Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tøjlehalt
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 19:17
Hvad er det?

Hilsen Carina &
Mr. Magoo & ****Prins****
0
0
Svar på denne tråd

Ja jo bop bop.....
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 21:14
Tøjlehalt er, når hesten er halt når den rides - men ikke ved mønstring, dvs. uden rytter.

Hesten kan blive tøjlehalt af at rytteren sidder meget urolig, har urolig og/eller hård ¨hånd.
Men det kan også skyldes problemer med sadlen. Problemer med tænderne. Problemer med nakken. Problemer med biddet osv osv osv.

Personligt mener jeg, at en hest halter fordi den har ondt. Og derfor bør man finde udaf havd det er som genere hesten - og ikke lade sig nøjes med at vide at hesten er tøjlehalt - så jeg rider videre.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Vi havde en....
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 09:51
Vi har en islænder der var tøjlehalt, og det skyldtes problemer med nakken. Nu har nu fået utallige akupunktur behandlinger og er rask (7-9-13)
Anna Andreassen - pony- og islænderrytter
:-)
0
0
Svar på denne tråd

Tøjlehalt
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 11:21
Jeg kender alt for godt til tøjlehalthed.

Jeg købte min dejlige hoppe, men tidligt var hun halt når vi red dressur. Nogle gange føltes det som om hun røg helt ned på knæene. Så voldsomt haltede hun. Det var forfærdeligt og jo overhovedet ikke til at ride på.
Andre gange var der ikke noget eller kun meget lidt.

Jeg har haft jeg ved ikke hvor mange til at undervise mig og ride hende. Og her snakker jeg også om beridere.

Noget af det første jeg gjorde var at få tjekket min sadel, Den blev omstoppet da det dybeste punkt lå for langt fremme. Men ellers passede den, sagde han.

Men det hjalp ikke på tøjlehaltheden.

Så jeg prøvee massør, kiropraktor, tandlæge, nyt bid. Til sidst var jeg lige ved at opgive.

Indtil jeg købte springsadel. Da jeg lagde den på hende var hun pludselig OVERHOVEDET ikke tøjlehalt. Så jeg fik hurtigt købt mig en ny dressursadel.
Og idag er hun slet ikke tøjlehalt og det går bare fremad med ridningen. Hun er utrolig arbejdsom og elsker at lave nye øvelser og komme ud og røre sig. Min gamle sadel har formenttlig være for smal til hende og dermed klemt hende. Så hun havde jo ondt!

Og når jeg tænker på de undervisere der fortalte mig at det var en vane hun havde udviklet for at slippe for at lave noget. Det var bare så forkert som det overhovedet kunne være.

Så hvis der er nogen der har en hest der er tøjlehalt, så find på hesten skyld og Jeres egen ud af hvad årsagen er. Hesten har jo kun en måde at fortælle om noget gør ondt eller er ubehageligt. Så lyt til hesten!

Kh Maria
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider