Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nyreslag
Forfatter: 
Dato:  28-01-2005 22:22
Hej

Jeg prøver lige igen, nu hvor jeg har lært at putte indslagene i den rigtige kategori. :-P

Ville gerne høre fra nogen der har oplevet nyreslag hos egne eller andres heste. Hvor slemt det var, om de kom sig, og hvor lang tid det så tog osv.

Vh Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Min har prøvet det 2 gange..
Forfatter: 
Dato:  28-01-2005 23:04
Hej..

Min pony-pige har haft nyreslag 2 gange mens jeg har haft hende.
Den første gang er for 5-6 år siden. Hun var blevet redet hårdt og er så evt. ikke blevet skridtet ordentligt af. Dagen efter dag jeg skulle ud og ride var han meget stiv i bagparten og ville helst ikke gå. Vi fik ringet efter Dr. Dyr, som kom og gav hende noget smertestillende. Derefter stod den på boksro, så vidt jeg husker.

Anden gang var for 3-4 år siden. De havde været på mark og blevet jagtet rundt af bremser. Det bevirkede så at hun stod med nyreslag dagen efter da jeg kom ud til hende. (Jeg vidste ikke det med bremserne før dagen efter). Hun så ikke ud til at have det får godt og ville igen ikke særligt gerne gå, da hun havde for ondt i bagparten. Dr. Dyr kom igen, og hun fik noget smertestillende, og derefter boksro, men kan ikke huske hvor længe..

Siden har jeg ikke oplevet det.. Hun er kommet sig fint over det begge gange..

Det var mine erfaringer..

Knus Vibs.

"Jeg er ikke underlig - Jeg opfører mig bare som andre ikke ville gøre...!"
:-P
0
0
Svar på denne tråd

Jeg mindes kun to
Forfatter: 
Dato:  29-01-2005 12:18
heste med nyreslag. Den ene var en rideskolehest, der havde tendens til at få nyreslag. Den fik det på en tur i skoven og det endte rigtigt galt og den blev aflivet efter 3-4 dage. Det hører dog til sjældenhederne at det går så galt.

Min venindes hest har haft det et par gange og den tåler ikke pludselige vejrskifte eller voldsom fysisk udfoldelse (den er ikke i form pt).

Forebyggelsen skulle være foder med mindre protein, stivelse og så skal hesten motioneres regelmæssigt og hver dag og have konditionen bygget langsomt op. Heste der har haft nyreslag har større tendens til at få det igen end heste, der aldrig har haft det.

En galophesteejer jeg snakkede med sagde at hendes ene hoppe havde tendens til det og den blev fodret med kun roepiller og en smule havre for at den ikke fik for mange proteiner. Det var hendes måde at forebygge.
0
0
Svar på denne tråd

nyreslag
Forfatter: 
Dato:  29-01-2005 17:46
for meget stivelse er ikke godt for en nyreslags hest.
det vil sige for meget korn eller sukker, og de skal helst på fold inden man rider.
nogle hoppper der får det tit kan det godt være en ide at få tjekket æggestokkene om de har en syste eller sådan noget.
men om ikke andet er et nyreslag mælkesyre ophopning
0
0
Svar på denne tråd

Kendte en
Forfatter: 
Dato:  30-01-2005 18:25
rideskolehest, der fik nyreslag. Med hende endte det med at hun skulle aflives. Det var ret voldsomt og hun blev aflivet samme dag. Du kan læse mere om nyreslag på www.netdyredokter.dk, her er et link til det: tryk her

Med venlig hilsen
Rebecca

Det gælder ikke om at have magt over en hest, men at blive ven med den {>
Hestens mest naturlige ønske er at leve i samarbejde og ikke i konflikt.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider