|
|
| pest eller kolera? |
| Forfatter:  |
Jane B. |
| Dato:  |
03-03-2005 11:34 |
|
ja det er lidt det jeg skal vælge imellem ligenu.
sagen er den at jeg normalt er meget renlig med mine hestes bokse, dvs muger hver dag, fjerner både klatter og alt det våde og hestene står altid i rigeligt med halm.
desværre var min hoppe begyndt at hoste frygteligt.
i søndags kom jeg så hjem fra en uges skiferie, i den tid er der ikke blevet muget, kun strøet, og hosten er stoppet.
ejeren mener det er skidtet som binder støvet, og der ikke strøs så meget som før, så hun nu ikke hoster.
derfor har jeg nu prøvet at lade hende gå i det våde og ulækre som bund og så kun lidt rent ovenpå.
jeg har det absolut ikke godt med det, men hvis alternativet er hun hoster ja så må hun jo stå i skidtet.
ligenu prøver jeg dog at fjerne klatter og det mest ulækre, men der strøs en del mindre.
så ja enten hoster hesten, eller også sopper hun rundt i bakterier som æder hovene som har noget sur stråle.
har i nogle gode forslag jeg evt kan bruge?
problemet er nok også at lade og stald er den samme kun adskilt af en enkel dør og halmen smides ned lige foran døren.
dvs hver gang man smider halm ned hvirvler det rundt.
der kan ikke smides ned til mere end et par dage ad gangen.
det skal lige siges at hestene går ude fra 7 morgen til ca 18-19 aften. og hun hoster ikke ude.
-JaneMedlem af Pat Parelli sekten (PNH - www.parelli.dk)
Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
Foredrag med Mai Nicholajsen (hestetandlæge) ved Støvring (Aalborg) d. 31/3. Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan du ikke |
|
|
smide halmen ned, når hun ikke er i stalden. Jeg har selv en allergihest, og jeg ordner aldrig bokse/fejer, når han er inde. Hvis du skal gøre det mere allergivenligt, skal hun på spåner.
Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hostehest |
|
|
Jeg har fået min venindes gamle dv på pension her hos mig og det er også en allergi hest.
Den har før stået på spåner og fået vandet stråfoder, men her hos mig står den på halm og får wrap. Men den har ikke hostet mens den har været her - jeg tror det er fordi min stald er meget åben. Der er vinduer i alle bokse og disse er åbne så vidt det er muligt. Der er kun når der er østenvind (den står lige ind af vinduerne) eller hvis det er meget koldt (under -5 grader om natten) at vinduerne bliver lukket.
Jeg har alle mine heste stånde på bund. Der bliver taget klatter hver dag og når jeg støder på noget vådt, graver jeg helt i bund og fjerner det våde. Jeg ryster så en god potion halm op i hele boksen og derefter tager jeg og skraber det sammen i et hjørne. Så har hesten et godt spisehjørne med ren halm og ved at det er blevet rystet op ud over bunden, så ligger støvet ikke i bunken. Der er aldrig soppet i boksen, det skal jo ikke være sådan at hesten står med sur ståle af at være der. Desuden sørger jeg altid for at feje og strø op mens hestene er ude (det var nok også det bedste tidspunkt for jer at tage halm ned på).
Desuden giver jeg rigeligt med wrap - så hesten ikke står og spiser for meget halm.
Det har virket hos mig - håber du kan bruge det til noget og du er selvfølgelig velkommen til at kontakte mig hvis du vil vide mere.
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| desværre |
Jane B. |
03-03-2005 11:49 |
|
har jeg pga studier først mulighed for at tage i stalden om aftenen, dvs lige før eller lige efter hestene er kommet ind.
ligenu strør ejeren af stalden om morgenen som forsøg så vi kan se om hosten fortsat holdes nede.
problemet er så at jeg ikke kan muge om aftenen og madrassen derfor bliver større og efter min mening endnu mere ulækker.
og så strør hun ikke så meget som jeg mener er nødvendigt
Foredrag med Mai Nicholajsen (hestetandlæge) ved Støvring (Aalborg) d. 31/3. Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jane |
|
|
Det bedste er jo bestemt at muge ud og strø når hestene ikke er i stalden, men selvfølgelig kan det være svært i mange tilfælde...jeg kan dog tydeligt høre du er træt at den våde bund...og det lyder heller ikke så lækkert  hvad med at sætte hesten på spåner  det skulle efter sigende ikke være specielt dyrt i længden, selvfølgelig skal der noget til at lægge den første startbund, men dem jeg kender der bruger det, bruger kun én spåne-brik om ugen til vedligehold derefter.
Så kunne du får ejeren af stedet til fortsat at lægge halm ind om morgenen, (hesten skal jo stadig have ståfoder), og hvis der er spist op når du kommer kan du jo vise ejeren det, så hun ved selvsyn kan se det ikke er nok
Og så giv hesten hø ad libitum (eller endnu bedre wrap, som jo er godt til "hoste-heste").
Held og lykke med projektet
Hils´ner fra Marsil
SKOVVANG ...hos os er hesten i centrum...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jane.... |
|
|
Det er da noget skidt med lille Kiri. Håber ikke hun får allergi
Kan du ikke prøve at sætte hende på spåner,hamp eller tørv? Og så evt. få byttet rundt på boksene, så hun kan stå tæt ved et vindue eller en dør der kan stå åben de fleste timer i døgnet?
Kan sagtens forstå at du har det skidt med at der ikke er tørt i boksen, men det problem kunne løses med anden strøelse end halm, som jo heller ikke suger så forfærdeligt godt.
Excellence can be attained if you... Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe, Dream more than others think is practical, Expect more than others think is possible
Medlem af Pat Parelli sekten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ciller |
Jane B. |
03-03-2005 23:54 |
|
der er kun 6 bokse i stalden. alle har et vindue som ikke kan åbnes, og der er to udluftningshuller i væggen i alle boksene og så er der et udsugningsanlæg.
stalden er altid frisk.
må jo nok overveje det med spånerne, tror ikke hverken tørv eller hamp findes herovre i det mørke jylland, hehe.
men øv, halmen er inkl i opstaldningsprisen og spånerne skal jeg nok købe selv som en ekstra udgift.
så snart foråret kommer ryger de faneme på døgnfold, så er problemet løst for i år.
jeg er simpelthen hysterisk med at boksen skal være pinligt ren og tør. kan i forestille jer en husmor med rengøringsvanvid fik forbud mod at gøre rent fordi hendes barn blev sygt at det? møgfrustrerende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på længere sigt |
|
|
Det er altså på længere sigt en rigtig dårlig idé at lade en hostehest stå i en beskidt boks
Ammoniakken fra især tisset er meget barsk ved luftvejene
Jeg tror, at hesten ikke spiser så meget af halmen, når det er snavset, og derfor ikke står med hovedet nede i støvet/ammoniakken. Kan det være det?
Er halmen af en god kvalitet? Der kan være rigtig mange svampesporer i halm (og endnu flere i hø  )
Kan man ikke tage hesten ud af stalden og binde den udenfor, mens der kastes halm ned og strøs?
---------
Hvis du ikke kan lave andet om, så ville jeg anbefale dig i hvert fald at tage tisset hver dag, men måske lade nogle af hestepærerne ligge, så halmen stadig bliver noget snavset, men hesten i det mindste ikke får så meget ammoniak fra bunden - heller ikke i hovene
 fra Nina Præsentation - nu med 2 føl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halmen fra i år |
|
|
Jeg kom lige til at tænke på at det meste halm i år har været elendig. I høsten regnede det næsten konstant og halmen fik en masse vand. Det halm som vi fik ind fra egen mark kasserede jeg fordi det var så støvet. Jeg har derimod fået fat i halm fra høsten 2003. Det er det flotteste gule halm som ingen vand fik og som er næsten støvfrit.
Det kan også være en fordel at få ren halm (altså halm uden udlæg) Min erfaring siger mig at halm m. udlæg støver mere.
Mange foretrækker det fordi hestene elsker at stå og pille græset fra - men jeg har altid mine heste dækket ind med hø/wrap - så jeg foretrækker ren halm.
Det kan jo være at jeres halm er meget støvet.
Hvis det er tilfældet er det jo kun en overgangsperiode (indtil maj formoder jeg) at du skal købe andet strøelse.
Som en anden skriver er det ikke godt for en allergi hest (eller en hvilken som helst anden hest) at stå i en beskidt boks. Amoniakdampe er faktisk meget værre for heste end støv er. Så jeg vil mene at du skal finde en eller anden løsning - så hesten står tørt. Ellers får du helt sikkert problemer med hestens luftveje.
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ammoniak |
pjemm |
04-03-2005 08:37 |
|
Jeg har prøvet at køre med madras i år og har opdaget en ting: Når man hiver alt det våde ud, dvs. graver ned i bunden og roder op, så stinker der af ammoniak så man selv får åndenød. Hvis jeg derimod strør godt ovenpå og kun tager klatter (dagligt), så er toppen af den "hårde" madras faktisk tør de fleste steder og der lugter ikke nær så meget. Kun lige den mest populære tisseplet er lidt våd i toppen af madrassen, men så er der jo stadig rent halm ovenpå.
Et par gange om ugen skraber jeg alt det løse til side, fjerner evt. det øverste fra den våde plet, strør med Stald-Ren, dækker med det gamle løse halm og strør mere ovenpå.
Ingen dampe, tørre hove.
:Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hør er godt |
|
|
Jeg syntes du skulle prøve med hørstrøelse. Det kan man sagtens få "i det mørke jylland". Hør suger 500% sin vægt og binder ammoniak totalt. Det er støvfrit og man skal kun fjerne klatter hver dag, og så tømme boksen efter 3-4 mdr. Når man tømmer boksen er den stadig helt tør. Det koster ca 70 kr pr. sæk og man bruger 3 til 4 til start og ½ om ugen til vedligehold.
Du kan evt. se mere på www.thorobed.dk for de forhandler det.
Hilsen Mette
Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| madras i boks |
|
|
skal laves som pjemm foreskriver!!
i vores løsdrift gør vi ikke andet end strø hver dag, jeg vil tro at der nu er 60 cm madras.
som barn kom jeg hos en avler, hans stald blev spulet med højtryks renser hver dag, på staldgangen var der klinker edderkoppe spind blev fjernet, der var pinligt rent, samtlige af de heste var hoste heste
min første hest var hoste hest, købte en spand ismovit, den fik hun og jeg hørte hende aldrig hoste igen, der udover tog vi selvfølgelig hensyn og strøede kun når hun var ude, hun stod i en lille lavt loftet stald!!
hilsen berit vores hjemmeside
Medlem af : Itchy Bitchy Whitch Klubben Vi Danser Godt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| edderkopper |
pjemm |
04-03-2005 09:19 |
|
Angående den pinligt rene stald, kan jeg fortælle at min bebos af nok Danmarks største og fleste husedderkopper. Dette, plus svalerne, tror jeg er grunden til ponyerne elsker at stå derinde om sommeren - der er nemlig 99% insektfrit...
:Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| madras |
sines |
04-03-2005 20:02 |
|
madrad er faktisk, rigtig godt til alergiheste(y). Lige så snart madrasen er omkring 10 cm høj bliver den rimeligt tør, med untagelse af den omtalte tisse plet.
på en eller anden måde forbrændes amoniaken i madrasen, det kan mærkes ved at madrasen er lun(det syntes hestene er dejligt i denne kolde tid:-)). madrassen redde faktisk min venindes allergi så han holdte et par år længer. Han var temlig syg, men blev næste helt allergi fri da han kom på madras.
desværre vendte allergien tilbage, men han fik da lige fire år mere.
desuden er surstråle vel at foretrække frem for allergi????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsdrift |
Stina |
04-03-2005 20:18 |
|
er der ingen mulighed for at de bliver ude på folden?
mine går ude selv nu i mange graders frost og masse sne - de stortrives
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stina.. |
Jane B. |
04-03-2005 21:00 |
|
jeg ville rigtig gerne have hende i løsdrift, desværre har jeg endnu ikke kunnet finde en ordentlig en heroppe. har kun set løsdrifter med et skur og ½ m pløre og det skal hun ikke gå i. og ellers har jeg kun set til islændere.
sur stråle kan ubehandlet give en halt hest. men jo på kort set er den sure stråle bedre, men vil ikke ende med en hest som ikke kan rides mere fordi hun har sur stråle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JMC Quarter Horses... |
99E |
04-03-2005 22:40 |
|
...ligger da vidst i Jylland.
De strør med træpiller - og det er ikke just billigt, men det ser ud som om, det virker. Jeg synes ikke, det støver - og hestene spiser det jo altså ikke...
Allergiheste har (det er så min erfaring) IKKE godt af madrasser - der er alt for meget ammoniak i luften, og man risikerer kun at gøre det værre!
Hosteheste skal holdes fri af støv og ammoniak - og det betyder often at de ikke skal stå på halm, og at de skal have wrap i stedet for hø...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tørv..... er vi alså |
|
|
så glade for vi har det både i løsdrifterne og i boksene og det ungere bare og det der muges ud ryger i bedene...
Mange Hilsner Line K. Jeppesen
Nordsjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|