Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Smukke Ganger drikker IKKE nok
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 08:20
Jeg aner snart ikke mine levene råd :-(

Med det med at man kan trække dyret til truget , men ikke tvinge det til at drikke . Prøver jeg nu i egen stald :-(

Han har haft blærebetændelse . Og da han ikke drikker nok er det svært at få hans blære ordenligt skyllet ud . Han drikker mellem 15 L - 25 L på 16 timer .
Og selv om han får opblødte roepiller ( 4x om dagen ) som er våde , så er det langt fra vand nok .
Jeg vander med spand og skifter det hver gang han kommer ind eller jeg er i stalden .

Jeg har prøvet med sliksten , rør han ikke .
Alm. salt en smule i bunden af krybben for at gøre ham tørstig , han æder bare ikke det sidste :-(

Hvad skal jeg finde på ? Alm. elektrolytter ??

Illum

0
0
Svar på denne tråd

elektrolytter
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 08:45
put noget i din hests vandkop.

Mange venlige hilsner

Maria

Billeder af Van Basten og Laura på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak!

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Kan du ikke
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 09:20
finde en FUN-saft som han måske kan lide og blande i vandet? Øhh, har ikke prøvet det, men heste kan også li' søde sager jo. Og alle kneb gælder.

Jeanette
0
0
Svar på denne tråd

den salt der?
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 09:30
Den salt du skriver om.. jeg er nok lidt langsom, men blander du den i hans mad? Hvis ikke du gør, og bare lægger den i krybben, så ville jeg ændre der. Jeg ville blande salt i hans foder eller roepiller så han ikke kan snyde sig udenom og derfor bliver tørstig. Elektrolytter i vandkoppen vil vel bare få vandet til at smage underligt ?:-)

Ane

Use what talent you possess: the woods would be very silent
if no birds sang
except those that sang best
-Henry van Dyke
0
0
Svar på denne tråd

Ja gør saltet vådt
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 10:41
Giv ham både vand i roepiller (selvfølgelig...) og i hans korn. Så bliver saltet opløst. Vi har en hest i stalden der også skal drikke meget - og han spiser sit salt når der er vand i maden. Kog evt. en liter kamillethe og hæld over maden. Det giver væde smager godt og er sundt. Pepper her slubrer det i sig!
STALD LAUGE

- opdræt af pintoarabere, pintoponyer og sorte fuldblodsarabere.
0
0
Svar på denne tråd

Okay og tak
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 11:01
Jeg vil prøve at opløse saltet i kamillete OG blande det godt i hans foder . Hvor meget salt tales der om ??

Han er bare så heldig at hvis han ikke vil spise sit foder, så "dør" aldrig af sult ;-) for han har wrap ad libitum til natten .
Men jeg vil se om jeg kan " snyde" ham .

Tak for hjælpen .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Mængden
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 12:34
Pepper får 1/2 spsk to gange daglig - det er nok til at han drikker rigeligt vand selvom alt hans mad også er våd. Jeg ved ikke hvor meget salt de må få som max. Men hvis du starter med det samme som her kan det da ikke gå helt galt.
STALD LAUGE

- opdræt af pintoarabere, pintoponyer og sorte fuldblodsarabere.
0
0
Svar på denne tråd

har du
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 12:46
prøvet at hælde æblejuice i hans vand?? det får dem normalt til at drikke mere.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd

Jyttes råd er godt....
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 14:50
... det virker næsten altid.

Jeg ved ikke, om du giver ham alm. koldt vand fra hanen - men hvis du gør, kan det hjælpe at hælde lidt varmt i, så det bliver "kuldslået". Det får dem ofte til lige at tage en halv spand mere...

Hilsen Sif

Har du en fjordhest? Så er fjordhesteavlens kurser måske noget for dig - se mere her: fjordheste-kurser
0
0
Svar på denne tråd

Jytte taler vi 1 liter
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 15:12
på en 20 L spand eller mere ??

Jeg er jo lidt på herrens mark ang. mængder :-)

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Ja......
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 17:06
...salt i roepillerne - bare start med en halv tsk og se, om han vil æde det - så kan du stille og roligt sætte ham lidt op.

Hesten min er også ret begejsret for æblejuice - hvis det er "kropsvarmt", vel at mærke...! KOLDT æblejuice er en væmmelig ting, hvis man spørger hende.

HVor meget af det "almindelige" foder kan du evt. skifte ud med piller - der giver væske?

(Genialt Parelli-trick til at få hesten til at æde sin ormekur: Giv den en sprøjte med æblejuice en eller to gange om dagen i ugen op til. Når den så får ormekuren, vil den tænke "Skod-elendig æblejuice!!!" og så skal du bare give den en sprøjte RIGTIG juice og undskylde "fejltagelsen... ;-))

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

når vi
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 17:44
er til stævne og det er meget varmt, bruger vi 1 liter i vandet om dagen, fordelt over flere gange.
Mængden har vi fundt ud af efterhånden med hvor meget han kunne lide at få, den gamle var vild med det, nu må vi se hvor meget den "lille" skal have.
Men der røg nemt en ekstra spand vand når juicen kom frem.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd

Købte 5 L æblejuice
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 18:58
Og han fik en kopfuld i det foder han ikke ville spise fordi der var salt i . Og det blev smasket ned :-)

Så fik han lige en ½ L i sin 20 L vandspand og vupti så drak han lige 5 liter :-).

Så hvis han vil ha´ vand med " smag " så får han det !!!
Man kan jo få sukkerfri saftevand med æblesmag , billiger end juice ( som en forslog ) . Men vil han ha´juice i så bliver det juice :-).

Jeg håber det er løsningen :-)
Godt jeg ikke har børn , jeg er FOR NEM :-D .

1000 TAK for hjælpen .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Det hjælper ved nogen.
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 21:26
Vis den ikke vil drikke normalt ,
så giv den en spand vand og der i propper du Melasse i .. ikke for meget hellere ikke for lidt, hehe.
men sådan som du sys det skal så drikker den og spiser det, det har de gjordt dem jeg har prøvet det ved..
0
0
Svar på denne tråd

illum...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 00:23
iflg nemos foderplan fra brogården skal han havde 60 gr elektrolytter eller salt hver dag (har købt elektrolytter - men skifte til salt - det er jo monster dyrt!)

han drikker mere nu..

så ned i roepillerne med det - så skal du se - giv ham evt en slikkesten - det motiverer dem også til at drikke - men det skal være en af dem der smager af salt.

:-P Karina82 :-P

;-D møgkællinger har det sjovere ;-D

Formidler af salg af Haflingere.
0
0
Svar på denne tråd

karina82
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 08:06
Han har en sliksten , som smager af salt ;-) Men han gider den ikke :-(

Jeg forsøgte med opløst salt i roepillerne, gav ham også noget æblejuice i pillerne , så det gled ned :-)

Jeg kom juice i vandet , men han har ikke drukker mere i nattens løb :{-( Og han havde både en spand med rent vand og en med smag .

Men jeg giver ham en smule mere salt i næste måltid .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Hvis han har blærebetændelse
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 11:05
eller tendens til, ville det så ikke være bedre med tranebærsaft, fremfor æblejuice, tranebær virker jo udrensende og anbefales til mennesker der nemt får blærebetændelse.

Some people knows how to appreciate irony...
0
0
Svar på denne tråd

Tranebær saft bruges fordi
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 11:23
Det er rigt på C vitamin og det gør urinen for sur til at bakterierne kan trives / leve .

Han har ikke haft problemer før han holdt op med at drikke nok .
Ikke drikke nok ,ikke tisse = ikke nok udskiftning i blæren af urin :-( = blærebetændelse .

Så hvis jeg bare kan få ham til at drikke nok igen , er der ingen problemer .

Jeg kommer nu salt i alt hans foder .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

husk ikke for koldt
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 15:33
Husk at vandet ikke maa være for koldt.... saa risikerer du bare at han faar kolik hvis han indtager store mængder paa kort tid... og mine vil ikke drikke vandet hvis det er for koldt...

Mener min mor plejer at sige at det skal være over 10 grader.... ikke at det er saa koldt i vejret lige i oejeblikket at det burde være et problem meeeen hellere tjekke end ringe efter dyrlæge

Mvh Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Han har altid med
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 15:46
Glæde drukket isvand på folden uden problemer 8-)
Jeg har nu kulslået vandet og målt tem. på det .

Så der skulle ikke være problemer lige der .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Mht saft
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 15:56
Du lød som om du selv var opmærksom på det, men hvis den har blærebetændelse er sukker og søde sager en dårlig ide!

Jeg tror jeg ville prøve at lokke tranebærsaft i den...
Held og lykke :-) Og god bedring til Smukke Ganger
Mette - Defineret Ponyrytter  |   Mød mig og mulerne på min hjemmeside  |   Voksne er børn, der glemmer at lege
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har valgt
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 16:26
Noget uden tilsat sukker .
Han har jo ikke blærebetændelse nu . Men der er jo fare for at det kommeer igen , når han ikke skyller vandværket godt igennem !

Tak MeLLa

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider