|
|
| mineraler+sommergræs |
|
|
Hejsa.
hvad gør i når hestene skal på sommergræs. giver i vitaminer+mineraler hele året rundt? hvad med saltsten?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja..... |
|
|
Vores får tilbudt mineralblanding hele året. Vi giver en granuleret mineralblanding i en balje placeret i et bildæk. Det kan fx. være en af Salvana's blandinger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay.. |
|
|
måske jeg spørger dumt men tager de bare efter behov eller hvad??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja.... |
|
|
Det gør de faktisk, de kan godt spise meget i starten, men de finder hurtigt et naturligt leje.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Du kan eventuelt |
|
|
købe nogle vitamin- og mineralkiks såsom Equivite Pasture Plus fra Spillers. Kiksene giver man til hestene en gang dagligt, når man alligevel tilser dem på folden. Ved at bruge kiks fremfor f.eks. sliksten sikrer man sig, at hestene får det de skal have.
Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland-Falster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyre Kiks/bolsjer |
|
|
Ja det er vældig nemt med vitaminkiks, men de er meget dyre. Men køber man sig i forvejen fattig i diverse hestebolsjer, er det vel ikke så slemt. Så kan de ligeså godt få vitaminbolsjerne istedet. Salvana laver også kiks ( en del billigere end Spillers), men dem er der rigtig mange heste, der ikke vil spise. Mine vil ihvertfald ikke røre dem medmindre de er smuldret mellem havre og evt melasse og så går ideen ligesom af dem. Eggersmann laver vist også en kiks, der ikke er voldsomt dyr, men jeg har ikke set dem forhandlet, hvor jeg bor.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg køber |
| Forfatter:  |
IIMalouII |
| Dato:  |
23-02-2005 14:37 |
|
Salvanas mineral/vitamin-kiks, dem vil hun sagtens spise. Når jeg rider får hun desuden havre og salt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der nogen |
|
|
som ikke giver vitamin/mineraler når de går på sommergræs?
for mange år siden da jeg var barn var der vist ikke noget der hed mineralkiks?? så der gik de på græs og ikke andet.er der ikke en masse vitaminer i græsset? jeg er total lost på dette område.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan godt |
|
|
være, at Equivite Pasture Plus fra Spillers er dyrere end mange andre produkter, men hvis I søger på Heste-Nettet efter vitaminkiks vil I se, at mange har konstateret, at kiksene fra Spillers er nogle af dem, der dækker vitamin- og mineralbehovene bedst.
Med venlig hilsen
Thomasminde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Thomasminde: |
|
|
Kunne du oplyse prisen på jeres vitaminkiks. Ved køb af fx 1450 stk. (som svarer til, hvad vi ville skulle bruge på en sommer)?
Kunne du henvise til en forhandler på Nordsjælland. Jeg kan nemlig ikke finde nogen — tusind tak!
Venlig hilsen, Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prisen |
|
|
Spillers er ikke så meget "kiks"(som f.eks Salvanas), men ligner et almindeligt grønt hestebolsje. Og en hest skal iflg spanden have 100g/dag=ca 10 bolsjer. Det halve til ponier. Der er 3 kg i den spand, jeg købte dvs til en måneds forbrug og iflg prislisten : http://thomasminde.dk/prisliste.htm koster en sådan spand 225kr. De må så være steget siden sidste sommer, for jeg mener, at jeg regnede frem til, at det ville koste ca 200kr pr hest om måneden. Hvilket jeg synes er meget dyrt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak, Ditte, ja ... |
|
|
.. det er godt nok en lidt kikset (!) eller i hvert fald speget pris. Må jeg spørge, hvilken løsning du har fundet frem til for din(e) hest(e)?
VH Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kvægmineraler |
|
|
jeg har læst et sted at et godt mineraltilskud om sommeren er kvægmineraler, fordi de ikke indeholder så mange vitaminer som hesteblandinger.. om sommeren kan heste selv producere nogle vitaminer..
kvægmineraler er da en del billigere en til heste..
hvor meget de netop skal have ved jeg ikke... men synes da det virker som en god og billig løsning.. det kan jo lige blandes med en smule havre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er også... |
|
|
Eggersmanns vitamin/mineralbolscher, jeg mener at de koster 99 kr for 4 kg og det er da ikke så galt Ponyer skal have 3 om dagen og store heste 6 bolscher. De hedder Eggersmann mineralbricks.
se evt www.eggersmann-futtermittel.de
Hilsen Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo svejbæk |
Bellstar |
24-02-2005 13:48 |
|
jeg giver ingen ekstra vitaminer, hestene har ganske simpelt ikke brug for det, hvis græsset er af ordentlig kvalitet...
jeg synes ikke der er nogen grund til at bruge masser af penge på vitamin tilskud, kiks mm. om sommeren.. man skal jo tænke på i naturen får de ikke andet end græs og hvad de ellers finder, så bare der er græs nok i ordentlig kvalitet, kan jeg ikke se noget galt i ikke at ville bruge penge på det....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøve af græsset |
Ysatis |
24-02-2005 14:47 |
|
Du kunne få lavet en analyse af græsset, på den måde ved du om jorden afgiver de mineraler mv hestene har behov for - og derefter tilbyde sliksten eller simpelthen gøde jorden så den bliver "opdateret" til hestene.Langt de fleste steder er jorden desværre udpint i forhold til "i gamle dage".
Det er selvfølgelig en lidt besværlig løsning, men det kan altså gå rigtig galt hvis hestene ikke får de mineraler de har behov for. Tal evt med din dyrlæge om det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vitaminer om sommeren |
Hanne!! |
24-02-2005 16:00 |
|
Hmm lige nu bruger jeg surelimb fra D&H. Min pony får ikke ret meget andet end hø og surelimb skulle være god til heste og ponyer på græs. Det er godt nok ikke en kiks, men et alm. pulver vitamin og mineral der koster ca. 100 kr om måneden for en pony. Jeg havde forestillet mig at min pony nok skulle blive ved at få roepiller når han kommer på græs, har godt nok ikek lige snakket med nogle foderkonsulenter om det endnu men hvis det er en god ide ville han få sine vitaminer oven i det som han plejer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg troede |
|
|
i min åbenbare naivitet, at denne debat drejede sig om at få dækket sin pony/hest tilstrækkeligt ind med vitaminer og mineraler, når de var på sommergræs og ikke, om det ene produkt er dyrere end det andet!
Læser man denne tidligere debat vil man se, at flere har prøvet forskellige vitamin- og mineralprodukter i foderprogrammer, og Equivite Pasture Plus er det eneste produkt, der dækker vitamin- og mineralbehovene.
Om der er vitaminer og mineraler nok i græsset er særdeles tvivlsomt, da langt de fleste folde ganske enkelt ikke indeholder den mangfoldighed i vegetationen som er nødvendig.
Med venlig hilsen
Thomasminde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alt handler |
Hanne!! |
25-02-2005 08:43 |
|
jo om hvad der er dyrest og billigst. Hvis man kan få en god løsning til billige penge så vælger man nok det frem for en lige så god løsningm en til flere penge. Det er jo dyrt nok i forvejen at have hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kvægmineraler |
|
|
Vi købte kvægmineraler sidste år.
Og de er meget billigere.
Fandt en artikel i et hesteblad, hvor der stod, hvor meget de skulle have.
Men kvægmineraler er i pulver-form, hvilket min hest ikke ville spise, så jeg var nødt til at ty til de alm. hestemineraler.
Men hende jeg havde købt sammen med brugte dem hele sommeren, og det fungerede fint.
/Mette
Macon søger rytter - se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det har du da |
|
|
helt ret i, Hanne. Hvis man kan få en lige så god løsning til en billigere penge, skal man selvfølgelig vælge det. Hvis man imidlertid vælger et ringere produkt blot for at spare penge, så gør man det efter min mening mere for at dulme sin egen samvittighed, end for at gavne ponyen/hesten. Læs den debat jeg har henvist til ovenfor - der er tilsyneladende flere vitale mineraler, som hesten kan komme i underskud af ved brug af flere af de omtalte produkter.
Med venlig hilsen
Thomasminde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "Vintervitaminer" |
|
|
Ja det er meget muligt, at Spillers dækker bedre end andre mærker, men jeg synes stadig det er for dyrt at skulle bruge 225kr om måneden pr hest på foder om sommeren. Til sammenligning bruger jeg pt 280kr til vitaminer på 70 dage til TO heste. Jeg mener ikke det kan passe, at "sommervitaminer" skal være næsten 4 gange så dyre bare fordi de er presset i et smart bolsje fremfor i almindelig små piller. Og er Spillers virkelig 3 gange bedre end Salvanas? Jeg kan se, at 144 Salvanakiks (dvs til knap 5 måneder) koster 400kr. Jeg har ikke undersøgt priserne på andre Spillers produkter, og det er ikke fordi jeg på nogen måde har noget imod Spillers, men der må kunne findes en billigere løsning lige netop mht mineraler om sommeren.
Og jeg undskylder, hvis der evt er gået koks i mine regnestykker. Jeg trænger til at komme i seng....
Og ikke at jeg på nogen måde vil opfordre til at man ikke giver sine heste mineraler om sommeren, men min ene hest, som jeg har kendt i 11½ år, har før jeg fik hende aldrig været dækket ind med vitaminer. Om vinteren fik hun en smule wrap (nok ca 2kg), halm og ellers 50/50 valset havre/Hestemix (fra KFK) Om sommeren fik hun udelukkende græs. Og hun har ALDRIG været syg udover forstoppelse/maveproblemer. Har haft rigeligt med energi og har altid været pæn i pelsen. Jeg kan ikke se eller mærke forskel på hende, nu hvor hun bliver fodret korrekt. Jo gødningen har måske en bedre konsistens nu, men det er nok pga den større mængde grovfoder og ikke pga vitaminerne.
Og nej jeg har ikke fundet en løsning, men skal da have fundet en til sommer. Jeg brugte noget af sommeren den dyre Spillersløsning (dog fik de ikke hele tiden fuld ration) og så nærmede efteråret og fodringssæsonen sig, og så opgav jeg at finde på noget. Men måske får jeg andre opstaldningsforhold til sommer og derved lettere ved at trække dem på stald og derved nemmere ved at fodre dem med "almindeligt vitamintilskud".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|