|
|
| psykotisk hest |
|
|
ja jeg ved sku snart ikke hvad jeg skal mene!
har en dejlig vallak fra 1999, som er afsindigt cool, aldrig noget bøvl når man ride ham og generelt lige så fredlige som den slags normalt er(quarter)!!..men han er sku underlig når han er på fold...her om vinteren går han på en mindre vinterfold sammen med vores anden hest , en 3 års plag som har noget flere nerver end ham her!
Nu her mens der er frost så bliver de lukket ud på en græsfold- hvilket den unge af dem syndes er helt fint...men Tom ( ham som er "psykotisk") han går lige derud vender rundt og drøner ned i læskuret...og der er tale om fuldstændigt umotiveret meget fart når man tænker på hvor glat der er !!..det gør han uanset hvor mange gange jeg tager ham ud på græsset...
lukker jeg af for folden så de kun kan være på græsset så går der 5-10 min med forholdsvis ro så drøner han rundt indtil jeg henter ham ( og han er skumsvedt)
det er så heller ikke første gang han gør det..gjorde det også i efteråret da de gik på det sidste græs?!
vores anden hest er fuldstændigt upåvirket (selvom det normalt er ham med nerverne) og han går også på græsset alene meget af tiden
jeg fatter intet..var der noget der havde skræmt dem så burde det jo være begge???
det kommer altså i perioder, og det virker faktisk dybt psykotisk , som om han er fuldstændigt panisk overfor et eller andet deroppe...og han går kun rundt der oppe hvis jeg går først!!- og selv der virker han så usikker så jeg har spekuleret på om han mon helst ville bæres!!!
er der nogen der nogensinde har set noget lignende???!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underligt! |
|
|
Hej!
det lyder godt nok underligt med din hest!
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kender til lignende tilfælde!
Men jeg er lidt nysgerrig, har han dækken på eller andet udstyr? Er det 100% sikkert at han laver det nummer når du lukker ham ud? har du mulighed for at lukke ham ud andre steder?`Hvordan er han så?
Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fortsat |
|
|
jo han går med dækken- og første gang jeg så ham lave det nummer var det fordi han havde fået benet i et dækken= panik, men sidenhen har jeg også set ham gøre det uden dækken. Så længe han får lov at blive på sin vinterfold er der ingen problemer, når der er tøvejr løber de normalt rundt og leger uden han skaber sig- og han har jo også gået på foldene om sommeren uden bøvl!
egenligt kunne det godt virke lidt som om .."hvis jeg ikke får min vilje så bliver jeg altså bare hysterisk"!
en mildere grad af det ses nemlig også når han syndes vejret er for dårligt og man er lidt for længe om at lukke ham ind ( og han ikke kan komme til skuret)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det kunne |
|
|
næsten virke som om han har regnet fidusen ud!
Men er nu alligevel en ekstrem måde han viser sin utilfredshed på!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet