|
|
| Mineraltilskud kontra slikkesten |
| Forfatter:  |
Line Andreassen |
| Dato:  |
27-01-2002 14:47 |
|
Hej!
Hvis man giver en hest mineral/vitamin-tilskud, har den så samtideig behov for en slikkesten? Hvis ja, hvilken slags?
Venlig hilsen Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Mineraltilskud kontra slikkesten |
|
|
Hej Line.
Min foderdyrlæge Nanna fra Højelse Dyreklinik siger:
Ja, for hestenes saltbehov bliver ikke dækket af diverse foderblandinger og tilskud. Derfor skal der altid gives et salt-tilskud. For heste der ikke er i arbejde, er en saltsten nok, så regulerer de det selv.
For heste i let til moderat arbejde skal du yderligere give et dagligt tilskud af almindeligt køkkensalt, ca. 1 spsk. Og endelig for heste i hårdt arbejde skal der gives tilskud af elektrolytter.
Typen af saltsten tror jeg ikke er væsentlig, mine egne har bare den ganske normale standardmodel.
Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
karin |
06-02-2002 12:24 |
|
Jeg vil også hellere give et mineraltilskud, da det er umuligt at vide hvor meget af hestens behov der reelt bliver dækket af en slikkesten. Nogen heste slikker/bider i salt/slikkestenene af kedsomhed i boksen, og hvormeget de så reelt indtager er det store ???. Så hellere et beregnet tilskud i foderet og så kan hyppen jo ellers fornøje sig med stenen hvis det nu lyster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Marianne |
06-02-2002 16:05 |
|
Min hest røre overhovedet ikke hendes sliksten, så jeg går udfra at hun er forsynet med de vitaminer / mineraler hun får i sit foder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet