Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Klippes?
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 12:31
Hej allesammen! Jeg har en hest (dv) som sveder meget hver gang jeg rider på hende (rider ikke hårdt eller noget) men hun har en meget kraftig og tyk pels, hun er i fin form, og bliver redet hver dag, men uanset hvad jeg gør så sveder hun sig helt våd! Min underviser foreslog at jeg skulle barbere hende, og give hende dækken på, men så kommer spørgsmålet:

Er det besværet værd, at lade hende gå med ulddækken til hun blir tør hver gang jeg har redet, - nogle gange går der helt op til 6 timer før hun er tør igen - selvom jeg sørger for at tørre hende med halm først... jeg er bange for at hun bliver syg, for når det er koldt bliver hun jo også kold.

Ville det være godt at barbere hende, hvis hun går i løsdrift, eller ska jeg la være at barbere og bare lægge dækken på og håbe at hun ikk får så tyk en pels?

Skal hun så klippes helt (undtagen hoved og ben) eller hvad tror i vil være det bedste?

Det er virkelig snart ved at være et problem, men hvad skal jeg gøre!?

Hilsen Maria
0
0
Svar på denne tråd

Ja, godt spørgesmål!
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 14:58
Jeg tror jeg ville klippe hende og lægge dækken på. Jeg ved selvfølgelig ikke hbordan hun er mht. Syg osv. Men hvis hun er "normal" tror jeg at jeg ville være bange for om hun fik lungebetændelse, forkølelse, eller noget i den retning! Men hvis hun sveder så meget og hun går løsdrift er det måske ikke lige den hest der ville egne sig i løsdrift!
0
0
Svar på denne tråd

Ja, godt spørgesmål!
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 14:59
Jeg tror jeg ville klippe hende og lægge dækken på. Jeg ved selvfølgelig ikke hbordan hun er mht. Syg osv. Men hvis hun er "normal" tror jeg at jeg ville være bange for om hun fik lungebetændelse, forkølelse, eller noget i den retning! Men hvis hun sveder så meget og hun går løsdrift er det måske ikke lige den hest der ville egne sig i løsdrift!
0
0
Svar på denne tråd

ja nemlig...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 16:01
det er et godt spørgsmål! Men nu har hun det nu engang godt med at gå i løsdrift, men som sagt var jeg i tvivl om hvad jeg skulle... problemet er bare at når hun er våd af sved, er der jo stor risiko for at hun bliver syg...
Hilsen Maria
0
0
Svar på denne tråd

jeg vilel klippe
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 16:01
men undlade at lave fuldt klip. ofte er det nok at klippe undersiden af halsen og eventuelt ned mellem forbenene.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

klip og dækken
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 16:45
Jeg ville klippe den - hals, ned mellem forbenene og evt. i en bue rundt om lysken. Og så ellers investere i et godt vinterdækken -evt. med hals (da det jo nok vil føles meget koldt lige pludselig) og endelig lade den blive i løsdriften, som er godt for hestens helbred i al almindelighed.

Til næste år skal du jo så nok starte med at klippe hesten tidligt og så holde det vedlige med 2-3 klipninger hen over vinteren. Jeg tror ikke du skal regne med, at det batter noget ifht. begrænset pelsvækst at lægge dækken på - pelsen er afhængig af lyset og ikke så meget temperatur -så det vil tage år inden din hest eventuelt får 'justeret' sin pelsvækst.

MH Nana
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider