Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kornallergi - hvad fodrer I med?
Forfatter: 
Dato:  03-03-2005 08:25
Min hest har kornallergi, og får derfor kun roepiller og vitaminer (behøver jeg at skrive wrap ;-)). Men han kan altså ikke lide roepillerne, og får derfor næsten kun wrap og det halm han æder fra boksen. Jeg kan dog ikke så godt skaffe wrap ad libitum til ham, så jeg er bange for at han snart begynder at tabe sig. Han har fået betfor før, men smeden himlede opom at der var for meget sukker i ;-). Så derfor stoppede jeg med det. Men er det virkeligt så farligt, og hvad med de heste der får alm. roer, de må vel få sukkerchok så? :-).

Forslag til foderemner modtages meget gerne!! Dog ikke gulerødder, da jeg ikke har plads til ret mange sække, og fordi de fryser og bliver ubrugelige.

Dækkener mm. sælges!
~Og det her skulle så være forår? Brrr...jeg vil ha sommer!!~
0
0
Svar på denne tråd

Der er muligheder nok.
Forfatter: 
Dato:  03-03-2005 09:29
Du kan bruge grønpiller istedet eller sammen med roepillerne. Du kan også tilsætte olie.

Der er muligheder nok.

Kedsomhed er, når dagens højdepunkt er
at sidde og knipse til en nullermand.

Garfield

0
0
Svar på denne tråd

Müsliblandinger
Forfatter: 
Dato:  03-03-2005 15:19
Der findes også müsliblandinger, som ikke indeholder korn.

Jannie
Webdesign og grafisk arbejde!

Min hest {> Mine hunde

KAT. II SPRINGPONY SÆLGES - SE MIN PRÆSENTATION

0
0
Svar på denne tråd

Svar :D
Forfatter: 
Dato:  03-03-2005 19:33
Musliblandinger plus Fiberlux eller greenpower. Det virker (y)
0
0
Svar på denne tråd

Müsliblandinger?
Forfatter: 
Dato:  03-03-2005 20:47
Müsli uden korn? Fiberlux indeholder også korn, og dette er også en vitamin/mineral blanding hvilket jeg ikke har brug for :-). Han får grøntpiller nu, men dem kan han heller ikke lide. Olie tror jeg nu heller ikke vil få ham til at spise sine roepiller ;-).

Er der ingen der har svar på det med betfor?

Dækkener mm. sælges!
0
0
Svar på denne tråd

hej med dig
Forfatter: 
Dato:  03-03-2005 22:00
Hvor ved du fra at hesten har kornallergi ? Hvem har konstateret det og hvilke slags konr reagerer hesten på og på hvilken måde ??
:-D Mvh Graven :-D
0
0
Svar på denne tråd

Hej Graven
Forfatter: 
Dato:  04-03-2005 07:46
Han var uforklarlig halt i lang tid, og havde hævet ben og ganascher. Han var også begyndt at hoste. Jeg tog kornet fra og haltheden og hævelserne var væk med det samme. Jeg har også prøvet med majs og byg og det er det samme ;-). Dyrlægen er enig.

Dækkener mm. sælges!
0
0
Svar på denne tråd

Højkoncentreret pilletilskud
Forfatter: 
Dato:  04-03-2005 10:31
Jeg skulle ellers lige til at remse diverse foderemner op der er havrefri, men kan jo forstå det er korn generelt....og så kniber det vist lidt at finde noget müslifoder ihvertfald.

Jeg tror derfor den eneste løsning er at finde et højkoncentreret pilletilskud, hvor din hest dækkes ind med alle de nødvendige ting, og så giv den fri adgang til salt/mineralsten.

Der er op til flere produkter at vælge imellem, prøv at søg på emnet på "google" f.eks.

Held og lykke med det :-)
Hils´ner fra Marsil

SKOVVANG
...hos os er hesten i centrum...
0
0
Svar på denne tråd

Okay, måske
Forfatter: 
Dato:  04-03-2005 14:06
har jeg ikke udtrykt mig helt klart ;-). Men min hest får vitamin og mineraler, det er et foder i stedet for roepillerne jeg søger :-). Altså et slags kraftfoder, som erstatning for havre, roepiller og grøntpiller.

Dækkener mm. sælges!
0
0
Svar på denne tråd

joohhh men....
Forfatter: 
Dato:  04-03-2005 21:32
...det jeg mente var nu også at få et foder med "alt i eet".... ;-)
Jeg tror du får meget svært ved at finde et decideret "kraftfoder" uden korn ?:-)

Med f.eks. "Regulator Complete" (højkoncentreret pelleteret naturfoder) er din hest dækket ind med ALT, mange heste formår at leve af dette alene, KUN suppleret med hø/wrap ved siden af.

"Havens" laver også noget pelleteret foder...men det tror jeg så desværre også er hvad der findes af alternativer, når roepillerne og Betfor ikke dur, samt at du skal undgå al form for korn. :-(

Hils´ner fra Marsil

SKOVVANG
...hos os er hesten i centrum...
0
0
Svar på denne tråd

Marsil
Forfatter: 
Dato:  04-03-2005 23:22
Jeg skrev i første indlæg at jeg ikke kan skaffe ubegrænset wrap til ham, så derfor må han have noget mere at æde. Jeg bruger RC i forvejen som tilskudsfoder. De andre får havre og fiber P til, men det kan han jo ikke. Jeg vil prøve det med at putte klid i roepillerne, og se om de så glider ned. Urter hjælper desværre ikke.

Med kraftfoder mente jeg også bare noget som erstatning for kraftfoderet (altså havren og fiber p).

Dækkener mm. sælges!
0
0
Svar på denne tråd

vådkost
Forfatter: 
Dato:  05-03-2005 11:04
Da min hest sidste år fik konstateret bronkitis tog jeg også alt kornet fra den efter råd fra dyrlægen.
Han rådede mig dog til at prøve byg istedet for havre, men det fik hun tykke ben af, så det droppede jeg igen.

Fodrede istedet med roepiller og hestekraft (strukturfoder) hele vinteren og den får det stadig efter ridning, men har så igen i år prøvet med havren og det går godt.

Daglig foderration:

Morgen:

4 dl (tørret vægt) roepiller
1 liter (500 g) hestekraft
1 liter spring (tilskudspiller)
hvidløg
salvamin

Middag:

2-3 kg wrap

Aften:

Morgenration

Hesten fik to indsprøjtninger af dyrlægen for bronkitisen og fik bronkinol i 14 dage inden ridning.
Efter en måned gentog jeg bronkinolbehandlingen.

Forskellen på roepiller og betfor er sukkerindholdet og så er noget mineral i betforen som jeg ikke kan huske hvad er.

Du kan godt give hesten en roe istedet for betfor, men kender ikke "blandingsforholdet"

Hilsen
Britta

8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner
0
0
Svar på denne tråd

lige et spørgsmål?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2005 11:08
Hvis jeg har forstået dig ret så må der ikek være noget som helst korn i foderet uanset om det er behandlet eller ej?

Hvis det er tilfældet så dur hestekraften ikke, da der er majs i.
Spring kan du heller ikke bruge, da der er havre og byg i, men som er behandlet.

Hilsen
Britta
8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner
0
0
Svar på denne tråd

Sukkeret i betfor
Forfatter: 
Dato:  05-03-2005 11:43
betyder nok ikke ret meget hvis den rides ( dvs bruger sin energi fysisk), ikke har tendens til at få voldsomme blodsukkersvingninger og iø er rimeligt normal psykisk (smil). Af kornfrie fodermidler må du på en eller anden måde få kombineret noget der fylder, men som ikke er alt for proteinrigt
(roepiller, betfor) med noget som er mere proteinrigt ( sojaskrå, grønpiller)og den mængde wrap du kan skaffe - dog mindst 6-7-8 kg / dag. Så kan gulerødder, æbler, rødbeder, grønkål, selleri, pastinak osv være " det ekstra krydderi". Mine spiser alle mulige grøntsager - de skal lige vænne sig til det og ikke alle hestene kan lide det hele, men det glider ned og er en god afveksling.Adskillige er faktisk ret vilde med grønkål og groftklippet grønkål eller snittede æbler i roepillerne er GUF.
Jeg ville ikke selv være bekymret for betfor, men du kan også vænne den til de almindelige roepiller ved at give den et strint flydende melasse oveni - det kan købes i 5 liters dunke i foderstoffen og så kan du jo selv trappe melassen ned efterhånden. Ellers kan du komme klidmelasse i oveni roepillerne når du serverer - men det er jo hvedeklid og også korn.
Når den reagerer med hævelser på den måde KAN det være en allergi - men det kan også være en inflammatorisk/ væskebindende reaktion på stivelsen (når det nu også er majs)og en sådan kan du modvirke med omega olie ( hvor der er hørfrøolie i), gurkemeje, 1 spsk 2 x dagligt og på sigt kunne den måske blive mere tolerant for at tåle korn, hvis det altså ikke er en allergi.

Hygiejnisk OK frøgræs er også godt tidsfordriv når wrapmængden er begrænset og ren lucerne er et fint krybbe/kraftfoder(som kan købes i poser til 5-6 kr/ kg eller i mini big baller hos Gunnar Larsen & søn til det halve).
Man kan godt finde på endnu mere eksotiske ting til at fylde i foderplanen( (kik)ærter, lupin, sorghum, amaranth, quinoa, skummetmælkspulver) men det kræver noget mere detektivarbejde at fremskaffe og beregne.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

Britta
Forfatter: 
Dato:  05-03-2005 15:14
Nej der må ingen korn være i ;-).

Tak for alle svarene!

Dækkener mm. sælges!
0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  05-03-2005 16:29
regulator complete.

Der er ihvertfald ingen korn i overhovedet.

Bitches
have more fun
0
0
Svar på denne tråd

PSSM - hest
Forfatter: 
Dato:  07-03-2005 14:30
Jeg har en såkaldt PSSM-hest, hvilket er en hest, der ikke tåler stivelse, da den ophober glycogen i musklerne.
Det betyder, at hun ikke må få korn, alm. fuldfoder, majs, melasse.

På foranledning af min dyrlæge giver jeg:
7 dl Betfor (fordelt på morgen og aften)
5 dl soyaolie (fordelt på morgen og aften)
½ kg ERS Pellets fra Brogaarden (middag)
100 g Travo-E (middag)
10 kg hø (7 kg hø + 3 kg wrap)

Det er vigtigt med olien, da det er derigennem hesten skal få sin energi. Olien kan øges til 7 dl om dagen.

Det eneste problem er, at min hest ikke gider at æde alt for store mængder af Betfor. Hun spiser det, hun har lyst til, og så får hun hø for "resten af pengene".

Hun trives godt, er i god foderstand og har massere af energi...

Hilsen
Kathrine
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider