Hej Helene
Du fortæller ikke hvor ilde hesten har det, kan den slet ikke gå, eller virker den ok?
Nåh, men jeg havde æren af en sommergræsgæst der pludselig måtte bæres ind fra fold, det kom på under 1 time og han var meget slem.
Skal lige siges at hesten var tilvendt og ikke specielt tyk.
Han kom op og stå i en lille jordfold med et skur, de første par dage fik han kun ½ spand vand og 1 håndfuld hø i døgnet. ( 4 dage )
I dette forløb var han på smertestillende.
På 5 dagen var dyrlægen og kigge, han gik nu forsigtigt rundt, så jordfolden blev lavet lidt større og vi kom sand på, for at gøre bunden blød,forfangne heste vil helst ikke sætte tåen i fordi det gør ondt, så derfor er det genialt hvis man kan gøre underlaget blødt og dybt.
Nu begyndte han at bevæge sig mere, så var det også nemmere at følge med i bedringen af hove/ben.
Langsomt kørte vi foderet op, men kun med 1 håndfuld af gangen. ( det var kun hø og halm )
På 7 dagen startede vi med fuldfoderet, i dette tilfælle havre og tilskud.
På 10 dagen begyndte vi med 1 håndfuld græs.
På 14 dagen kom dyrlægen igen, denne gang var hun ikke i tvivl om at hesten nok skulle blive ok igen, han var næsten rengående i skridt og i meget bedre humør. Nu måtte vi gå tur i 5 min om dagen.
Efter 2 måneder var hesten igen på døgn fold og uden problemer, han har heller ikke vist tegn på noget. Ejeren har nu efter 6 måneder haft ham i røngten, for at se hvor stor skaden var i hovene. Mega heldigt! Man kunne ikke se den havde været forfangen i sådan et slemt tilfælle.
Jeg håber du kan bruge min historie...
Pøj pøj med din prulle
Kh Anja