Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hævet Ben ?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 09:27
Hejsa !

I torsdags da jeg kom ud til min hest stod han med et hævet bagben. Han var ikke halt eller øm, så han blev skridtet godt en time. I går var han næsten endnu mere hævet, dog stadig ikke halt eller øm, han blev igen skridtet.

Nogen der ved hvad det kan være (altså forslag til det for det er jo nok lidt svært at sige præcist når I ikke kan se hesten )? Er det godt nok bare at skridte ham ?

Mvh. Caroline
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hævet Ben ?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 10:10
hej caroline

hvis hesten ikke er halt er masser af skridtarbejde meget sjældent skadeligt !! jeg tror faktisk det er meget vigtigt at får omløb i benene...netop for at forhindre at vævet blivet hævet.

kan det være pga nyt foder du har fået ? altså ikke foderskifte men fx om du har taget hul på en helt ny sæk? anderledes halm?? muk? sur stråle? tryk efter stram bandage? hovbyld? (behover ikke altid at give halthed) eller......

der er mange muligheder - tænk kreativt. forsvinder hævelsen ikke efter nogle dage så ring til din dyrlæge. men skridt arbejde det tror jeg er helt i orden.

held og lykke
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 12:25
Hejsa..!

Hvor længe står den indenfor?!
Vi har nemlig en hest, som også får hævede ben når han står for meget inde, og jeg tænkte om det var det samme?!

Han bliver ikke syg/sløv eller halt af at have hævede ben, men hvis han bare går ude en del timer hver dag (kan godt være et problem hvis du har den på rideskole, da de jo sjældent må være ude mere end 2timer pga. foldene og de andre heste.. Ved ikk om det er sån' ved dig?!) -Men, hvis han bare kommer ud på marken, eller blive redet er han ben ikke hævede...

Så hvis det er noget af det samme, er der ingen grund til bekymring.. Bare masser af motion;-)

Knus Koko..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 14:08
hej

Havde jo dyrlæge til Lazer for små to uger siden, for at tjekke hans forben. Samtidig med så dyrlægen til hans bagben, da det var hævet op.

Han sagde, at er det begge bagben der hæver så skal man ikke være bekymret, men er det kun det ene bagben sl´kal man vurdere situationen lidt nærmere.

Lazer havde kun et hævet bagben, og kun på "indersiden" af benet!
Da Lazer samtidig var halt gjorde det det hele lidt "nemmere", nemlig at der var et eller andet galt.
Dyrlægen sagde han skulle sirdtes indtil hævelsen er væk, og at en staldbandage altid er godt, da varme sørger for det går hurtigere den rigtige vej!

Men hvis benet stadig efter en 14dages tid satdig er hævet eller hesten stadig halt, ja så skal benet undersøge, evt for om det er ledproblemer der viser sig som en hævelse.

Men i første omgang ville jeg ikek være bekymret sådan overdrevent meget!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 19:33
...Det kan være Galle, hvis den har stået for meget inde. Eller kan det være muk. Kender mage heste med hævede bagben pga. muk!
Håber ikke det er alvorligt!
Mange hilsner Bissen ;o)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 19:53
Hej

Er det begge bagben eller kun det ene?

Er det begge og det svinder når du rider er det meget sandsynligt galle, men kan også komme fra foderskifte(for meget protein). Er det galle er det meget normal her om vinteren når de står mere indenfor.

Er det kun det ene ben skal du råbe vagt i geværet. Er det varm? Har han feber?
Det kan være mug, undersøg koden grundigt. Det kan også være flegmone, og det er ikke så godt. Dvs en betændelse i benet. Det behøver ikke at give halthed i starten.
Er hævelsen varm vil jeg meget overveje at kalde dyrlæge. Undersøg benet evt for et lille sår eller en rift.
Jeg vil ihvertfald ikke ride ham, men det er helt sikkert godt at han kommer ud og trække en tur.

Skriv igen hvordan det går.

Hilsen Lene(Røde)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-02-2002 20:13
Hej !

Han har i forvejen galle, men det er ikke det. For han har galle på begge bagben og de er altid lidt "hævede" at se på, men nu er det ene hævet en del op. Der er ingen muk, det har jeg tjekket for !

Jeg tror ikke det er fordi han står for meget inde for så er det vel som regel begge bagben og så ville det vel også have opstået noget før.....

Jeg har tjekket benet for sår og lignene men det er der ikke noget af....Han er heller ikke varm....

Mvh. Caroline
Se verdens sødeste hest her :-0
http://www.villofresco.subnet.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-02-2002 11:58
Min dyrlæge sagde at når man ændrer en hests foder eller der kan være mug i noget foder, eller når hesten har et dårligt hjerte så kan benet visse sig som hævet.

Det er sædvanligvis tegn på dårlig hjerte når de led som er længst væk fra hjertet viser sig at have dårlig blod tilførsel, som så viser sig som hævet. .med venlig hilsen, ARIEL

http://members.tripod.com/Blackskunk
på engelsk

http://www.worldonline.dk/~Blkskunk
på dansk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-02-2002 15:10
Hvad så med foldkammerater? Det kan være din hest er blevet sparket...Der behøver ikke nødvendigvis at komme sår, men det kan være at hesten alligevel fik et slag...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-02-2002 15:15
Hej !

Han er ikke blevet sparket da han ikke har været på fold de dage forinden benet blev hævet....

AG PALADINI : Dårligt hjerte ?? Vil du forklare lidt nærmere ?

Mvh. Caroline
Se verdens sødeste hest her :-0
http://www.villofresco.subnet.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-02-2002 16:56
Ja hvis hjerteklappen ikke lukker rigtigt så kan det medføre at hestens blodsystem ikke er optimalt, og derved bliver de led som er længst væk fra hjertet, som for eks.venstre bagben blive hævet. Det kan en dyrlæge der er god lytte sig til. mvh arielmed venlig hilsen, ARIEL

http://members.tripod.com/Blackskunk
på engelsk

http://www.worldonline.dk/~Blkskunk
på dansk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-02-2002 23:00
Hævede ben kan, såvidt jeg er orienteret, skyldes flg.:

- at hesten står meget stille.
- at hesten får for meget protein.
- at hesten fodres med (for megen) byg.
- at hesten har dårligt blodomløb/hjerte.
- at hesten har problemer m. tyktarm el. nyre.
- at hestens ben er overanstrengt(-e) evt. i forb. med led-problem.

Varm "galle" skylles med koldt vand, imens koldt "galle" godt kan masseres forsigtigt (evt. rundt om istedet for direkte). Nu er det selvfølgelig også min opgave at sige, at dårligt blodomløb kan stimuleres med massage :)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-02-2002 14:43
Jeg ved ikke om det kan være det, men min dejlige hyp havde et lidt hævet forben en dag, men var heller ikke halt. Derfor kølede jeg det og skridtede hende godt. Men da det stadig ikke var forsvundet efter et par dage, ringede jeg og spurgte dyrlægen, som så kom og kiggede på det. Min far - som er falckmand - havde nemli en mistanke om at det kunne være seneskedehindebetændelse (Eller hvad det nu hedder), og det var det også. Man kunne ganske svagt mærke en smule "Kartoffelmel" inden i benet når man maserede godt på det.
Jeg fik noget jeg skulle dyppe på benet, og så skulle jeg masere og bøje benet 15 minutter hver dag + 2 gange ekstra hvis ikke hun var på fold....og det er faktisk væk nu.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider