Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Snot og Hoste
Forfatter: 
Dato:  15-01-2002 10:07
Hej!

Jeg rider en hest som siden midt i december har været forkølet. Det har skiftet meget med hvor snottet han har været og hvor meget han har hostet. (snottet har aldrig været grønligt, kun gennemsigtigt og hvidt og han har ikke på noget tidspunkt haft feber eller virket utrivelig)
Hele forløbet igennem har jeg skridtet ture på ham og holdt ham igang. Han kommer på fold hver dag næsten uanset vejret, da han har et godt læskur at søge ly i. Problemet er at forkølelsen ikke er overstået endnu. I øjeblikket er han ikke så snotte, men han hoster, lidt i stalden, men mest når jeg rider ham. Når jeg rider ham (kun i tærrenet)traver jeg lidt en gang imellem, så hoster han nogle gange, hvforefter det holder op og derefter virker han ikke besværet af arbejdet.
Er der nogle der er nogle erfaringer med den slags mild forkølelse som altså bare snart har varet meget længe? Er det det rigtige jeg har gjort? Tror i at han tager skade af at skridte og trave lidt, når han ikke hoster mere end det er tilfældet?
Håber at nogle ved noget.

Hej - hej Hortensia.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Snot og Hoste
Forfatter: 
Dato:  15-01-2002 10:16
Hej Hortensia

Min hoppe blev også forkølet sidste vinter. Hun var meget forkølet i over en måned. Hun hostede dog ikke. Jeg snakkede med dyrlægen, som sagde at så længe hun ikke hostede eller virkede utilpas, skulle det nok gå i sig selv. Jeg valgte dog at gi' hende kamiliete i hende frokost, og hvidløg i aftensmaden.

Med hensyn til at din hest hoster, så synes jeg ikke, du skal trave på den, eftersom den begynder at hoste, når du traver. Tag hellere nogle gode skridt turer i stedet.

Det er godt, at din hest for så meget luft som mulig, men pas på den ikke for træk.

Hilsen Iphigenia
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-01-2002 11:21
Hej
Er du helt sikker på at det er forkølelse og ikke luftvejsproblemer??
Prøv at give hesten hvidløg i foderet og evt. pebermyntedråber.
Hvis hesten får noget halm eller hø som er meget støvet kan det jo godt medføre hoste og allergi.
I så fald kan det hjælpe at vande høet inden man fodrer med det, det skal helst ligge i blød natten over ellers er det begrænset hvor meget det egentligt hjælper.
Håber du får løst problemet. Jeg kunne ikke forestille mig at der skete noget ved en lille skridttur eller travetur men så snart han hoster tror jeg du skal sænke tempoet eller helt stoppe.

Med venlig hilsen
Katrine&Hyppen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-01-2002 13:05
Hejsa !

Vil lige fortælle dig at det sagtens kan være en virus. Min hyp har været forkølet siden 17 dec. Hvor han har hostet lidt. Der har ingen feber været, men jeg har taget det med ro. Dyrlægen fortalte mig at det var en virus, som skulle gå over af sig selv. Nu er han snottet, men hoster ikke så meget længere. Så jeg ved at han er ved at være klar igen. Jeg presser ham ikke til noget, da det ikke vil hjælpe ham til at blive rask. Jeg foreslår at du tager det roligt, når du er ude at ride. Vi alle ved, at det eneste der hjælper på oz selv når vi er syge, er at holde sig i ro. Giv hesten te, min får det hver dag...
Held og lykke med det. Men du kan alligevel lave nogle foranstaltninger angående luftvejsinfektion.. det kommer desværre også langsomt snigende.. har selv en anden hest der er hostehest !!

Held og lykke.

De bedste hilsner fra Helle

Et menneske er som en løbsk hest, jo mere man holder den i tømme, jo mere får den lyst til at løbe. ;D

Ludvig Holberg

:P
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-01-2002 09:59
Tak for svarene!

Jeg prøver at give ham hvidløg i maden til morgen og frokost og varm kamillete blandet i aftentsmaden.

Han vil gerne spise det, så jeg håber at det hjælper!

Hortensia.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-01-2002 14:54
Hej.

Jeg har en hest som også begyndte at være snottet og hostede en del når jeg red ham. Jeg snakkede med dyrlægen om det, og han sagde, at han skulle have pencilin. Efter han havde fået det, fik han det også helt fint.
Jeg synes næsten du skulle prøve at snakke med din dyrlæge, for det er ikke altid den slags bare går over af sig selv.

Hilsen Maria;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-01-2002 18:50
Hejsa!
Min lille plag har også lige været forkølet. Hun havde virkelig gul/grønt snot i 11-taller. Hun havde dog ingen feber el. hoste, og hun åd som hun plejede,
Jeg lod gå et par dage, men begyndte så at overveje at få dyrlægen ud. Jeg har det bedst med at min hests immunforsvar får lov at klare "ærterne", men hun skal selvf. have hjælp hvis hun ikke selv kan klare det.
Jeg valgte at sætte hende på intensiv hvidløgskur (så folk begyndte at kalde hende "pizzeriahesten" ;-D ) og citronmelisse (for c-vitamin) og flif-flaf, efter 4 dage er hun fuldstændig snotfri!
Man KAN altså godt søge hjælp hos hesten selv og hvidløg, hvis hesten ellers ikke har feber eller på andre måder er sløj
Hilsen Mia

Extreeme riding? Barefoot all the way!! {>

http://www.thehorseshoof.com

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-01-2002 10:03
Jeg skal lige love for at den forkølelse udviklede sig. Da jeg var ude og skridte på ham i onsdags synes jeg at han virkede meget sløv i forhold til hvordan han plejer at være. Han kan nemlig godt være rimelig varm i hovedet når det blæser, men han gik bare langsomt i skridt med hovedet sænket. Jeg tog derfor hans temperatur og så havde han 40,2 i feber! Så ringede jeg til dyrlægen! Han mente at det godt kunne vente til dagen efter da han spiste lidt og ikke havde åndedrætsbesvær.
Han kom så dagen efter og det stakkels pus er nu kommet på en kur med noget slimløsende. Det skal lige siges at da dyrlægen kom var temperaturen heldigvis faldet til ca. 39. Så han var allerede kommet over det værste, men man bliver da lidt nervøs når tempereaturen pludselig er så høj!

Hortensia.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider