Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hoste hest
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 12:47
Kan hesten begynde at hoste fordi den har stået stille forlænge?

Hun har aldrig hostet, og har så stået stille i ca. 2 mdr. Jeg skulle ride hende igen, og hun fik hoste anfald.
Agh...tænkte jeg og stoppede straks.
Senere hostede hun ligeså i boxen.
Her fik jeg så d.læge på. Hun kunne intet hører men gav alligevel pincillin samt noget for luftvejene.
Efter ca. 4-5 dage skulle jeg longere for igen at checke hende ud. Her var hosten reduceret væsentligt, for efter helt at ophøre under longering.
Hun fik da et hævet bagben og måtter IGEN stå i ca. 5 dage. Red hende igår, og billedet var atter det samme med hosten og hakken. Jeg har en teori om at hun har snadder i lungerne da hun ikke har brugt dem. Derfor "pressede" jeg hende lidt med korte gallop runder for derefter at se hendes responce.
Hostede straks...tog hende ned...travede lidt...ok...sat i gallop...hostede igen, men mindre...tog hende ned...travede...galloperede og den var ok...tilsidst...ugh.

Nogen med lign. erfaringer/råd, forklaringer mm.?

Venligst
Christina Laursen
0
0
Svar på denne tråd

hoste.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 12:52
Hej

Det lyder for mig som om din heste har en lokalirritation i halsen eller i starten af luftvejen.
Det hænger også sammen med at hesten i gallop lægger et pres på området omkring ganaschen, hvis man vel og mærket rider samlet.
Hoster den hvis du rider for lange tøjler?

Kh Anja
0
0
Svar på denne tråd

Hej Anja
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 12:58
Æhhhh....i skridt er der ingenting hverken samlet el. lange...Det er somom det først når hun ligesom skal til at bruge lungerne. Hun nyser samtidig med hun hoster...altså når hun har hostet færdig, så nyser hun ligeså meget bagefter.
Det er så lidt mere naturligt for hende at nyse (rense slimhinderne), men der er tydligt at noget irritere hende.

P.t har jeg ikke omg. nr. 2 hørt hende hoste i boxen. Men det endte det jo med sidste gang, og gjorde mig nervøs for om det kunne være allergi.
Men så stoppede det...og er....ja... kommet igen....strange :-)

Venligst Chris
0
0
Svar på denne tråd

Hoste.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 13:02
Hej igen

Såfrem din dyrlæge ikke mener der er noget galt, kunne du eventuelt prøve at købe hostesaft i håndkøb på apoteket.
Jeg brugte engang noget med hindbærsmag til min, det virkede hostestillende og bruges til børn.
Men som sagt, må du være sikker via dyrlægen at det ikke er noget alvorligt.

Kh Anja
0
0
Svar på denne tråd

Til Anja
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 13:09
Selvfølgelig vil jeg atter rådføre mig med min dyrelæge hvis det fortsætter. Mærkeligt at dyrelægerne ikke selv snakker hostesafter mm.
Det gør mine ikke, men måske jeg skulle stille lidt spørgsmål omk. dette. :-)
O.i.a så er det belastende både for hesten og mig.

Nu vil jeg prøve at ride/longere hende i begrænset tempo, for at checke hende ud.

Tak herfra :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider