Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

bomløse sadler
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 19:02
Efter mange og lange prøvelser med at finde en sadel der ligger optimalt på min hoppe ..

(hun er blevet skæv efter en sadel har lagt forkert på hende og på trods af genoptræning fra jorden af flytter skævheden sig fra side til side istedet for at udjævnes)

Har jeg investeret i en bates caprilli dressur ..

Men - hulk!! den falder frem og tilsiden på hende og jeg føler det som om mine bøjler er smadder skæve fordi sadlen skrider sådan på hende ..

(og det kan vel ikke være meningen at man skal bruge 10000 på ingenting ?:-) )

så nu går jeg med overvejelser om at købe en bomløs sadel, enten en barefoot cheyenne eller en anden lign. model fra usa.

men hvad er faldgruberne ??

Glider de rundt ligesom de gamle ponypuder??

Er der overhovedet noget støtte og et ordentligt sæde at "lande" i ??

andre problemer ??

Jeg er klar over at de er optimale til distance pga vægtfordelingen over hestens ryg og da Jackie har tendenser til en lidt sart ryg (tak møgsaddel) så er jeg meget forsigtig med hvad jeg smider på hende .. og samtidig er jeg jo også en kræsen rytter 8-) som vil sidde ordentligt og FAST :-D

så kan I give nogle "guldkorn" ros og ris eller lign. så vil jeg blive GLAD :-D

June

Når man lever sit liv på en løgn så forvent ikke at andre vil fortælle sandheden om dig!!

Medlem af:

itchy bitchy witch klubben - VI DANSER GODT!!
0
0
Svar på denne tråd

ceyenne
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 19:20
jeg rider i en Bomløs sadel. En bare-foot Cheyenne. Jeg har 2 heste , en høj drægtig hoppe og en meget smal hingst. Og den ligger bare perfekt på dem begge. når man sidder i den er der god støtte i sædet og man kan rigtig mærke sin hest igennem sadlen.den mindsker risiko for at trygge hestens skulder og sadeltryg i det hele taget.
der står at man ikke skal stige op i en bomløs sadel, det kan man sagtens. Man skal bare huske at rette sadlen til igen når man er kommet op. jeg bruger dog en skammel eller hopper op. Så min hest ikke får et skævt ryk!
Men jeg er kanon glad for min sadel, den er virkelig lækker. Og mine men efter et bækkenløsning er faktisk ved at værer væk efter jeg har fået den
hilsen
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

jamen kan
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 19:27
man ride seriøs dressur i sådan én ??

jeg er overbevist om at den er super på tur.. men hvad når man vil øve versader i alle gangarter ??

(og får man mere ondt i bagen af at ride i sådan én i forhold til en alm dressursadel :-D ? )

June

Når man lever sit liv på en løgn så forvent ikke at andre vil fortælle sandheden om dig!!

Medlem af:

0
0
Svar på denne tråd

dressur
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 19:33
Man kan købe et stødabsuberende underlag speciel designet til dressur. Der er lagt mere støtte ind til benene.
Man skal kunne ride alle slags ridning i sådan en sadel. Men ved ikke om den er godkendt til stævner. Der står jo at hesten skal bærer engelsk sadel.
hilsen
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

dressur
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 19:35
Man kan købe et stødabsuberende underlag speciel designet til dressur. Der er lagt mere støtte ind til benene.
Man skal kunne ride alle slags ridning i sådan en sadel. Men ved ikke om den er godkendt til stævner. Der står jo at hesten skal bærer engelsk sadel.
hilsen
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

jeg rider
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 21:00
ikke stævner :-)

kun "hjemme" dressur :-D

June

Medlem af:

0
0
Svar på denne tråd

du kan sagtens ride dressur
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 21:51
i sådan en især når du finder balancen....juuune*G*

hilsen berit

vores hjemmeside

Medlem af :
Itchy Bitchy Whitch Klubben
Vi Danser Godt
Australsk stock sadel sælges
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har kun en ting at sige til bumløse sadler
Forfatter: 
Dato:  01-03-2005 07:31
KØB EN

Det er den bedste sadel jeg nogensinde har ejet

Bitches
have more fun
0
0
Svar på denne tråd

Kun hørt godt om sadlen
Forfatter: 
Dato:  01-03-2005 11:27
Jeg bruger min bomløse-sadel til klassisk dressur.

Jeg rider meget versader og sadlen er vidunderlig.Man sidder godt med god støtte foran og bagpå.

Ulempen er nok, at man skal stå på noget, når man skal op på hesten.
Sadlen er vist ikke specielt egnet til spring.

Sadlen ligger godt på min hest, men har måtte putte yderliger fyld i underlaget, for at undgå trykninger.

Kedsomhed er, når dagens højdepunkt er
at sidde og knipse til en nullermand.

Garfield

0
0
Svar på denne tråd

Rikke og limelight
Forfatter: 
Dato:  01-03-2005 18:25
Hvilke sadler er det I har ??

Og jeg vil også gerne vide om der er stor forskel i at investere i en "Christ" lammeskindssadel istedet for en med mere "skind" på i form af en barefoot eller lign. ???

June

Medlem af:

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har både Christ lammesadel
Forfatter: 
Dato:  01-03-2005 18:50
og Barefoot Cheyenne og rider klassisk i dem begge to, dvs versader, traversader, alle tre gangarter i forskelligt tempo. De kurer begge ved opstigning, så brug en skammel. Barefooten giver en rimelig støtte til opstillingen uden at låse sædet og jeg kan også sagtens springe og ride i terrænnet i den, dvs letridning hvor man ikke " hænger tungt i bøjlerne" er ok.
Lammesadlen er mere leddeløs (som en ponypude) og jeg har ikke bøjler i den, dvs jeg vurderer den som mindre egnet til letridning/ springning - men i det små kan man sikkert sagtens hvis man ikke er tung.Den er SUPER til indlæring af sædets funktion/ kommunikation, for man glider ikke og bliver nærmest suget ned til hesten, dvs man kan virkelig mærke nøjagtigt hvad man laver, hvad hesten laver og det har så også den ulempe hvis man laver noget møg - så går det lige i hesten. Der er ikke så meget støtte som i den anden - dvs man SKAL lære at sidde korrekt og at gøre det ved hjælp af egne muskler, ikke vhj a sadelstøtten. God motorikindlæring.
Mit eneste kritikpunkt af dem begge er gjordophænget - det er bare "lige op og ned" hvor jeg ville foretrække at det var " på skrå" ( fx som på Branderupsadlerne, som jeg ikke har råd til lige nu)
Vigtigst for mig er at hesten går ligeså frit som hvis den ikke havde sadel på.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

tusind tak Eva
Forfatter: 
Dato:  01-03-2005 18:59

se dét var nyttig information :-)

Jeg regner ikke med at skulle helt overgå til klassisk (man skal jo aldrig sige aldrig :-D )

men mine forventninger til en sadel er at jeg skal kunne ride lige præcist det som jeg har lyst til og hesten evner den dag!!

Og det vil sige at hvis jeg vil træne ind-under-træden i nedsidning (det har hun mistet lidt pga den anden sadel) så skal jeg kunne det!!

og jeg ønsker ikke en ponypude - hadede min gamle ponypude da jeg var en stor pige 8-) netop pga den slaskede ..

min opstilling er jeg ikke så bange for mere hvordan jeg bedst kan afhjælpe hestens problemer samtidig med at jeg får kvalitetsridning .. og kan modtage undervisning uden begrænsninger uanset om det bliver spring, dressur eller bare alm opdragelse 8-)

sidst jeg red undervisning gik træneren højt op i om "man" kunne sidde ned i sadlen i 30 min. uden at falde sammen eller til siden .. og det kan jeg IKKE hvis ikke jeg har en ordentlig sadel at sidde i :-D

Jeg sad fantastisk i min stubben sadel (tristan model) men det hjælper jo ikke når den ikke kan ligge på hesten mere ..

andre input modtages gerne :-)

June

Medlem af:

0
0
Svar på denne tråd

Cheyenne og Lammeskindssadel
Forfatter: 
Dato:  02-03-2005 10:29
Min sadel er en Barefoot cheyenne.

Jeg har lidt overvejet, om jeg skulle købe en lammeskindssadel til min anden hest.

Den er meget kort i ryggen, så jeg håber måske at en lammesskindsadel ville være god.

Kedsomhed er, når dagens højdepunkt er
at sidde og knipse til en nullermand.

Garfield

0
0
Svar på denne tråd

Sidder du lige
Forfatter: 
Dato:  03-03-2005 11:07
på din hest...? Skævheder i muskulaturen opstår som oftest fordi rytteren "hælder" mere til den ene side end den anden eller er stærkere indvirkende på den ene side. På lang sigt risikerer du at hesten får ryg - eller benskader. Jeg ville smide sadlen / alternativt ride med en lammeskindssadel, MEN UDEN BØJLER, indtil du har fået genoprettet ligheden i muskulaturen.
KH og held og lykke med det
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider