Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hestesko et nyt fenomen
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 00:35
Mange hesteejere betragter det som en selvfølge at heste skal have sko på, mange tror at hesten altid har haft sko på.

Faktisk er det kun i de sidste par hundrede år at skoning af heste har været vidt udbredt.

I tusinder af år i menneskets tjeneste behøvede hestene ingen sko. De amerikanske indianere og de fleste cowboys brugte heller ikke sko til deres heste i forrige århundrede. (Nogle indianere gav deres heste "mokkasiner" af bøffelhud på, hvis de var blevet halt eller gik på et underlag af særlig skarpe eller spidse sten).

Flere stede i verden i dag - eksempel i Mongoliet bruges der ikke sko på hestene.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Stina
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 06:14
Du kan have så evig ret i at det er en mere eller mindre moderne ting at bruge sko på hesten . MEN hesten har ændret sig .Også dens hovkvalitet har ændret sig så behovet er blevet anderledes. I takt med at hestene er blevet mere forfinede,så er benene og dermed hoven også blevet finere eller rettere lidt mere sarte.
Og der er jo kun få ( gamle natur ) racer tilbage.Så uanset hvordan du ser på tingene eller hvordan dine holdninger er så har hesten altså et stigende behov for sko.
Det er jo ikke os alle der kun rider på græa,eller en blød ridehusbund.
:-D Mvh Graven :-D
0
0
Svar på denne tråd

gab gab
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 07:55
en ny indgangsvinkel for dig Stina mht barfod

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Bla. bla.
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 08:08
Læser lige om Roms hostorie og tænk for mere end 2000 ÅR siden havde hestene sko på ??????????

Så helt nymodens er det vist ikke .

Find en anden tromme at slå på .

Alle heste kan " gå " uden sko . Men IKKE alle heste kan BRUGES uden sko ;-)

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Hestesko en gammel nyhed!
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 08:10
Ifølge optegnelser fra Roskilde var der allerede retningslinjer for hvem der skulle lave hestesko i 1464.
Så jeg mener da at hestesko er en temmelig gammel "nyhed". Her er lidt fra en Roskildes historie.

"Ville en håndværkersvend være selvstændig håndværksmester, skulle han udføre et mesterstykke. En grovsmed skulle udfærdige en økse, en spade og en hestesko, kedelsmeden skulle lave en kedel, en gryde, så stor som en halv tønde. Prøven blev overværet af fire lavsbrødre, der var udpeget af fagets formand, oldermanden. Kunne resultatet godkendes, skulle den nybagte mester give en stor fest med meget øl for alle lavets medlemmer. Hvis prøven ikke kunne klares, måtte svenden lære noget mere, før han igen kunne gå op til prøve. I smedenes lavsskrå er der også regler for behandling af lærlinge og svende. De boede hos mesteren, der gav dem kost og logi. En svend have ret til to årlige fridage og havde forpligtet sig til at blive hos mesteren indtil den aftalte skiftedag. Først da måtte han flytte til en anden mester og først når han var udlært var mesteren forpligtet til at betale ham løn."

Så jeg tror nu nok hesteskoen er opfundet længe før år 1464, og hvis der ikke havde været en grund til det dengang, var de vel aldrig blevet opfundet.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Tja.....
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 08:18
Jeg læser om tiden 70 F.K ( før Kristi fødsel )

Så en god del på den anden side af 1464 er vi nok :-)

Illum
0
0
Svar på denne tråd

tænk at i gider....
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 09:00
Blive ved med at bore i det....

Mvh Christine der ordner hovene selv...

Hp - Med hovbilleder her!!!
0
0
Svar på denne tråd

Graven...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 09:53
Den der påstand du skriver, med at hestens hove er blevet finere og mere sarte, og hovkvaliteten har ændret sig pga. avlen, hvor har du det fra?

Er der lavet en undersøgelse om dette, og hvor kan jeg læse mere om det?

Jeg er nemlig direkte uenig, og jeg ved at der findes dyrlæger der påstår at et nyfødt føls hovkvalitet er fuldstændig magen til f.eks. et nyfødt mustangføls hove...

Men jeg er da meget interesseret i at se og læse om undersøgelser der beviser at din påstand er korrekt. Så kan jeg også lære noget nyt i dag (y)

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Medlem af Pat Parelli sekten!
0
0
Svar på denne tråd

Sjovt nok
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 12:03
var der nok heller ikke så mange asfalterede veje før i tiden....

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd

men er det nok ciller
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 12:16
er det nok for hornet at have kvalitet som en mustang? for en mustang går forhåbentligt ikek flere kilometer på asfalt. det gør min. jeg håber virkeligt ikek at de har asfalteret hele USA på den måde.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 13:14
Ciller, der er faktisk lige lavet en undersøgelse, der viser at der er stor forskel på hestes hovkvalitet (y)

Undersøgelsen er lavet bl.a. på de 60-70 heste, der går i løsdrift hos Seruminstituttet i Allerød. De har meget optimale forhold og går alle uden sko - de rides ikke.

Den stod omtalt i forrige nr. af Ridehesten.

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

vi skal huske på...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 15:53
... at heste er forskellige! Nogle kan gå uden sko og andre kan ikke.

Jeg har en med og en uden.

Mht barfodsheste, så er jeg voldsomt meget i tvivl...
jeg kan godt se det fede i at man sparer alle de smedregninger, ved at have en varfodshest og lade den gå uden sko, men jeg ville ALDRIG i mit liv selv ordne mine hestes hove -det er i min verden idioti at tro at man lige lærer hvordan det gøres på få måneder... og det ved at læse lidt i en bog og så går man ellers bare igang.
Det er fint nok at man har en rasp til "husbehov", så man lige kan tage tåen inden den flsser helt osv, men den egentlige beskæring lader jeg en uddannet om.
Barfodsbeskæring kan jeg godt gå med til, hvis hesten ellers har stærke hove nok, så den ikke ender med at gå halt i flere måneder pga beskæringen, men det skal altså gøres af en professionel.

-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Stina..
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 16:17
..nu stopper du da snart.. Ville det ikke være rart med lidt andet end alt det snak om hove med/uden sko hele tiden, jeg tilslutter mig et gab herfra.
0
0
Svar på denne tråd

Missionær
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 16:31
Bliver du ikke træt af at missionere så meget?

mvh PiaR
quantum in me fuit.

De 2 første føl er født på Stutteri Montana

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 20:44
Graven: Kun gamle naturracer? Tja, vi havde da en Oldenborg, to DV'er (Nej, ved det ikke er en race men det er jo heller ikke en naturrace) og en blanding. De gik alle uden sko. Hmm... 8-)
Når vi skulle til undervisning på dem, skulle vi ride omkring 5km på asfalt og 2km i skov for at komme frem. Vores heste har aldrig haft problemer?

Desuden, så levede/lever mustanger i klippelandskaber ;) De går op til 30km i vildmarken, med og uden sten og andet hårdt underlag, uden sko vel at mærke.

Min far ordnede selv hovene, han er uddannet dyrlæge og uddannet hovtrimmer. Ikke barfods- som sådan, men han ved da at det er bedst for enhver hest, ikke at g med sko.

Jeg synes folk finder på mange undskyldninger for at lægge sko på deres hest 8-)

Bare lidt ævl fra en fjortenårig 8-) (?)

Duke
Where there's a Will there's Way
Don't Delay what you can Do Today
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 20:50
Kan da også fortælle hvorfor man begyndte at smede hestesko.

I den gamle riddertid, da al krig foregik på menneskeben og hesteryg, kom krigshestene mange gange til at stå i en boks what-so-ever, og stod i deres egen afføring.
Al den ammoniak var ikke sundt for hovene, og de blev svage så hestene ikke kunne bruges i slagmarken.
Man kendte allerede til jernets styrke, og udnyttede denne.
Siden har det vist bare fulgt med. Men jeg nægter at tro på, og håber egentlig ikke, at der findes nogle heste i sådan et miljø i dag 8-)

Duke
0
0
Svar på denne tråd

Jo Duke......
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 22:36
Der findes en hel del heste, som kun står i boks den dag i dag ! På de fleste store ridecentre rundt omkring i landet er det ikke normalt, at hestene kommer på fold.
Tag et smut forbi de store hestecentre i Århus og København, og du vel se mange heste, som måske kun kommer på fold et par timer om ugen - hvis de er heldige !
Men det fortæller vel bare om, hvor naive små 14 årige er ?

Og det er da superdejligt at høre om, at din og din fars heste kan gå uden sko.
Det kunne min hest også, at da han bare gik og var hyggehest. Men det er han ikke længere - og en konkurrencehest kan man ikke byde skal gå rundt og have ondt i sine hove, bare fordi jeg så skinhelleigt kunne sige; at min hest "lever" naturligt.

For jeg har set de barfodsheste, som har gået rundt og været halte i lang tid - levet i smerter fordi deres ejer synes de ikke skulle have sko på. Det er dyreplageri !

Så min "undskyldning" for at lægge sko på min hest er, at JEG ikke har lyst eller samvitighed for at udsætte min hest for smerter, fordi nogle få "hellige" mener, at sko-løse hest er det bedste.
Men hvad er så DIN undskyldning for at udsætte DIN hest for smerter ?

MVH Charlotte - som er træt af al det barfodshellighed !

0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 22:52
Tak for oplysningen, men det jeg søger er ikke en undersøgelse der viser forskellen på voksne hestes hovkvalitet. Jeg vil gerne se en undersøgelse der beviser at hestenes hovkvalitet er blevet avlet dårligere. Dvs. en undersøgelse der er lavet på nye føl...

Bare fordi der er forskel på de voksne hestes hovkvalitet, betyder det jo ikke at der har været det fra fødslen af.
Men jeg vil finde artiklen og læse den!

0
0
Svar på denne tråd

Pretty Fancy og Charlotte
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 23:40
Pretty fancy: Min hest går barfods men jeg spare altså ikke noget ved det (nej jeg ordner ikke selv hans hove, det har jeg slet ikke ekspertise til) faktisk koster det mig over det dobbelte end da jeg bare havde en alm. smed til at beskære ham.
Da han blev beskåret af en alm. smed (første år jeg havde ham) voksede hans hove ikke og de blev skæve og flækkede let, så jeg overvejede at få forsko på ham, men så flyttede jeg hesten til et sted hvor ejeren har stor forstand på heste og hove, jeg så hvor pæne hove alle hestene havde og indvilligede derfor i at få ham barfods trimmet, det har jeg aldrig fortrudt, nu har han pæne hove og de vokser som ukrudt :-) han har aldrig været halt eller øm og rides hver dag på alt underlag.

Charlotte: Okay du mener altså det er ondt at barfods trimme, men helt okay at holde en hest inde i en boks 23 timer om dagen ?
Jeg kan egentlig godt forstå du bliver træt af folk der prædiker barfod, det gør jeg egentlig også nogle gange, da de gør at mange melder sig ud af debatten og mener at alle hvis heste er barfods beskåret er fanatiske prædikanter ;-) men jeg er træt af folk der konstant beskylder mig for dyremishandling og at påføre min hest smerter :-(
Fakta er at mange heste med ordentlig beskæring og fold tid (for en hest der står 23 timer i døgnet i en boks kan ikke gå barfod) kunne gå uden sko på alt underlag, men mange har bare den indgroede opfattelse at det kun er hygge og nusseheste der kan gå uden sko, og derfor får hesten pr. automatik sko på.
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

og forresten Charlotte
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 23:42
Ja mange heste idag står også alt for meget i deres boks, men forhåbentlig står de ikke og sopper i deres egen p#s og L#rt, de står da vel i det mindste i rene bokse.
Ud over det er løsningen på bur heste i mine øjne ikke sko, men mere fold tid :-)
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 00:54
Når man undersøger 60-70 heste, der lever under de samme(optimale) betingelser og finder store forskelle i hovenes styrke, vil jeg nok tro, at det drejer sig om en høj grad af arvelighed.
Det er jo ikke en hesteflok, der er store udskiftninger i.....

Falk Rønne, som jo må siges at have en del erfaring, siger at heste med fuldblod i ofte har dårligere hovkvalitet. Han er ikke smed, så hvorfor pokker skulle han være interesseret i at udbrede falske budskaber?

Som vi snart er mange, der har skrevet herinde, synes de fleste af os, at det er super godt (y) at lade heste gå uden sko, HVIS de vel at mærke ikke bliver mere ømfodede/småt gående af det, end hvis de havde sko på :-(

Diskussionen står vel i, om ALLE heste kan gå uden sko(og rides dagligt), eller om det kun er næsten alle/ en hel del/ mange eller hvad ?:-)

- Og hvordan kan folk, der har haft 1-2 eller måske endda 15 heste tro, at de kan vide bedre end dyrlæger, der har haft tusindvis af heste i konsultation for benproblemer.
Det finder jeg sært og temmelig arrogant :-(

-----

Små heste har ofte lettere ved det end store, tør bund giver bedre muligheder end våd, da våde hove slides langt mere end tørre.

Så hvis man har en mudderfold om vinteren gør man det sværere for hesten at gå uden sko :-( Heste er skabt til græssletter, og det er dér de (fleste) kan gå uden sko uden problemer.
Hvis vi holdt dem som vilde heste, ville de absolut ikke bevæge sig ind på de mudrede folde, vi som regel tilbyder dem om vinteren.

Det er ikke KUN et spørgsmål om at heste står for meget på stald, selv om det da også er skidt.

0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 10:41
Diskussionen står vel i, om ALLE heste kan gå uden sko(og rides dagligt), eller om det kun er næsten alle/ en hel del/ mange eller hvad

Du har helt ret, og af en eller anden grund er der nogle barfodstrimmere der godt kan lide at udbrede dette budskab, nemlig at ALLE HESTE KAN GÅ UDEN SKO.
Den holder jo bare desværre ikke, for som vi også ved, så kan en hest der står i sin boks 23 timer i døgnet, højest sansynligt ikke klare sig uden sko.

Så kan man så spørge om alle heste kan gå uden sko, hvis de vel og mærke stod under optimale forhold, dvs. havde mulighed for masser af bevægelse døgnet rundt på alt slags underlag, blev fodret optimalt, beskåret osv.
Og det er jo så her at vi bliver en smule uenige, for jeg tror at JA, "alle" heste der fungerer nogenlunde normalt kan komme til at gå godt uden sko.

Og det er her jeg syntes at det kunne være lidt interessant at finde ud af hvor meget avlen har forringet hovkvaliteten i forhold til f.eks. vildhestenes hove.
Hvis de heste i Allerød har gået i den løsdrift fra de blev født, så kan det godt være at undersøgelsen er troværdig, men kommer de forskellige steder fra, nogle har måske endda haft sko på før, så kan man ikke sammenligne dem.

Da jeg fik føl i august, syntes jeg at det var interessant at se hvor godt han kunne gå på alt slags underlag, lige fra starten. Han kunne gå både på asfalt og grus, uden at ømme sig og uden at hovene blev slidt.
Men hvis hans hovkvalitet er forringet af avlen, så burde hans hove jo ikke være så sunde og stærke fra starten af?
Han er nu snart 7 måneder, og kan stadig gå på alt underlag inkl. asfalt UDEN at hans hove bliver slidt.

Hvor er det så det går galt? De fleste heste bliver skoet når de kommer i gang med tilridningen, men hvis de har kunne gå barfodet de 3-4 første år af deres liv, hvorfor kan de så pludselig ikke når de får en rytter på ryggen?
Kan det være fordi deres hove igen ikke er holdt ved lige? De har ikke haft forskellige slags underlag at gå på, og når de så pludselig skal ud og ride på asfalt, kan hovene ikke holde til det fordi de har stået på blød bund i flere år.

Nå, det var lige lidt tanker herfra :-)

0
0
Svar på denne tråd

Sko er vel
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 11:07
det man kalder et nødvendigt onde i hvert fald for langt de fleste heste.

Jeg snakkede i efteråret barfodstrimning med min smed.
Han er uddannet i USA og beskærer selv efter metoden på de af hans kunders heste som KAN gå uden sko.

min er så en af dem der ikke kan, medmindre jeg ville være villig til at opgive at lade den gå som ridehest og måske lade den gå med smerter i et år eller mere indtil hovene var vænnet til det... men stadig ville den ikke kunne gå til det jeg vil (lange ture, dressur, spring) som barfods hest. Det var min smeds meget tørre konklusion.

Jeg tror godt på at der er nogle heste der kan holde til at gå i almindeligt arbejde (medmindre man ofte ride lange ture 3-4 timer på asfalt/hård grus) uden at de nødvendigvis skal have sko på, men jeg tror altså ikke på at ALLE eller tilnærmelsesvis alle kan...

Hilsen
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd

Undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 11:15
Jeg læste for nyligt om en undersøgelse, der viste at der var forskel på aminosyre-sammensætningen i hårde og bløde hove.

Forsøget var lavet på hove fra slagtede heste. Først testede man hårdheden, derefter blev hoven pulveriseret og testet for sammensætningen.

Der var klare forskelle. Det tyder på at forskellen dels skyldes arv og dels fodersammensætningen, men ikke at udefra kommende stimulation skulle have nogen betydning.

0
0
Svar på denne tråd

suk.....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 11:20
Der ER forskning, meget kort:

Men det kræver man læser det.
Dyrlæge og forsker Smedegaard, skos egensvingninger og hæmning af hovmekanisme
Dyrlæge og forsker Lennart Østblom, opfundet eggbarskoen, har fundet ud af at 300 indfagne mustanger havde perfekte hove og ben
Dyrlæge og forsker Christopher Pollit, kiler og sko hæmmer blodcirkulationen
Dyrlæge og forsker, Kirstin Becker, har fundet at føl er ens ved fødslen mht position af hovbenet, dette ændrer sig hos tamhesten men ikke hos mustangerne.
Gene Ovnicezk, Ric Redden, Tia Nelson mfl har også kigget på vildhestene.

Sko er blevet et så integreret del af vores opdragelse at det nok tager 25 år at lave om på det. Ja sko er nødvendige til nogen heste, men ikke fordi hesten er født med dårlige hove, de er blevet det under vores "pleje". Og ja der er forskelle på racerne, men jeg har 5 fuldblod i min omgangkreds med ganske fine hove til barefoot. De var det ikke som udgangspunkt, men blev det og jeg er sikker på at det har forlænget deres levetid.Falk Rønne har set den ene af dem og rost hovene.

Lige et spørgsmål har heste med dårlige hove ikke brug for at få bedre hove? Uden hov ingen hest! Hvorfor vente med at gøre noget ved det når hoven ikke kan holde sko på længere? Det er ikke så mange år siden det var almindelig praksis at tage skoene af 2-3 mdr om året.

Hvorfor har beskæringspraksis ændret sig fra hver 6. uge til hver 12 uge? Hvorfor skoer man ikke længer hver 5-6 uge, nu siger man hver 6-8 uge? Jeg tror der er meget forskel på det man lærer på KVL og det man får at vide hos mester.

Jeg er ikke ude på at være arrogant eller bedre vidende, jeg beder bare om at få kigget på dette her, så det kan komme ud at sektens mørke mysterie og blive til almindelig praksis hos uddannede folk. Det kæmper jeg for, sammen med 25 andre i Skandinavien, heriblandt dyrlæger og smede! Vi er ikke medlem af nogen sekt!

Nina, Mettes forsøg på Hvidesten var på heste der blev beskåret kun 3 gange om året og kun går på blødt bund. Disse heste er ikke længere rideheste pga div små skavanker, men de kan fint gå som markstatuer. Vores heste bliver beskåret hver 4. uge og bliver stimuleret på asfalt. Det lyder bagvendt men jo mere motion på hårdt underlag, jo bedre hove. Vores heste er ikke markstatuer, men bliver brugt helt almindeligt. Om 2 mdr er min nye HIT aktiv stald færdig og I må komme og se til åbent hus arrangement.
0
0
Svar på denne tråd

Sedoj bliver 6 år i år....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 11:24
Og han har endnu ikke fået sko på. Men vi har heller ikke lavet så meget igen.

Min smed - alm registreret og udlært smed, siger at det nok bliver nødvendigt med sko, hvis jeg kommer til at ride meget, og det er en to-tre timer pr dag, som det jo nok kommer op på her om sommeren.

For at komme i skoven, skal jeg ride på asfalt og grus. Og i det hele taget er der nogle ret gode ture langs vejen.

Min smed og jeg er da enige om, at skoene ikke skal på, før det er nødvendigt, men det er ikke når hovene er slidt helt ned, men noget før.

Sedoj har jeg gået med på alt slags underlag siden han var 1½ år, og alligevel mener smeden ikke, at han kan klare sig uden sko, når den seriøse ridning kommer i gang.

Min smed anbefaler dog ikke jernsko til os, men derimod hippoflex sko, som han rigtig gode erfaringer med til turridning.

Sedoj går på folden i 8-10 timer om vinteren, og det er ikke bare en mudderfold. Derudover går han på fold i min. 12 timer om sommeren.

Hans foder består hovedsagligt af stråfoder, men også af havre, majs og tilskudsfoder.

Jeg har ikke mulighed for løsdrift, jeg har heller ikke mulighed for at lave folden om, der hvor jeg står. Betyder det så, at jeg ikke passer min hest optimalt ??

Betyder det, at jeg muligvis skal have sko på min hest, fordi jeg godt kan lide at ride lange ture, at jeg ikke er en god hesteejer ??

Betyder det, at jeg er villig til at lægge sko på min hest, at jeg tager hensyn til hans behov under de betingelser som jeg kan give ham ??

Endnu vides ikke om det bliver nødvendigt med sko, men indtil videre bliver jeg nødt til at lytte til min smed, som jeg personligt regner for kvalificeret til at tage sig af min hestes hove.

Han er helt enig i, at sko ikke skal bruges til alle heste, men de skal bruges, når det er nødvendigt.

Ingen hov - ingen hest - det er vi vel alle enige om. Men kan man beskytte hestens hove med et par sko, så den ikke er øm, er det vel det optimale, når man nu ikke kan give hesten det "perfekte liv" ??

Barfod er jo alle tiders for de heste, der kan klare det, men det tror jeg ikke alle heste kan, når man tænker på, hvad de bliver brugt til.

Jeg vil da gerne gøre det bedste for min hest, og har da også været omkring barfodsprincippet, men min egen smed beskærer meget lig det princip som barfodsmedene gør, og han er jævnligt ude bare for at rette på Sedojs hove, da han ikke kan tage mere af end hvad filen kan gøre.

Men når mig og min smed bliver enige om, at der skal lægges sko på Sedoj, så bliver der lagt sko på, og gør det mig til en dårlig hesteejer, fordi jeg ikke kan give min hest de optimale forhold, så han kan gå uden, så må jeg tage den på min skuldre.

Der er godt nok mange mennesker, der ikke burde være hesteejer den dag i dag, hvis løsdrift, fold med forskelligt underlag, og ridning på forskelligt underlag skulle lade sig gøre uden sko....

Det store spørgsmål er vel, om det er avlen eller ejerene, der gør den store forskel på hovkvaliteten.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 11:26
Du har vist ikke læst hele Mettes forsøg.
0
0
Svar på denne tråd

sedoj..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 11:41
Du er absolut ikke en dårlig hesteejer. Du følger den gældende praksis, bliver den erstattet af nyere forskning, så ændrer den sig vel. Jeg har ingen intentioner om at I alle skal følge vores ideer, men bare tænke over det og læse og lære så meget I kan om foder, adfærd, stalde, sygdomme osv. Selv jeg med en uddannelse indenfor heste lærer rigtig meget nyt hver dag.

Man behøver ikke at gøre det hele omkring løsdrift osv, men f.eks Holte Rideklub duer ikke. Det er ligesom matematik, ud af x aksen har vi miljøet, vi starter med optimalt(løsdrift på store tørre folde) og ender ved 23 timer i boks i dårlig halmbund, ud af y aksen har vi hestens tilstand nu og her. God, aldrig gået med sko og været beskåret tit, med god hovform og dårligst med dårlig hovpleje, mange år med sko og dårlige hove. Så jo dårligere hoven er som udgangspunkt, jo flere krav skal man stille til forholdene, og jo længere tid vil det tage. Og jo højere krav vi stiller til hesten, konkurrence osv, jo bedre skal hovplejen værre.

mvh

Christina

www.equineconsult.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 14:55
Charlotte(Morgan):
Men hvad er så DIN undskyldning for at udsætte DIN hest for smerter?

Var det henvendt til mig? Nå, men i så flad svarer jeg gerne.
Jeg tilførte ikke min hest nogen form for smerter. (Det gjorde hun dog selv, ved at æde sig for fed i græs så hun blev forfangen 8-))
Sidespor.
Men som sagt, så led vores heste ikke under det, de gik i løsdrift, og i hvert fald den ene af DV'erne havde haft sko tidligere, men dette klarede han skam fint :-)

Jeg vil give dig ret i at mange heste står i boks det meste af dagen, det ser jeg heller ikke som noget spor godt, men de står da i det mindste i bokse hvor der da bliver gjort rent.
De står ikke i mudder til knæene, urin, skidt, møg og andre efterladenskaber flere måneder i træk! (Heldigvis.)

Der er da også grænser for hvor meget man bør udsætte sin hest for, men hoven skal i det mindste have tid til at hele efter at have taget skoen af el. lign.
At ignorere en hests smerter ser jeg også som dyreplageri, men som sagt, den skal have tid, men der er jo så heste der ikke KAN klare det, men jeg tror det er mindretallet.

Duke
0
0
Svar på denne tråd

Shalu...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 15:30
..jeg bliver nødt til at rette dig.. Jens-Erik bruger ikke trimmernes metoder, det er dem der bruger vores.
0
0
Svar på denne tråd

Jamen helt klart....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 16:29
Jeg vil ikke sige, at jeg følger den gældende praksis, for så havde Sedoj nok fået sko, allerede da jeg gik i gang med at bruge ham...

Selvfølgelig skal man lære, hvordan og hvorledes man skal passe hesten, og det er vel også en selvfølge, at man følger med i den nye forskning.

Problemet er jo netop, når man har hesten stående ude, at man ikke personligt lige kan ændre tingene. Hvis Sedoj stod dhjemme hos mig selv, var jeg da godt klar over, hvordan jeg ville have tingene, men det er nu engang ikke muligt, når jeg bor i villa, for jeg tror ikke, at han bliver tilfreds med græsplænen.

Jeg har valgt Sedojs opstaldning ud fra foldmulighederne samt diverse ansre ting, der er til gavn for Sedoj (og mig). Det er det perfekte sted for ham, knap så meget for mig, da jeg savner ridehus om vinteren, men man kan desværre ikke få det hele, her hvor jeg bor. Rideskolen har ridehal, men ellers ligger opstaldningen langt pokker i vold, hvis jeg skal have ordentlig ridehus.

Umiddelbart kan jeg jo så sige, at Sedoj ligger rimelig godt på "grafen". Sko i 14 dage, som absolut ikke fungerede for ham (pga kraftig slid + dårlig smed). Masser af tid på folden, ren boks hver dag, beskåret jævnligt, og bliver holdt ved lige.

Jeg har ikke problemer med hovkvaliteten, men jeg har problemer med at hovene ikke kan følge med sliddet, og derfor bliver de slidt for meget, og han ømmer sig.

Jeg vælger så, hvis det bliver sådan, at Sedoj skal have sko på, at bruge hippoflex skoen, da den stadig er stødabsoberende. Men der er ingen tvivl om, at det bedste for hoven er uden sko - det er selv min smed enig med mig i.

Men som han også siger, det er bare ikke altid den rigtige løsning for de mennesker, der gerne vil ride meget, og ikke har mulighed for det varierende underlag osv.

Sedoj står med en super hovkvalitet, men de vokser bare ikke tilstrækkeligt....

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj
0
0
Svar på denne tråd

>> Matilde
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 18:33
Jeg skrev som jeg gjorde da man ofte støder på den holdning at almindelige heste uden sko ikke er beskåret på samme måde som de barfodstrimmede...

Det var bare for at komme uden om denne "Misforståelse"

Og at jeg ved at han har sat sig en del ind i "barfodsteorierne" ;-)

Er der egentlig så stor forskel på almindelig uden sko beskæring og så barfodstrim så længe dette er udført korrekt og uden ekstremer??

Til keepie: Jeg ved ikke hvor den der med smed hver 12 uge kommer ind... jeg tror da de fleste rideheste bliver skoet hver 6. uge ca. Min gør i hvert fald, nogen gange dog kun hver 7. da hovene vokser enormt langsomt :-)

Hilsen
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd

Matilde og Susanne
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 19:59
Nej det er ikke den store forskel i det man lærer, det er nok nærmere fortolkningen af det "ud i marken". Jeg troede der var stor forskel udfra det jeg ofte ser (7 forskellige smede i KBH området), men da jeg fik teorien forklaret af Frigast, så var der stort set ingen forskel. Min fortolkning af barfod er kort fortalt at:

1 Det vigtigste er at den bageste del af strålen kan få kontakt ved gennemtrædning, ofte ser man stråler "well off the ground", enten for at strålen er beskåret kraftigt og/eller hælene er efterladt for høje, og det er skrup forkert. Høje hæle hæmmer blodcirkulationen (ifølge Pollit), og det hæmmer hovvæksten.
2. Bære fladen skal være så stor som muligt for at undgå underløbne dragter og forsnævringer, de indvendige dragter må ikke blive højere end hovvæggen der bærer

3. Man skal være ret omhyggelig med at raspe vinger, og ja gør man det hver 4. uge, kombineret med udegang så meget som muligt og trækketure/rideture på asfalt, så vokser hoven og får med tiden en god facon.Det er også vigtigt at bekæmpe sur stråle, white line disease osv. Derfor er tørre områder på folden en kæmpe fordel.

Tager Jeres smede et lille kursus i dette her, så lover jeg at hovene vokser det de skal of bliver hårde som granit. Jeg kan dog ikke garantere for 120 km distance, har ingen erfaringer med det...

Tag endelig Jeres smed med til foredrag i Nordsjællands landboforening den 29, marts.

Vedrørende de 12 uger så mente jeg beskæringer. Jeg har dog set tilfælde af skoning med 12 ugers interval, ikke kønt og sundt...Dermed sagt at mange heste har en forkert facon på hoven og det kræver at en hel ny hov vokser frem før de kan gå på alt underlag.

Jeg tror helt klart at Jens Erik fik et par tips eller to med hjem. Vi lærer alle af hinanden, jeg vil heller ikke have undværet en eneste af de kurser eller foredrag jeg har været til om hove. Bare en sætning man kan bruge, er de 100 kr værd!

God weekend!
0
0
Svar på denne tråd

uha - jeg er langsom!
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 20:25
har ikke vært her på debatten

hej graven - hestens hove har ikke endret sig - men hvordan vi holder den har ja endret sig sådan at mange ikke kan gå uden sko om man ikke ændrer forholdene hesten har - hvilket er meget svært for mange

hej karina - gab gab - okay - du behøver jo ikke deltage :-D

hej illum - bla bla - spennende - hvor finder du information om at hestene fik sko på for 2000 år siden - send gerne link referanser - jeg har visst brug for at lære nyt

hej yankee - godt indlæg
jernskoen er opfundet tidligere det er godt eksempel- men at det er alminneligt er ret nyt (altså relativt nyt)

hej kokjo sikke en flot hjemmeside du har men masse smukke billeder af shire hesten!

he he shalu - god kommentar ang asfalt veje - hvad mon et hårdest - asfalt veje eller sten og grus?

hej matilde - også gab hm.. - du som har så mange erfaringer kan du ikke bidrage med nogle faglige indlæg og billeder (du er iøvrigt en helt suveren fotograf) af hove og hvordan man plejer hoven korrekt og istedefor udfordre mig fagligt (uha - så bliver det svært for mig...)

jeg har lige fået smedegaards bog hjem - moderne hovpleje - har i lest den?
glæder mig - rigtig god weekend!

ps matilde... jeg er sikker på du vil kede dig her på nettet når jeg forlader danmark den 1.7
{>
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen venner
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 22:09
Hej Stina, tak for ros af mine billeder søde.. men jeg tviler på jeg kommer til at kede mig dog. Der er trods alt andet i mit liv end hove og internet ;-)
Og nej jeg gider ikke længere sidde og skrive lange romaner om hove herinde. Det lader vi de kloge om.

Matilde Shalu, nej jeg ville bare personligt blive lidt øv, hvis nogle fik opfattelsen af at jeg beskar som jeg gør, fordi jeg har været på et trimmmekursus.. Og jeg ved Jens har det på samme måde.

Jeg har ofte taget skoene af heste med dårlige hove (jeg behøves ikke en barfod til at fortælle mig det er godt for hovene, hvis altså hesten ikke bliver brugt så meget i en periode) og det har da ofte været succes med en skopause. Jeg ser dog ingen grund til at trimme/beskære hver fjerde uge.

0
0
Svar på denne tråd

Det sjove er
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 01:01
at sko absolut ikke er 'en integreret del af min opdragelse' :-D

Jeg er, fra jeg var 6 år, vokset op med skoløse ponyer, hvor vi lærte at tage udstrakt hensyn til deres hove (y)

Det var vigtigt at vi ikke sled dem alt for meget, men normalt var det ikke noget problem. Det var fedt at ride uden sko, vi tænkte over det og var glade for det om vinteren (y)
Disse ponyer blev ikke skoet, for det var der ingen grund til - hvorfor så bruge de penge ?:-)

Men der var altså ponyer (og især store 8-) heste) på stedet, der havde sko på. Det var helt, helt sikkert ikke fordi at ejeren (der jo havde 25-30 ponyer uden sko på) troede at heste normalt skulle gå med sko. Næ, det var fordi de havde brug for det. Ellers var de penge blevet sparet, det er 100% sikkert :-D

-----------

Jeg synes det er fint, at der er nogen der forsøger sig med et hestehold på denne måde, vi prøver også alternativer af (y)

Men - man skal ikke være blind for at det at agitere for barfod herinde kan medføre, at folk uden forstand på heste, og fx på at se om en hest er øm eller halt, kan finde 'sandheden' i disse metoder og file løs på hestene hove :-(
Mange hesteejere har jo desværre ikke ret meget forstand på heste 8-)

Det ikke alene kan ske, det sker også, vær sikker på det :-(

Og der kan man altså godt gå hen og blive lidt bekymret.....
Især fordi disse diskussioner næsten altid bliver så sort/hvide, selv om vi er mange, der siger at hestesko godt kan undværes i rigtig mange tilfælde.

Så skal der altid lige komme bemærkningen om at 'ALLE heste kan gå uden sko'. Bekymrende :-( og meget hårdnakket :-(

Hvordan pokker kan man udtale sig om noget, som man kun kender i teorien og ikke i virkeligheden?

For naturligvis lyder det mest LOGISK at alle heste kan gå uden sko.....

Men hvis nogen (ude i virkeligheden) så siger, at det kan deres hest altså ikke, - hvordan kan man så tillade sig at sige, at det er bare fordi dens fold ikke var tør nok, fordi... osv. osv.

Det er muligt, det er sådan, og det er også muligt at det ikke er, - men de fleste hesteejere i Danmark har jo altså ikke lige en gård med masser af ørkenagtige folde at stille hesten på og prøve det 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Historieviden halter...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 01:36
Hej Stina,

som flere her i tråden har påpeget, så kniber det gevaldigt med din historiske akkuratesse.

Og så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad du mener med at brugen af hestesko er "relativt ny"? Er det 500 år, er det 700 år eller er det så meget som 1000 år? For det var faktisk fra korstogene og at skoning af heste med metalsko blev almindeligt udbredt ihvertfald til stridsheste. Skoning af træk- og køre- og rideheste var almindeligt fra middelalderen.

Hvis du vil have referencer, så tjek de forskellige links:
- "Inventors Horseshoes, Nails, Saddles and Riding"
- "Who Invented Horseshoeing?"
- "Horseshoe Nails"
- "The Proper Hoof Angle"
- "Travel in the Ancient World" af Lionel Casson (skrevet af tidligere professor ved New York University)

- og til de, der ikke gider surfe og læse så meget, er her et kort historisk resume:

Der er ikke helt enighed om det var de mongolske rytterfolk eller romerne, der var først med at komme "sandaler" på hestehove, men ihvertfald var de allertidligste hestesko lavet af plantedele og læder og vi taler et par tusind år før vor tidsregning!
I det antikke Rom monterede romerne, noget man kaldte "hipposandaler" på hestens hove. De bestod af læder og metalsåler. Her er vi altså 1000 år før Kristus!
Senere - omkring 500 år før Kristus - begyndte man at bruge bronze og siden jernsko, som blev sømmet på hoven.
Først omkring år 1000 efter Kristus d.v.s i sen vikingetid og tidlig middelalder blev skoning af heste med bronze eller jernsko almindeligt udbredt.
Under korstogene blev skoning af heste med jernsko ligefrem populært.
Hele vejen op igennem middelalderen til vor tid er skoning af heste, der bestiller noget meget almindelig.

Din påstand "mange tror at hesten altid har haft sko på" finder jeg direkte pudsig. Der er vel ingen her, der ikke er klar over, at en hestehov uden sko har det mest naturlige spil i hoven under gangafvikling, men at hesteskoning er et nødvendigt onde, fordi vi bruger vore rideheste, som vi gør.
Så meget desto vigtigere er det, at have en dygtig og veluddannet beslagsmed til sin hest og ikke et eller andet autodidakt fæhoved, der kan gøre mere skade end gavn.
Det er da pragtfuldt at nogle heste kan gå uden sko, men det er altså langtfra alle og til Signe vil jeg sige, at det simple regnestykke horntilvækst minus slid skal være postivt eller lig 0 for at en hest kan gå uden sko. Er slidet større end tilvæksten kan ingen nok så dygtig smed eller barfodstrimmer rette op på miseren uden en skoning.

Hvordan en beskæring kan hærde hovene kunne jeg godt tænke mig at få en fyisologisk forklaring på. Keratin er nu engang som keratin er og kvaliteten svinger med årstiderne, luftfugtighed og hestens fodring.

Er der iøvrigt nogle af jer "barfødder" derude, der oplever, at I bliver nødt til at lægge sko på i perioder? F.eks om vinteren, når hovene vokser mindre?

Kan iøvrigt anbefale alle at læse artikelserien "Alternativ behandling og dyreværnsloven" i Magasinet Hest nr. 2, 2005, hvor der også står noget om barfodstrimning.
:-)

Louise
0
0
Svar på denne tråd

>> Matilde
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 08:06
Jeg synes nu heller ikke jeg giver den opfattelse/på nogen måde skriver at min smed har lært at beskære barfod på et trimmer kursus, det ved jeg positivt han ikke har... tværtimod var han meget lidt imponeret over det trimmer kursus han tog med på af nysgerrighed...

Og det fortalte han så vidt jeg ved også Stina :-)

Jeg skriver derimod bare hvad han sagde til mig at han havde læst en del om "barfodsteorierne" og at de på mange måde mindede om almindelig heste uden sko beskæring...

og skal vi så ikke lade være med at gøre dette til en debat med navne nævning??

Hilsen
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd

Matilde..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 12:45
Ja, lad os da bare droppe navnene hvis du er utilpas med det, nu har du bare så ofte før reklameret for ham herinde.

Vi er da mange der har læst om barfod og sat os ind i det, men også mange der har sat os udover det igen.
0
0
Svar på denne tråd

kører i ring
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 14:18
Jeg synes debatten kører i ring. Folks erfaringer er udfra forskellige trimteknikker og hestehold. Diskussionen går nu på bliver hovene slidt eller ikke slidt? påstand mod påstand, sålænge man ikke kender begge scenarier. Mine heste gik med sko (på alle 4, hver 6. uge af reg smed, de fik det rigtige foder og gik i løsdrift) og deres hove kunne ikke bruges uden sko, så "noget" er lavet om fra før. Barfod vil udbrede sig helt af sig selv, hvis arbejdet er godt nok. Ja det varetages af ikke profesionelle, behovet er der, men de proffe kan eller vil ikke løfte opgaven? Og hvornår er man prof udover at have en uddannelse? Det er vel den der forbedrer sig hele tiden, har det etiske med og kender sine begrænsninger? I Norge og Sverige er der 6 smede med, samt en dyrlæge.. Synes I at Ciller, Stina, lykke,Signe, jane, katrine, claus, camilla og mig selv skulle smække sko på hestene igen, bare fordi det siger teorien at de bliver nødt til, eller fordi vi ikke kan få udført barfodstrim af en professionel (endnu)? Når vores dyrlæger siger god for hovene?

Og nej Nina de over 200 heste jeg har kendskab til, får ikke sko på om vinteren, hovene kan stadig godt følge med. Jeg ville helst have haft en smed til at udføre det, men kunne ikke finde nogen. Nu har jeg fundet en sød og reg smed, der giver en hånd med jævne mellemrum, han kommer meget tæt på.

Jeg skal gøre alt hvad jeg kan for at det bliver videnskabeligt bevist. Hovstrukturerne bliver forstærket, og hoven vokser hurtigere. Hvis I selv vil gå barfodet får I også hård hud, men ikke hvis I ligger i blød i et badekar hele dagen.

Stina, ciller mfl please, brug ikke dette forum til at udbrede barfod. Lad os få nogen beviser på bordet istedet og en uddannelse. Vi er op imod mere end 1000 års traditioner og det kan man ikke lige lave om på. Ifølge Smedegaard og Grunth er smedefaget meget trationsbunden og ifølge dem tager det 25 år at indføre noget nyt i beslagslæren...Barfod startede hos mig for 5 år siden .

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fatter ikke
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 15:00
Jeg fatter ikke den sammenligning der hele tiden dukker op i disse debatter om barfodstrim.

At sammenligne de hest vi har, med den vilde mustang, svarer til at sammen ligne en ulv med en hund, eller en malkeko med en bisson, eller en slagtegris med et vildsvin.

Ride heste idag, er avlet efter nogle helt andre principper end dem der gælder for mustangen. Mustangen er der en regel... den stærkeste overlever. Naturlig udvælgelse gennem århundreder.
Rideheste idag... Farve, gang, ridelighed, højde, drøjde, temperament og mange andre faktorer.

Derudover kan måden en ridehest lever på og måden en mustang lever på overhovedet ikke sammenlignes. Ridehesten skal for det første jævnligt bære en rytter. Det gør den vilde mustang ikke. Ridehesten jokker rundt i sit eget p.. og l... i størrer eller mindre grad alt efter opstaldningsform, men altid mere end mustangen.

Ridehesten bliver ømfadet...? hvem siger at der ikke findes en mustang eller ti der også har ømme fusser ind imellem? Dyrevelfærden gør bare at dyr hold af mennesker ikke skal have ondt i fusserne, men der er ikke nogen der kan hjælpe en øm tået mustang. Den må klare sig eller blive spist.

Så at argumentere at rideheste bare skal beskæres "rigtigt" så kan den gå uden sko for det kan mustangen er da noget forfærdenligt sludder. Hvis sammenligningen skulle være gennemført så skal ridehesten da ikke beskæres.... det bliver mustangen da ikke.

Fred være med, at man vælger det "fodtøj" til sin hest der er mest rigtigt for en selv og hesten.

Linda

Døm ikke din "Nabo" udelukkende med bagrund i "Dine egne" erfaringer

Spørg ind til problemet hvis du ikke forstår det, måske misforstår vi hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

Keppie
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 16:18
Godt sagt!!! har laest alle dine indlaeg og er dybt enig!!!

Eliice er barefoot her i colorado og det er super fint. Er ved at laese en bog af KC LaPierre som er uddannet smed og har udviklet en barefoot metode som han kalder High Performance Trim. meget interessant.

Men jeg tilslutter mig klart at faa mere viden frem paa bordet frem for folks personlige holdninger. :-)

Mvh. Anja
0
0
Svar på denne tråd

Hvad skal der til ?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 17:43
Hvad skal der til for at overbevise tvivlerne om at heste kan gå uden sko.

Hesteskoen blev, her i dk, først relativ alm. for adlen i midten af 1300 tallet. For pøblen ( os andre ) først noget senere. og nej de havde ikke asfalt dengang, det ved jeg.

claus

www.naturlighovpleje.dk B-)
0
0
Svar på denne tråd

Louise ...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 18:40
Før min hest blev barfods trimmet voksede hans hove praktisk taget ikke, det er de først begyndt på efter og nu vokser de som ukrudt :-)
Med hensyn til den artikel i magazinet hest du nævner, så har jeg læst den og finder den både fordømmende og totalt ligegyldig, henvisningerne i den er ikke fra dyreværnsloven som påstået men fra dyrelæge loven, altså en lov der egentlig ikke vedkommer os almindelige hesteejere, men dyrelægerne.
Men nu ringer jeg altid til dyrelægen hvis hesten er syg, men han er vel ikke syg fordi hans hove skal trimmes :-)
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

Signe..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 21:03
Men du mener selvfølgelig ikke diverse skriverier op og ned ad vægge om hvor godt barfod er, er dårligt ligesom artiklen i Hest, vel...??
0
0
Svar på denne tråd

Claus Jorgensen
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 21:33
..det kan vi jo spørge dig om? På din hjemmeside (som jeg ikke kan komme ind på idag) fremgår det at du stadig sætter sko på.. så hvad skal der til...?!
0
0
Svar på denne tråd

Matilde ...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 21:56
Jeg behøver ikke læse at barfod er godt for min hest, det kan jeg se på hans hove og hans trivsel :-) Men du mener måske at jeg skal give ham sko på for han lider jo helt sikker ikke ?????
Og jeg synes det er en dårlig artikel da den ingen nyancer har overhoved, det er en kritik af alt alternativ fra en åbenbart meget snævertsynet og gammeldags person, og de facts der bliver givet om love osv holder ingen steder vand, så det er lidt svært at tage det alvorligt.
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

Signe..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 22:11
Ja ja.. nu skal du ikke putte ord i min mund.. nu begynder I at iritere mig.
0
0
Svar på denne tråd

ikke det der diskuteres
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 22:29
Vi diskuterer IKKE om
at "Ciller, Stina, lykke,Signe, jane, katrine, claus, camilla og mig selv skulle smække sko på hestene igen" :-(

Hvis jeres heste går fint og uømtået, kan de jo sagtens blive ved med at gå uden sko (y) Især hvis I har tørre folde (y)

-----
Hunde går normalt ikke med sko, og dog ser man hundeslædeløb, hvor de fleste har sko på 8-)

Mennesker har ikke altid gået med sko og får også hård hud, det er sandt ....

Og dog er der nogen, der har opfundet skoen - som jeg er sikker på at I andre også bruger det meste af året ;-)

------

Hvorfor SKAL vi altid smide 'barnet ud med badevandet' (og skoene med :-D ), når nogen får en 'ny' idé?

Hvorfor ikke acceptere at nogen har de heste og de forhold, der gør at deres heste kan gå uden sko - og så agitere for det?

Hvorfor skal det være så absolut ?:-)

0
0
Svar på denne tråd

Hmm Matilde
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 22:33
Hvad er det dog der irretere dig ? Jeg svare bare på dit indlæg stilet til mig og stiller dig et spørgsmål.
Jeg vil faktisk gerne vide om du mener jeg skal give min hest sko på ? hvorfor er det så galt at han bliver barfods trimmet når han nu trives med det og hans hove er blevet meget pænere og sundere ?
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

Signe..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 22:46
Det er netop det der iriterer mig.. "hvorfor er det så galt at han bliver barfodstrimmet" Har jeg sagt at det er galt?

Jeg kan da under ingen omstændigheder vide om det er galt, før jeg har set den.
Jeg skriver netop , at jeg ikke nødvendigvis er tilhænger af sko til alle heste, og jeg er smadder træt af barfods der himler op og pådutter os smede at ville hestene det værste.

Det er da HELT utroligt.

Cut..

0
0
Svar på denne tråd

Nina og Matilde
Forfatter: 
Dato:  19-03-2005 23:15
Nina: Jeg har personligt aldrig sagt at alle heste kan eller skal gå uden sko :-) Jeg er bare frygteligt træt af at blive beskyldt for dyremishandling og få at vide af folk der aldrig har set min hest et den har ondt og kun kan bruges til hygge.

Matilde: Jeg har aldrig sagt at smede kun vil heste ondt, vi har da en smed der kommer i stalden og til ser hestenes hove ind imellem (og roser dem).
Du virker bare som om du har meget i mod barfods trimning og kommer altid med negative kommentare i indlæg om det.

Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

Se, her har vi
Forfatter: 
Dato:  20-03-2005 00:23
måske humlen :-D

Signe, der bliver der jo 'talt med spredehagl' i sådan en tråd ;-)

Du har ikke sagt, at alle heste kan ellers skal gå uden sko,

og jeg har ikke sagt, at alle barfodsheste bliver ømfodede -

men NOGEN har sagt, at ALLE heste kan gå uden sko :-D

Og det bliver der så naturligvis svaret på ;-)

OG der er da vist ingen, der har sagt at ALLE heste uden sko bliver ømfodede ?:-)

0
0
Svar på denne tråd

Igen...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2005 09:00
Jamen jeg er bare negativ.

Men ikke på at hestene skal have skoene af, men på alt det snak og prædiken om barfod.
Hvis man vidste bedre, ville man også kunne forstå hvorfor alm smede ikke konventerer til trimmer.

Og så har jeg uheldigvis mødt en trimmer eller to, det gjorde ikke min opfattelse mere positiv.

Der er intet hokus pokus i det trimmeværk, der er bare nogle der har fundet ud af de kan tjene penge ved at stikke folk en laang smøre om vikler på hoveben, slibning af knive og andet smart.

Og det keder mig nu!
0
0
Svar på denne tråd

Et af problemerne
Forfatter: 
Dato:  20-03-2005 10:46
er i følge min smed at nogle (ved ikke om det er et generelt træk ;-)) barfodstrimmere, kun kigger på hoven og viltvinge den ind i den form som den teoretisk skal have uden at kigge på hele hesten.

Hilsen
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd

opsummering
Forfatter: 
Dato:  20-03-2005 14:32
Matilde og andre skeptikere. Hvis forskere beviser at mange flere heste kan gå uden sko, at hovene ændrer struktur og form således at hestene kan gå meget mere end først antaget uden at blive slidt, ville I så tro os?
Jeg er næsten sikker på at indenfor 10 år har vi beviser på det, jeg vil gøre mit til det.

Faktisk blev rolin citeret for i et tidlige nummer af Månedsmagasinet hest at 95 % af alle heste kunne gå uden sko, for herefter 3 mdr senere at sige at hvis derhens barfod var så rigtigt var det blevet bevist for længe siden.

Jeg tror efterhånden det er blevet en principsag at være imod. Jeg synes at Smedegaard og Østblom skal i deres levetid nå at få den opmærksomhed og anerkendelse for deres arbejde. jeg er bange for at selvom jeg lavede et phD studioe i dette her, ville det bare blive ignoireret...For det er imod 90 % af hestebefolkninges tro. Det er da også pisse besværlig at hestene skal ud af boksen at foldene skal drænes osv.
Nu kan man f.eks se bekendtgørelsen omkring hold af heste som møder kæmpe modstand og hvorfor? Det koster knapper at lave det hele om og det berører alt for mange rideskoler og etablissementer!

0
0
Svar på denne tråd

der er kun
Forfatter: 
Dato:  20-03-2005 17:09
to af vores heste ud af 17 som har sko på.....

og vil osse lige tilføje jeres debat om at:

for langt de fleste rideheste herhjemme i landet og sikkert osse andre lande er det en nødvendighed at have sko på forbenene...på hver en rideskole.og hvert et andet sted med masser af rideheste...kan jeg 100% garentere jer at der er heste med sko på...og det er fordi nogle slider mere på hovene end andre

hilsen malene
0
0
Svar på denne tråd

Keppie..
Forfatter: 
Dato:  20-03-2005 21:03
Okay.. Nu kan jeg så ganske udemærket huske hvad Henrik skrev i magasinet, begge gange.
Første gang skrev han rigtigt nok det med de 95 % hvis hesten kun rides i ridehal / på blød bund.

Skal vi nu ikke lige hold os til diverse sande facts. Ellers er det da meget muligt jeg kan bede ham komme herind og forklare sig.

Ved I hvad.. jeg er faktisk også piv hamrende ligeglad hvad Østblom eller hvad de ellers hedder alle de fine, siger. Jeg går ud fra hvad jeg ser med mine helt egne øjne hver eneste dag og arbejder ud fra det.

Og det er både med og uden sko.

Så kan alle de fine sidde og pille i deres papirer og bøger, og snakke teori og støve til imens.

Jeg bliver ikke mere overbevist af at man gang på gang henviser til noget der er skrevet eller noget der er sagt, det virker bare endnu mere tåbeligt og "blå stue" agtigt i mine øjne og ører.

0
0
Svar på denne tråd

matilde
Forfatter: 
Dato:  20-03-2005 21:23
Do what You always did and You will always get what You always got. Al videreudvikling stopper der hvor man siger at jeg har min erfaring... og alt andet er papir.´

Det var fuldstændig det samme til hestekongressen sidste år. Agronomerne og dyrlægerne i udvalget fik på puklen for at være kun teoretikere og avlerne var praktikere og derfor skulle praktikerne sætte dagsordenen for hestevelfærd.

Jeg "opgir" ...i hvertfald her!

0
0
Svar på denne tråd

Keppie..
Forfatter: 
Dato:  20-03-2005 21:30
Jeg kan bare ikke se noget problem i at gøre hvad jeg gør nu!! Og jeg er s*kide træt af at jeg/vi konstant skal gøres til dummies af Jer.

Cut. igen..
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2005 22:48
jeg synes nu det er fornuftigere at se tiden an og se hvad forskningen viser isedet for hovedløst at kaste sig ud i ethvert nyt tiltag der kommer frem. Jeg ønsker ikke at byde min hest unødig smerte, som jeg mener jeg ville hvis jeg insisterede på at pille skoene af den...

Jeg tvivler ikke på at mange heste kan gå uden sko, men sikkert og vist er det også at mange har behov for skoene, hvis man ønsker at have ridehest i dagens Danmark.

Al forskning kræver faktisk en del efterprøvning for at blive implementeret i hverdagen, således lukker man ikke bare op for døren hver evig eneste gang en ny trend inden for medicinalforskningen måske viser gode resultater, den slags sluser er der uheldigvis ikke i samme omfang i forhold til hvad vi udsætter vores dyr for...

Hilsen

- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd

Noget der er rigtig svært
Forfatter: 
Dato:  20-03-2005 23:23
er at diskutere med folk, der tager ens udsagn og blæser dem op som om man er en kæmpestor modstander :-(

Keppie, Matilde er jo ikke modstander af at heste går uden sko, vel ?:-)

Hun er bare modstander af at smedene 'som sådan' skal skældes ud for at være bagstræberiske - hvilket er klart, Matilde er jo smed! Hvem ville ikke blive fornærmet på sit fags vegne over at blive nedgjort så massivt?

Matilde siger jo som os andre, at alle heste kan gå uden sko, - men ikke alle rideheste kan bruges til det hele uden sko ;-) Og at hun nok ved lidt mere om hestehove end så mange, der har taget et weekendkursus.
Det gør hun jo nok også :-D

Jeg er heller ikke bagstræberisk ;-) - vi har prøvet at holde vores hest i løsdrift med fri adgang til wrap, men da vi ikke selv har en gård, og forholdende ikke var tilstrækkeligt gode for hestene(for lille areal), flyttede vi dem til et sted med megen foldtid og tørv i boksene - selv om vi så skal undvære ridehus.

Vi ville også gerne have skoløse heste, men vi har prøvet nogle måneder, og Annuschka fik ondt i fødderne (n) . Vi er ikke villige til at lade hestene stå et år uden at ride dem, vi har dem for at ride på :-D

Det er helt fint at nogen laver den slags forsøg (hvis det ikke udarter), men det er ikke helt fint at andre skal skældes ud for ikke at have viljen og 'troen' :-(

0
0
Svar på denne tråd

jeg nedgør ikke nogen
Forfatter: 
Dato:  21-03-2005 00:26
heller ikke Matilde. Undskyld hvis det blev opfattet sådan. Matilde du er smed og jeg er agronom og hestekonsulent, så vi har hver vores ekspertise og indfaldsvinkler til hestehold. Jeg siger bare at mange flere heste kan gå uden sko og kan fungere som rideheste, også på hårdt underlag. Jeg har 5 års erfaring med det, og det er med over 200 heste, også heste med "dårlige" hove.

Jeg har et stort ønske om at forene det praktiske og det teoretiske.

Og jeg ønsker en større åbenhed, undersøg tingene før man tager et standpunkt.

Jeg har ønsker om større samarbejde faggrupperne imellem, for ingen af os ved det hele.

Og jeg ønsker øget hestevelfærd blandt andet gennem mere viden.

Jeg har ønske om en længere brugstid for rideheste

Jeg ønsker at man gør noget mere for at forebygge sygdomme og tager det ansvar på sig
0
0
Svar på denne tråd

Matilde
Forfatter: 
Dato:  21-03-2005 03:27
Jeg havde ellers lovet mig selv, at jeg ikke gad blande mig i disse debatter her inde, da det altid ender i mudderkastning, og ikke med en saglig debat.

Men Matilde, enten du vil det eller ej, så er der altså rigtig mange heste som kan gå uden sko, her hos os har vi 27 heste, ud af disse er der kun en ældre hest på 19 med gigt i forbenene som har aluminiumsko på.

Keppie, har også en hel del skoløse heste i sin stald ved jeg, kan ikke lige huske hvor mange.

Det kan godt være at du er piv hamrende ligeglad med Østblom og alle de fine, som du kalder dem,
Men det hjælper jo ikke på den realitet at Naturlig Hovtrim er kommet for at blive,
jeg giver Keppie ret om 8-10 år vil vi se endnu flere heste gå uden sko.

Vi andre går også ud fra hvad vi ser med vores helt egne øjne hver eneste dag.

Her for nogle måneder siden fik vi en ny hest i vores stald, med sko på alle fire hove og kiler på baghovene, ejeren ville gerne have skoene af, ejeren viste ikke hvorfor smeden havde sat kiler på baghoven, ?:-)
Vi talte så med vores dyrlæge om det, og da der ikke var en fornuftig forklaring på, hvorfor han havde kiler på, fik vi grønt lys til at pille skoene af ham, ;-)
det er nu 2 måneder siden og hesten har overhovedet ikke ømmet sig en eneste gang, han er blevet redet moderat fra dag et. (y)
Det var en uddannet smed som havde givet ham de kiler på, hvorfor vides ikke. ?:-)

Mona
;-) www.stutteri-kronplet.com ;-)

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden.
;-) Citat: Bent Branderup ;-)

Søgaard
0
0
Svar på denne tråd

at pille kiler af
Forfatter: 
Dato:  21-03-2005 11:58
kan være ret farligt og det er ret heldigt for jer at det er gået godt. normalt kan man ikke tage dem af sådan lige uden at hesten overanstrenger sine sener. men hvis den ikke har haft dem på sålænge kan man selvfølgelig sagtens.

det undrer mig noget at ejer ikek har spurgt smeden dengang hun opdagede det. for hun må jo have set det på regningen og hver gang hun løftede hoven. jeg lader da ikke min smed elelr dyrlæge gøre noget jeg ikke forstår eller har kendskab til uden at spørge hvorfor... måske ejer burde ringe til sin tidligere smed og få en forklaring.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Keppie og Søgård
Forfatter: 
Dato:  21-03-2005 22:00
Keppie, nej jeg ved godt det ikke plejer at være din stil at nedgøre - men videre til Søgård - ja.. I har med succes taget skoene af flere heste, so what?

Det er vi ca 250 uddannede smede der også har.

Undskyld mig, men jeg har lidt svært ved at hoppe og spinge af begejstring, vi er nogle der har mellem 5 og 25 heste igennem hver eneste dag tror I ikke også vi kunne fortælle en succeshistorie eller to?

0
0
Svar på denne tråd

Hallo!!!!!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 19:56
De fleste ponyer og heste kan godt gå uden sko... Jeg har haft fler konkurence ponyer og der er ingen af dem der nogensinde har gået med sko.. Men det kan godt være man skal ride langt på asfalt, men på de fleste veje er der altså en græs rabat.. men der er også nogle heste der har brug for sko... fx. heste der har været forfanget, eller ike har lige høje ben.... men alt i alt heste kan godt gå uden sko.. jeg har selv hest i en stald på 11 heste og der er ingen af dem der har sko på. og der sprinher den ene Ma, den anden Lb-La og så er der min, han har ikk rigtig startet noget endnu men han kommer også op i de klasser... Men heste kan gå uden sko... det har de altid Gjort lige inden de blev fanget af os onde mennesker..

MVH. Ak og bacardi (som går uden sko)
0
0
Svar på denne tråd

He! Matilde, stadig i live, hvor godt!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 20:38
Jeg må også indrømme, at præsentationen af "barfod", når den hele tiden skydes ind under rubrikken "skoløse" heste, er lissom at høre en loppe gø. Der er ved grød forskel, og os som har haft skoløse heste i en menneskealder kunne da aldrig drømme om at gøre en -isme ud af det eller gå rundt i cowboytøj og kalde dem "shoeless, you know."

Der er barfod. Og det er det. Og der er skoløse heste og det er så det. Barfod er en revolution. Skoløse heste er bare det, vi har gjort i en menneskealder uden at sende Rotweilere ud.

Den ENESTE gang jeg har haft problemer med en skoløs hest, var dengang den blev barfodsbeskåret, men den historie er jo efterhånden velkendt, så why vade in it, som de siger på flamsk.

En lille interessant sidebemærkning om det saliggørende ved den hyppige "trimning." Jeg har to skoløse heste stående ude i min stald som bliver en lille bitte smule beskåret hver 4-5 måned, fordi de selv slider deres hove perfekt, ifølge både smed og dyrlæge, og ikke har behov for mere, selv på disse mudderfolde og på den bløde ridehusbund. Og deres hove er hverken brede, våde eller bløde eller har sur stråle. De er hårde som granit og ser hamrende godt ud. Og deres bokse bliver muget én gang om året — lige før de kommer på sommergræs.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider