|
|
| Ansøge om byggetilladelse Ridehal? |
| Forfatter:  |
Tina Byssing |
| Dato:  |
20-01-2005 14:56 |
|
Nogle af mine bekendte overvejer at bygge en lille ridehal.
De har nedlagt landbrug med 5 tdl. land.
Ved en forsigtig forespørgsel på teknisk forvaltning, har de fået af vide, at det er meget svært at opnå tilladelse til at bygge en privat ridehal.
Nogle siger derfor, at man skal søge om at bygge et maskinehus og så bare bruge det til ridehal, eller...?
Hvordan har I grebet sagen an?
Fik I afslag, eller lov til bygge?
Er der nogle smarte smuthuller man kan bruge for at opnå tilladelse lidt lettere
På forhånd tak for jeres hjælp.
Venligst
TinaB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kender flere.... |
|
|
... som har private ridehaller, og de er allesammen opført om maskinhuse - officielt...
Hilsen Sif
Har du en fjordhest? Så er fjordhesteavlens kurser måske noget for dig - se mere her: fjordheste-kurser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| zonetilladelse |
|
|
jeg har lige snakket med vores byggesagsbehandler.. og jo det er vist sværrere at gennemføre opførelse af ridehal kontra maskinhal.. dette begrundes med der skal tages stilling til om projektet er nødvendig for ejendommens nyttelse.. og det er svært at bortforklare at en ridehal er til privat brug...
hvis det er erhverv er det på bais med en maskinhal.. men du skal ikke tro du kan bygge en maskinhal også bare lave den om til ridehal.. så er det ulovligt byggeri...
ved ønske om en maskinhal bliver der vurderet om hallens størrelse også er nødvendig for driften på ejendommen...
men der skal gives zonetilladelse til sådan et byggeri... og det betyder som regel det skal i høring..
håber det ku hjælpe lidt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har bygget |
|
|
ridehal - og vi søgte om zonetilladelse for at kunne få lov til at bygge. Zonetilladelsen bliver slået op i en avis herefter er der ca. 14 dages indsigelsesfrist. Såfremt ingen gør indsigelser får man zone tilladelsen.
Sammen med zonetilladelsen indgav vi en skriftlig ansøgning med gode argumenter for, hvorfor vi ønskede at bygge en ridehal.
Vi slog bl.a. på at da vi ikke havde nok jord til at drive det som et økonomisk landbrug havde vi valgt at benytte jorden og bygninger til hesteavl. Herefter kom jeg med en faglig forklaring omkring hesteopdræt og motionens betydning for opdræt samt hvor vigtigt det var for økonomien i vores hestehold, at jeg selv kunne tilride og ride hestene hjemme hele året - så jeg ikke skulle betale opstaldningspenge ude.
Ligeledes slog jeg på at hallen skulle erstatte en gammel nedslidt lade og at ejendommen herefter bygningsmæssigt ville være nemmere at vedligeholde og at hallen ikke ville skæmme ejendommens udseende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Principielt |
A |
20-01-2005 17:25 |
|
skal I ansøge om zonetilladelse iht. planloven.
I risikerer, hvis I får det opført som maskinhus og kommunen kommer forbi og kigger en dag og så ser, at det anvendes som ridehus, dels at skulle betale det gebyr man alligevel skulle betale, hvis man havde søgt om zonetilladelse og dels at ridehuset skal rives ned.
Gør brug af de argumenter, som Heide Frederiksen skriver - de er gode.
Hvis I har stutteri og INGEN udlejning, så behøver I ikke at ansøge om zonetilladelse. Et stutteri defineres vist nok i denne sammenhæng som minimum 6-8 avlsdyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen erhverv på ejendommen |
Tina Byssing |
20-01-2005 18:13 |
|
Der er ikke tale om et stutteri, så de kan ikke argumentere for ansøgningen med et erhverv. Der står kun en avlshoppe på stedet, og det er jo knap nok...
Det eneste argumenter de har, er at der er langt til nærmeste ridehus, at de har til hensigt at åbne det for andre ryttere i området, samt placeringen ikke vil kunne ses fra vejen eller genere nogen....
Holder den..?
Skal man søge zonetilladelse ved kommunen og hvad koster det?
Tak igen for jeres hjælp.
Venligst
TinaB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klø på... |
Camille |
20-01-2005 18:47 |
|
Bare klø på og tag ikke et nej for et nej. Få lavet et forslag til bygningen og dens placering og få kommunen ud.
Her hvor jeg bor fik vi bygget ridehus i sommer, det tog godt et år med at få tilladelse, men med nogle småændringer blev der givet tilladelse. Det er opført som ridehus og der er ikke erhverv på ejendommen. Der er en del andre ridehuse i området.
Hvis man har stutteri og er momsregistreret er det dog lettere at få tilladelse fordi det så er en forudsætning for ens forretning.
Camille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja der skal |
A |
20-01-2005 20:16 |
|
søges zonetilladelse, hvis I vil gå den rigtige vej. Det er vist nok individuelt, hvad de enkelte kommuner tager for det. Jeg har hørt om priser mellem 5.000 og 50.000.
Der er også en række regler om, hvor langt væk bygningen må ligge fra de eksisterende bygninger, så kontakt eventuelt en landboforening og få dem til at hjælpe Jer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende... |
Libbeb |
20-01-2005 20:28 |
|
...jeg har et spørgsmål angående maskinhus som hidehal (håber det er ok?)!
På den gård vi har købt, er der et maskinhus (ca.17*26m), som vi har tænkt os at lave om til ridehal (den er opført i 2000 som grisestald, men har ikke været brugt pga. tidligere ejers fallit), er det lovligt, eller skal man søge om noget?
Jeg regner med at det kun er mig og evnt. min kæreste som skal bruge den, men hvad hvis vi får en lejer eller to, må de så bruge den???
Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha, det går lidt ud over |
A |
20-01-2005 21:27 |
|
min viden, men jeg tror nok at reglerne er sådan, at hvis en bygning er opført med et vist formål for øje (i dette tilfælde svinestald), så skal der gå fem år inden man kan få omregistreret formålet (ridehal) med bygningen hos kommunen. Og i Jeres tilfælde, så er de jo næsten gået.
Jeg mener ikke, at det har nogen betydning om det er Jer selv eller andre, der anvender bygningen. Det er selve anvendelsen af bygningen, som kommunen vil hænge sig i.
Men for en sikkerheds skyld, så ville jeg nok kontakte den lokale landboforening.
(-: Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ændring |
|
|
af en bygnings anvendelse skal altid anmeldes til kommunen... ellers er det ulovligt...
og hvis en anmeldelse er nok så koster det ikke noget... og man følger loven... men kontakt byggesagsbehandleren i din kommune.,, han/hun kan fortælle alt hvad du skal vide... du kan også hurtigt få indtryk i hvordan du vil stå i sagen.. de har jo også tit en mening og som regel kender de deres kommune
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange... |
Tina Byssing |
21-01-2005 10:03 |
|
1000 tak for jeres svar.
Det hjalp meget
Venligst
TinaB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zonetilladelse |
|
|
Den zonetilladelse som der er snakket om i tråden - gælder den over alt i DK eller er det kun i bebyggede område som små landsbyer m.m.?
Vi skal nemlig have lavet ridehal og vi bor ude hvor kragerne vender. Vi er en lille gruppe huse (3 stk) som ligger inden for en 1/2 km fra hinanden - ellers er der over 1 km til nærmeste nabo.
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det gælder |
A |
21-01-2005 18:25 |
|
især i landområder (jeg ved ikke, hvordan reglerne er i byområder), så jeg vil mene, at I skal ansøge om zonetilladelse.
Held og lykke med byggeriet!
(-: Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så må vi jo heller komme igang |
|
|
Ok - tak for det.
Jeg troede faktisk mest det galt der hvor man generede en masse mennesker (når de skulle gå og kigge på sådan en stor hal)
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Århus - Nogen der ved |
|
|
om det er rigtigt at det er omsonst at søge om
den slags syd for Århus?
Rygterne siger at amt/kommune ikke vil give tilladelse