|
|
| Barfot tråd: Vis mig dine stråler |
| Forfatter:  |
Stina |
| Dato:  |
19-02-2005 19:08 |
|
Evita er nu trimmet hver 4dje uge siden juli 2004 og strålerne er blevet større og lengre.
Jeg ønsker at høre erfaringer og se billeder fra andre der bruger naturlig hovtrim.
Bliver stålene større, lengre, bredere? Hvor lang tid har det taget hos jer?
Her er Evitas stråler Januar 2005 på baghoven.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smukkes Gangers |
Illum |
19-02-2005 20:17 |
|
Ser også sådan ud . Men da han går med sko så er foto jo lige meget
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke nogle dybe kløfter.... |
|
|
den har bagtil og op ad ballen.... Skal det sådan ud når den barfodtrimmes?
Sådan en trimning kan min hest i så fald ikke tåle.
Fredriksborger - hva ellers?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja enig. |
|
|
Enig, jeg synes godt nok hesten trænger til at få renset ordentligt op i den stråle- jeg håber da ikke den er nytrimmet på billedet 
Det ser ud som om der sidder en masse gammel dødt stråle, der bør skæres væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilføjelse |
|
|
--så er det klart strålen ser bredere ud efterhånden, hvis man aldrig skærer væk, problemet er bare at det øverste er helt dødt væv og ingen funktion har- og selvfølgelig lige den detalje at der kan sidde rigtigt meget "lækkkert" snask nedenunder og lave sur-stråle mm.
Nu ved jeg ikke om jeg har ret, men den stråle ser ud som om man kunne løfte hele det øverste lag af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor? |
Hottentot |
20-02-2005 09:31 |
|
Hej Matilde
Se, jeg er som hestefolk er flest. Jeg ved en hulens masse om alt muligt, men måske ikke så meget om det, der er virkeligheden er vigtigt. Eksempelvis hove. Hvorfor er det, at en gængs smed skær strålen? Jeg sidder lige og prøver at tænke lidt over det her selv. I mit hovede giver det da i grunden mere mening, at strålen kan røre jorden, når hesten træder igennem, så den kan fungere som pumpe for blodcirkulationen i hov og ben?
Hvorfor skal den 'renses' op? Hvorfor må der ikke sidde det, du kalder 'død stråle'?
Totte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ideen er god nok.... |
|
|
Men ikke særlig realistisk i dagens hesteverden, hvis man oveni skal gå og passe på kløfter og revner op i ballen.
Jeg er selv blevet instrueret af smeden, i at holde lige præcis dét område af hoven RENT og elastiskt, da det ellers meget nemt kan sprække. Det gør meget ondt på hesten, og han har været halt af det engang.
Men er det normalen for barfodstrim - lad mig høre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HeidiS og Matilde |
|
|
Hvordan holder man stråleområdet smidigt, som du skriver Heidi?
Vi har for første gang nogensinde oplevet sur stråle i år  , og der er kommet en kløft op i mellem ballerne 
Han er ikke halt af det, men har ind i mellem ømmet sig lidt over det, inden vi blev opmærksomme på det.
Det lugtede nemlig først ikke.....
Vi har haft dem i løsdrift i vinter, og det har jo været SÅ vådt. Vi har lagt grus og undgået muk, men nedenunder fødderne var der vand! Gudskelov for skoene, som da har hævet dem lidt
Vandet og hestepærerne har så opblødt hans hove fuldstændig, og det var ikke så godt  .
Nu har vi behandlet og det går fint - bortset fra kløften
Vil det hjælpe at få smeden til at skære det gamle hov væk og få mere plads ned i furen?
Hvad kan man ellers gøre
 fra Nina Præsentation - nu med 2 føl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var da en dejlig |
Stina |
20-02-2005 20:03 |
|
interesse for barfot tråden.
Er der nogle der har billeder? Hvordan ser jers stråler ud?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her er tanjas stråle |
Stina |
20-02-2005 20:13 |
|
som i kan se er den nesten "væk"

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo som sagt |
|
|
Jamen det er jo vigtigt at holde åbent og "rent" omkring strålen, så der ikke kommer til at sidde en herlig masse gammel sur alt-muligt-væmmeligt, jeg håber da ikke barfod springer det kapitel over??
Jeg siger ikke at man skal skære strålen lav, men der skal altså renses op omkring siderne, og selvfølgelig hvis hesten har sur-stråle skal det dårlige så vidt muligt skæres væk.
Væk med gammelt og dødt, hvad skal det der ingen funktion har blive for?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smidiggørelse..... |
|
|
Hvis der er en kløft proppes der vat, der enten er påført tjære eller blåsten, ned i denne. Dette skiftes 2-3 gange om ugen, hvor der også gives et sæbebad.
Det bagerste af strålen og op ad ballen fugtiggør jeg med helt almindelig Helosan salve; et ordentligt lag på natten over - allerede efter 1. nat er der en kæmpe forskel. Det "døde" tørre yderste lag smuldrer af og det bliver super smidigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hader det her overskrift-halløj |
Hottentot |
20-02-2005 22:06 |
|
Så man skærer det det 'gamle horn' af, så der ikke går råd i det? Ok, godt at lære nyt  Jeg er som sagt ikke den store vismand ud i hove. men vil gerne lære mere.
Skal strålen røre jorden, når hesten træder igennem eller ej? Hvis ikke, hvilken funktion har strålen så?
Totte hin nysgeriige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stina, for fanden |
Smaragd |
20-02-2005 22:31 |
|
Jeg vil have dit liv! Et, hvor man bare går lange ture med sin hest og tager en masse billeder af denne og andres hove. Og bliver henrykt over interessen i en BARFOT (sic!) tråd, selvom du for helvede da ved, at bare du skriver barfod i en overskrift, så vælter vi bissende ind for at bide munden af hinanden.
Tillykke! Hvilken planet var det nu lige du sagde du kom fra? "Evergreen?" "Min krop producerer naturlig extacy"? eller "Jeg smiler, når I pander mig en?"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej smaragd |
Stina |
20-02-2005 23:10 |
|
hvad med at følge tråden?
Der er nogle der f.eks oprætter en Parelli tråd, hvis man så ikke er interessert i parelli, kan man jo oprætte en anden tråd.
De som nu engang er interessert i barfod kan f.eks diskutere ståler, metoder, dragter, overruldninger, .... der er mange muligheder for at oprætte andre tråde omkring hove. Denne tråd er om barfod og stråler.
Det ville være godt med flere indlæg fra folk der bruger barfod metoder.
Se lige på tanjas stråler som er helt væk - det bliver interessant at se hvor lang tid der tager før strålerne er vokset ud igen og om de gør det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
- Heidi og Matilde 
Det har vi også gjort  . Vi har vasket, renset og brugt Avobit, med vældig god effekt. Strålen er tørret lidt ud og der er kommet plads til at skidtet kan falde ud igen
Men der er stadig tendens til den der kløft. Så vi prøver med at få smeden til at gå lidt grundigt til værks og så selv smøre med lidt creme. Det lyder fornuftigt.
Det er forskelligt, hvor meget smedene 'går til den', om jeg så må sige, dvs. hvor meget de trimmer strålen. Vi har måttet skifte smed et par gange pga flytning
 fra Nina Præsentation - nu med 2 føl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|