Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring UDEN havre- kan det lade sig gøre?
Forfatter: 
Dato:  25-02-2005 15:10
Hej.

Jeg har bare et lille spørgsmål :)

Kan man fodre UDEN havre, uden at det er et fuldfoder man køber? (Altså at man blander selv?!)
Evt. hvad kan det så være?

Der er tale om en ridehest på LA niveau i både dressur og spring.

Tak for hjælpen!

Vh Line og hypperne.
♥Darling♥-♥Queen♥´
Min hjemmeside|Min arto
Man kan aldrig vide, hvad bier tænker.
- Peter Plys -

0
0
Svar på denne tråd

Ja det kan man
Forfatter: 
Dato:  25-02-2005 15:21

Og det er let at blande, for det hedder hø (eller wrap) plus vitaminer.

Ifølge amerikanske undersøgelser (som kalder havre for tilskudsfoder), så kan heste klare sig med hø hvis de ikke går de helt svære klasser, dvs. distace over 100km, military ( med flere stjerne), går galopløb.

I mellemområdet, som er heste der går nationale klasser og starter tit, så kan det være nødvendigt at give havre som tilskud, men ofte er det ikke nødvendigt.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Begge mine....
Forfatter: 
Dato:  25-02-2005 15:43
... får Suregrow, Speedibeet, lucerne, soyaolie, klid og en masse wrap. De ser fine ud og er fulde af løjer. De får et tilskud af zink fordi de begge lå lidt lavt, men bortset fra det er deres blodværdier ok... de er lige blevet tjekket.

Vh

Julie

Hvor skal din hoppe bo med sit føl til sommer? Kig på min præsentation hvis I mangler husly.
0
0
Svar på denne tråd

Sagtens
Forfatter: 
Dato:  25-02-2005 16:01
alle vores, incl plagene, får masser af wrap, roe- og grønpiller opblødt, lidt olie og vitamin- mineralblanding. De, der rides, sprudler af energi men på en fornuftig måde og er ikke til at køre trætte.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder herligt :)
Forfatter: 
Dato:  25-02-2005 16:48
Vi har masser af hø, og hestene får allerede alt det de kan tygge sig igennem.

Betfor får de også.

Det vil sige at hvis jeg satte hende op i betfor, gav hende olie, travo-E og Lucerne, så ville hun have det godt med masser af energi?

Nogle der kan komme med et forslag til hvad en pony på 143 i stg, ca. 330 kg og 12 år gammel skal have af det forskellige?

Vh Line og hypperne.
♥Darling♥-♥Queen♥´
Min hjemmeside|Min arto
- Peter Plys -

0
0
Svar på denne tråd

Regulator Complete
Forfatter: 
Dato:  25-02-2005 17:44
....er altså også en supergod løsning, vi er nemlig heller ikke kåde med at bruge havre, og kan undgå det helt med dette Regulator Complete.
Nogle tilsætter lidt lucerne, jeg selv både lucerne og majsflager - og så selvfølgelig hø/wrap ad libitum ved siden af - hestene ser bedre ud end nogensinde, smeden stor-roser hovenes kvalitet, og de yder fint på foderet også.
Efter svedt arbejde skal man dog huske at tilsætte ekstra elektrolytter, som Regualtor Complete også forhandler, det hedder Regulator Sport, og er tilpasset deres grundfoder.
Denne løsning kan VARMT anbefales, og så er det endda samtidig både billigt og drøjt i brug. :-D

Hils´ner fra Marsil

SKOVVANG
...hos os er hesten i centrum...
0
0
Svar på denne tråd

Marsil
Forfatter: 
Dato:  25-02-2005 17:48
Der fohandles dersværre ikke regulator complete i nærheden af mig. Ellers havde det været perfekt!

Vh Line og hypperne.
♥Darling♥-♥Queen♥´
Min hjemmeside|Min arto
- Peter Plys -

0
0
Svar på denne tråd

Regulator på Falster
Forfatter: 
Dato:  26-02-2005 07:42
Hej Line
Jo det gør der - jeg har foder til salg - du kan bare ringe - 40981911.

Jeg har i vinter udelukkende fodret min islænder, en fjordhest + 2 shetter m. regulator + gulerødder og wrap. Og de der meget fine ud.
mvh Tine
0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  26-02-2005 07:43
at oplyse, at jeg bor ca. 5 km. fra Nyk. og ca. 15 km fra Stubbekøbing
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har næsten...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2005 10:08
...samme størrelse hest - samme højde, men lidt kraftigere (tungere) - er vejet til 400 kg med et vægtmålebånd.

Hun får wrap og hø, Regulator Complete, gulerødder, roepiller og hvedeklid - og energi er der ikke for lidt af - og hun er bestemt ikke svær at holde huld på.

LA-klasser er egentlig ikke specielt hårdt for hesten - så du kan sagtens dække hesten ind med alt uden havre...

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

Vores pony på 146 cm
Forfatter: 
Dato:  26-02-2005 10:51
og 350 kg ( spinkel type )som rides næsten hver dag, er i god form - dvs kan gå timevis i skoven uden at blive træt, LA- klasser i dressur og M- klasser i spring (hun starter ikke stævner i øjeblikket da hun er under omskoling til klassisk dressur, men det er det niveau hun er uddannet til og hun er flyvende når hun springer i træning- hun rides pt mest af voksen rytter der er lidt for stor/ tung men det rører hende altså overhovedet ikke).
Hun får ( pr døgn og i tørvægt) 300- 350 g roepiller aften og 300- 350 g grønpiller morgen, 300 g Regulator complete fordelt på de to måltider , 1 dl olie, 4 kg frøgræs på folden, 2-3 kg wrap når hun kommer ind til aften og det wrap hun kan æde til natten, hun er ikke så stortspisende og tager vel ca 4 - 5 -6 kg af noget meget tør wrap om natten.Betfor er der meget melasse i ( og vi har en anden som speeder i hovedet af stivelse og sukker, så det har vi ikke i stalden)så vi bruger bare de helt almindelige roepiller som udblødes. Jeg er også ret glad for grønpillerne da de jo indeholder mange af de ting der er i frisk græs, men de er også mere proteinrige end roepillerne, så de skal ikke overdoseres når man har meget wrap.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

Du kan
Forfatter: 
Dato:  26-02-2005 22:45
også erstatte havren med byg, så skal den blot være knækket (valset). Det eneste lille men der er ved byg er, at hesten kan have en lidt større tendens til at blive forfangen, hvis den ikke bliver motioneret, det være sig på fold eller i ridning. Men det lyder jo ikke til at være et problem her. Majs kan også bruges, det bruges på samme måde i U.S.A. som vi bruger havre her hjemme. Jeg har dog ikke erfaring med majs, og ved ikke om det sakl forarbejdes på en eller anden måde inden fodring.
0
0
Svar på denne tråd

Eva.....
Forfatter: 
Dato:  27-02-2005 10:28
Man skal passe på med at erstatte havren med majs og byg. Begge dele er voldsomt stivelsesholdige og det er en stivelse der er svær for hesten at fordøje. Dvs stivelsen går gennem systemet ufordøjet og kan give fejlgæringer i maven.

Derfor er min erfaring at man ikke må erstatte byggen med havre (her skal man også tænke på at der er et andet indhold FE) bare sådan uden videre. Og majs skal være microniserede før de udfodres. Ellers er stivelse helt ufordøjelig for dem.

Så det er ikke helt så nemt alligevel.

-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Eva Kainø
Forfatter: 
Dato:  27-02-2005 16:20
Hvorfor skriver du, at hun kan erstatte havren med byg, blot den er knækket (valset)?

Jeg vil altid foretrække hele kerner - aldrig valset.

Jannie
Webdesign og grafisk arbejde!

Min hest {> Mine hunde

KAT. II SPRINGPONY SÆLGES - SE MIN PRÆSENTATION

0
0
Svar på denne tråd

jannie
Forfatter: 
Dato:  27-02-2005 16:34
heste har svært ved at nedbryde cellevæggen i hel byg, derfor anbefaler man at behandle byg, dvs valset, flager eller lig..

Men ja havre er bedre hel, da den så ikke støver med mindre man selv har valse og kan valse hver dag.

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

pretty fancy
Forfatter: 
Dato:  27-02-2005 19:56
Jeg skrev vist også, at der var en lidt støre mulighed for forfangenhed, og at det krævede at hesten fik motion. Da EniL´s hest går på LA plan, er det vist ikke noget problem med motionen. Jeg har i mange år haft erfaringer med at bruge byg. Jo F.E. indholdet er anderledes i byg nemlig 1 F.E. og i havre ca. 0.80 - 0.85 F.E. afhængig af hvor og hvornår det er høstet, mens byg altid er 1 da det er denne kornsort F.E. beregnes udfra. Jeg foretrækker at fodre med hel havre, men spørgsmålet gik på, om havren kunne erstattes af andet, uden at det var et fuldfoder.
0
0
Svar på denne tråd

Ja man kan
Forfatter: 
Dato:  27-02-2005 20:04
Man kan fodre med en masse godt stråfoder, opblødte roepiller, olie og få det afstemt med en vitamin og mineral blanding.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Eva igen....
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 09:25
ja, jeg læste godt spørgsmålet, men synes bare det var lidt misvisende, eftersom min fortolkning af dit indlæg var, at alt havren kunne udskiftes med byg og den går jo ikke!

En der ikke har styr på foder ville nok fortolke det som at 1 liter havren kunne erstattes med 1 liter byg...

-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Pretty fancy
Forfatter: 
Dato:  01-03-2005 21:43
Som udgangspunkt, vil jeg da sige, at hvis man blander foder selv, eller gerne vil, så har man også sat sig ind i lidt om foder. Desuden burde du så vide, at foder aldrig regnes i rummål, men udelukkende i F. E. eller F. E. pr. kilo. Når man så har regnet i F.E. kan man overveje, om hesten kan spise den mængde som man har beregnet den skal have. F.E.-mæssigt kan havre erstattes af byg, uden problemer, hvis man tager forbehold for hvad byg er og gør, som man også skal tage hensyn til, hvad havre er og gør.
0
0
Svar på denne tråd

ansvaret for hesten
Forfatter: 
Dato:  02-03-2005 11:20
jeg mener at når man har taget ansvaret for et levende dyr - en hest - så skylder man den at blive behandlet ordentligt. Hvis ikke man vil bruge penge på godt foder hvad vil man så bruge penge på ?? matchende underlag og bandager?? en smart ridejakke ??
Det er hverken svært eller dyrt at fodre rigtigt( tro mig - jeg er temmligt fattig). En hest er en hest og ikke hverken en gris eller en ko. De er tilpasset forskellige miljøer og skal derfor behandles forskelligt. Grise er eks. altædende og kan derfor tåle nogle andre ting end heste. kalve og køer er drøvtyggere med 4 maver - de kan også tåle en hel del ( bla. dårligt og muggent hø har jeg hørt) , heste er planteædere med 1 mave og er egentligt ret sarte.
Ville i fodre jeres hund med grøntsager ? katten med rugbrød ? de kan nok leve af det i noget tid men de får ikke den næring de skal have.

hø eller wrap er noget af det bedste og mest naturlige en hest kan spise.

Rid smukt
Rid Klassisk.

0
0
Svar på denne tråd

Eva igen.....
Forfatter: 
Dato:  02-03-2005 13:49
"Som udgangspunkt, vil jeg da sige, at hvis man blander foder selv, eller gerne vil, så har man også sat sig ind i lidt om foder."
-der vil jeg så sige NEJ! Min erfaring herinde fra siger mig at det har folk ikke altid og derfor er det at vi andre er nødt til at skære det ud i pap.

"Desuden burde du så vide, at foder aldrig regnes i rummål, men udelukkende i F. E. eller F. E. pr. kilo."
-ja, det ved jeg godt, men det er ikke alle der ved det og det var ligesom derfor jeg mindede dig om at dit indlæg kunne misforståes!

"F.E.-mæssigt kan havre erstattes af byg, uden problemer, hvis man tager forbehold for hvad byg er og gør, som man også skal tage hensyn til, hvad havre er og gør."
-netop! Og hvor mange ved lige at stivelse i byg er sværere at fordøje end stivelse i havren? Og hvor mange ved at ufordøjet stivelse kan give fejlgæring i maven?

Det er ikke fordi jeg er efter dig Eva eller fordi din viden ikke er tilstrækkelig eller noget i den stil. Men der er mange herinde der gerne vil fodre og blande foder selv uden at have en skid forstand på hvad det er de hælder sammen og derfor er vi altså nødt til at præcisere meget! Intet skal kunne misforståes. Det går ud over hestene i sidste ende.

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Skulle hilse
Forfatter: 
Dato:  02-03-2005 13:58
og sige at hvis man selv vil sammensætte sit foder er det også vigtigt at kunne regne :-(

Jeg har siddet mange timer med en lommeregner og regnet foderplaner ud, det kræver: en lommeregner, foderindholdsoversigt på de forskellige fodermidler og en massse papir.

Jeanette
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider