Hej
Det må føl og ungheste da gerne få, men om det forebygger kolik er der delte meninger om!
Olie i foderet feder og giver glans i pelsen, og i nogle tilfælde kan ungheste have bedre af at få en del af kornet erstattet af olie, da de ikke har godt af for meget stivelse. For meget stivelse kan medvirke til vækstforstyrrelser, dannelse af ledmus, OCD oa.
3 dl. olie kan erstatte 1 kg. korn.
Jeg vil egentlig råde dig til at få lavet en foderberegning, for det er også vigtigt, at føl og ungheste får NOGET kraftfoder, da deres tarm til omsættelse af grovfoder først er fuldt udviklet i 1 års alderen.
Alm olie har ikke en forbyggende effekt på kolik.
Olie er ren energi.
Føl kan godt tåle olie; Men olie indeholder ikke protein, så bør ikke gives til føl, på bekostning af proteinrigt foder.
Idet føl oftere er i underskud med proteiner, end med energi.
Man kan sænke stivelses indholdet i den samledede fodermængde, ved at tilsætte opblødte roepiller , som også er kolik hæmmende.
Hilsen
Jeg havde alligevel planlagt at følse skal ha roepiller når den kommer ud, også mod kolik men også for at få lidt mindre stivelse.
Men jeg skal nok få lavet en foderplan når den engang er kommet ud af mor og jeg har fået den hjem
Til Daisy Farvel min skat, sov godt En engel i hesteklæder har forladt denne jord, kaldt hjem til et sted hvor der var større brug for hende