Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

forfangen hest erfaringer søges
Forfatter: 
Dato:  09-02-2005 22:21
Jeg har en stor 186cm. ridehest som er blevet konstateret forfangen. Hesten har ikke været udsat for foderskift,fordærvet foder eller dårlig hø.
Den har haft en hudbetændelse,et hævet bagben og er ved den lejlighed blevet behandlet dels med pennicilin og dels med cortison.
Derfor mistænkes forfangenheden at være en reaktion på cortisonbehandlingen.Nok om det.
Jeg ønsker at hører om jeres erfaringer omkring forfangenhed.
Hvor længe havde hesten boksro?
Da den kom på fold var det da en lille sygefold eller den store?
Hvad gav i den at spise under boksroen?
Hvornår trak i ture med den?
Hvor lang tid gik der før i kunne ride igen?
Hvis den fik ringsko og såler på hvor længe fortsatte det?
Er græsning på døgnfold nogensinde muligt igen?
Fik i taget røngtenbilleder af hestens hove?

Håber der er nogle gode og positive svar derude
venlig hilsen Helene
0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  09-02-2005 22:53
Hej Helene

Du fortæller ikke hvor ilde hesten har det, kan den slet ikke gå, eller virker den ok?

Nåh, men jeg havde æren af en sommergræsgæst der pludselig måtte bæres ind fra fold, det kom på under 1 time og han var meget slem.
Skal lige siges at hesten var tilvendt og ikke specielt tyk.

Han kom op og stå i en lille jordfold med et skur, de første par dage fik han kun ½ spand vand og 1 håndfuld hø i døgnet. ( 4 dage )
I dette forløb var han på smertestillende.
På 5 dagen var dyrlægen og kigge, han gik nu forsigtigt rundt, så jordfolden blev lavet lidt større og vi kom sand på, for at gøre bunden blød,forfangne heste vil helst ikke sætte tåen i fordi det gør ondt, så derfor er det genialt hvis man kan gøre underlaget blødt og dybt.
Nu begyndte han at bevæge sig mere, så var det også nemmere at følge med i bedringen af hove/ben.
Langsomt kørte vi foderet op, men kun med 1 håndfuld af gangen. ( det var kun hø og halm )
På 7 dagen startede vi med fuldfoderet, i dette tilfælle havre og tilskud.
På 10 dagen begyndte vi med 1 håndfuld græs.
På 14 dagen kom dyrlægen igen, denne gang var hun ikke i tvivl om at hesten nok skulle blive ok igen, han var næsten rengående i skridt og i meget bedre humør. Nu måtte vi gå tur i 5 min om dagen.
Efter 2 måneder var hesten igen på døgn fold og uden problemer, han har heller ikke vist tegn på noget. Ejeren har nu efter 6 måneder haft ham i røngten, for at se hvor stor skaden var i hovene. Mega heldigt! Man kunne ikke se den havde været forfangen i sådan et slemt tilfælle.

Jeg håber du kan bruge min historie...

Pøj pøj med din prulle ;-)

Kh Anja
0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  09-02-2005 23:27
Min blev halt (½-1 grad) Hun fik taget både thermografi og røntgen og lagt blokader men de fandt aldrig ud af hvad der var galt. Hun gik på det tidspunkt uden sko. Hun blev rengående på ringsko og gummisåler. Dette var i august2003.

I slutningen af maj 2004 begyndte det hele forfra(½-1 grad halt) Præcis de samme symptomer. Jeg tilkaldte en anden dyrlæge og han konstaterede forfangenhed med det samme. Hun gik allerede med ringsko og såler.

Hun kom på jordfold og fik hø og vand. Efter 10-14 dage var hun fuldstændig rengående. Efter 4 uger røg ringskoene men hun har stadig sålerne på(min smed vil have dem af og siger jeg er pivet. Tror de ryger til foråret. De er absolut ikke nødvendige længere)

Jeg er måske pivet, men min hest kommer ikke på døgnfold mere(måske en dag langt ude i fremtiden) og jeg er meget pernitten med tilvænning til græs...

Hun har ingen men af det idag. Men det kommer jo an på hvor slemt det er...I mit tilfælde var det jo 1(måske 2) milde tilfælde...

God bedring med hyppen :-)

Makul
0
0
Svar på denne tråd

forfangen hest erfaringer søges
Forfatter: 
Dato:  09-02-2005 23:32
Den var meget dårlig om morgenen da den skulle trækkes på fold. Den klassiske med bagparten langtinde under sig ,for at aflaste forbenene.
Jeg kontaktede straks dyrlægen som kom inden for en time.Den fik medicinsk behandling og smertestillende.Den havde så ondt at vi ikke kunne løfte ben på den. Dernæst boksro.
Dagen efter kom min smed ,hvor han godt kunne løfte dens ben og tage mål til ringsko - dem kunne han sætte på ,på trediedagen.
Den har nu udelukkende stået i boks 10 dage, på blød halm bund, og har de sidste 3 dage ikke fået smertestillende medicin.
Den går rundt i boksen, og er ved relativt godt humør.
Ok gang i maven, får hø og SpeedyBeat (melasse fri roe-piller).

Hilsen
Helene
0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 10:04
Hej Helene

Min tidligere hoppe SiSi, blev i sin tid voldsom forfangen. Dyrelægen mente aldrig hun kunne komme på græs igen (det var det hun blev forfangen af). Nu er jeg af den overbevisning, at en hest der ikke kan kommer på græs, ikke har et godt hesteliv, så jeg gjorde en ekstra indsats.

Da jeg var kommet til det punkt, hvor du er nu, begyndte jeg at trække med hende 2 gange om dagen. Min "genoptrænigs"-dagbog ligger derhjemme, men jeg vil gerne skrive til dig i aften, hvordan jeg greb den an.

Reste af hendes dage, gik hun med ringsko. Hun kom aldrig på græs før det første slæt var slået, og ved foldskifte kom hun først med, når det længste græs var bidt ned. Syntes jeg alligevel at græsse var lidt for "godt", lukkede jeg hende på en nedbidt fold om natten.

Efter genoptræning, red jeg hende helt normalt, hun havde en fint liv, og sygdommen kom aldrig igen.

God bedring til Bolero

Hilsen

Eva
0
0
Svar på denne tråd

hej Eva
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 12:12
Du må meget gerne skrive detaljer fra dit genoptræningsforløb.
Har i dag talt med dyrlægen igen igen....planen er boksro til på mandag,hvor der er gået 14 dage.Herefter foreslog dyrlægen at jeg gik nogle småture med ham,men at han fortsat skal stå i boks en uge.
Jeg håber det bedste og er der så meget jeg overhovedet kan for arbejde og familieliv.

Venlig hilsen Helene
0
0
Svar på denne tråd

Genoptræning
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 18:51
Hej Helene

Nå, min hukommelse er ikke hvad den har været eller også er det fordi det er tilbage i 1998 at SiSi var syg. Jeg kan nu se, at jeg faktisk begyndte at trække med hende allerede 3 dage efter hun blev syg.

Mange dyrelæger, deriblandt min, er af den overbevisning, at motion virker godt mod forfangenhed, da det øger blodcirkulationen, hvilket er vigtigt.

fra 3. til 9. dagen, trak jeg med hende 15 min. om morgenen og 15 min. om aftenen. Mens jeg var på arbejde gik hun på jordfold. I De 7 dage fik hun et smertestillende pulver 2 gange om dagen i en lille portion klid og en smule hø ellers ikke andet. Ophold i stalden om natten.

Efter de 7 dage stoppede smertebehandlingen, og det kunne konstateres at hun var haltfri. I de næste 5 dage øgede jeg gradvis hendes motion til jeg var oppe på at trække med hende 2 gange 45 min. Samtidig begyndte hun at komme på græs 2 x 30 min om dagen. Hun gik stadigvæk på jordfold når jeg var på arbejde og stod på stald om natten.

Da hun efter yderliger 5 dage stadig var haltfri, begyndte jeg så småt at ride på hende igen, og samtidig øgedes hendes tid på græs gradvis, og hun blev nu flyttet på jordfold om natten.

Det skal siges, at SiSi kun blev brugt til turridning, og aldrig mere end et par timer, da hun i forvejen havde en benstilling der gjorde at hun ikke kunne tåle alt for hård belastning.

Hendes forfangenhed startede sidst i maj måned og hun kom ikke på døgngræs den sommer, men blev flyttet over på jordfold om natten.

Jeg håber du kan bruge ovenstående til noget, selv om din dyrelæge har et andet behandligsmønster, og årstiden jo også er en anden.

Hilsen

Eva
0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  11-02-2005 19:35
Jeg kan anbefale dig at læse en bog af forfatteren Niels Tellerup, mener den hedder hestens benpleje.

Er den sidste nye han har udgivet.

Den indeholder alt det sidste nye vedrørende forfangenhed og alt hvad der dertil hører af de sidste nye undersøgelser fra videnskaben.

Niels tellerup er også manden bag..Spørg dyrlægen om hesten, hvis du kender den bog.

Men ved af erfaring at en hest som er forfangen ikke må trækkes med, den skal have et blødt underlag og selv have muligheden for at bestemme og den vil gå eller ikke, da tvangstrækning kan medføre hovdrejning af hovbenet.

I mange til fælde sættes hesten på hø og vand og hovene spulles med koldt vand ca 10 min 4-5 gange om dagen for at øge blodcirkulationen og virker også smertedæmpende på hesten. I værste tilfælde pakkes hoven ind i en bandage, for at skåne hestens ømme hove.

Alt foder indeholdene stivelse fjernes fremover fra hestens foderplan og sommer græsning skal ske med omtanke og tilvending, i nogle tilfælde vil døgngræsning aldrig komme på tale mere.

heste kan blive forfangen af mange ting..

frodigt græs..indeholdene licitin som er et sukkerstof, som kan give en forgifning i mavetarmkanalen.

Køreheste eller heste med beslag, kan ved gentagen slag mod asfalt over længere tid ødelægge lædersålen i hoven og på den måde give en form for forfangenhed...symptommerne er de samme.

foderskift osv.

men alt dette og meget mere uddybbende kan du jo evt selv læse om i Niels Tellerups bog om hetens ben og hovproblemer.

med venlig hilsen michaela
se mit nye føl på præsentation
0
0
Svar på denne tråd

special foder
Forfatter: 
Dato:  11-02-2005 22:47
hej
Jeg har en veninde som havde samme problem som dig. Hun er begyndt at fodre med noget fra Dodson & Horrell som er specielt til heste med tendens til forfangenhed.
For første gang i hestens historie har den nu ikke været forfangen i over et år, så det er måske vær at undersøge.
Hilsen Mette

En hest skal på fold hver dag.
:-D
0
0
Svar på denne tråd

Spillers
Forfatter: 
Dato:  12-02-2005 00:28
er faktisk den eneste foderproducent, der fremstiller et fuldfoderprodukt og et grovfoderprodukt godkendt af The Laminitis Trust. The Laminitis Trust regnes blandt verdens førende i forskning i årsagerne til - og forebyggelse af forfangenhed. Du kan læse mere om High Fibre Cubes og Happy Hoof her.

Med velig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland-Falster
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen.
Forfatter: 
Dato:  12-02-2005 07:35
Foderet fra brogaarden er godt til heste med teldens til forfangenhed, da der ingen stivelse er i. Min venindes hoppe som har været meget syg og forfangen nogle gange får det og stortrives på det.

det hedder.

Leisure Mix Fra brogaarden.

og blandes med lucerne

mvh michaela
se mit nye føl på præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg..
Forfatter: 
Dato:  12-02-2005 08:00
ikke lige læst alle indlæggene, men smid den stakkels hest ud, bare på en jordfold...

Jo længere den står inde jo mere trist, tvær og uoplagt bliver den. Dens ben bliver ved med at være stive og genoptræning tager dobbelt tid...

Min pony gik ude selvom den var forfangen, den gik bare på en fold for sig selv, så de andre ikke kunne irretere den, det var dyrlægens anvisning for han er meget imod boksro...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

Michaele:
Forfatter: 
Dato:  12-02-2005 10:09
Selvom et foder er fri for havre, er det ikke nødvendigvis fri for stivelse. Stivelse findes i meget andet end havre. Desværre angiver D & H ikke stivelsesprocenten, så det er svært at sammenligne produkterne. High Fibre Cubes indeholder 7 - 12 procent stivelse, men en så lav stivelsesprocent giver absolut ingen problemer i forbindelse med forfangenhed.

Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland-Falster
0
0
Svar på denne tråd

Erfaring
Forfatter: 
Dato:  13-02-2005 18:46

Min forrige hest, en islandsk hoppe blev også forfangen 1 gang.

Dyrlægen kom ud og hun fik medicin.
Efter 2 dage kom smeden og lagde ringsko og såler med silicone på forhovene. Det gjorde ondt på hende når smeden havde et ben løftet. Smeden vurderede at hovbenet kun var roteret ganske lidt (under 5 %).
Han mente at hun blev ridehest igen (og det blev hun også).

I den første uge var hun på lidt mudret lille jordfold om dagen og på boks med 1/2 meter høj halmbund. Det skal være muligt for den at stikke "tåen" ned for at mindske smerter.

Hun fik kun hø så vidt jeg vidste og blev faktisk lidt dårligere. Så fandt jeg ud af at hun fik fuldfoder........ det fik jeg stoppet og hun kom på hø i yderligere en uge og kom hurtigt i bedring.

Det er forbudt med normal foder til den slags heste.

Efter de 14 dage på hø fik jeg lavet en foderplan fra Brogaarden og trappede hende op med den i løbet af 1-2 uger. Det gik fint.

Efter de 14 dage begyndte jeg at skridte hende og efter endnu en uge var der ikke noget at mærke og jeg begyndte at trave.

Ialt 1 måned efter angrebet kom dyrlægen ud og lavede bøjeprøve og så hende longeret på hårdt underlag.

Der var intet at se ! Herligt.

Hun gik kun 1 smedperiode med sygebeslag - dvs. 6 uger, derefter normale sko.

Jeg spurgte dengang dyrlægen om jeg skulle få taget røntegnbilleder. Det mente han ikke var "nødvendigt" idet han havde set heste med forfærdelige røntgenbilleder, men hesten fór glad rundt. Så røntgenbilleder afgør ikke altid om hesten har ondt.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider