Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gulerødder vs. roepiller
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 11:05
Jeg har gået og tænkt på, at vi på mit job(bofællesskab med heste) bruger rigtig mange gulerødder, vi køber en "cointainer" til 200 kr. hver uge.

Mit spørgsmål går på, om vi kan forbedre hestens trivsel samt bruge lidt mindre penge på foder, hvis vi gik over til roepiller.

Vi har to ældre fjordheste, som kun får gulerødder, travo-e og wrap.

4 heste, som får 800 g. tjørnehøj müsli team, gulerødder, travo-e og wrap(et haflinger/trakhener plag, en haflinger/trakhener hest 5 år og to fjordheste på 2 og 4 år).

2 heste, som får 1600 g. tjørnehøj müsli team, gulerødder, travo-e og wrap(en lille trakhener, en fjordhest i fol).

dette foder er fordelt på to måltider.

Disse 8 heste spiser til sammen 500 kg gulerødder om ugen, hvilket svare til 9 kg gulerødder om dagen, hvilket igen svare til 3.5 kr om dagen.

Hvis jeg skulle fodre med roepiller hvor meget skulle de så have, og hvad vil det koste?

Det skal jo helst være roepiller uden sukker i, da hestene ikke er de tyndeste i verden.

Hestene bliver aldrig overbelastet rent motionsmæssigt, da vores ryttere ikke er så gode, de skridter mest.

på forhånd mange tak for jeres hjælp.

Hilsen Marianne

Een gang Fuldblod... altid Fuldblod!!!
0
0
Svar på denne tråd

forskel
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 13:50
der er nu en stor en forskel på roepiller og gulerødder. feks går der 10 kg gulerødder på en FE (hvis jeg husker koorekt, dvs foderværdig er meget lav, men et godt suppl. til tidsfordriv og dyrene elsker dem jo.

I Roepiller er der faktisk en del energi sammenlignet med gulerødder, og der er mange flere fibre etc.

Roepiller koster ca 2 kr pr kg på foderstoffen (jeg giver 57,5 for 20 kg, så ok næsten 3 kr).

Min den ene lever af roepiller + racing mineraler + wrap. den får 300 g roepiller opblødt fylder det ca 5-7 L 2x pr dag. + 10 kg wrap.

faktisk syens jeg hverken at roepiller eller myslie TEAm er god til ungheste, andet et som et extra måltid, men det er bare min mening. jeg mener de bør have et foder der tager hensyn til deres vækst

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Ja begynd med roe piller.
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 13:57
roe piller og gulerødder kan slet ikke samlignes. Ved gulerødder får de jo ikke rigtig dækket noget behov andet end deres lækker sult...
Roe piller er jo rigtig godt fordi det gør at hesten får en mætheds fornemmelse, det gør den jo ikke ved gulerødder. Og roe piller er ikke decideret fedende som f.eks. havre eller fiber lux, men mætter altså rigtig godt. Så det ville være kanon at skifte til det kunne jeg forestille mig. Har faktisk aldrig redet en hest der ik bev fodret med roepiller. *S* Held og lykke med det.
Mvh Anja...
Rigtige kvinder rider hver dag. :-D
0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 15:06
fylder da osse i maven på hesten og der er da noget i gulerødder som hesten kan bruge...

Blev ved med at fodre med gulerødder, det er billigere og så længe hestene er dækket ind er der jo ingen grund til at lave om på noget...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

forskellige foderenheder
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 15:15
Det er sandt nok med at der skal 10 kilo gulerødder til en Fe (foderenhed).

Derimod skal der kun 1,12 kg roepiller pr Fe så det er slet ik noget der kan sammelignes..

Hvis nogen ikke ved hvad Fe er svarer det til at en Fe havre = 1,26 kg. Så er der lidt at sammenligne med.
0
0
Svar på denne tråd

så er det afklaret
Forfatter: 
Dato:  05-02-2005 11:01
Nu har Yankee været så sød, at hun har lavet foderplaner til alle vores heste med roepiller istedet for gulerødder, og hold da op, som jeg lige umiddelbart ser det, så spare vi 2 kr. pr dag pr hest, dvs. vi spare 480 kr pr. måned.

Tusind tak til Yankee

Hilsen Marianne
Een gang Fuldblod... altid Fuldblod!!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider