina at han får 7-9 kg, det skulle være tilstrækkeligt til en hest på 600-650 kg.
Bettina: Jeg håber da at det fortsætter med at gå godt med Pirello, surt at han har været skadet så meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest i hårdt arbejde... |
|
|
Jeg ved faktisk ikke hvordan det er til hest i opstartsfasen, min er også i hård træning... Ring evt og spørg dem hos Marstall??
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte GC |
|
|
"Du kan ikke sammenligne en DV-vallak på over 170, muskelfattig og med høj forbrænding med dine "ponyer"."
-Hold da op hvor kan du være nedladende!
Men få dine fakta klar inden du udtaler dig på den måde en anden gang.
Den ene af mine "ponyer" er faktisk en traver med kæmpe forbrænding. Nok en af de værste at fodre på, i og med at han aldrig står stille, altid skal være forrest og har gået en del distance og speedklasser ved western stævner.
så...
Desuden kan en DV på små 500 kg holdes på 2 kg fase Balancer dagligt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pretty Fancy |
|
|
Det var måske en af grundene ti mine gåseøjne. Men stadig er Pirello en væsentligt større hest end nogen af dine.
Og så vejer han stadig ikke knap 500, men godt 600. Han er godt på vej til de 175 i stang.
Desuden kan man ikke generalisere, og sige hvor meget en hest i en vis størrelse skal have at spise. Ej heller med mennesker, det den ene bliver fed af, taber den anden sig af.
Jeg er såmænd bare træt af jer teoretikere ud i hesteholdet. I har læst en grusom bunke bøger, men andet ved I ikke.
Beklager.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bettina.. |
|
|
godt at høre at Pirello er ved at være på banen igen. Håber du kommer til at ride en masse i foråret og somemren.
Mht foder har min ranglede hoppe(på 170 vægt ca 575 på brovægt) også periodevis kørt på Build up, men som fuldfoder, 2 kg pr dag, og der er 20 kg i en sæk til ja ca 175-180 kr, dvs 3 sække pr mdr pr hest. Kuren køres altid i max 3 mdr.
Men jeg har faktisk fået det bedste resultat ved 1,5 kg fase 3 (havrefrit, med meget olie i) + 0,5 kg roepiller pr dag !!!! + 10 kg wrap.
Jeg ville slet ikke kunne få min til at æde 4,5 kg krybbefoder hver dag, den er såååå fussyfeder at fodre på.
E-vitamin er også godt som tilskdu ved muskelsætning, men muskler kommer jo af arbejde, så han skal da bare ud og lave intervaltræning i let kuperet terræn, så skal du bare se hvor hurtigt han tager form.
Karina (som vel som agronom og hestejeer er både teoretiker og praktiker)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, undskyld... |
|
|
vi prøver at hjælpe hende...
Der står jo ingen steder at den hele tiden har haft lind mave og det er fakta at nogen heste får tarmfloraen ødelagt med melasse, gad vide hvorfor folk helst vil ungå foder med meget melasse???
Og hvis en hest har lind mave plejer det at gå væk med noget grovfoder og mindre kraftfoder. 4,5 kilo lyder som meget meget, hvad så når den er i fuld træning og går stævner, skal den så have 8 kilo???
Min får 3 kilo kraftfoder om dagen og han bliver redet mindst en time om dagen og han mangler ikke energi og så selvfølgelig en masse grovfoder...
Skønne Friesere sælges, skriv og hør nærmere...
Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svarene |
|
|
Fodring er en svær sag, derfor søger jeg jo også netop hjælp og rådgivning herinde.
Pirello er som Charlotte skriver en meget stor hest. Hans mave har været løs fra tidligere. Jeg har også haft ham fodret helt uden foder med melasse, det er det samme mht. maven.
Om det er meget foder det ved jeg ikke. Han er den i stalden som spiser mest undtagen de helt unge dyr. Han ser egentlig rimelig ud og er forholdsvis pæn i overlinien efter hans sidste "ferie". Han er startet på intervaltræning efter dyrlægens anvisninger. Jeg ville bare gerne vide om der var noget tilskud der kunne lette muskeldannelsen for ham.
Jeg har fået lavet en foderplan på ham og den er i orden i følge Bente(yankee) herinde fra efter et par ændringer bl.a. de ekstra daglige 3 kg hø.
Karina:
Ved du om jeg vil kunne beholde noget af hans grundfoder og så kombinere med f.eks. 1 kg af build up??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
|
|
Man blir måske klogere på tingene hvis man ikk læser bøger om noget nogen har forstand på.
Det lyder sq nemt.
Hilsen Carina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte.... |
|
|
500 kg eller 600 kr... vejer han 600 kg, så skal han så have 3 kg dagligt og ikke 2.. ikke den store forskel, men der er stor forskel, men forskellen består i at hesten rent faktisk får noget andet end sukker og stivelse i kroppen og det er vigtigt! Samtidig med at forarbejdelsen af foderet er vigtigt, så hesten måske kan bruge den mindre mængde stivelse (og foder generelt) på en langt bedre måde -uanset om den er stor eller lille, tyk eller tynd, lang eller har kaninøre!
"Desuden kan man ikke generalisere, og sige hvor meget en hest i en vis størrelse skal have at spise."
-nej, men man kan vejlede og der er trods alt forskel på 2 kg foder og så 4,5 kg samt hvilken slags foder det er du smider i munden på den!
"Jeg er såmænd bare træt af jer teoretikere ud i hesteholdet. I har læst en grusom bunke bøger, men andet ved I ikke."
-og hvem siger så at jeg ikke er andet end teoretiker? Er det ikke trods alt bedre at læse bøger og blive klogere end at sætte sig ned og sige "sådan gjorde min farmors bedstefar i 1800hvidkål, så kan vi også gøre det nu"
Det holder ikke -beklagelser herfra tilmed!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pretty Fancy |
|
|
Så kan vi jo diskutere hvem af os der har mest erfaring i hestehold, men på den anden side bliver vi aldrig enige, og så kan det vel være ligegyldigt.
Jeg er faktisk rigtig god til at lytte og lære af andres erfaringer. Jeg vælge bare at lytte til folk med praktisk erfaring fra større hestehold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold K....... |
|
|
Hvor i dygtige allesammen....
Der bliver spurgt og lidt råd og hvad gør i ? ? ?
Hagler ned på hinanden....prøv liiiige at slappe lidt af og gør det som der blev bedt om og ikke andet....
Rigtige mænd rider western " You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte igen.... |
|
|
Så kan man jo så spørge sig selv om det altid er sådan at bare fordi man er ældre eller har mere praktisk erfaring, at man så er bedre end andre, der er yngre og har mere viden bogligt osv...
Men du har ret. Det er en smagssag.
Jeg er så typen der til hver en tid vælger viden over erfaring, for uanset hvor gammel man er og hvor mange heste man har haft, så laver man stadig de samme fejl, hvis man ikke fylder op på sin viden! Og så er erfaring ikke specielt positivt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bettina... |
|
|
mht at balnde build up med dit nuværende foder kræver det der bliver regnet en del, så kontakt feks yankee eller brogården, de kan hurtigt forælle om du kan mixe.
personligt tror jeg bare ikke der kommer en effekt af kun 1 kg pr dag.
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Soja skrå |
|
|
Soja skrå skulle være godt til at opbygge muskler med, da det indeholder meget lysin.
Lucerne bør i så fald også kunne gøre det samme, men undersøgelser viser at heste(ungheste) fodret med lucerne opbygger mere urin stof i kroppen, end heste fodret med soja skrå.
Jeg ville nok skære ned på kornet hvis jeg var dig, og så give roepiller som er godt for maven.
Min hest har sået stille i 7 måneder, og jeg planlægger at fodre ham op med roepiller, havre, vitaminer og sojaskrå, samt selvfølgelig wrap.
Han har også tendens til løs mave, men det tror jeg er p.g.a stress når han er væk fra de andre heste, kan det være det?
Ellers kan du måske prøve at give ham A38 eller lignende i en periode, hvis ikke du har prøvet det?
Til Daisy Farvel min skat, sov godt En engel i hesteklæder har forladt denne jord, kaldt hjem til et sted hvor der var større brug for hende
Må du hvile i fred til vi mødes
04/06 1997- 03/01-2005 I'll be missing you
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mave/tarm |
|
|
Maven skal være helt iorden ellers er det spild af penge og foder.
Du kunne prøve at købe en spand "Pronutrin" det er faktisk til mavesår, men har en rigtig god og helende virkning på mave/tarmsystemet.
Hvis han har meget sart mave skal du undgå for mange foderskift og helst bruge samme(ens) kvalitet af wrap/hø. Jeg syntes du skulle skifte frøgræsset ud med byghalm.
Når maven er ok så skal der nok komme muskler på ham!
Hilsen Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for alle |
|
|
svarene. Dejligt med god feedback, nu har jeg lidt at arbejde videre med.
Annette:
Hvor kan man købe Pronutrin
henne?
Jeg har søgt på google men kan ikke steder hvor man kan købe produktet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen |
|
|
Alle hestedyrlæger sælger det.
Mener en kur (stor spand) koster 800,-
Det er nogle små foderpiller og skal bare blandes i foderet. Hesten spiser dem gerne.
Jeg har set rigtig mange heste der for det betydeligt bedre af sådan en kur (diæt)
Håber det kan hjælpe din hest.
Hilsen Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hørfrø.. |
|
|
min erfaring med at koge 100g hørfrø ca. hver 14. dag har holdt min hestes mave iorden trods de står og æder jord om vinteren (tidligere havde især Tanje lettere tynd mave når hun spiste jord)
Så det var da en ide at prøve... men har nu også kendskab til heste hvor det istedet for at hjælpe maven gav tynd mave.. så prøv dig frem..
det skal ligge i blød i masser af vand natten over.. også bagefter koge en times tid og blandes godt op i foderet.. håber det kan hjælpe...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmålet er jo om |
| Forfatter:  |
Ane Lydeking-Olsen |
| Dato:  |
22-03-2005 11:56 |
|
avlere med lang erfaring er blevet så kloge at de(nogen af dem)kan undvære hovedet ?
Læs Nanna Lutherssons bog og vurder selv om Pirello har behov for så meget stivelse/ sukker - det har nemlig ingen almindelige rideheste. De eneste som kan klare det er væddeløbsheste i hård træning.
Få Brogården eller Tanja Bromley til at lave en ordentlig foderplan.
Der er mange måder at fodre korrekt på og nogle få der er helt ukorrekte.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mavesår |
|
|
www.hestenshelse.dk har også produkter til mavesår, vores fuldblodshoppe fik en kur af det og det har haft en helt utrolig virkning på hende, både temperamentsmæssigt og fodermæssigt. mvh Vipse
Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.. hvad enten |
|
|
det er en højt ydene dv eller en standard pony så kræver det vel stadig så vidt jeg erinder et fedtlag at tære på for at lave muskler. ret mig endelig hvis jeg er gal på det. !! og det bedste fedtlag fås nu engang ved en vedvarende foderplan der holder hesten som den skal og ikke hvor den svinger op og ned i vægt. hvor den har adgang til de ting der rent faktisk giver fedt og hvor alt er let optageligt. Ikke hvor den bruger en stor del energi på at omdanne foderet.. Hvorvidt man er teoretiker eller pratiker kommer vidt ud på et. Jeg har mødt en del praktikere med stort hestehold og mange års erfaring der godt kunne ha lært noget at at læse en bog!! Jeg har kun et lille hestehold på 10 heste ialt. fordelt på 2 steder. her er alt fra DV til fuldblod til shettere og PRE. og med godt stråfoder. lettilgængeligt fedt, vitaminer og mineraler er det faktisk muligt at holde alle ved godt hul. vel og mærke UDEN korn og sukker., (andet end det der nartuligvis er i wrappen) til sammenligning får min fuldblod der skal fole NU og som altid har været håbløs at fodre på. nu: 500 gram linamix. 350 gram RC. 300 gram sojaskrå. 200 gram lucerne. 500 gram roepiller 2 dl olie. altså sammensat om dagen: 1,85 kg pr DAG. + 9 kg. wrap. og 3 kg hø. og hun har aldrig set så godt ud som hun gør nu. Så jeg vil til hver en tid påstå at den bedste og mest stabile vej til muskler går gennem fedtvæv og det opnås bedst ved fedtholdig fodring. ikke igennem "her og nu kure"
Pura Raza Española www.staldrohan.dk Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe. Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|