Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Galle.......
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 15:11
Hej

Hvorfor får en hest galle på et ben f.eks, og hvad kan man gøre for et mindske det? Er der noget man kan smøre det med, måske massere det??
Generer det hesten?

:-D Hilsner Thrine :-D

(i) "Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt. " (i)
0
0
Svar på denne tråd

galle?
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 17:19
har aldrig hørt om galle hvad er det kan det udybes
0
0
Svar på denne tråd

læs det
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 19:27
her ;-)

Galle

Mange venlige hilsner

Maria

Billeder af Van Basten og Laura på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak!

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Tak for linket
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 19:45
Har læst det, men blev desværre ikke klogere af
det...

0
0
Svar på denne tråd

okay, så
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 19:57
prøver jeg at forklare det ;-)

Galle betyder hesten har en hævelse eller en væskeindsamling i området omkring en skadet sene. Dette kan skyldes en fejltrædning eller det kan komme på grund af en forkert hovbeskæring.
Galle kan typisk opstå ved forvridning og hævelsen stammer fra den væske, der kommer fra ledkapslens slimhinder. Galle kan forekomme overalt, men man ser det typisk i senerne ved koderne og hasen.

Man skal altid følge galle meget nøje, men det behøver ikke at være alvorligt, eller give nogen priblemer for hesten.
Ældre heste har tit galler, da de er lidt slidte - men det genere dem sjælendt.

Håber det hjalp ;-)

Mange venlige hilsner

Maria

Billeder af Van Basten og Laura på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak!

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Lidt........
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 21:25
Men jeg undrer mig bare over at en hest på 8, har haft galle i koden (bagpå) på et bagben i flere år. Den står korrekt på benet, og det andet bagben har ikke synderligt galle i forhold til.

Jeg vil sådan set også gerne vide, om man kan gøre noget for at mindske det? Kan man smøre det med noget specielt, massere det, eller skal hesten bandageres når den står i boks?

0
0
Svar på denne tråd

det kan
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 21:37
også komme, hvis hesten er blevet overanstengt, som den nok er i dit tilfælde...
Man kan ikke rigtig forebygge det, men jeg putter gerne noget Hot and cool eller SuperCool på fra blue hors efter jeg har redet, så det stadig arbejder med benene efter ridningen ;-)

Mange venlige hilsner

Maria

;-)
0
0
Svar på denne tråd

ikke massage
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 21:45
jeg vil fraråde massage. For sidst jeg havde massør til hesten, masserede hun hans forben der hvor han har galle, og han faktisk ret halt et par dage efter. Men det gik da over igen..
Man kan nok ikke gøre noget, men jeg rider med gamascher, og efter ridning, er det ligesom at gallen er mindre hævet og mindre anspændt, der hvor gamascherne har varmet..
0
0
Svar på denne tråd

min hest..
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 23:41
har galle på alle fire ben. Da jeg fik ham for 3 år siden, havde han det kun på bagbenene, men også nu på forbenene. Fik og vide af dyrlægen dengang, at det ingen betydning har for hesten, at den ikke halter eller noget. Der har heller ikke været problemer med min, dog for godt 1 mdr. siden begyndte han at være lidt stiv på det ene bagben. Fandt ud af, da jeg havde en massør ude ved ham, at det galle var gået lidt længere op ad benet på ham. Hun sagde at jeg skulle ligge en staldbandage på natten over, med bandagerunderlag samt et stykke plastik. Det gjorde jeg 2 gange, hvorefter "hævelsen" var faldet og det sad nu igen, kun ved koden.

hilsen comet og anette
0
0
Svar på denne tråd

det der bånd
Forfatter: 
Dato:  23-01-2005 10:21
back on track - det bliver også anbefalet til heste med og uden galle (forebyggelse)

på www.hestens-helse.dk kan du læse mere
0
0
Svar på denne tråd

Galle.
Forfatter: 
Dato:  23-01-2005 13:29
Jeg lagde et tykt uldomslag og en bandage hver aften på min gamle DV hoppe og det fik den til næsten at forsvinde...
knus.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for....
Forfatter: 
Dato:  23-01-2005 14:35
svarene!

Back on Track lyder interessant - andre der har prøvet det med succes?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider