Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Klipning hvad syntes i?
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 22:07
Hejsa.

Jeg har et MEGET stort problem.
Min hest sveder som jeg ved ikke hvad og tager 1000 år og tøre igen.
Han hidser sig rigtig hurtigt op og bare ved en skridt tur begynder han og svede.
Dvs. når vi traver og galopere med ham så drypper sveden af ham og det har kostet en dyrelægeregning på forkølse.
Jeg havde overvejet at klippe ham og så gøre det imorgen hvad syntes i?
Syntes i ikke det er det bedste og klippe ham?
Og klippe alt af simpelthen?
Men hvor mange dækner skal han så have på udenfor og i stalden?
Skal han have sit vinterdækken + fleece udenfor?
Og kun vinterdækkenet inde eller også fleece?
Håber at høre fra jer.
0
0
Svar på denne tråd

Øøøhhh...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 22:55
Jeg synes det er lidt sent du kommer i tanke om at han skal klippes.

Tænk på om en mdr. så har de fleste heste næsten ingen vinterpels tilbage. Mine fælder som åndsvage ligenu og jeg kan ikke forestille mig andet end at din også er igang??

Normalt så klipper man hesten i efteråret, når den har sat vinterpelsen og inden det bliver for koldt, og så kan man klippe nogle ekstra gange for at holde pelsen kort.

Selvom Aben Klæder Sig I Silke, Vil Den Blive Ved Med At Være en Abe...
0
0
Svar på denne tråd

ved du hvorfor
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 23:01
din hest hidser sig så meget op?

hvis den ikke hidset sig op - var det måske ikke så nødvendingt at klippe den
0
0
Svar på denne tråd

Personligt........
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 23:04
Klipper jeg sidste gang i slutningen af januar.

Umiddelbart ville jeg heller ikke klippe nu, da hestene er i gang med at sætte sommerpels, og fælde vinterpelsen.

Kan dog ikke forstå, at du ikke har reageret på det før, for han er vel ikke først begyndt at svede indenfor de sidste par dage ?

Evt. kan du rådfører dig med din dyrlæge om det er hensigtsmæssigt at klippe ham pga. for store gener og risikoen for sygdom.
Min dyrlæge og andre dyrlæger i den stald hvor jeg har Medoc anbefaler, at man klipper sidste gang i januar.

Og så må du jo planlægge efter, at han næste år skal klippes noget før .

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Problemet er..
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 23:11
Hvad skal jeg gøre efter ridning han er jo helt svedt?
Det virkelig vildt.
Jeg har modtaget ham for 1 måned siden, der overtog jeg ham :-(

Hvad skal jeg gøre og hvad skal jeg ikke?

Det også syntes for ham han sveder sådan og står og blir kold?
0
0
Svar på denne tråd

Du kunne måske...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 23:21
Du kunne måske...(til akut nød)...have klippet ham lidt, (jagtklipning evt.), da du modtog ham, men ikke nu. :-( det er aaaalt for sent !

Eneste mulighed er simpelthen at lade ham tørre godt med gode svedtransporterende tæpper på efter træningen, glæde dig til om en måneds tid hvor det er forår....være på forkant med klipningen til næste efterår - og huske dækkener der varmer til dén tid!

(N.B.: HUSK elektrolytter når hesten sveder så meget ;-))
De bedste hils´ner fra Mette

CABALLUS

Equipagetræning og træning af heste i dobbeltliner udføres !
Send mail for nærmere info og booking

mette.hauge@tiscali.dk
0
0
Svar på denne tråd

ulddækken
Forfatter: 
Dato:  16-03-2005 08:08
jeg ville købe et ulddækken og så lade den stå med det til den er tør. selvføglelig ikke i en stald med træk.

husk at uld varmer selvom det er vådt. dog er det super vigtigt at det er rent uld og at det ikke indeholder alt muligt syntetisk stof.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Du skal ikke klippe nu...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2005 08:47
... så forstyrrer du hestens anlæg af sommerpels.

Gnid den hellere godt med en halmvisk eller et gammelt håndklæde og læg et uld-/eller fleecedækken på, så sveden transporteres væk fra kroppen.

Det er trods alt ikke ret lang tid vi taler om - de fleste heste er begyndt at fælde nu, og hvis din ikke er, så starter den snart.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

grim sommerpels
Forfatter: 
Dato:  16-03-2005 10:51
sommerpelsen vil blive grim, glansløs og tottet hvis du klipper nu. sommerpelsen sidder nemlig allerede inden under vinterpelsen nu - så de næsten har dobbelt pels lige nu.
om en måned er det meste fældet af - så vent og prøv istedet at få han til at slappe af. gå evt bare nogle ture med ham til i har vænnet jer til hinanden og han er vænnet til det nye sted.
ellers køb et svedtransporterende dækken -de virker virkeligt godt.

Rid smukt
Rid Klassisk.

0
0
Svar på denne tråd

Ude af form?
Forfatter: 
Dato:  16-03-2005 12:16
Måske hesten ikke er i form til den ridning, du byder den. Hvis de ikke havde problemer med, at hesten svedte, hvor den kom fra, er den nok ikke vant til at blive redet så meget.

Så jeg ville holde mig til gå/skridtture indtil hesten dels er kommet i bedre form, dels er begyndt at tabe vinterpelsen. Så kan du langsomt begynde at ride mere uden at få de store problemer, og du slipper for sygdom både pga. en svedig hest og pga. evt. overbelastning.

Nanna
0
0
Svar på denne tråd

Forslag!!
Forfatter: 
Dato:  16-03-2005 21:13
Hej...
Min pony plejer at blive klippet i slutningen af oktober/i starten af november. Al pelsen bliver klippet af, pånær et lille stykke der hvor sadlen skal ligge, på benene og i hovedet. Så går hun med overgangsdækken indtil starten af december ca. Så skifter jeg det ud med et vinterdækken. Det vinterdækken går hun stadigvæk med nu, da det jo har været så koldt. Men når det begynder at blive lidt varmere udenfor, får hun overgangsdækken på igen. Hun får ikke nogen fleecetæpper på. Når det så bliver bedre vejr, får hun selvfølgelig sit dækken af...

Håber det kunne hjælpe...

Mvh. MulleR :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider