|
|
| gode ideer søges til fejlernæret hest |
| Forfatter:  |
Kirsten Nielsen |
| Dato:  |
01-02-2002 13:05 |
|
Jeg har for nogle måneder siden, købt en stor hest på 11 år.
Desværre er den både fejlernæret, hvilket giver sig udslag i at han har meget mat pels og har svært ved at hele når han får skrammer m.v. Samtidig har han fået så mere end rigeligt af den forkerte kost som han nu har været på, at han vejer (150 kg. ilfg. dyrlægen) for meget.
Vi er igang med en større slankekur som nok vil strække sig over et års tid, og vi er begyndt at kunne se virkningerne.
Menn....
Da vi ikke kan give ham så forfærdeligt meget foder, og jeg gerne ser ham lidt gladere, friskere og med mere blank pels, samt også MEGET gerne ser at han ikke taber pelsen og heler i et normalt tempo, leder jeg efter en form for vitamintilskud som jeg kan give ham, som ikke gør det ud for et helt måltid.
Jeg overvejer selv ting som: Torskelevertran, selvom jeg godt er klar over at vores spirende venskab nok vil blive belastet en del, når jeg putter det i hans i forvejen sparsomme kostration.
Så..
Har i nogle gode erfaringer på dette felt eller kender i nogle mineraler som også dækker ekstrabehov for A - E - C og D vitamin så vær venlige at svare på dette indlæg.
Det haster.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: gode ideer søges til fejlernæret hest |
|
|
Giv ham B12, det kan du købe i rideudstyrsforretningerne, og sojaolie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Gitte |
01-02-2002 13:40 |
|
Hej Kirsten!
Jeg kom til at tænke på, om det måske var værd at prøve nogle urter fra Askhim (www.askhim.dk).
Der findes en urteblanding som er Immunstyrkende, og som også er meget brugt til problemer med hårlaget!
Min hest får Naturmüsli fra St. Hippolyt, og det kan jeg varmt anbefale!
Held og lykke!
Mvh. Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lillian |
01-02-2002 14:47 |
|
Hejsa
Du kan prøve at kontakte Tove Nielsen på www.naturgaarden.dk hun arbejder med urtemedicin til heste som er fejlærnæret m.m., hun tager en test på din hest og ser hvad den mangler og så kan man købe det, det er ikke dyrt vil jeg sige.
Ellers kan du på en foderstof købe noget Salvemin med selen, det er godt til hove, man og pels, det gør den blank og glat og holder hesten i flot stand, jeg har selv prøvet begge dele til 2 forskellige heste i samme situation og det er vildt godt.
Håber vi hører fra dig igen om hvordan det går med din hest og dig.
Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lillian |
01-02-2002 14:47 |
|
Hejsa
Du kan prøve at kontakte Tove Nielsen på www.naturgaarden.dk hun arbejder med urtemedicin til heste som er fejlærnæret m.m., hun tager en test på din hest og ser hvad den mangler og så kan man købe det, det er ikke dyrt vil jeg sige.
Ellers kan du på en foderstof købe noget Salvemin med selen, det er godt til hove, man og pels, det gør den blank og glat og holder hesten i flot stand, jeg har selv prøvet begge dele til 2 forskellige heste i samme situation og det er vildt godt.
Håber vi hører fra dig igen om hvordan det går med din hest og dig.
Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
01-02-2002 14:49 |
|
Struktur E fra St. hippolyt er utroligt godt som tilskud/topdressing til utrivelige heste. Det styrker det generelle immunforsvar.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Prøv at give den Wolles horsepower. Det giver en flot pels og hjælp til med at sår heler bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg ville også foreslå askhims imunsturkende urter. Selv om hans foderration ikke er så stor, så skal han jo alligevel være dækket ind med vitaminer og mineraler, men har han været fejlernæret i længere tid, kan han have svært ved at optage det han får - der skulle urterne hjælpe.
Torskelevertran har heller ikke været noget MOnty var vildt begejstret for - men heldigvis overdøves smagen af hvidspulveret  Og han spiser det da!
Hygge
£isbeth
The degree of civilisation of a society can be measured by the way it treats its animals. .
(Mahatma Ghandi)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lene (Røde) |
01-02-2002 22:48 |
|
Hej
Har også gode erfaringer med Lene Askhim og Tove Nielsen.
Men du skal også have fat i noget godt foder. Der er en der foreslår Struktur E fra Skt. ´Hippolyt. Det er fremragende foder. DEsværre lidt dyrt. Der er godt med urter i og jeg har set mange heste med forskellige slags problemer reagere meget positiv på det.
For at være dækket fuldt ind med alt hvad han har brug for skal han have ca et kilo.
Mange heste er faktisk glad for levertran!
Skulle du syntes at det er lidt synd for ham med for lidt foder kan du jo spæde det op med noget der ikke feder så meget.
Chaff (ligner hakkelse) fra Spillers er godt og det giver en dejlig blank pels og skulle være godt for maven. Det fylder også godt i krybben og de elsker det.
Hilsen Lene(Røde)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Kirsten Nielsen |
02-02-2002 00:23 |
|
Tusind tak for alle de fine svar og ideer, som jo er lidt forskellige, men det er bare dejligt, at se at der er så mange muligheder.
Jeg vil summe lidt over det, og så prøve mig lidt frem.
Tusind tak skal i alle have
Med venlig hilsen
Kirsten Nielsen:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Majse |
02-02-2002 00:24 |
|
Ellers vil jeg anbefale Blue Hors vitaminpræparat, lige nu kan jeg ikke huske hvad det hedder, men det er en dunk hvor du kan købe en pumpe til.
Ellers ville desuden købe et mineral tilskud at give ham.
Hø/wrap er altid godt, men har du ikke mulighed for at give ham det, så køb noget lucerne i sække fra Dan-grønt og bland i hans foder. Lucerne feder ganske vist, men det giver en pragtfuld pels og er fyldt med mikromineraler.
Held og lykke med ham.
PS: Har du fået tjekket ham for orm og tandspidser?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Birgittekw |
02-02-2002 01:00 |
|
Vi har haft et tilsvarende problem med en hoppe. Udover hendes meget beskedne foder ration gav vi hende et par kg gullerødder, dem er der meget lidt foderværdi i, men de hjalp på hendes noget slunke humør, og salvemin. Det tog ca. et år at få hende helt i orden.
mvh. Birgittekw.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Kirsten:-)
Hva med evt helt at skifte til et andet foder?? Hvis det har interesse så kan jeg STÆRKT anbefale Islænder/Pony Blanding, som er et müeslifoder med mange gode ingredienser. Müeslien er udviklet til islændere og ponyer som ikke ska have ret meget foder om dagen, men det kan også benyttes af heste som ikke ska have ret meget foder. Der er tilsat ekstra mange vitaminer og mineraler i foderet for at hyppen for alle de ting den har brug. Müeslien kan både bruges som tilskudsfoder og fuldfoder, dette har jeg fået af vide af en foderkonsulent. Islænder/Pony Blandingen bliver lavet hos Tjørnhøj Mølle og forhandles af DLG. Det sælges i sække af 25 kg og jeg mener det koster ca. 4 kr pr kg. Desuden laver Tjørnhøj Mølle en gratis foderplan for din hest, ved at du udfylder et skema du kan få tilsendt fra Tjørnhøj Mølle.
Jeg vil stærkt anbefale dette foder, jeg har selv fodret min haflingerhoppe med Müeslien siden vinteren 99 og har kun haft positive oplevelser med dette foder. Min hoppe strutter af energi og velvære, har en flot pels, en god fordøjelse og er i det heletaget blevet en flot pony siden jeg fik hende....
Jeg har selv haft det problem med en fejlfodret og alt for tyk pony... Da jeg fik hende i april 99, regnede jeg mig frem til at hun vejede over 600 kg!!!- og det ska li siges at ponyen var 137 cm i stg.mål så det hang ikke rigtig sammen.... Hun var tydeligvis fejlfodret da hun var total overvommet og ikke ville spise de få godbidder jeg gav hende, i dag vejer hun ca 400 - 450 kg. og er total madglad, jeg kan nærmest ikke give hende en gulerod uden at hele min hånd ryger med ind i munden på hende og ja hun får julelys i øjnene bare hun ser et hestebolche, så hende appetit har også taget noget af en drejning siden jeg satte hende på slankekur....
Men som sagt jeg vil stærkt anbefale Islænder/Pony Blandingen, det er et rigtig godt foder....
Knus Tine:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Min hoppe har haft forskellige problemer, bl.a. eksem, hoste m.m. Af samme grund tog jeg hendes daglige portion Racing Mineral fra hende. Hun fik på det tidspunkt meget lidt foder, og jeg fandt ud af, at det muligvis var et problem mht. mineralerne (må ikke gives mere end en vis mængde pr. kg foder.)
Hendes immunsystem er tilsyneladende ret svækket pga. et mislykket staldskift i oktober, hvor hun var plaget af skader. Bl.a. jordkolik, ledskader (foldskade), hoste, hævede ganascher og kløe (så slem, at hun lavede store sår på sig selv.)
Jeg fik anbefalet Lene Askhims immunstyrkende urteblanding og hvidløg. Hun får nu koncentreret hvidløgspulver og dobbelt dosis immunstyrkende. Jeg er blevet anbefalet at holde en længere pause med Racing Mineral - i tilfælde af, at det er det, hun reagerer negativt på. I stedet vil jeg nu forsøge at give hende havalger - som alternativ til de traditionelle mineraler.
Det kan anbefales at kontakte Lene Askhim, om ikke andet så for et godt råd. Har stort set kun hørt godt om hende, og hun er meget flink til at svare.
Min hoppes sår er pt. ved at hele fint op. Hun hoster stadig lejlighedsvis, men det er klart blevet meget bedre.
Mette (Fjolle)
Det gule helvede er løs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt råd |
|
|
Hej..
Jeg har været i den samme sted. Jeg kontaktede min dyrlæge og hun gav min hoppe b-vitamin direkte ind i kroppen, som gjore at det foder hun fik at det kunne blive optaget..
Derefter fik hun soya olie som gør at hesten begynder at tage på igen, men man må ikk give for meget i starten det skal gå langsomt, men spørg der hvor du handler foder de ved hvad de skal gøre da det ikke er en ting der sker sjældent, detsvære...
Mvh Anja Hansen:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|