Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvor hurtigt kan man se resultater?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 09:48
Hej,

Jeg har en plag som er igang med en opfedning. Han går i løsdrift sammen med en oldenborger hoppe og en fjordheste vallak.

Morgen, middag og aften får de hver en trillebør med stor top på wrap og en med frøgræs.

Plagen får dagligt 1,5 kg Dobson & Horrel Fase 3 med ca. 3 dl olie i.

Men jeg synes ikke at han tager på hurtigt nok (man er vel en utålmodig sjæl).

Hvor hurtigt skal jeg regne med at han tager på?

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Det kan godt tage noget tid
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 09:55
Hvis han har været så mager, at det har hæmmet ham i hans vækst, så vil han som det første begynde at vokse igen, lige så stille. Derfor kan det godt tage lang tid inden det kan ses. Har han fået en ormekur? Ellers skal du nok tænke i de baner også. Plage bliver lettere angrebet af orm end voksne heste.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

En anden ting....
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 11:09
...der også kan forsinke en evt. opfedning, udover det som Sif skriver, er at om din plag evt. fryser, så bruger den en del mere energi til at holde sig varm, hvilket medfører at det måske går en smule langsommere med at få den til at tage på.

Men nu ved jeg jo heller ikke hvor meget pels din plag har sat, i regel så sætter de jo den pels de har behov for når de går i løsdrift, så det plejer jo ikke ligefrem at være det store problem.
Kun i nogle få tilfælde, hvor de har et meget "tyndt" hårlag.
Det afhænger jo også af race...

:-D M.v.h / Heidi :-D

>0< Ærlighed når man længst med...Tro mig >0<

0
0
Svar på denne tråd

Han har...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 14:50
...en pels der kan gøre en isbjørn misundelig :-D

Jeg tjekker jævnligt om han fryser (mærker efter på ørerne) men han er altid dejlig varm, så det bruger han ihvert ikke energi på.

Han bruger heller ikke energi på at løbe rundt, da jeg aldrig har set så rolig og flegmatisk en plag (han er tinker så det spiller nok også ind) Ikke engang mad kan få ham i højere gear, så han tager den i skridt fra den modsatte ende af folden - der er jo' stadigvæk mad til ham når han når frem ;-D

Ved vaccinationen i næste måned vil jeg lige få tjekket ham grundigt, tænder, orm mv.

Tak for jeres svar.

hilsen

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Foderplan?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 15:10
Hej Trine.
Har du fået lavet en foderplan?
Jeg har ikke den store foder forstand, men min hest får også Fase 3 fra brogården, og ud fra brugsanvisningen ville det da ikke mit første valg som foder til opfedning, da det giver meget energi på lidt foder.
Til en plag ville jeg nok vælge Fase 2 så jeg var sikker på, at den fik det den havde brug for i vokseperioden. Hvis din plag ikke er mager, men bare tynd kan det jo også være at den skal se sådan ud. Når de vokser er de jo tit ranglede at se på og de har slet ikke godt af at være for tykke. Prøv at spørge en dyrlæge eller foderkonsulent om hvad der er passende for din hest.
Mvh Pia*
0
0
Svar på denne tråd

Til Pia.
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 12:02
Hej Pia,

Han er desværre dicideret tynd ikke blot "ranglet".

Grunden til at Fase 3 blev anbefalet var at han er en laaaangsom spiser og han mister ligesom "gejsten" hvis han får store portioner og så går han simpelthen i stå og "levner". Og det er jo' ikke godt når han skal tage på.

Hvad ville du da anbefale af foder?

hilsen

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider