Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvide rande på hovene
Forfatter: 
Dato:  21-02-2005 23:08
En bekendt af mig har for nyligt været ude og prøve en hest som hun tænkte på at anskaffe. Jag mødte hende forleden dag og spurgte om hun havde købt hesten og hun svarede: Nej du skulle have set nogle hvide rande den havde på hovene.

Først senere er jeg kommet til at tænke på hvad sådan nogle hvide rande egentlig er for noget og har lagt mærke til flere heste som har dem.

Jeg håber at der er nogen herinde der kan fortælle hvad det er for noget og hvor det kommer fra.

På forhånd tak!
Connie
0
0
Svar på denne tråd

Er det dem...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2005 23:22
...øverst oppe, helt oppe ved kronranden?

Det er bare glasurlaget, der suger vand til sig og bliver hvidt at se på - fuldstændig uskadeligt.

derfor ser man det ofte kun i våde perioder, og ikke fx i tørre sommermåneder.

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

hvide rander
Forfatter: 
Dato:  22-02-2005 08:23
Jeg har fået af vide at de hvide rander på hovene kan være foderskift, men det kan også betyde at den har været forfangen.....
0
0
Svar på denne tråd

99E har ret
Forfatter: 
Dato:  22-02-2005 14:13
det er99 E der har ret. de hvide rande helt oppe i kronranden hedder glasurlaget og er hovens eget hovfedt der sørger for en smidig og god hov. det må ikke skrubbes væk eller påsmøres fedt eller lign. så forringer man hovkvaliteten- laget er særligt tydeligt når det er fugtigt. det er forskelligt fra hest til hest hvor tydeligt det er. hos nogle heste flager det ligefrem.

hvis hesten har været forfangen kan den få riller på tværs uden på hovkapslen (foran) - dem kan man både se og føle som rifler/riller.
der kan også komme riller i hoven ved foderskift og det er uskadeligt. de ser lidt anderledes ud, er mindre tydelige og ligger bare som en jævn ring. især normalt at det kommer ved overgangen græs/box og box/græs forår og efterår..

har hesten været forfangen er det den hvide linie på undersiden af hoven der er bred - især foran. den hvide linie ligger der hvor en sko vil ligge.

Rid smukt
Rid Klassisk.

0
0
Svar på denne tråd

Det kan også være hovfedt
Forfatter: 
Dato:  22-02-2005 14:31
Hvis du har brugt hovfedt, og smurt det helt op til hoven, så er det som et X-tra lag fedt! Du må ikke smøre det helt der op, en tommelfingerregel er en 1 cm. Eller mere far kronranden!Trunte er verdens bedste hest!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider