Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Helhedsorienteret sygdomsbehandling?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2002 10:01
Pt. står vores gamle hoppe med et stk. betændelsesfyldt ben og har været på pencilin samt haft besøg af dyrlægen 2 gange. I fredags kom han til den konklusion, at hun simpelt hen har et eller andet (kan ikke lige huske hvad det hed), hvor betændelsen samler sig for derefter at "lave" sår for at komme ud. Han havde selv haft en unghest der blev aflivet pga. det samme.
Tøsen skal derfor "behandles" med varme omslag (meget varmt sæbevand) med folie uden om og til sidst en bandage til at holde det på plads - det skal hun så stå og "bage" med en times tid eller deromkring.

Nu er hun jo ikke verdens tykkeste hest og har hele efteråret/vinteren været på fedekur. Hun har været meget underernæret før og har derfor heller ikke specielt meget immunforsvar at stå imod med. Når nu hun så har stået med feber og haft ondt, har hun stor set ikke rørt sin mad, men gerne spist hø og halm.
Vi har så ændret på hendes foder på den måde, at hun nå kun får kerne med vitamin- og mineraltilskud, olie og sine urter mod gigt, som samtidig skulle virke betændelseshæmmende. Jeg har ydermere bestilt Askims stærke hvidløgspulver (også betændelseshæmmende) + skal på foderstoffen i dag og have klid. Prøver desuden at få hende til at spise nogle små briketter med abcde-vitamin. Og så får hun alt det hø hun kan æde. Alt dette fordi det er det eneste hun vil æde pt. og samtidig for at hyppen skal få noget ekstra energi til bekæmpelse af betændelsen.
Hun har ydermere fået et tyndt dækken på (står normalt uden dækken), da hun jo helst ikke skal bruge for meget af sin sparsomme energi på at holde varme, når nu hun ikke har et normalt fedtlag.

Men, efter denne laaaange forklaring, er mit spørgsmål: Hvor mange af jer tænker egentlig - med et fint ord - i "helhedsorienteret sygdomsbehandling"? At det kan kræve en ændring af foderet, ekstraordinært tilskud af et eller andet eller behandling af noget helt 3. at få hestens sygdom kureret?
Hvor meget stoler i på, at dyrlægens pencilinkur er nok til at kurere hesten?
Jeg ved godt, at man ved eks. hosteheste er meget obs på de ydre forhold, men hvad med andre sygdomme?

Jeg har ikke selv tænkt specielt meget over dette før, da jeg heldigvis ikke har haft så syge heste før. Men præcis som patienter på et sygehus hurtigere bliver raske hvis de får mad de kan lide og som de derfor spiser, sådan må det da også være med heste? Eller?
Måske er det nogen gange dette aspekt der mangler ved behandling af syge heste? Min egen dyrlæge nævnte ikke med et ord at det måske var en ide med en ændring af foderet for at få hesten til at æde.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Helhedsorienteret sygdomsbehandling?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2002 11:58
Hej Pia,

Jeg prøver at tænke således og det gør min dyrlæge også.

Sideløbende med alt det du nu sætter i værk, ville jeg, hvis jeg var dig, hesten en omgang Traumeel S. Det er helt suverent til betændelser. Det er et homøopatisk middel som findes i dråber og piller og ikke mindst i creme.

Hvis du får piller, så skal hesten have 15 om dagen uden for måltidet (giv fx. sammen med lidt foder) i 3-4 dage. Hvis benet stadig er hævet, så fortsæt til hævelsen er faldet. Det virker.

Jeg har inden for den sidste måned prøvet det med 2 forskellige heste. Den ene, en stor vallak fik et lille sår efter et spark. Benet blev dobbelt så tynkt. På 4-5 dage var benet normalt igen med Traumeel. Jeg har lige prøvet det med en 8 måneders plag. Skrammer fra trådhegn. Bagben tykke. På 6 dage er de fine igen.

Prøv Traumeel. Det kan jo også godt bruges til mennesker....

:-) Elinor
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-01-2002 12:08
Alting hænger jo sammen.
Det din dyrlæge er i gang med lyder i mine øjne (da jeg jo læser og ikke lytter) som symptom behandling og ikke årsags behandling.
Men det er jo ikke noget nyt, det er jo den traditionelle behandling for alle også mennesker.

Når min hest fejler et eller andet kaster jeg mig både over det dyrlægen foreskriver samt alle alternativer jeg kan komme i tanke om som kan supplere dyrlægens behandling.

Hvis jeg var dig så ville jeg helt klart kigge en ekstra gang på foderet og sørge for at hun får alt hvad hun har brug for af vitaminer og mineraler (Men det gør du jo allerede). Evt. købe flydende vitamintilskud som du kan dryppe over høet, hvis hun foretrækker at æde hø.
Varme omslag er godt, ved betændelses tilstande brugte man i gamle dage, så vidt jeg husker, varme løg-omslag da det skulle hive betændelsen ud.
Desuden ville jeg supplere med gåture så hun får gang i blodomløbet også selv om hun går på fold, det er jo ikke sikkert at hun går nok derude.
Og endelig skader det jo heller ikke at få en reiki-healer ud og hjælpe hesten med at hæve energiniveauet.

Så som du kan se ville jeg heller ikke "nøjes" med dyrlægens behandling.

Jeg håber at den stakkels hest snart får det bedre.
Charlotte
---If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning :-0
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-01-2002 13:16
Gåture er vi desværre afskåret fra pt. For det første støtte hun ikke ret meget på benet og desuden er det ren is lige uden for døren. Når hun ike støtter så meget, tør jeg ikke lokke hende ud på is. Men vi vender da lige et par omgange i maskinhallen i et meget sindigt tempo:-)

Jeg tror nok, at min dyrlæge stort set har afskrevet min hyp allerede pga. hendes alder og huld (hun bliver 17 til sommer).
Da jeg spurgte om at gå med hende, når is og sne forhåbentlig snart er væk, var svaret, at det behøvedes ikke, men hvis det hjalp på hendes humør, så var det da fint....
Hun bliver ihvertfald glad, når jeg åbner boksen og hun lige kommer ud og vende en lille tur.

Mht. spisning, så er hun gået fra "normalfoderet" (korn, Salvana junior og mysli og olie) til kun korn, vitamin- og mineralbl. (det samme som de andre hyppere får)og olie + gigturter, så hun skulle være dækket helt ind, hvia hun bare gad at æde det hele. Mineralbl. ryger som regel ned, det er kun 100 g. hun får og det ligger øverst, så det bliver heldigvis spist.
Mht. mangler, så tror jeg ikke hun mangler noget specielt. Hun spiser ikke underlige ting:-) og har i vinter slet ikke engang været småforkølet, på trods af den mangl. huld. Hun har også kommet sig pænt i løbet af fodringssæsonen, desværre er en del af det jo røget af igen nu:-(

Men heldigvis ser de varme omslag ud til at virke - hævelsen forsvandt en del allerede efter 1. omslag, så....vi krydser fingre.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-01-2002 14:15
Hvis hun skal være tykkere så prøv at få fat i noget wraphø det giver ihvertfald huld så det vil noget.

Er der Is udenfor, det havde jeg vist lige fortrængt, jeg kom heller ikke ud at ride i går, jeg turde ikke pga isen. Men det var jo i går, og i morges var jeg ved at gå på rumpen i en overflade tøet ispyt ... men det havde jeg vist også fortrængt.
Ups !
*hæhæ*
Det kunne være min hukommelse trænger til lidt supplement
Nå det var vist et sidespring...

Groft hvis dyrlægen har afskrevet hende pga alderen, han tager vel ikke færre penge af den grund.
Charlotte
---If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning :-0
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-01-2002 10:04
Hej Pia

Jeg tænker meget på helheden, også som forebyggelse.
Jeg fodrer og opstalder hestene på den bedst mulige måde til at forebygge ting som kolik og luftvejsproblemer som jeg da heller aldrig har haft spor af.

Nu bor du jo på Bornholm og jeg ved at mærket ikke kan fåes ovre hos jer, men kan du skaffe noget St. Hippolyt
Struktur E fra fastlandet så er det nogenlunde det bedste du kan få til generelt at styrke imunforsvaret.
Flere utrivelige heste med småsygdomme og skavanker er kommet sig efter et par mdr med dette tilskud. Det er virkelig godt.

Hvis du vil ofre nogen penge på din gamle hoppe så få fat i en rigtig hestetandlæge. Det kræver bedøvelse osv og løber derfor op men feks Callibee (også gl fuldblodshoppe) der også var utrivelig og tynd trives nu i bedste velgående på ca det halve foder af tidligere efter tandlægebesøg.

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-01-2002 11:27
måske kan disse råd lokke lidt foder i din hest.
min gamle hoppe har også af og til været uvillig til at indtage kraftfoder, hvis hun har ondt.
for at lokke foder i hende, indtil hun frivilligt "tager fra" igen har jeg fået det råd at give hende flere, små portioner - det tager tilsyneladende pippet fra hende at blive konfronteret med en hel portion af gangen.
tillige hermed får hun en håndfuld sukker og en halv liter lunkent vand over foderet - måske ikke tandhygienisk korrekt - men hun æder det - hurra!.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-01-2002 23:09
Hej Pia!

Jeg går meget ind for helhedsorienteret sygdomsbehandling.
Jeg bruger meget sjældent en dyrelæge til mine dyr og hvis jeg bruger en er det en dyrelæge der går ind for og bruger alternative behandlingsmetoder så som Healing, kiopraktik, massage, kinesiologi, akupunktur, telepati osv.
Det har stor betydning for vores fysiske velvære hvordan vi har det psykisk det samme gælder for heste,
derfor kan man ikke fjerne et problem ved bare at symptom behandle man bliver nød til at finde frem til årsagen til problemet og fjerne det
En kinesiolo kan ud fra em muskeltest, teste frem til om din hest få det rette foder,vitaminer og mineraler og om den kan tåle det den får.
der kan være mange årsager til at din hest er syg det kan være foderet men at det er fordi den er gammel det tror jeg ikke 17år er ingen alder for en hest hvis den bliver passet godt og elsket og det lyder det til at din bliver.
Mvh. May-Brith
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider