Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Husker i at ordne jeres hoppe´s patter???
Forfatter: 
Dato:  12-01-2002 13:59
Hej Hoppe-ejere....
Husker i at ordne jeres hoppe´s patter??

Jeg fik det først atvide at man skulle gøre det, for et par måneder siden, men har ellers haft med heste at gøre i 8-9 år, og har selv haft en hoppe i snart 4 år!!!

Jeg ville bare vide hvor mange der egentlig ved at man skal ordne dem og hvor mange der ordner dem....?:-)

KH Rina

(i)Ingen hopper ingen føl(n)

:-)Jeg ELSKER min hoppe Lulu:-)

Jeg har fået en masse nye

billeder ind på min præsentation:-D

0
0
Svar på denne tråd

Re: Husker i at ordne jeres hoppe´s patter???
Forfatter: 
Dato:  12-01-2002 14:48
Hej!
Jeg tqager den blødeste strigle og "gnubber" den mellem patterne. Der sidder tit nogle sorte fedtede flager (yum yum :-P )
Hun er lidt for kilden til at må fjerne det med fingrene, men hun synes det er fedt at få gnubbet med den bløde strigle :-)
Hilsen Mia
0
0
Svar på denne tråd

Og hvad med vallakkerne
Forfatter: 
Dato:  12-01-2002 15:45
Altsåååå - jeg har et problem med "rengøringen" i visse hudfolder.

Hvodden klarer I det?

Camilla & Felur

0
0
Svar på denne tråd

Re: Og hvad med vallakkerne
Forfatter: 
Dato:  12-01-2002 16:21
Ja - hvad med vallakkerne - det er ikke en af favoritopgaverne - men det skal jo gøres :-(

For at gøre beskrivelsen lidt morsommere giver jeg dig bare et link.

Beskrivelsen er i det mindste sjov....

Den salve der bliver nævnt "Excalibur" kender jeg ikke - har brugt helosan til at blødgøre, men man kan også købe specialsæber på apoteket der er beregnet til intimhygiejne - de må kunne passe til denne opgave.

http://jmatt.net/ElecEq/sheath.html

Husk at have gulerødder med til at giive ham bagefter - de færreste vallakker bryder sig om processen. Har dog kendt en enkelt vallak, der NØD det i fuldeste drag - til hans ejers åbenlyse græmmelse ;-)

Hygge

£isbeth

I am not young enough to know everything.

(Oscar Wilde)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-01-2002 17:08
*Pffft*

HAAAARHAHAHAHHAHAHAAAAaaaa...

Den har vist været her før, men den bliver sq ikke mindre sjovere af den grund :-D

Camilla & Felur

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-01-2002 17:40
Ja nu har jeg en vallak (om det er heldigt eller....)

Men en af pigerne fra min stald vidste åbentbart ikke at man skulle rense patterne på sin hoppe med det resultat den fik yverbetændelse i sidste uge, som hun opdagede da den virkede halt.

Hej fra @nn@
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-01-2002 19:57
Man SKAL ikke ordne en hoppe mellem patterne, det er et naturligt sekret den danner for at have en bestemt fugtighed mellem dem. Og yver betændelse af ikke at gøre det , underlig at der så overhovedet findes heste i vild tilstand, der er aldrig nogen som kommer på piller dem mellem patterne.

Hvis man absolut har lyst til det kan man gøre det, men hoppen tager IKKE skade af ikk at få det gjort.
Rigtige kvinder har mindst 1 Frederiksborghest B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-01-2002 20:05
Personligt foretrækker jeg i denne henseende en hoppe.

Men uanset hvad man har er det jo en ting der SKAL huskes. Det kan ikke være rart med en masse skidt siddende og genere - så på med handskerne...

Hygge

£isbeth

I am not young enough to know everything.

(Oscar Wilde)

0
0
Svar på denne tråd

Re: så'n gjorde jeg med mine hyppere..
Forfatter: 
Dato:  12-01-2002 20:49
Jeg renser selv patterne på min hoppe en gang om ugen.. Mens fodi at hun kommer ud på fold hverdag og så tager hun altid en ordenlig løbetur i gennem alt mudren.. og så bliver man altså rigtig smavset..

Da jeg havde min pony, tja.. han var en vallak. Hans ... (you know) rensede jeg os' en gang om ugen. Jeg gjorde det, at jeg tog gummihansker på og to fugtige klude. En af dem satte jeg op til ... og så kom den ellers pænt ud. (Han troede nemmerlig, at det var en hoppes .... ja, I ved hvad jeg mener).. Og så når den kom ud holdte jeg den med den ene af kludene mens jeg tog den anden klud og gjorde rent.. Det virkede..

MEN man skal huske ik at holde alt for hårdt om vallakkernes ... de kan godt blive lidt sure og så sparke ud efter en..
0
0
Svar på denne tråd

Jytte
Forfatter: 
Dato:  12-01-2002 22:37
Håber du har ret, for jeg har droppet at gøre det ved min hoppe. Hun er meget, meget sippet... og jeg synes det er temmeligt ækelt. :-( Bare lugten. Yrk!

Meen... generer det ikke hopperne, at der ligefrem er vokskager af skidt deroppe?

Mette (Fjolle)

Det gule helvede er løs

0
0
Svar på denne tråd

Mette
Forfatter: 
Dato:  13-01-2002 06:25
Tænk engang på alle de islændere som ikke kommer i hænder før de er 5-6 år !!! det genere ikke dem, og de store flokke af heste som lever vildt i USA.
Hesten er et vilddyr som er blevet tæmmet og der er lige som en grund til at de producere dette sekret, men jeg har da godt nok ikke hørt om nogen som er død af at man renser det væk men heller ikke det modsatte.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Mette
Forfatter: 
Dato:  13-01-2002 10:05
Personligt er jeg af den holdning en en hest skal ordenes sådanne "steder". Selvfølgelig er der da heste i vildmarken der ingen problemer har. Sikkert også islændere. Jeg synes bare man skal tænke over at vores små puttenut-rideheste primært er fremavlet til rideheste. Ved sådan en process bliver dyrene mere sarte. Et eksempel kan være mht. smed -Der blæser jo heller ikke smede rundt i vildmarken og beskære henstene. Men de klare de jo alligevel - der er simpelthen mere robuste. Jeg mener at vi har et større ansvar overfor pasningen af de heste vi har - her mener jeg mht. stigling, beskæring og pleje generelt, fordi vi har gjort hestene mere sarte i processen.

Annika
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-01-2002 11:21
det kan godt være en underlig instilling MEN jeg har aldrig vasket nogle af kønsdelene på hestene, jeg har aldrig set nogle problemer når der ikke er blevet vasket på kønsdelene
for det første er heste i naturen ikke blevet vasket på kønsdelene andet end når de gik i vandet, hvilket jeg har læst er sjældent
og for det andet har jeg også hørt at hvis man først er begyndt at vaske dem der så SKAL man blive ved da der bliver en øget risiko for betændelse
hyg
cecilie
0
0
Svar på denne tråd

Til Annika
Forfatter: 
Dato:  13-01-2002 13:31
Annika!
Ang. smede i vildmarken er der jo ntop den forskel, at vi i vores avl indimellem "glemmer" at sortere bl.a. dårlige hove fra, og på den måde bliver vores heste mere "sarte" - som du også selv siger.
Naturen selekterer jo selv; de ringeste dyr ('s gener) overlever ganske enkelt ikke. Survival of the fittest. Det er jo dét, som gør de vilde heste stærkere.
Har en hest den rigtige benstilling (iflg. os mennesker - og tilsyneladende også naturen hvad angår holdbarhed generelt), vil den i øvrigt også slide hovene korrekt.
Jeg vil give dig ret i, at vi må tage ansvar for, hvad vi gør/har gjort ved vores heste - også igennem avl. Men vi behøver vel ikke gøre dem endnu mere sarte, end de er.
Ariel sagde for resten i forbindelse med muk-diskussion, at hvis man lod mudderet være i fred på hestens ben, fik de ikke muk. Men hvis man derimod begyndte at vaske og børste i det, fik de muk. Stof til eftertanke!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Annika
Forfatter: 
Dato:  13-01-2002 14:04
Jeg "piller" patterne på mine hopper med jævne mellemrum.
Dels fordi de gerne vil af ed skorperne hvis de er hårde og dels som træning.
Der er alt for mange hopper man ikke kan komme til mellem bagbenene og jeg anser det for almindelig opdragelse at kunne røre hesten overalt. Det kunne man jo få brug for ved en evt yverbetændelse eller sårbehandling.
Det er lettest at vænne unghoppen til det med alm nus/småkløen uder maven, på lårene og på yveret om sommeren når de er fluestukket og derfor nyder at blive kløet.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Re: of hvad med vallakkerne
Forfatter: 
Dato:  13-01-2002 18:32
Min vallak får altså heller ikke ordnet noget mellem benene. Medmindre at jeg altså vil have en flyvetur over til den anden side af staldgangen. Jeg øver da med ham, i at kunne røre ham alle steder, men det går så langsomt at vi højst sansynligt ikke når det i hans levetid *s*.

Mvh

Majbritt

kun 2 ting er uendelige.....universet og menneskets dumhed!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-01-2002 09:24
Selvfølgelig behøver man ikke at gøre sin hest mere sart end nødvendigt. Derfor bør man vel, som med alle andre emne vdr. heste vurdere den enkelte hest. Min hest er forholdsvis sart. -derfor køber jeg heller aldrig at man skal lade mudret sidde for at undgå muk. Min hest har muk efter een dag på en mudret fold! Men igen det er jo den enkelte hest man må vurdere - stadig mener jeg bare at vi har et vist ansvar over for deres pleje og mener absolut ikke vi kan sammenligne ridehesten med en vildhest.

Annika
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-01-2002 12:45
Annika.
Jeg tror faktisk, vi er enige! - Jeg kunne bare ikke lide, at du skrev, at det var DIN HOLDNING, at de SKULLE ordnes... Det er da helt OK med mig, at DU (og andre) gør det. Cecilie med Fly har nok også ret i, at er man først begyndt, skal man blive ved.
Førhen har jeg har mest redet hopper, og jeg har også pillet deres patter med jævne mellemrum. Men jeg har aldrig vasket og skrubbet dem med sæbe... Jeg kunne højest finde på at skylle/spule forsigtigt - og skulle jeg engang gå videre end det, ville det selvsagt være med intimsæbe. En del mennesker døjer med svamp, fordi de bruger for kraftig sæbe og dermed ødelægger kroppens naturlige balance.
På nuværende tidspunkt har jeg en hingst. Og med ham har jeg da også den indstilling, at jeg vil kunne røre ham overalt. Det skal han ikke sætte spørgsmålstegn ved. Og har han den ude, kan jeg da godt pille de værste hudlapper af. Men jeg står nu altså ikke og hiver den ud på ham, for at kunne vaske den.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-01-2002 09:28
Nu er jeg så heldig at jeg har en hoppe - tror måske jeg var mere sippet hvis jeg havde en vallak/hingst. Jeg tørre min hests patter med svamp blødt op i lunkent vand efter behov. Dvs hvis hun har tonset rundt i mudder og lign. eller een gang om mdr. Kunne aldrig finde på at ordne med sæbe og var det tilfældet så ja -ville da klart vælge intimsæbe.

Jeg er også ret sikker på vi er enige...

Annika
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-06-2002 00:16
£isbeth (Monty): Intimhygiejne er vist mest beregnet til kvinder - surhedsgraden på disse sæber er nemlig stor, hvor mænd er mere basiske i deres sekret.

Det gælder sikkert også heste - og jeg tror ikke vallakkers kønsdel er et surt miljø, så ærligt talt ville jeg bare bruge lunkent vand og måske en anelse sæbespåner.

Bare lige en sidebemærkning.

Lise Rohden
zatogi@hotmail.com

En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar! ;D
| En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider