Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Havre vs. byg
Forfatter: 
Dato:  10-03-2005 21:57
Jeg har nu i et lille stykke tid haft en diskussion med dem i min stald.

Jeg er af den overbevisning, at havre har et højere fedtindhold end byg, og at den energimæssige forskel på havre og byg er meget lille. Men derfor påstår de alligevel, at hestene tager mere på af byg, det kan jeg ikke helt forstå.

Jeg ved godt at 1 kg byg giver 1 FE, og at der skal lidt mere til 1 FE mht. mængden af havre, men det er decimaltal vi taler om. Der er ikke den store forskel i g. fordøjeligt råprotein pr. kg, men i og med der skal mere havre til FE vil der også være en tilsvarende større forskel i g. fordøjeligt råprotein pr. FE.

Hvorfor er det lige, at byg skulle fede mere end havre ? Jeg kan ikke se det logiske...

Hyg
Anders

0
0
Svar på denne tråd

hmmm - jeg vil prøve at give dig et svar
Forfatter: 
Dato:  10-03-2005 23:42
... nu har jeg lige siddet og gransket min ernæringsbog igennem..

Så vidt jeg husker, så er grunden til at byg feder mere end havre, at byg er et mere energirigt foder.

Ja, der er måske ikke den store forskel i, hvor stor en mængde af hhv. havre og byg, der går på en FE, men tilgengæld er der forskel på sammensætningen/opbygningen af hhv. havre og byg.

Som du selv nævnere, så er der ikke den store forskel i andelen af råprotein ( det må være det, der svarer til Crude Protein på engelsk, ik?)..

Men btil gengæld er der stor forskel på andelen af rå fibre ?( crude fiber), hvor der i de data, som jeg sidder med ( fra USA) er dobbelt så meget rå fiber i havre som i byg. Det hænger jo så meget godt sammen med, at havre er et energifattigt kornprodukt idet det er fattigt på stivelse og rigt på fiber.

Om det så er sandt, at byg ligefrem FEDER meget mere end havre - det skal jeg ikke kunne sige.. For byg indeholder stadig ikke så meget stivelse, som f.eks. majs gør, og majs er jo netop kendt for at fede meget..

Majs indeholder så også kun. ca. 25 % rå fiber i forhold til havre.

Men det er i hvertfald fakta, at byg indeholder mere stivelser og derved også flere kulhydrater end havre, men kun hvis der bliver valset/ knækket, da hesten ellers vil have svært ved at optage næring pga. den meget fiberrige hårde skal..

Mvh
Jenny

"mirakelkur eller erfaringer med SARCOIDER søges"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider